Holdet 2024 fy/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e)
Hold 2024 fy/e (1e fy, 1e fy-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi og varme
Titel 2 Bølger, lys og lyd
Titel 3 atomer, stjerner og universet
Titel 4 Solsystemet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi og varme

::Titel:::
Energi og varme


::Indhold::

Kernestof:
Energi:
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer

Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede
- atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof

Supplerende stof:
- Personligt energiforbrug af apparater i hjemmet, elregning og kWh-enheden
- Varmeledning og termometre, temperaturskalaer
- Faser som funktion af temperatur og tryk, fasediagrammer, trippelpunkt
- perspektivering til snekrystaller som juleafslutning

Forsøg:
- Blanding af varmt og koldt vand (uden aflevering)
- Specifik varmekapacitet og densitet af ukendte metallodder
- Nyttevirkning af gængse elektriske apparater ved opvarmning af vand


::Materialer::

En verden af fysik C, Gyldendal:
   Kapitel 1: Introduktion til fysik, side 6-16 og side 22-23
   Kapitel 2: Energi, side 31-71, undtagen 44-47 (brændværdi)

Udleveret som kopi:
Orbit B, Stx, i-bog, Systime, afsnit 2.5 i uddrag
FysikABbogen, i-bog, Systime, afsnit 9.1 i uddrag
Fysik i øjenhøjde, B- og C-niveau, Nyt Teknisk Forlag, side 27-30, afsnit 3.7


::Omfang::

13 moduler á 90 minutter
2,5 timer fordybelsestid, på 2 afleveringer


::Særlige fokuspunkter::

- Omsætning af hverdagsintuition om varme og energi til fysiske sammenhænge (eksemplificeret i vægtet gennemsnit for blanding af vand)
- Hverdagssprog vs. korrekt brug af fysiske begreber som: at noget er ”koldt”; at noget er ”effektivt”, kan man sige det er i dag ”dobbelt så varmt” som i går; osv.
- Forstå forskellen mellem indre energi som grundlæggende ”opdaget” fysisk størrelse, og temperaturskala som ”opfundet” enhed
- Atomar fortolkning af på temperatur, herunder energidistribution
- Forskel på rapport og journal og fælles gennemgang med eksempler på typiske fejl/mangler i rapport


::Væsentlige arbejdsformer::

- Tavleundervisning
- Regneopgaver
- Eksperimentelt arbejde
- Undersøgelse og formidling i matrixgrupper for temperaturskala-præsentation
- Skriftlig afrapportering af forsøg som både journal og rapport
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bølger, lys og lyd

::Titel:::
Bølger, lys og lyd


::Indhold::

Kernestof:
Lyd og lys:
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- fysiske egenskaber ved lyd og lys.

Supplerende stof:
- Periodiske fænomener forstået bredt
- Bølger som matematisk funktion, herunder forbindelsen mellem interferens og Fourier-transformation
- Milankovitch-cykler som eksempel på en bølgefunktion
- Brydning og totalrefleksion for lys
- Lys og lyds fart i forskellige materialer

Forsøg:
- Brydning og totalrefleksion i to materialer
- Optisk gitter med ukendt bølgelængde
- Småforsøg med lydbølger (aflevering i timen)
- Stående bølger på en snor


::Materialer::

En verden af fysik C, Gyldendal:
   Kapitel 3: Bølger, lyd og lys, side 85-126, undtagen 119-121 (elektromagnetisk spektrum, læses i næste forløb)

Udleveret som kopi:
Udleveret som kopi:
Orbit B, stx, i-bog, Systime, afsnit 4.1 i uddrag
i-Fysik C, i-bog, Gyldendal, afsnit 3.6 i uddrag
Lærerbog i matematik B2 stx, i-bog, Systime, afsnit 7.6
FysikCbogen, i-bog, Systime, afsnit 3.4


::Omfang::

13 moduler 90 minutter
5 timer fordybelsestid, på 3 afleveringer


::Særlige fokuspunkter::

- Italesætte emne uden hverdagsintuition eller umiddelbare observerbare fysiske sammenhænge for lys
- Lys og lyd gennemgås hver for sig, men det overordnede bølgefænomen og sammenhængen understreges
- Forsøgsopstilling og -afprøvelse af variabler, kvalitativt før kvantitativt
- Laboratoriesikkerhed, mht. lasere
- Billeder som målinger og grundlag for databehandling
- Smartphone som målesensor


::Væsentlige arbejdsformer::

- Tavleundervisning
- Regneopgaver
- Simulations/animations opgaver
- Aktivt se video med samtidig finde-ord opgave, eller med arbejdsspørgsmål til dele af video bid for bid
- Eksperimentelt arbejde, herunder guidet selvdesign af forsøg til undersøgelse af givent parametre
- Skriftlig afrapportering af forsøg i form af simple arbejdsark
- Videooptagelse som afrapportering af forsøg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 atomer, stjerner og universet

::Titel:::
Atomer, stjerner og universet


::Indhold::

Kernestof:
Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede
- grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
- atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof

Lyd og lys
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling

Supplerende stof:
- Atomar forklaring for røntgenbilleder
- Fotonenergi
- Stjerneklasser, grundstoffer i stjerner
- Dopplereffekten for lyd

Forsøg:
- Kunstige og ægte spektre (med aflevering i timen)


::Materialer::

En verden af fysik C, Gyldendal:
   Kapitel 3: Bølger, lyd og lys, side 116-121
   Kapitel 4: Atomfysik, side 143-167, undtagen 150-154 (Atommodellens udvikling)
   Kapitel 5: Universet, 196-210

Udleveret som kopi:
FysikCbogen, i-bog, Systime, afsnit 3.8 i uddrag


::Omfang::

7 moduler á 90 minutter
1,5 time fordybelsestid, på 1 aflevering


::Særlige fokuspunkter::

- Alt vi ved om rummet stammer fra observationer af det elektromagnetisme spektrum, lys.
- Håndtere det komiske zoom; fra det største, universet, til det mindste, atomet, og se hvordan de er koblet i deres fysik


::Væsentlige arbejdsformer::

- Tavleundervisning
- Regneopgaver
- Eksperimentelt arbejde
- Aktivt se video med tilhørende spørgsmål under visningen
- Skriftlig afrapportering af forsøg i form af simple arbejdsark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Solsystemet

::Titel:::
Solsystemet


::Indhold::

Kernestof:
Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener

Supplerende stof:
- Solsystemets opbygning, udforskning af solsystemet
- Historiske verdensbilleder, de vigtigste personer og paradigmer


::Materialer::

En verden af fysik C, Gyldendal:
   Kapitel 5: Universet, 175-195


::Omfang::

7 moduler á 90 minutter
1 timer fordybelsestid, på 1 aflevering


::Særlige fokuspunkter::

- Forståelse af størrelsesforholdene involveret i Solsystemet, og Universet – og hvordan billeder (”artists impression”) ofte giver os et forvrænget indtryk
- Størrelser på Jorden, med praktisk gå-øvelse med bestemmelse af Jordens radius
- At se tingene fra ”alien”-perspektiv vs. ”menneske på Jorden”-perspektiv
- Solen som Jordens energikilde og driver for klimaet, for perspektivering til emnet energi
- Planeters fysiske egenskaber sammenlignet ved ”bilkort” for planeter


::Væsentlige arbejdsformer::

- Tavleundervisning
- Regne- og tegneopgaver
- Digitale simulationer og opgaveløsning og formidling hermed
- Guidet informationssøgning og kreativ formidling heraf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer