Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 fy/a (1a fy, 1a fy-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi og varme
::Titel:::
Energi og varme
::Indhold::
Kernestof:
Energi:
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede
- atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
Supplerende stof:
- Personligt energiforbrug af apparater i hjemmet, elregning og kWh-enheden
- Varmeledning og termometre, temperaturskalaer
- Faser som funktion af temperatur og tryk, fasediagrammer, trippelpunkt
- perspektivering til snekrystaller som juleafslutning
Forsøg:
- Blanding af varmt og koldt vand (uden aflevering)
- Specifik varmekapacitet og densitet af ukendte metallodder
- Nyttevirkning af gængse elektriske apparater ved opvarmning af vand
::Materialer::
En verden af fysik C, Gyldendal:
Kapitel 1: Introduktion til fysik, side 6-16 og side 22-23
Kapitel 2: Energi, side 31-71, undtagen 44-47 (brændværdi)
Udleveret som kopi:
Orbit B, Stx, i-bog, Systime, afsnit 2.5 i uddrag
FysikABbogen, i-bog, Systime, afsnit 9.1 i uddrag
Fysik i øjenhøjde, B- og C-niveau, Nyt Teknisk Forlag, side 27-30, afsnit 3.7
::Omfang::
13 moduler á 90 minutter
2,5 timer fordybelsestid, på 2 afleveringer
::Særlige fokuspunkter::
- Omsætning af hverdagsintuition om varme og energi til fysiske sammenhænge (eksemplificeret i vægtet gennemsnit for blanding af vand)
- Hverdagssprog vs. korrekt brug af fysiske begreber som: at noget er ”koldt”; at noget er ”effektivt”, kan man sige det er i dag ”dobbelt så varmt” som i går; osv.
- Forstå forskellen mellem indre energi som grundlæggende ”opdaget” fysisk størrelse, og temperaturskala som ”opfundet” enhed
- Atomar fortolkning af på temperatur, herunder energidistribution
- Forskel på rapport og journal og fælles gennemgang med eksempler på typiske fejl/mangler i rapport
::Væsentlige arbejdsformer::
- Tavleundervisning
- Regneopgaver
- Eksperimentelt arbejde
- Undersøgelse og formidling i matrixgrupper for temperaturskala-præsentation
- Skriftlig afrapportering af forsøg som både journal og rapport
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektier bagud i tid:
-
Vi nåede ikke energiforbrug-øvelsen, så den tager vi næste gang.
-
Læs 2.1.1, side 32-35,
-
Vi nåede ikke energiforbrug-øvelsen sidste gang, så den tager vi idag til at starte med.
-
Flere opgaver om effekt og energi: ekstra opgaver til effekt og energi.docx (bruges i timen)
-
Opgaver i bogen: 2.20-2.26 (laves i timen)
-
Læs 2.2.2, side 48-50 (side 50 er kun opgaver)
-
Læs eventuelt dette dokument som gennemgår nogenlunde det samme, men på en anden måde:varme, varmeoverførsel_fysikABbogen.docx (valgfrit)
-
google dokument til indskrivning af målinger (bruges i timen)
-
Læs dette dokumentet med uddrag fra en anden fysikbog om indre energi og varme:indre energi_varme_varmeoverførsel_orbitB.docx (skal læses)
-
Opgaver i bogen: 2.27-2.31 vigtigst, herefter 2.32-2.34 (laves i timen)
-
Ekstra opgaver, hvis man er lynhurtig færdig med de andre: ekstra opgaver til specifik varmekapacitet.docx (laves i timen)
-
Læs afsnit 2.2.3 i bogen, side 51-54 (54 er opgaver) om specifik varmekapacitet.
-
Læs også afsnit 1.26 i bogen, side 22-23 om densitet.
-
Gruppe 1: Sander, Ludvig
-
I dag møder hold 2: Kizzy, Ludvig, Malena, Mille, Mogens, Nora, Olivia H., Olivia S., Rosa, Sander, Sara, Sebastian, Signe, Silja, Victoria
-
Læs forsøgsvejledningen: Forsøgsvejledning til bestemmelse af et lods specifikke varmekapacitet.docx
-
Gruppe 1: Caroline, Flora F, Dia
-
I dag møder hold 1: Amina, Anna A., Anna B., Asmus, Ayah, Caroline, Dagmar, Dia, Elizabeth, Ernst, Flora F., Flora J., Frida, Ida, Ismail
-
Læs afsnit 2.3.1 i bogen, side 60-62.
-
Læs dokumentet om temperatur: Temperatur atomart niveau.pdf (det er lidt dårligt indscannet kvalitet fra en bog, men prøv alligevel!)
-
til brug i timen: https://bitsofivory.com/2019/12/31/how-to-make-pretty-paper-snowflakes/
-
Læs afsnit 2.3.2 i bogen, side 63-65
-
Læs afsnit 2.3.3 i bogen, side 66-71
-
Pladser!
-
Læs afsnit 2.1.4 i bogen, side 55-59
-
ekstra opgaver til nyttevirkning.docx (til brug i timen)
-
Læs forsøgsvejledningen: Forsøgsvejledning til nyttevirkning ved opvarmning af vand.docx
-
Afsnit
-
Husk blyant til test
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger, lys og lyd
::Titel:::
Bølger, lys og lyd
::Indhold::
Kernestof:
Lyd og lys:
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- fysiske egenskaber ved lyd og lys.
Supplerende stof:
- Periodiske fænomener forstået bredt
- Bølger som matematisk funktion, herunder forbindelsen mellem interferens og Fourier-transformation
- Milankovitch-cykler som eksempel på en bølgefunktion
- Brydning og totalrefleksion for lys
- Lys og lyds fart i forskellige materialer
Forsøg:
- Brydning og totalrefleksion i to materialer
- Optisk gitter med ukendt bølgelængde
- Småforsøg med lydbølger (aflevering i timen)
- Stående bølger på en snor
::Materialer::
En verden af fysik C, Gyldendal:
Kapitel 3: Bølger, lyd og lys, side 85-126, undtagen 119-121 (elektromagnetisk spektrum, læses i næste forløb)
Udleveret som kopi:
Udleveret som kopi:
Orbit B, stx, i-bog, Systime, afsnit 4.1 i uddrag
i-Fysik C, i-bog, Gyldendal, afsnit 3.6 i uddrag
Lærerbog i matematik B2 stx, i-bog, Systime, afsnit 7.6
FysikCbogen, i-bog, Systime, afsnit 3.4
::Omfang::
13 moduler 90 minutter
5 timer fordybelsestid, på 3 afleveringer
::Særlige fokuspunkter::
- Italesætte emne uden hverdagsintuition eller umiddelbare observerbare fysiske sammenhænge for lys
- Lys og lyd gennemgås hver for sig, men det overordnede bølgefænomen og sammenhængen understreges
- Forsøgsopstilling og -afprøvelse af variabler, kvalitativt før kvantitativt
- Laboratoriesikkerhed, mht. lasere
- Billeder som målinger og grundlag for databehandling
- Smartphone som målesensor
::Væsentlige arbejdsformer::
- Tavleundervisning
- Regneopgaver
- Simulations/animations opgaver
- Aktivt se video med samtidig finde-ord opgave, eller med arbejdsspørgsmål til dele af video bid for bid
- Eksperimentelt arbejde, herunder guidet selvdesign af forsøg til undersøgelse af givent parametre
- Skriftlig afrapportering af forsøg i form af simple arbejdsark
- Videooptagelse som afrapportering af forsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
atomer, stjerner og universet
::Titel:::
Atomer, stjerner og universet
::Indhold::
Kernestof:
Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede
- grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
- atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
Lyd og lys
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
Supplerende stof:
- Atomar forklaring for røntgenbilleder
- Fotonenergi
- Stjerneklasser, grundstoffer i stjerner
- Dopplereffekten for lyd
Forsøg:
- Kunstige og ægte spektre (med aflevering i timen)
::Materialer::
En verden af fysik C, Gyldendal:
Kapitel 3: Bølger, lyd og lys, side 116-121
Kapitel 4: Atomfysik, side 143-167, undtagen 150-154 (Atommodellens udvikling)
Kapitel 5: Universet, 196-210
Udleveret som kopi:
FysikCbogen, i-bog, Systime, afsnit 3.8 i uddrag
::Omfang::
7 moduler á 90 minutter
1,5 time fordybelsestid, på 1 aflevering
::Særlige fokuspunkter::
- Alt vi ved om rummet stammer fra observationer af det elektromagnetisme spektrum, lys.
- Håndtere det komiske zoom; fra det største, universet, til det mindste, atomet, og se hvordan de er koblet i deres fysik
::Væsentlige arbejdsformer::
- Tavleundervisning
- Regneopgaver
- Eksperimentelt arbejde
- Aktivt se video med tilhørende spørgsmål under visningen
- Skriftlig afrapportering af forsøg i form af simple arbejdsark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Solsystemet
::Titel:::
Solsystemet
::Indhold::
Kernestof:
Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
Supplerende stof:
- Solsystemets opbygning, udforskning af solsystemet
- Historiske verdensbilleder, de vigtigste personer og paradigmer
::Materialer::
En verden af fysik C, Gyldendal:
Kapitel 5: Universet, 175-195
::Omfang::
7 moduler á 90 minutter
1 timer fordybelsestid, på 1 aflevering
::Særlige fokuspunkter::
- Forståelse af størrelsesforholdene involveret i Solsystemet, og Universet – og hvordan billeder (”artists impression”) ofte giver os et forvrænget indtryk
- Størrelser på Jorden, med praktisk gå-øvelse med bestemmelse af Jordens radius
- At se tingene fra ”alien”-perspektiv vs. ”menneske på Jorden”-perspektiv
- Solen som Jordens energikilde og driver for klimaet, for perspektivering til emnet energi
- Planeters fysiske egenskaber sammenlignet ved ”bilkort” for planeter
::Væsentlige arbejdsformer::
- Tavleundervisning
- Regne- og tegneopgaver
- Digitale simulationer og opgaveløsning og formidling hermed
- Guidet informationssøgning og kreativ formidling heraf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67223060525",
"T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67223060525",
"H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67223060525"
}