Holdet 2024 ng/2c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e)
Hold 2024 ng/2c (2c ng, 2c ng-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Er det farligt at bo i Island
Titel 2 Hvorfor smelter isen så hurtigt i Arktis?
Titel 3 Hvorfor er der god potentiale for vindenergi i Dan
Titel 4 Hvilke udfordringer og løsninger medfører stigende

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Er det farligt at bo i Island

Intro til googlesite arbejdsplatform: https://sites.google.com/frbgym.dk/naturgeografi-c-niveau/jorden

Allan Andreasen Kornum, Anders Teglgaard Kjær & Asger Nordestgaard Kristiansen: “Naturgeografi”, udgivet Geografforlaget, udgave 2, 2015 s. 20-26, 193-209

Induktiv øvelse med forskel på skjoldvulkan og stratovulkan. Viskositets forsøg med salt og sirup.

Det geologiske kredsløb -
https://www.youtube.com/watch?v=hReZE6fCupI&ab_channel=Undervisningslokalet
Jordens opbygning
https://www.youtube.com/watch?v=aVrxECj_WXo&ab_channel=Undervisningslokalet
Pladegrænser
https://www.youtube.com/watch?v=ABQEmpUQZKQ&ab_channel=Undervisningslokalet
Animation om vulkaner
https://www.youtube.com/watch?v=R_pDKyg5YKY&t=50s

Kontinentaldrift
https://www.ted.com/talks/jean_baptiste_p_koehl_the_continents_are_moving_when_will_they_collide?subtitle=en
Teoretisk øvelse med pladerandstyper: Konstruktiv, destruktiv, bevarende
https://earthquake.usgs.gov/earthquakes/search/
Google Earth jordskælvsøvelse
https://www.geus.dk/media/6629/ddj.pdf
Forsøg og rapportaflevering: Tsunami i bølgekar – sammenhæng mellem bølgehøjde og hastighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvorfor smelter isen så hurtigt i Arktis?

FN’s verdensmål 11, 14, 15, 12*
https://docs.google.com/document/d/1JWnaw8uPPkalxJGl9rUB6m60XbPwywXWrzNiO7qqjFs/edit?tab=t.0

Allan Andreasen Kornum, Anders Teglgaard Kjær & Asger Nordestgaard Kristiansen: “Naturgeografi”, udgivet Geografforlaget, udgave 2, 2015: s. 238-250, 260-263

DR jorden kalder – ”Er isens afsmeltning den perfekte katastrofe”
https://www.dr.dk/drtv/se/jorden-kalder_-er-isens-afsmeltning-den-perfekte-katastrofe_475212

https://vejr.tv2.dk/2024-09-16-historiske-oversvoemmelser-i-europa-fortsaetter

Albedoeffekt øvelse – feltarbejde med dataindsamling - infrarødt termometer og farveplade.
Rapportaflevering om albedoeffekt
Tilbagekoblingsmekanismer – positiv og negativ feedback

Solen https://www.youtube.com/watch?v=DHIh1GHQG1g&ab_channel=crysknife007
Hvad er albedoeffekt https://www.youtube.com/watch?v=rZllKpTD4ds&t=172s&ab_channel=VerdensmaalsbySvendborg
Drivhuseffekten https://www.youtube.com/watch?v=NPXVKb-k2nU&ab_channel=energimuseet

Tavlegennemgang af drivhuseffekten https://www.youtube.com/watch?v=wu_ofJ6Dcz8&ab_channel=Undervisningslokalet
Klippe klister øvelse med carbon-kredsløbet
Induktivt forsøg med smeltning af isterninger over og i vandglas.
Introduktion til figur-analyse
Gruppe gennemgang af figurer med klimadata.
Demonstrationsforsøg med CO2’s effekt på temperatur i kolbe.

Forsøg rapport med Den termohaline cirkulation (grønlandspumpen).

https://www.youtube.com/watch?v=kzw4nhwPnxY
https://www.youtube.com/watch?v=jOVvXDI0KbY
https://www.youtube.com/watch?v=cTyg7fbaWvQ
https://www.ikff.dk/havstroemme-u/

https://videnskab.dk/naturvidenskab/danske-forskere-med-vild-udmelding-afgoerende-havstroemme-kollapser-omkring-2057/
https://www.geus.dk/natur-og-klima/tilpasning-til-klimaaendringer/havniveaustigninger
Gennemgang af hydrotermofigurer

https://klimaforandringer.science.ku.dk/

Gruppeproduceret tilbagekoblingsmekanismer

Screencast aflevering med opsamling på problemstillingen – Hvorfor smelter isen i Arktis så hurtigt?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvorfor er der god potentiale for vindenergi i Dan

FN’s verdensmål 7,8,9, 12

Allan Andreasen Kornum, Anders Teglgaard Kjær & Asger Nordestgaard Kristiansen: “Naturgeografi”, udgivet Geografforlaget, udgave 2, 2015: s. 156-169, 246-250, 278-293


DR-dokumentar: Jorden Kalder - Kan opfinderen løse klimakrisen?
https://www.youtube.com/watch?v=KHofIaMRn4A&ab_channel=energimuseet

https://www.youtube.com/watch?v=IOBH6V9QOP4&ab_channel=Undervisningslokalet
https://www.youtube.com/watch?v=KZRFAkkt0Zg&ab_channel=MartinB

Tegne øvelse med - Det globale vindsystem
https://www.youtube.com/watch?v=XaMsIT-zMdo
https://www.esa.int/esatv/Videos/2018/08/Aeolus_of_weather_and_winds/Global_wind_Animation_-_ESA
Individuel rapport med placering af Danmarks næste vindmøllepark
Opslagsværker og teori:
http://fremtidensenergi.dk/180-2/
https://videnomvind.dk/svar-paa-rede-haand/hvor-er-det-bedst-at-opstille-en-vindmoelle/
https://videnomvind.dk/wiki/ruhed-og-vindgradient-wind-shear/
https://www.sologvindinfo.dk/spatialmap
https://map.krak.dk/m/0D2wM
• https://globalwindatlas.info/en/area/Denmark
https://energinet.dk/energisystem_fullscreen/
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Statistik/foer_efter.pdf
https://ens.dk/energikilder/fakta-om-vindenergi-paa-hav?fbclid=IwY2xjawGyxTFleHRuA2FlbQIxMAABHdcKYhmfrtwqHLwpRCkUtk53SIqaoqDdpMzx8acthswuYg2qfgReg6z0RA_aem_VTbAihz5Squ0BxpyhhZSJg
https://videnomvind.dk/wiki/arlig-energiproduktion-fra-en-vindmolle/
• Windy
https://www.dmi.dk/malinger-seneste-24-timer
https://www.bolius.dk/danskernes-stroemforbrug-og-klimaaftryk-find-din-kommune-her-99720
• Windfinder - Wind & weather forecasts & reports worldwide
• Lærebog:
https://drive.google.com/file/d/1a3iJgOzHGbImeSriw-rDCcIpszS4hcVa/view
https://drive.google.com/file/d/1i-Je8duUAy8z4Y3XCZWpjULYmL3yEYlw/view

Geotermi øvelse – energi til opvarmning af skolen

https://www.youtube.com/watch?v=jnx6pBV-EiI
https://dybgeotermi.geus.dk/wp-content/uploads/3D_Visning_1min52.mp4
https://data.geus.dk/geoterm/get_3d.jsp?bbox=627784,6150537,668080,6190832#scaling=1&camx=0&camy=51&camz=512&layers=dtm&bbox=627784,6150435.76,668080,6190933.24
Side 4 til 9 i dette tidsskrift af Geoviden
https://issuu.com/geoviden/docs/gv_2019_01_geotermi?fr=sNDYxNDI4NDEyNDk
Hvor findes der geotermianlæg i Danmark i dag: http://data.geus.dk/geoterm/
Podcast: https://podcasts.apple.com/dk/podcast/f%C3%A5-varmen-med-en-utroligt-ut%C3%A6t-sten/id1584326552?i=1000565945692
Artikel og video:
https://www.fremtidensenergi.dk/geotermisk-energi/

https://www.tvmidtvest.dk/stillestaaende-vindmoeller/hvorfor-staar-vindmoellerne-stille-i-blaesevejr

https://app.electricitymaps.com/zone/GB/72h/hourly

Energityper og definition
Kulstofkredsløbet, anvendelse af energi, energisammensætning og udvikling, vindressourcer, fra vind til energiproduktion
Konsulentrapport: Eleverne placerer Danmarks næste vindmøllepark i en rapport.
Øvelse med geotermi
https://data.geus.dk/geoterm/get_3d.jsp?bbox=714677,6161788,755890,6203001#scaling=1&camx=496&camy=23&camz=55&layers=dtm,FrederikshavnFm_TopDybde,HaldagerSandFm_TopDybde,GassumFm_TopDybde,BunterSstFm_TopDybde,iso60&bbox=711714.81379949,6163878.4818569,732321.31379949,6184588.0143569
https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene

1. Debat/rollespil om Danmarks vindmøller
Dansk erhverv
2. Moderaterne
3. Socialdemokraterne
4. DOF
5. DN
6. Sammenslutningen af sommerhusgrundejerforeninger
7. Vestas
8. Hr. og fru. Danmark
9. Bedømmelsespanelet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Hvilke udfordringer og løsninger medfører stigende

FN’s verdensmål 6 og 11
Grundvand i Danmark
https://video.ku.dk/video/59649664/grundvandet-i-danmark
AI øvelse – fakta om vandet
Fælles opsætning af problemstillinger

Hvad er et skybrud – Google earth opmåling af skolens tag og udregning af vandvolumen ved skybrud.

Kort analyse – bluespots - https://kamp.klimatilpasning.dk/

Gruppe video med formidling om vandets kredsløb et selvvalgt sted nær skolen.
Gruppe video med formidling om vandbalanceligningen et selvvalgt sted nær skolen.

Dokumentarfilm:
Fremtidens klima del 1
https://www.youtube.com/watch?v=4NIyBTQXdro&ab_channel=DHIGroup
Fremtidens klima del 2
https://www.youtube.com/watch?v=pEm5444pkhc&ab_channel=DHIGroup

Gruppe forsøg med dugpunktstemperatur i klassen og andre steder på og nær skolen. Beregning af absolut og relativ luftfugtighed.
Videoer med nedbør i København 2. juli 2011
https://www.youtube.com/watch?v=oqwp3MxA4TE&ab_channel=HansPeterNielsen
https://www.youtube.com/watch?v=t7-CERo-_qM
https://www.youtube.com/watch?v=s9KEtjMLZ14&ab_channel=TaoAhler

Case-arbejde med nedbørshåndtering i Lindevangsparken på Frederiksberg
https://dreambroker.com/channel/ms3w5kmu/abbqb8lg
https://dreambroker.com/channel/ms3w5kmu/fw05jysw
Øvelse med profiloptegninger af Lindevangsparken
https://www.google.com/earth/about/versions/#earth-pro
Vandplus oplæg
https://www.youtube.com/watch?v=9hzHAoe6qY4
Animation af Lindevangsparken
https://www.frb-forsyning.dk/forside/kloak/klimatilpasning/lindevangsparkens-klimatilpasning

Feltarbejde og dataindsamling (opmålinger og fotografering) i Lindevangsparken
Grøften, Kilden, Scenen, Sløjfen. Opland, bluespots, LAR, forsinkelses bassiner og rumfangs beregninger.

Klimadata:
https://www.dmi.dk/klima-atlas/data-i-klimaatlas?paramtype=prec&maptype=kom

Screencast aflevering med casen om Lindevangsparken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer