Frederiksberg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksberg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 bi/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau
Biologi C
Lærer(e)
Hold
2024 bi/c (
1c bi
,
1c bi-øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Cellen - hvad består vi af?
Titel 2
Fysiologi - kost og sundhed
Titel 3
Sexologi - hormonregulering hos manden
Titel 4
Genetik - nedarvning
Titel 5
Økologi - biodiversitet og menneskets arealudnytte
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Cellen - hvad består vi af?
Introduktion til biologi og cellen
Hvad er liv? Klasse diskussion
Cellen – Hvad består vi af? Specialiserede celler
Prokaryot og eukaryote celler
Biologi til tiden side 13-15
https://www.youtube.com/watch?v=GfO-3Oir-qM&ab_channel=Netflix
Tegneøvelse med bakteriecelle, dyrecelle og plantecelle og deres bestanddele.
Mikroskopiøvelse med gærcelle, løgcelle og menneskecelle (kindskrab).
Klippe klister øvelse med cellens bestanddele.
Par-arbejde forskelle og ligheder med celletyper.
Video om cellen
https://go.screenpal.com/watch/c3nXXVVbVn5
Video om cellemembranen
https://www.youtube.com/watch?v=RT61MUjogRo
Biologi i udvikling s. 17-21(cellemembranen og transport)
Video cellestruktur
https://www.youtube.com/watch?v=RT61MUjogRo&ab_channel=NucleusBiology
Video med tavlegennemgang af osmose
https://www.youtube.com/watch?v=kKF81etuW-A&ab_channel=Undervisningslokalet
Forsøg med osmose i kartofler – grupperapport
Video diffusion
https://www.youtube.com/watch?v=SKnJnnVCPo4&ab_channel=NucleusForlagApS
Video fasiliteret diffusion
https://www.youtube.com/watch?v=5xTD0IfO4Pc&ab_channel=NucleusForlagApS
Video osmose
https://www.youtube.com/watch?v=pob8H5Rsv9g&ab_channel=NucleusForlagApS
Video aktiv transport
https://www.youtube.com/watch?v=5asMngTQqxQ&ab_channel=NucleusBiology
Video ”Becoming”
https://www.youtube.com/watch?v=SEejivHRIbE&ab_channel=NationalGeographic
Video tavlegennemgang af mitose
https://www.youtube.com/watch?v=8o5Oujad12M&t=109s&ab_channel=Undervisningslokalet
Biologi til tiden side 85
Tegneøvelse med mitose
Introduktion til endosymbiontteorien og snak om evolution
Video tavlegennemgang af endosymbiontteorien
https://www.youtube.com/watch?v=UOrP9s_cMBg&ab_channel=Undervisningslokalet
Animation om endosymbiontteorien
https://www.youtube.com/watch?v=FGnS-Xk0ZqU&ab_channel=AmoebaSisters
Prokaryot
https://www.biotechacademy.dk/Ordliste/prokaryot/
Eukaryot
https://www.biotechacademy.dk/Ordliste/eukaryot/
Vækstfaser
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/oel-verdens-foerste-svar-paa-anvendt-bioteknologi/vaekstfaser/
Forsøg med bagegær og temperaturoptimum (vækstfaktorer)
Video bakterier i hverdagen
https://www.youtube.com/watch?v=qL0bnEfPDTA&ab_channel=DTUdk
Forsøg med kimfald – Bakterier i luften – planche aflevering
Indhold
Kernestof:
Velkommen til skolens vigtigste fag - BiologiVi starter med en introduktion til faget. Lektie - Hvad er din relation til naturen?
Cellen biologi til tiden.pdf læs om cellen
Alle har gjort sig nogle tanker om deres relation til naturen.Se dette slideshow igennem hvis du ikke deltog i sidste modul. Intro til biologi.pptx Se også de først 23 minutter af denne film https://www.youtube.com/watch?v=GfO-3Oir-qM&ab_channel=Netf
Vi skal lave mikroskopi af celler. Det vil sige at vi skal kigge på celler i et mikroskop.
Tegn og forklar hvordan celler virker.docx
Øvelsesvejledning - mikroskopi _.docx
FG teaterkoncert skal du med?Cellen biologi til tiden.pdf Cellen ny.pdfVi fortsætter arbejde med at forstå hvad cellen bruger dens bestanddele til.Tegn og forklar hvordan celler virker.docx
B2a-Forskelle-og-ligheder (9).docx
Vi fortsætter vores forløb om cellen. På modulet ser vi denne video Structure of the Cell Membrane I skal også læse dette dokument på modulet og vi fortsætter forståelsen af stoffers transport over cellemembranen. Membrantransport side 17-21 (1).pdf
Lektie: Se denne video
Afsnit
Vi gennemgår B2a-Forskelle-og-ligheder (9).docx
Lektie: læs resten af dokumentet: Membrantransport side 17-21 (1).pdf Særlig fokus på afsnittet osmoseVi ser denne video på moduletOsmose forklaret af biologilærer. Diffusion. Demo-forsøg med kartoffel.Vi laver osmoseforsøg øvelsesvejledning Osmose i
Gruppe 1
10:15 fotografering i forhallen
Opsamling på osmoseforsøg. I får det meste af modulet til at færdiggøre jeres rapport. øvelsesvejledning Osmose i kartofler.doc
Diffusion (0:50)
Har I spørgsmål til osmoseafleveringen? Vi fortsætter med forløbet om cellen Hjemmeopgave: Tænker over hvorfor dyr og planter har behov for at lave nye celler.Vi skal arbejde med begrebet "mitose" i dette modul. I blive delt op i grupper der skal teg
Vi skal arbejde med endosymbiontteorien i dette modul.Endosymbiont Teorien. ProkaryotEukaryotEndosymbiotic TheoryI skal nu i grupper lave en tegneserie der forklarer endosymbiontteorien. Tegneserien affotograferes i slutning en modul og afleveres i l
Øvelsesmodul for alle. Vi mødes i lokale 2A1 og gennemgår teori til et mikrobiologiforsøg. Her efter deles i op i mindre grupper og laver forsøg i både lokale 2A1 og 2A5. Vi fortsætter i 3. modul Fælles resultaterMikrobiologi gærforsøg resultaterMikr
Mikrobiologi gærforsøg resultaterVideo gennemgang af gærforsøg:Optimum temperatur forsøg med forklaringVækstfaser
I skal lave en planche med informationer om bakterier:Hvor finder vi dem, hvor og hvordan lever de, hvordan formerer de sig, hvad bruger vi dem til, osv.Bakterier i hverdagenVi læser siden 141-147 på modulet (husk lærebog)Vi laver forsøg med kimfald:
Vi mangler spørgsmål 14 fra sidste modulMikrobiologi gærforsøg resultater
I får mere tid til jeres plancher. Vi ser til jeres petriskåle og ser om der er kommet bakteriekulturer frem.
Godt nytår!
Alle 6 grupper.jpg 1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Fysiologi - kost og sundhed
Artikel - Er cola godt for ondt i maven – klassediskussion om metodevalg
https://videnskab.dk/krop-sundhed/er-cola-godt-mod-daarlig-mave/
Klassediskussion om ansvaret for sundhed (mig, politiker eller producenter)
Biologi til tiden side 35-44
Forsøg - Blodtryksmålinger og rapport
Tegneøvelse med blodets kredsløb
Video
https://www.youtube.com/watch?v=B8OkMC2gVgc&ab_channel=Helbredsprofilen
Video <
https://www.youtube.com/watch?v=II8VIzjgtvA&ab_channel=Hjerteforeningen
Video tavlegennemgang om iltoptagelse
https://www.youtube.com/watch?v=_iMNIVtpHmE&ab_channel=Undervisningslokalet
Artikel fra Zetland
https://www.zetland.dk/historie/sevgK4Jk-a8dQKjjz-0818e?utm_source=fb&utm_medium=social&utm_campaign=171123+-+FB_BOOST+-+Conversions&utm_content=tmg&fbclid=IwAR2VGBBbWsYZScevrpjBzufEXKpqu8pxy0NULuRvT9pdwkl50x29eLB3ixY_aem_AZ3fHI0mNvheh_uCyAdKLYdvlGZ7J52oRYAzxMa8S0Vs8SajgerpSzv_15lKS71XLo_Yx9XMR_GDOtl4y0x2lv_5&campaign_id=120200659662900201&ad_id=120200659860840201
Biologi til tiden side 19-24
Individuelt screencast øvelse med kostanbefalinger til familien
https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/kostraad-til-dig/om-de-officielle-kostraad
https://fvm.dk/arbejdsomraader/foedevarer/de-officielle-kostraad
Fordøjelsessystemet
https://www.youtube.com/watch?v=3KBx-ULAvYY&ab_channel=BiotechAcademy
Indhold
Kernestof:
I skal arbejde med blodtryk og lave et forsøg. Blodtryksmåling øvelse.docx
Øvelsesmodul
I skal arbejde med blodkredsløbet på modulet.Blodkredsløbet.pptx Husk jeres lærebog. Vi snakker om øvelsen:Blodtryksmåling øvelse.docx
Kredsløb figur
Alle har læst side 35-44 i lærerbogenTag noter så I kan svare på nedenstående (hvilket skal indgå i jeres plancher).
Blodkredsløbet.pptx
Hvad kommer til at ske til forældremødet.Sidste opsamling på blodkredsløbet inden prøven næste gang. Hvad lavede vi sidste gang.iltoptagelse lunger til blod og til musklerneI skal præsentere jeres plancher i grupper og får 5-10 min. til at genopfrisk
Gør dig klar til prøve i blodkredsløbet (som sker næste gang)Sådan fungerer et sundt hjerte:https://www.youtube.com/watch?v=B8OkMC2gVgc&ab_channel=Helbredsprofilen
Forældremøde - tilmelding og oplægDer afholdes prøve i blodkredsløbet uden hjælpemidler i ca. 25 minutter. Husk jeres lærebog
Her er det materiale som vi har arbejdet med og som prøven vil tage udgangspunkt i. Sådan fungerer et sundt hjerte:https://www.youtube.com/watch?v=B8OkMC2gVgc&ab_channel=Helbredsprofilen
I skal arbejde på et screencast i resten af modulet:Kostanbefaling til familien
I skal arbejde med jeres screencast Kostanbefaling til familienLektie s. 22-29 På modulet kommer vi til at snakke om makronæringsstoffer, fordøjelsessystemet og energibehov. Menneskekroppen - Fordøjelsessystemet | Biotech Academy
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sexologi - hormonregulering hos manden
Øvelse med samtykkeerklæring - hvor går grænsen
Sexologi begreber og funktioner
Biologi til tiden side 72, 73 og 75
Video om befrugtning af æg
https://www.youtube.com/watch?v=_5OvgQW6FG4&ab_channel=NucleusMedicalMedia
Øvelse med kønsorganernes opbygning
Video hormoner og deres virkning
https://go.screenpal.com/watch/crX3IdVIxHl?redirect=true
Video tavlegennemgang af positiv og negativ feedback
https://www.youtube.com/watch?v=gcnXhcy0-b4&ab_channel=Undervisningslokalet
Video tavlegennemgang af mandens sædcelle produktion
https://www.youtube.com/watch?
v=FivxF1mTejE&t=2s&ab_channel=Undervisningslokalet
Elevoplæg om præventionsformer og kønssygdomme
Planche med mandens kønshormonregulering
Indhold
Kernestof:
I får jeres prøver tilbage fra blodkredsløbet. Jeg kommenterer overordnet på jeres screencast som I generelt har klaret rigtig flot. Vi afslutter kost og sundhedsforløbet og starter op på næste forløb "sexologi". Husk jeres lærebog (vi skal arbejde m
AD_4nXdM1kb8kdf3gcLU9_Ic0PPjTku9qGXeej0K_QER4f0oayHDyJC8qeafoYzBg0As8HLJ1h7JZa-B8K-LofOJpJ8zhu76xOycZN6gcYd1fk6Yp__9yzabDY8Vv261LBd0n1JyyvIUqw
Afsnit
Lektie: Alle har læst s. 72 (fra afsnittet "kønsorganets funktion hos mænd", 73 og 75 samt udfyldt dette skemaSexologi-begreber-og-funktione-du-maa-ikke-sige-ordet-roed-gul-groen (6).docx
Husk jeres bog!I skal evaluere undervisningen i dette modul
Sexologi intro.pptx
I skal lave evaluering af undervisningen (find spørgeskema på forsiden af din lectio).Vi genopfrisker mandens hormonregulering.Sara kommer på besøg og vi skal snakke om ETU (elevtrivselsundersøgelsen).
1c ETU 2024-2025.pptx
Menstruationscyklus. P-piller og graviditetstest
Sexologi øvelse Følgende elever deltager:
Sexologi øvelse Følgende elever deltager: 1) Freja BS, Valdemar S, Johanne, Simone2) Lara, Anna, Malak, Linus3) Julie, Mille, Emma, Freja BF
Vælg en præventionsform og en kønssygdom I gerne vil præsentere
Vi afslutter sexologiforløbet. I får 15 min. til at tegne jeres kønshormonregulering hos manden færdige. Vi starter op næstsidste forløb om "genetik" Husk jeres lærebog vi kommer til at læse s. 101-103 på modulet. Mandens kønshormonregulering.pptx
Karyotype
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Genetik - nedarvning
Biologi til tiden side 101-103, 107-108, 152-153
Forsøg med DNA-ekstraktion fra jordbær
Individuel aflevering med stamtræer, krydsningskemaer af nedarvning af genetiske træk i familien
Video tavlegennemgang af kromosomer og DNA’s opbygning
https://www.youtube.com/watch?v=loyFaO8z6DA&ab_channel=Undervisningslokalet
Video – fra DNA til protein
https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA&t=23s&ab_channel=yourgenome
Video transkription
https://www.youtube.com/watch?v=LDJrdwR8emM&ab_channel=BiotechAcademy
Video translation
https://www.youtube.com/watch?v=bfXepz-YUt8&ab_channel=BiotechAcademy
Site med proteinsyntesen
https://www.detergodtatvide.dk/genetik/proteinsyntesen/
Plancheaflevering med proteinsyntesen
Site med mutationer og genetisk variation
https://www.detergodtatvide.dk/mutationer-og-genetisk-variation/
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter genetik forløbet. Husk din lærebog - Biologi til tiden. Vi skal have styr på endnu flere begreber inden vi kaster os ud i proteinsyntesen og stamtræer.
Øvelsesmodul - ekstraktion af DNA fra jordbærDNA ekstraktion fra jordbær rapport.docx
Vi kigger videre på stamtræer og nedarvning af genetiske egenskaber. Læs eller genlæs s. 107-108Husk jeres bogTeori genetik.pptx
Video: DNA og kromosom opbygninggenetics-156404_640-439x472.png
From DNA to protein - 3DGenetik og molekylærbiologi - Transskription | Biotech AcademyGenetik og molekylærbiologi - Translation | Biotech AcademyProteinsyntesen - Det er godt at videTo og to skal I nu lave en planche der viser og beskriver vejen fra
Alle har set denne video:DNA og kromosom opbygningI kan spørge ind til jeres aflevering i dette modul.Vi skal desuden arbejde med proteinsyntesen.
I dette modul skal vi genopfriske proteinsyntesen og snakke om mutationer Vi genser denne animation:From DNA to protein - 3DI får 10 min. til at færdiggøre jeres plancher. I præsenterer jeres plancher for andre grupper. Mutationer og genetisk variati
HUSK jeres bog - da I skal bruge den til prøven!Der afholdes en kort prøve i emnet genetik (25 min.) Omhandlende kromosomer, nedarvning af genetiske sygdommer, krydsningsskema, stamtræer, transskription, translation og mutationer. I må bruge jeres bo
Intro Biodiversitet og menneskets arealudnyttelse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Økologi - biodiversitet og menneskets arealudnytte
Biologi til tiden side 122-123
Fotosafarier – hvad er natur?
Hvordan er Danmarks areal udnyttet? Tegneøvelse med arealudnyttelse
Aktionslæring:
Hvordan vil du indrette dine 2000 kvadratmeter til fødevareproduktion?
Google Earth øvelse med opmålinger af arealer
Planetære grænser
https://goodlife.leeds.ac.uk/national-snapshots/countries/#Denmark
Ekskursion til Frederiksberg Have – makroindex, biotiske og abiotiske faktorer, den gode og den dårlige fødekæde, udskygning og iltsvind, eutrofiering.
Opslagsværk ”Danske søer og deres restaurering”
https://www2.dmu.dk/1_viden/2_Publikationer/3_temarapporter/rapporter/87-7772-440-2.pdf
Video tavlegennemgang iltsvind i søer
https://www.youtube.com/watch?v=Bw_VDH-rg38&ab_channel=Undervisningslokalet
Design af forsøg med fotosyntese og respiration hos vandpest – rapport.
Indhold
Kernestof:
Alle grupper har lagt fotos og tekst ind i dette dokument:Biodiversitet og menneskets arealudnyttelseVi snakker om hvad "natur" er. Vi ser på et kort over hvordan Danmarks areal er anvendt. Vi skal forberede os på ekskursion til Frederiksberg Have hv
Planetære grænser Link til sammenligning med andre landeCountry Comparisons - A Good Life For All Within Planetary Boundaries
Ekskursion til Frederiksberg Have Prøver tilbage fra genetik Gennemgang af teori til rapporten (Makroindex)Hvordan er den økologiske tilstand i makroindex øvelsesvejledning.doc
I får det meste af modulet til at færdiggøre jeres makroindex rapport Hvordan er den økologiske tilstand i Frb. Have - makroindex øvelsesvejledning.doc Video om iltsvind i søen - eutrofieringIltsvind i sø/fjordGruppe 1• Julie Fryd Schou• Emilio
Makro-indeks.pptx
2 mg ilt pr. liter = her dør dyrene4 mg ilt pr. liter = kritisk dyrene har det ikke godt Alt over 4 mg ilt pr. liter = fint tilstand
Forsøg med vandpestFotosyntese, respiration med vandpest.docx
God besvarelse af genetik opgaven med nedarvning. God besvarelse .pdf
Sidste modul Opsamling på vandpest forsøg.Fotosyntese, respiration med vandpest.docx Gennemgang af studieplan og snak om eksamen. Undervisningsbeskrivelse 1c.docx
Gruppe 1• Lara Olivia Børresen• Emilio Nikolaj Campagner• Malak El Bounassri• Mohammed Amin ZitouniGruppe 2• Paula Kynde Nielsen• Anne-Li Wistoft Riske• Anna Ertmann Schmidt• Simone BrygmannGruppe 3• Atle Kaufmann Sletten• Linus Julian Kjær Stovegaar
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67186073556", "T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67186073556", "H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67186073556" }