Holdet 2024 me/me-1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e)
Hold 2024 me/me-1 (1aux me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til filmform
Titel 2 Horror
Titel 3 Dokumentaren

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til filmform

Indhold og centrale faglige mål
Forløbet giver eleverne en introduktion til grundlæggende filmiske virkemidler og filmproduktion. Det kombinerer teoretisk viden og praktiske øvelser med fokus på planlægning, optagelse og redigering af korte scener og film. Eleverne arbejder både analytisk og kreativt.
Der arbejdes med følgende centrale begreber:
Teori og analyse:
• FEMO – (Frame within a frame, Extremes, Motion, Obstruction)
• Logline & Synopsis – Kort opsummering af filmens idé og handling
• 180°-reglen og shot-reverse-shot – Visuel kontinuitet i dialogscener
• Billedbeskæring og kontinuitet – Udsnit (nær, total, halvnær m.m.) og fastholdelse af rumlig og tidslig sammenhæng
• Cut on action – Klippeteknik der sikrer flydende overgang mellem indstillinger
• Kuleshov-effekten – Betydningsdannelse mellem to billeder
• Kamerabevægelser – Panorering, tilt, tracking, zoom m.m.
• Cuts og transitioner – jumpcut, dissolve, fade, wipe etc.
• Diegetisk og non-diegetisk lyd – Lyd i og uden for filmens univers
• Lyddesign – Brug af reallyd, effektlyd, ambiance og musik fra lydbiblioteker
• Montage og kryds-/parallelklip – Sammenklipning af billeder i tid og rum for at skabe betydning.
Praktisk produktion:
• Produktionens fire faser:
1. Præproduktion (storyboards, manus, planlægning)
2. Produktion (optagelse)
3. Postproduktion (redigering og lyddesign)
4. Marketing og distribution (tværmedialitet)
• Storyboards og præproduktion – Visuel planlægning før optagelser
________________________________________
Arbejdsformer:
• Klasseundervisning og oplæg
• Analyse af kortfilm og filmklip
• Praktiske øvelser i kamerateknik og klipning
• Gruppearbejde og samarbejde om kortfilmproduktion
• Refleksion og feedback på egne og andres produktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Horror

Faglige mål:
• Eleverne skal opnå grundlæggende forståelse for filmiske virkemidler og genreteori.
• Eleverne skal kunne analysere og perspektivere horrorfilm ud fra æstetiske, kulturelle og samfundsmæssige vinkler.
• Eleverne skal kunne identificere og diskutere centrale karakteristika ved horrorfilmens subgenrer.
________________________________________
Indhold og aktiviteter:
Forløbet introducerer eleverne til horror som filmgenre med fokus på dens udvikling, undergenrer og tematiske dybde. Forløbet indeholder både filmvisning, analyse og teoretisk perspektivering.
Temaer og indhold:
• Introduktion til horror: Gennemgang af genrens kendetegn, historie og funktioner – både psykologiske og kulturelle.
• Genreteori: Herunder genre som dynamisk og kontekstafhængigt fænomen.
• Vampyrfilmen som genre: Analyse af Nosferatu (2024) som en moderne fortolkning af en klassisk subgenre.
• Horror og religion: Læsning og diskussion af John Trubys kapitel "Horror: Religion" fra Anatomy of Genres – med fokus på horror som en moderne fortælling om det onde og det hellige.
• Body horror og feminisme: Analyse af The Substance (2024) med fokus på køn, krop og identitet i horrorfilm. Diskussion af horror som samfundskritisk og feministisk værktøj.
• The Uncanny Valley: Gennemgang af begrebet og dets relevans i moderne horrorfilm – hvordan det uhyggelige skabes gennem det næsten-menneskelige.
• Horrorfilmens subgenrer: Oversigt over forskellige undergenrer som fx slasher, monsterfilm, psykologisk horror, found footage mv.
________________________________________
Hovedværker
• Nosferatu (2024, Robert Eggers)
• The Substance (2024, Coralie Fargeat)
________________________________________
Teoretisk materiale:
Halskov, Andreas & Rytter, Henrik. Vampyr - forløb i medier. Lindhart & Ringhof, 2017. (pp. 9-19).

Truby, John. "Horror: Religion". The Anatomy of Genres. Picador Paper, 2022.

Safronova, Valeriya. A 481-Year Age Difference? For Some Readers,
That´s Hot. New York Times, 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dokumentaren

Hovedværk
• Kandis for livet (Jesper Dalgaard, 2021)
________________________________________
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
• Analysere dokumentarfilm med fokus på virkemidler og genretræk
• Forstå og anvende begreber inden for dokumentarisk fortælleform
• Diskutere og vurdere dokumentarens forhold til virkeligheden og etik
• Skelne mellem forskellige dokumentarformer og reflektere over deres effekt
• Skelne mellem fiktionsværker der bruger faktakoder/autenticitetsmarkører (mockumentary) og dokumentarer.
________________________________________
Indhold og arbejdsformer:
I forløbet undersøges dokumentarfilmens rolle som formidler af virkelighed og som kunstnerisk og journalistisk udtryksform. Centralt står visningen og analysen af Kandis for livet, hvor dokumentarens greb og vinkler diskuteres.
Undervisningen introducerer tre hovedformer for dokumentar:
• Den autoritative dokumentar
• Den observerende dokumentar
• Den deltagende dokumentar
Der arbejdes også med mockumentary-formen,  et fiktionsværk som bruger dokumentarens formsprog.

Eleverne arbejder med:
• Film- og genreanalyse
• Diskussioner om etik og manipulation
• Praktiske øvelser i at skabe egne korte dokumentariske optagelser
• Refleksion over dokumentarens journalistiske og kunstneriske funktion

Forløbet munder ud i en diskussion af dokumentarens rolle i en medieverden, hvor grænsen mellem fakta og fiktion ofte udviskes. Kandis for livet anvendes som case til at diskutere, hvordan dokumentarfilm både kan være journalistiske, personlige og iscenesatte. Begrebet dokumentarisme vs. journalistik bruges som etisk skillelinje. Eleverne har derfor også læst Pressenævnets etiske retningslinjer.

Artikler
Balladen om virkeligheden:
https://kforum.dk/article197605k.ece
Lektor: »Helt vildt mærkeligt« at DR beklager efter kritik af Kandis-film https://www.berlingske.dk/skaerm/lektor-helt-vildt-maerkeligt-at-dr-beklager-efter-kritik-af-kandis-film
Ikke kun en betalt flybillet: Nu kritiserer anmeldere skamrost Kandis-film https://journalisten.dk/det-er-ikke-kun-den-betalte-flybillet-nu-kritiserer-anmeldere-skamrost-kandis-film/
Politiker ønsker varedeklaration for film https://www.ekkofilm.dk/artikler/politiker-oensker-varedeklaration-for-film/#:~:text=En%20julekugle%20med%20Kandis%2Dforsanger,debat%20om%20iscenes%C3%A6ttelse%20og%20virkemidler.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer