Holdet 2024 mu/1g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e)
Hold 2024 mu/1g (1aeuxz mu, 1aeuxz mu-øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musikkens byggesten: Rytmer
Titel 2 Sammenspil, fælles
Titel 3 Musikkens Byggesten: Form
Titel 4 Sammenspilhold, første grupper
Titel 5 Populærmusik, hit & håndværk
Titel 6 Sammenspil, afsluttende band
Titel 7 Klassisk musikhistorie

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Musikkens byggesten: Rytmer

Krop og teori (rytmelære og nodeværdier) kombineres i dette forløb, hvor også trommer indgår.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sammenspil, fælles

Fælles sammensspil: stand by me
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Sammenspilhold, første grupper

Sammenspilsgrupper (1)
Instrumentlære: trommer, bas, klaver, guitar, vokal. Anvendelse af mixer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Populærmusik, hit & håndværk

Særligt Studeret Område (SSO) med emnet “Populærmusik, hit & håndværk” danner baggrunden for dette forløb. Analyser, ved hjælp af musikalske begreber, nummer skal der indgå analyse af :

Musik-Intern analyse
Form
Groove (downbeat, backbeat, offbeat. Beatmarkerende, modryttmer)
Melodi
Dur (0:4:7 & mol  (0:3:7) akkorder, treklange
Sound, af de enkelte formled. Instrumenter
Hook, break, gimmick.

Musik-Ekstern analyse. En perspektivering til andre numre mht musikalske begreber, hitskabelon, Popmusikkens ensretning, køn og popmusik,  klassisk musik (dynamik/lydstyrke).

Musikkens udtryk. Kører den efter en hitskabelon eller adskiller den sig? Hvad gør det ved musikkens udtryk? Mere exposure effect,
Køn og popmusik, forskel på streaming i Danmark og udland.
Hitskabelonen
Popmusikkens ensretning


Forløbets indhold
Hvad er populærmusik. På Musikipedia.dk fremgår der en definition af begrebet:
“Samlet betegnelse for en lang række nyere musikgenrer som er massedistribueret på et kommercielt marked til brede publikumsgrupper. Betegnelsen dækker blandt andet over det meste pop, rock og jazz. Ordet "populærmusik" bruges ofte som modsætning til henholdsvis kunstmusik (fx klassisk musik) og folkemusik”.

Kan populærmusik 1950’erne, 1960-erne og 1970-erne stadig have relevans for nyere populærmusik som et “håndværk” til at skabe nyere hits

For at besvare dette spørgsmål ser vi på “the mere exposure effekt”, at skabe ørehængere, hvad skal der til at skabe et hitnummer.

Til dette formål dykkes ned i “værktøjsbegrebs-kassen, og analysere groove, mht. downbeat-backbeat, underdelinger (1/8 delle, 16-dele eller swing-trioler) hook-break-gimmick, dur og molakkorder, trommenotation, riff’s. Også form analyseres ved nyere numre: “følges en hitskabelon”, eller afviges.

Ydermere kan man stille spørgsmål om der i nyere populærmusik fra ind- og udland kan være andre aspekter end hitkvalitet, fx. I forhold til biologisk køn m/k,.

Vi kan undersøge dette gennem en musikekstern analyse, altså overvejelser der ligger ud over selve musikken. Disse kan opdeles i fire punkter:
1. "The mere exposure effect", vigtigheden af gentagelser i populærmusik (kort tidshukommelse). Grand Prix melodier er et eksempel på gentagelsens kraft.

2.En anden vigtig vigtig effekt er genkendelse i musikken, dvs noget der minder en om noget man kender som lytter. Dette trækker på langtidshukommelsen.

3. Baggrund. Musiksmag kan påvirkes af personens baggrund. Hvad har dine forældre fx. lyttet til. (se artikel). Musikkens grad af kompleksitet spiller ind, hvad er du vant til at lytte til? Også biologisk køn kan have en indflydelse på valg af populærnumre der streames.

4. Et hitnummer skal indeholde noget nyt, der adskiller et musiknummer fra andre. fx. instrument, gimmick, hook, sound, underdelinger af 4/4 puls (⅛-dele, 1/16-dele, trioler-swing)

5. Hitskabelonen pkt 3.: kan man skabe et hit ud fra en bestemt formel? Er hit et håndværk? Kan man se musik-håndværk der går igen fra fx. 1960-70'erne og i nyere populærmusik? I skal sammenligne ældre numre med egne valgte numre.

Populærmusik fra 1950-70’erne, udvalgte numre

Ældre populærnumre der analyseres grooveskema er flg.
“Hound dog”, Elvis Presley
Good Golly Miss Molly”, “Little Richard”
“Honey, Honey”, ABBA
“Rock around the clock”, Bill Haley

Nyere populærnumre
Nyere popnumre og underdelinger af puls
Harry Styles: “Adore You”
The Weekend: “Blinding Lights”
DaBaby: “Rockstar”
Post Malone: “Circles”

Holdets udvalgte analyserede numre, der opgives som pensum til eksamen
https://drive.google.com/drive/folders/1oj4E_sUpgVQ5vtILhw8n0XJVVys3TD-O

Materiale
Diverse Multiple choice oprettet i Google Analyse af Frits Ziegler) er anvendt til at teste basisviden om noder, akkorder, instrumentlære, groove.

Kompendium til "Hit & Håndværk"
https://docs.google.com/document/d/1tjzuNHj0pfDALXgstDRqGFKqM7ydQLnn4hzwX5Qq3oA/edit?tab=t.0


Ældre populærnumre der analyseres grooveskema er flg.
https://docs.google.com/document/d/1tOc42wbgsk-61BdLovn3ZR4uC1r431OP6BibEUelqc4/edit?tab=t.0#heading=h.sd42zbq9tfv0

Hvad skal der til at skabe et hitnummer.
https://docs.google.com/document/d/1tOc42wbgsk-61BdLovn3ZR4uC1r431OP6BibEUelqc4/edit?tab=t.0#heading=h.sd42zbq9tfv0

Hits og hjernen
https://www.dr.dk/nyheder/viden/nysgerrig/grand-prix-feber-derfor-faar-du-en-sang-paa-hjernen

Hitskabelon
https://docs.google.com/document/d/1tOc42wbgsk-61BdLovn3ZR4uC1r431OP6BibEUelqc4/edit?tab=t.0#heading=h.sd42zbq9tfv0
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Klassisk musikhistorie

Gennemgang af de grove træk fra barok, wienerklassik til Romantikken.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer