Frederiksberg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksberg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 bk/bk-2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau
Billedkunst C
Lærer(e)
Hold
2024 bk/bk-2 (
1aux bk
,
1aux bk-øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Drøm og virkelighed
Titel 2
Visuelle virkemidler
Titel 3
Det skønne og det grimme
Titel 4
Kunstens mange rum
Titel 5
Eksamensprojekt om forbundethed
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Drøm og virkelighed
Teori:
Jonas Wolter: Kunst i teori og praksis, kapitlet 'Drøm og virkelighed i kunsten' s. 130-152, Tidernes forlag, 2022
Jørgen Vestergård: Overtaci: Kunstner på psykiatrisk hospital, 1998
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2232827100/ovartaci-kunstner-pa-psykiatrisk-hospital#
Nikolaj Kunsthal: Pressemeddelelse til udstillingen: Kathrine Ærtebjerg: ’En sky er en pige er en dreng er en kat’, 2024:
https://drive.google.com/file/d/1AMEqXvok4IqJolFTOsC1-5GRV0Ry2OiH/view
Nikolaj Kunsthal: Materiale til udstillingen: Kathrine Ærtebjerg: ’En sky er en pige er en dreng er en kat’, 2024:
https://nikolajkunsthal.kk.dk/udstillinger/en-sky-er-en-pige-er-en-dreng-er-en-kat
Øvelser:
Automattegning til musik (21/11)
Automatskrift + kobling af ord og krop (22/11)
Dekalkomani – overførselsøvelse med maling (25/11)
Dadaistisk (tilfældigheds-) collage (5/12)
Spejlportræt (lavet i Nikolaj Kunsthal 19/12)
Indhold
Kernestof:
Billedkunstfaget intro, nov 24.ppt
Drøm og virkelighed (Wolter).pptx
Kunst i teori og praksis om surrealisme.pdf
Afsnit
Medbring dit kompendium
Drøm og virkelighed (Wolter) AUX 5.12.pptx
Vi skal male, så tag ikke dit fineste tøj på
Drøm og virkelighed (Wolter) (5).pptx Medbring grundbog
Hvad har du læst og lært om surrealisme.docx
Læs i vedhæftede pdf s. 147-152 om surrealismen i Danmark + dadaismens og surrealismens indvirkning på samtidskunsten. Skriv stikord og spørgsmål til det, du ikke forstår.Kunst i teori og praksis om surrealisme.pdf
Ovartaci: kunstner på Psykiatrisk Hospital
PM_Kathrine Ærtebjerg_Nikolaj Kunsthal_2024.pdf
Drøm og virkelighed (Wolter) 9.12.24.pptx
Frivillig lektie: orientér dig om udstillingen, vi skal se 13/12
Kathrine Ærtebjerg, En sky er en pige er en dreng er en kat, 30 Aug 24 - 19 Jan 25, Nikolaj Kunsthal
Debriefing Nikolaj Kunsthal.pptx
Hvad har du lært i billedkunst so far.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Visuelle virkemidler
Teori:
Gennemgang af basale visuelle virkemidler med fokus på:
-farvelære
-komposition
-rum
Øvelser:
Eksperimenter med farvekontraster (6/1)
Eksperimenter med farveperspektiv 10/1)
Fotoøvelser komposition (16/1)
Indhold
Kernestof:
Begrebsdefinition til farver.docx
Farvelæren jan 25, bk c valg.pptx
Vi skal male igen. Medbring evt. en enkel/smuk form/ting/foto, du har lyst til at male efter. Ikke nødvendigt - kun hvis du har lyst.
intro komposition.pptx
Begrebsdefinition til komposition.docx
intro komposition aux.pptx
How To Draw Using 1-Point Perspective
One - Point Perspective - 5th grade
Rum bkc 25.pptx
Formalanalyse af the subway.docx
medbring gerne høretelefoner, da nogen af jer vil få brug for at lytte til tegne-tutorials.
Linearperspektivet.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Det skønne og det grimme
Teori:
Jonas Wolter: Kunst i teori og praksis, kapitlet 'Skønheden og grimhedens æstetik s. 72-94, Tidernes forlag, 2022
'Eckersbergs gyldne drenge', uddrag fra dokumentarserie, DR, 2014
https://www.dr.dk/drtv/se/rebeller-i-dansk-kunsthistorie_-eckersbergs-gyldne-drenge_189969
'Tæt på kunstnerne', Christian Lemmerz, film om Christian Lemmerz og tilblivelsen af skulpturen 'Lazarus'Ny Carlsbergfondet, JJ film
https://ny-carlsbergfondet.dk/da/film/18390
Øvelser:
Skulptur der undersøger forholdet imellem det skønne og det grimme (13/3)
Indhold
Kernestof:
3.Det skønne og grimhedens æstetik.pptx
Linearperspektivet.pptx
begrebsdefinition til rum.docx
Det skønne og det grimmes æstetik.pdf Læs 73-78 i pdf'en Det skønne og det grimmes æstetik
Det skønne og det grimmes æstetik.pdf Nyklassicisme og guldalder.pptx
DRTV - Rebeller i dansk kunsthistorie: Eckersbergs gyldne drenge
Nyklassicisme og guldalder.pptx
Læs i pdf'enDet skønne og det grimmes æstetik.pdf fra s. 79-83 midt på (frem til afsnittet Grimhedens ansigt - det groteske og det manierede).
Afsnit
Fællesnoter til grundbogen s. 83-89
Læs i pdf'en fra s. 83 midtpå til og med s. 87: Det skønne og det grimmes æstetik.pdf.
Video | Ny Carlsbergfondet
Fællesnoter om det skønne og grimme i samtidkunsten
Google Drive: Sign-in
Det skønne og det grimmes æstetik.pdf
1) Læs s. 90-94 i pdf'en om det skønne og grimhedens æstetik + lav slides i det fælles slideshow:
grupper aux 03.03.25.docx
I skal lave en skulptur, som undersøger forholdet imellem skønheden og grimheden - så tag evt. materialer med, hvis du har noget, du gerne vil bruge.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kunstens mange rum
Line Højgaard Porse m.fl.: Byrumsdesign, s. 62-64 (om det relationelle byrum), Det ny forlag, 2017
’Bænke til leg og tanke’, Ny Carlsbergfondet, 2015:
https://ny-carlsbergfondet.dk/da/baenke-til-leg-og-tanke
Elsa Fanney Jonsdottir: ’Jeppe Hein – Blue Modified Social Benches’, Magasinet kunst, 2015:
https://magasinetkunst.dk/Home/Detail/MTMxOTU=
’Gudrun Hasle installationskunstner, pecha kucha CPH #9’, Pecha Kucha CPH, Stærekassen, 2008:
https://www.youtube.com/watch?v=OUd2-sYWS-c
Superflex interview: ‘A cool urban space’, Louisiana Channel, 200
https://www.youtube.com/watch?v=rlCo4Mg3Rdk&t=113s
Indhold
Kernestof:
Tips til skulpturanalyse, formal og betydningsanalyse.docx
Link til portfolio
Kunstens mange rum - Hasle
Skulpturanalyse.pptx
grupper aux 03.03.25.docx
1) Vi mødes ved skolens hovedindgang klokken 14 ELLER på Superkilen klokken 14:30 (krydset mellem Tagensvej og Rovsingsgade)
Det relationelle byrum.pdf
Elevers portfolio på drev
Byvandring på Nørrebro, byrum og samtidskunst i det offentlige rum.docx
Superflex Superkilen.pptx
Superkilen og det relationelle byrum, tom power point.pptx
Medbring noter + fotos fra onsdagens byvandring på Nørrebro
Jeppe Hein.pptx
Noter til artikler om Heins bænke
Læs 2 korte artikler om Jeppe Heins bænke tæt på Den blå planet: Bænke til leg og tanke | Ny Carlsbergfondet
Magasinet Kunst
Heins bænke, fællesdoku
Refleksion til din relationelle bænk.docx
Elevernes portfolio-mapper
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Eksamensprojekt om forbundethed
Indhold
Kernestof:
Inspiration til eksamensprojekt om FORBUNDETHED.docx
FORBUNDETHED-Eksamensprojekt.pptx
Sådan foregår mundtlig eksamen i billedkunst.docx
1) I har en prøve i dag. Den handler om forløbet 'Kunstens mange rum', så det er en god ide at opdatere dig og få læst op, hvis der er noget fra forløbet, du mangler.
Se dokumentsamling på drev her:
Afsnit
Analysekompendium marts 25.docx
Elevers portfolioDu skal have besluttet dig for, hvilket af de 4 værker fra turen i mandags, du vil analysere færdigt i dette modul. Medbring derfor dine noter fra turen.
Eksempel på spørgsmål til eksamen i billedkunst.docx
1)Sådan foregår mundtlig eksamen i billedkunst.docx
Tips til oplæg om dit projekt.docx
Liste over øvelser i billedkunst AUX, april 25.docx
Lille begrebsliste til mundtlig eksamen i billedkunst, maj 2025.docx
I dag er sidste praktiske modul, så I skal vide, hvad I skal kaste jer over, når I kommer + medbringe hvad I skal bruge.
Galleri til eksamen.pptx
Sådan foregår eksamen
Fernisering af graffitiværk på Musikgangen - derefter andre billedkunstværker på 1B-gangen ved billedkunst. Alle billedkunstelever er inviteret til kage, juice og fælles fernisering af alle billedkunstprojekter: Mit sted - min stemme og "Forbundethed
Kig på studieplanerne for årets forløb i dag. Er der nogen perioder, begreber eller andet, du er særligt usikker på? Vi repeterer lidt i dag - med særligt fokus på surrealisme og visuelle virkemidler.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67186239848", "T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67186239848", "H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67186239848" }