Frederiksberg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksberg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 ng/2c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau
Naturgeografi C
Lærer(e)
Hold
2024 ng/2c (
2c ng
,
2c ng-øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Er det farligt at bo i Island
Titel 2
Hvorfor smelter isen så hurtigt i Arktis?
Titel 3
Hvorfor er der god potentiale for vindenergi i Dan
Titel 4
Hvilke udfordringer og løsninger medfører stigende
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Er det farligt at bo i Island
Intro til googlesite arbejdsplatform:
https://sites.google.com/frbgym.dk/naturgeografi-c-niveau/jorden
Allan Andreasen Kornum, Anders Teglgaard Kjær & Asger Nordestgaard Kristiansen: “Naturgeografi”, udgivet Geografforlaget, udgave 2, 2015 s. 20-26, 193-209
Induktiv øvelse med forskel på skjoldvulkan og stratovulkan. Viskositets forsøg med salt og sirup.
Det geologiske kredsløb -
https://www.youtube.com/watch?v=hReZE6fCupI&ab_channel=Undervisningslokalet
Jordens opbygning
https://www.youtube.com/watch?v=aVrxECj_WXo&ab_channel=Undervisningslokalet
Pladegrænser
https://www.youtube.com/watch?v=ABQEmpUQZKQ&ab_channel=Undervisningslokalet
Animation om vulkaner
https://www.youtube.com/watch?v=R_pDKyg5YKY&t=50s
Kontinentaldrift
https://www.ted.com/talks/jean_baptiste_p_koehl_the_continents_are_moving_when_will_they_collide?subtitle=en
Teoretisk øvelse med pladerandstyper: Konstruktiv, destruktiv, bevarende
https://earthquake.usgs.gov/earthquakes/search/
Google Earth jordskælvsøvelse
https://www.geus.dk/media/6629/ddj.pdf
Forsøg og rapportaflevering: Tsunami i bølgekar – sammenhæng mellem bølgehøjde og hastighed.
Indhold
Kernestof:
I grupper af 3 personer skal I finde ud af følgende:
3. Journal - Forsøg om Lavas egenskaber.docx
Bjergarter og jordens kredsløb Geologiske kredsløbJordens opbygning:Jordens opbygning. Magnetfelt og varme fra jordens kerne giver vulkaner
Skema - Pladetektonik - forskellige pladerande.docx
Pladegrænser forklaret af geografilæren. Konstruktiv - destruktiv og bevarende pladegrænserWhat Are Volcanoes and How Are They Formed?
https://vejr.tv2.dk/2024-09-16-historiske-oversvoemmelser-i-europa-fortsaetter
Se eller gense videoer: What Are Volcanoes and How Are They Formed?Pladegrænser forklaret af geografilæren. Konstruktiv - destruktiv og bevarende pladegrænserThe continents are moving. When will they collide?
Jordskælv.kmz
Pladetektonik.pptx
Search Earthquake Catalog.
Side 20-26ddj.pdfSpørgsmål til teksten Tsunami forsøgsvejledning
Afsnit
I skal læse denne Artikel
Link til Prøve
Film https://www.dr.dk/drtv/se/jorden-kalder_-er-isens-afsmeltning-den-perfekte-katastrofe_475212
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Hvorfor smelter isen så hurtigt i Arktis?
FN’s verdensmål 11, 14, 15, 12*
https://docs.google.com/document/d/1JWnaw8uPPkalxJGl9rUB6m60XbPwywXWrzNiO7qqjFs/edit?tab=t.0
Allan Andreasen Kornum, Anders Teglgaard Kjær & Asger Nordestgaard Kristiansen: “Naturgeografi”, udgivet Geografforlaget, udgave 2, 2015: s. 238-250, 260-263
DR jorden kalder – ”Er isens afsmeltning den perfekte katastrofe”
https://www.dr.dk/drtv/se/jorden-kalder_-er-isens-afsmeltning-den-perfekte-katastrofe_475212
https://vejr.tv2.dk/2024-09-16-historiske-oversvoemmelser-i-europa-fortsaetter
Albedoeffekt øvelse – feltarbejde med dataindsamling - infrarødt termometer og farveplade.
Rapportaflevering om albedoeffekt
Tilbagekoblingsmekanismer – positiv og negativ feedback
Solen
https://www.youtube.com/watch?v=DHIh1GHQG1g&ab_channel=crysknife007
Hvad er albedoeffekt
https://www.youtube.com/watch?v=rZllKpTD4ds&t=172s&ab_channel=VerdensmaalsbySvendborg
Drivhuseffekten
https://www.youtube.com/watch?v=NPXVKb-k2nU&ab_channel=energimuseet
Tavlegennemgang af drivhuseffekten
https://www.youtube.com/watch?v=wu_ofJ6Dcz8&ab_channel=Undervisningslokalet
Klippe klister øvelse med carbon-kredsløbet
Induktivt forsøg med smeltning af isterninger over og i vandglas.
Introduktion til figur-analyse
Gruppe gennemgang af figurer med klimadata.
Demonstrationsforsøg med CO2’s effekt på temperatur i kolbe.
Forsøg rapport med Den termohaline cirkulation (grønlandspumpen).
https://www.youtube.com/watch?v=kzw4nhwPnxY
https://www.youtube.com/watch?v=jOVvXDI0KbY
https://www.youtube.com/watch?v=cTyg7fbaWvQ
https://www.ikff.dk/havstroemme-u/
https://videnskab.dk/naturvidenskab/danske-forskere-med-vild-udmelding-afgoerende-havstroemme-kollapser-omkring-2057/
https://www.geus.dk/natur-og-klima/tilpasning-til-klimaaendringer/havniveaustigninger
Gennemgang af hydrotermofigurer
https://klimaforandringer.science.ku.dk/
Gruppeproduceret tilbagekoblingsmekanismer
Screencast aflevering med opsamling på problemstillingen – Hvorfor smelter isen i Arktis så hurtigt?
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med dette dokument: 2. Albedoforsøg
Hvad er Albedoeffekten?
Drivhuseffekten
Drivhuseffekten og energibalancen
Opsamling på sidste modul Albedo opsamling og drivhuseffekt
Evaluering
Carbonkredsløbet
Figuranalyse
Opsamling på isafsmeltnings øvelsen Hvorfor er temperaturen ikke ens overalt på Jorden?Demonstrationsforsøg med CO2 og temperaturstigningTsunami - den gode besvarelse.docx
Demonstrationsforsøg med CO2
Hvad lavede vi i sidste modul?
6. Grønlandspumpen
Lektie alle har klargjort besvarelser til begge forøg: Gennemgang af jeres besvarelser til demonstrationsforsøget med CO2 i flaskeGennemgang af forsøge med grønlandspumpenI går lidt mere tid til at arbejde med den fulde forståelse af Grønlandspumpen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Hvorfor er der god potentiale for vindenergi i Dan
FN’s verdensmål 7,8,9, 12
Allan Andreasen Kornum, Anders Teglgaard Kjær & Asger Nordestgaard Kristiansen: “Naturgeografi”, udgivet Geografforlaget, udgave 2, 2015: s. 156-169, 246-250, 278-293
DR-dokumentar: Jorden Kalder - Kan opfinderen løse klimakrisen?
https://www.youtube.com/watch?v=KHofIaMRn4A&ab_channel=energimuseet
https://www.youtube.com/watch?v=IOBH6V9QOP4&ab_channel=Undervisningslokalet
https://www.youtube.com/watch?v=KZRFAkkt0Zg&ab_channel=MartinB
Tegne øvelse med - Det globale vindsystem
https://www.youtube.com/watch?v=XaMsIT-zMdo
https://www.esa.int/esatv/Videos/2018/08/Aeolus_of_weather_and_winds/Global_wind_Animation_-_ESA
Individuel rapport med placering af Danmarks næste vindmøllepark
Opslagsværker og teori:
http://fremtidensenergi.dk/180-2/
•
https://videnomvind.dk/svar-paa-rede-haand/hvor-er-det-bedst-at-opstille-en-vindmoelle/
•
https://videnomvind.dk/wiki/ruhed-og-vindgradient-wind-shear/
•
https://www.sologvindinfo.dk/spatialmap
•
https://map.krak.dk/m/0D2wM
• https://globalwindatlas.info/en/area/Denmark
•
https://energinet.dk/energisystem_fullscreen/
•
https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Statistik/foer_efter.pdf
•
https://ens.dk/energikilder/fakta-om-vindenergi-paa-hav?fbclid=IwY2xjawGyxTFleHRuA2FlbQIxMAABHdcKYhmfrtwqHLwpRCkUtk53SIqaoqDdpMzx8acthswuYg2qfgReg6z0RA_aem_VTbAihz5Squ0BxpyhhZSJg
•
https://videnomvind.dk/wiki/arlig-energiproduktion-fra-en-vindmolle/
• Windy
•
https://www.dmi.dk/malinger-seneste-24-timer
•
https://www.bolius.dk/danskernes-stroemforbrug-og-klimaaftryk-find-din-kommune-her-99720
• Windfinder - Wind & weather forecasts & reports worldwide
• Lærebog:
•
https://drive.google.com/file/d/1a3iJgOzHGbImeSriw-rDCcIpszS4hcVa/view
•
https://drive.google.com/file/d/1i-Je8duUAy8z4Y3XCZWpjULYmL3yEYlw/view
Geotermi øvelse – energi til opvarmning af skolen
https://www.youtube.com/watch?v=jnx6pBV-EiI
https://dybgeotermi.geus.dk/wp-content/uploads/3D_Visning_1min52.mp4
https://data.geus.dk/geoterm/get_3d.jsp?bbox=627784
,6150537,668080,6190832#scaling=1&camx=0&camy=51&camz=512&layers=dtm&bbox=627784,6150435.76,668080,6190933.24
Side 4 til 9 i dette tidsskrift af Geoviden
https://issuu.com/geoviden/docs/gv_2019_01_geotermi?fr=sNDYxNDI4NDEyNDk
Hvor findes der geotermianlæg i Danmark i dag:
http://data.geus.dk/geoterm/
Podcast:
https://podcasts.apple.com/dk/podcast/f%C3%A5-varmen-med-en-utroligt-ut%C3%A6t-sten/id1584326552?i=1000565945692
Artikel og video:
https://www.fremtidensenergi.dk/geotermisk-energi/
https://www.tvmidtvest.dk/stillestaaende-vindmoeller/hvorfor-staar-vindmoellerne-stille-i-blaesevejr
https://app.electricitymaps.com/zone/GB/72h/hourly
Energityper og definition
Kulstofkredsløbet, anvendelse af energi, energisammensætning og udvikling, vindressourcer, fra vind til energiproduktion
Konsulentrapport: Eleverne placerer Danmarks næste vindmøllepark i en rapport.
Øvelse med geotermi
https://data.geus.dk/geoterm/get_3d.jsp?bbox=714677
,6161788,755890,6203001#scaling=1&camx=496&camy=23&camz=55&layers=dtm,FrederikshavnFm_TopDybde,HaldagerSandFm_TopDybde,GassumFm_TopDybde,BunterSstFm_TopDybde,iso60&bbox=711714.81379949,6163878.4818569,732321.31379949,6184588.0143569
https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene
1. Debat/rollespil om Danmarks vindmøller
Dansk erhverv
2. Moderaterne
3. Socialdemokraterne
4. DOF
5. DN
6. Sammenslutningen af sommerhusgrundejerforeninger
7. Vestas
8. Hr. og fru. Danmark
9. Bedømmelsespanelet
Indhold
Kernestof:
Lektie alle har klargjort besvarelser til begge forøg: Gennemgang af jeres besvarelser til demonstrationsforsøget med CO2 i flaskeGennemgang af forsøge med grønlandspumpenI går lidt mere tid til at arbejde med den fulde forståelse af Grønlandspumpen.
I får lidt mere tid til jeres tegninger af grønlandspumpen og skal efterfølgende præsentere den for et par andre grupper. Hvorfor smelter isen på arktis, og hvilke konsekvenser har det?
Vi ser denne video på modulet Klimaforandringer – Københavns Universitet
TilbagekoblingsmekanismerOpsamling på case i forløbet “Klima”
Hvad lavede vi sidste modul?I får det meste af dette modul til at arbejde med jeres screencast aflevering. Opsamling på case i forløbet “Klima”
Forløbsoversig: Klima
Er der spørgsmål til jeres screencast aflevering? Opstart på nye forløb om emnet "energi". Vi tester jeres forforståelse af emnet "energi"Vi ser en dokumentar udsendelse fra "DR - Jorden kalder"DRTV - Jorden kalder: Kan opfinderen løse klimakrisen?
Afsnit
Vi fortsætter med energiforløbet
Det_globale_vindsystem.docx
Reklame for Naturgeografi på B-niveauReklame for NG B
Genopfriskning af det globale vindsystemDanmarks næste vindmøllepark
image.png
Vi fortsætter med jeres vindmøllepark projekt Danmarks næste vindmøllepark
Sidste modul til jeres arbejde med vindmølleparken. Danmarks næste vindmøllepark
Eksempel:Denne vindmøllen er 140 meter høj og producerer under optimale forhold 3 MW pr. mølle.Den årlige produktion pr. mølle er ca. 11.000.000 kWh.Ifølge Dansk Energi bruger en typisk dansker ca. 1.500 kWh pr. år og en gennemsnitsfamilie med 2 voks
Der afholdes en prøve i det globale vindsystem uden hjælpemidler på 25 minutter. Det bliver med papir og blyant hvor I skal tegne for forklare processerne.
Øvelse til den halvdel der ikke har prøve Geotermisk-energi øvelse.docx
Vi gennemgår jeres prøve. Hvor kommer vinden fra?
Vi ser på øvelsen med geotermisk energi. Geotermisk-energi øvelse.docx
Kan vi gemme overskudsenergi fra vindmøller?Gennemgang af vindmølleprojektet
bredde-solh%C3%B8jde-opvarmning.jpg
Dansk erhvervModeraterneSocialdemokraterneDOFDNSammenslutningen af sommerhusgrundejerforeningerVestasHr. og fru. DanmarkBedømmelsespanelet Gruppe 1
Vindmølle debat rollespilI får ca. 20 minutter til at finde stærke argumenter der passer til jeres profil i gruppen. Her efter starter debatten om Danmarks vindmølle fremtid.
Verdensmålene
Vi fortsætter med FN's verdensmål Vi ser et par små videoer om grøn strømGrøn StrømVi afslutter energiforløbet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Hvilke udfordringer og løsninger medfører stigende
FN’s verdensmål 6 og 11
Grundvand i Danmark
https://video.ku.dk/video/59649664/grundvandet-i-danmark
AI øvelse – fakta om vandet
Fælles opsætning af problemstillinger
Hvad er et skybrud – Google earth opmåling af skolens tag og udregning af vandvolumen ved skybrud.
Kort analyse – bluespots -
https://kamp.klimatilpasning.dk/
Gruppe video med formidling om vandets kredsløb et selvvalgt sted nær skolen.
Gruppe video med formidling om vandbalanceligningen et selvvalgt sted nær skolen.
Dokumentarfilm:
Fremtidens klima del 1
https://www.youtube.com/watch?v=4NIyBTQXdro&ab_channel=DHIGroup
Fremtidens klima del 2
https://www.youtube.com/watch?v=pEm5444pkhc&ab_channel=DHIGroup
Gruppe forsøg med dugpunktstemperatur i klassen og andre steder på og nær skolen. Beregning af absolut og relativ luftfugtighed.
Videoer med nedbør i København 2. juli 2011
https://www.youtube.com/watch?v=oqwp3MxA4TE&ab_channel=HansPeterNielsen
https://www.youtube.com/watch?v=t7-CERo-_qM
https://www.youtube.com/watch?v=s9KEtjMLZ14&ab_channel=TaoAhler
Case-arbejde med nedbørshåndtering i Lindevangsparken på Frederiksberg
https://dreambroker.com/channel/ms3w5kmu/abbqb8lg
https://dreambroker.com/channel/ms3w5kmu/fw05jysw
Øvelse med profiloptegninger af Lindevangsparken
https://www.google.com/earth/about/versions/#earth-pro
Vandplus oplæg
https://www.youtube.com/watch?v=9hzHAoe6qY4
Animation af Lindevangsparken
https://www.frb-forsyning.dk/forside/kloak/klimatilpasning/lindevangsparkens-klimatilpasning
Feltarbejde og dataindsamling (opmålinger og fotografering) i Lindevangsparken
Grøften, Kilden, Scenen, Sløjfen. Opland, bluespots, LAR, forsinkelses bassiner og rumfangs beregninger.
Klimadata:
https://www.dmi.dk/klima-atlas/data-i-klimaatlas?paramtype=prec&maptype=kom
Screencast aflevering med casen om Lindevangsparken.
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på vores sidste forløb om emnet "vand"
1. modul - introduktion
Vi fortsætter vores nye forløb om "vand"1. modul - introduktionDette modul kommer til at handle om vandet kredsløb.
3. modul - vandets kredsløb
Vi genopfrisker vandets kredsløb (evt. ser en af videoerne I lavede i sidste modul).Vi fortsætter forløbet med vandbalanceligningen.
Modul 3. vandbalanceligningen
I skal se film i dette modul og svare på spørgsmål. Opgaven er individuel og jeres svar på spørgsmålene skal afleveres i lectio. Nedbørs dokumentarfilm
Vi skal lave forsøg med dugpunkt.Hvorfor regner det, hvornår falder duggen. kondensering forsøg. ForklaringLærebog dugpunkt.pdf Øvelsesvejledning til dugpunkt
Afsnit
Vi samler op på jeres forsøg med dugpunktetØvelsesvejledningØvelsesvejledningDugpunkts resultater
Vi skal arbejde lidt videre med feltarbejde i Lindevangsparken og se på prognoser:Lindevangsparkens klimatilpasningVANDPLUS - Lindevangsparken - Frederiksberg KommuneCase Lindevangsparken Arbejdsgrupper til Lindevangsparken
Ekskursion til Lindevangsparken
image.png
Arbejde med screencast aflevering Arbejdsgrupper til Lindevangsparken
Spørgsmål til screencast aflevering I får lidt tid i modulet til at indspille jeres screencast som skal afleveres i aften.
Arbejdsgrupper til Lindevangsparken
Sidste modul - jeg giver is eller flødeboller.Gennemgang af studieplanInfo om eksamenHvad skal dem der fortsætter på B-niveau lave. https://sites.google.com/frbgym.dk/naturgeografi-c-niveau/start
Undervisningsbeskrivelses 2c 2024_2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904040696", "T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904040696", "H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64904040696" }