Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
|
|
Institution
|
Frederiksberg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 HI/G2 ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Vikingerne
Vikingernes verden. Undervisningsbeskrivelse.
8 moduler
I dette forløb arbejder vi med vikingetiden som periode (ca. 800-1050). I forløbet
beskæftiger vi os overordnet med, hvad der kendetegner vikingetiden, samt hvordan
vikingetiden i dag bliver skildret og brugt. Forløbet har særlig fokus på Harald Blåtand,
statsdannelse, omverdens syn på vikingerne og den senere historiebrug af vikingetiden.
Følgende problemstillinger behandles:
● Hvordan periodiseres vikingetiden og hvorfor?
● Hvilke særlige kendetegn karakteriserer vikingetiden og hvorfor?
● Kan man tale om statsdannelse i vikingetiden?
● Hvordan så vikingetidens samfund og magtstrukturer ud?
● Hvilke årsager og motiver kan der være til Harald Blåtands omvendelse til
kristendommen?
● Hvad var Ringborgenes funktion og hvad kan vi bruge dem til som kilde?
● Hvordan er vikingetiden i eftertiden blevet brugt?
I forløbet introduceres eleverne til grundlæggende kildekritik og forskellige typer af
historiebrug.
Kernestof:
● Hovedlinjer i Danmarks historie
● Statsdannelser, herunder Danmarks
● Kulturmøder i Europas historie
Materialer:
● Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til Danmarkshistorien, 2022, Systime. Heri
kapitlet:
o ”Vikingetiden, 800-1050”
● Blom, Mads, m.fl.: Vinkler på vikingetiden, 2013, Nationalmuseet og Skoletjeneste.
Heri kapitlerne:
o ”Fællesskab og kongemagt i vikingetidens Danmark”,
o ”Nordisk religion og overgangen til kristendom”
o ”Omverdens syn på vikingerne”
o ”Vikingerne lever”
● ”Historien om Danmark”, DR, 2017. Afsnittet ”Vikingetiden”.
● Podcast: ”Vores Danmarkshistorie”, Forlaget Columbus og Peter Frederiksen,
2022. Afsnittet ”Vikingetiden”.
https://www.buzzsprout.com/1993211/episodes/11140342-vikingetiden
Kilder:
o Widukind om Haralds overgang til kristendommen (o. 968)
o Ibn Fadlan om vikingerne (921)
o Forskellige eksempler på skildringer og historiebrug af vikinger
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Vikingernene
Vikingernes verden. Undervisningsbeskrivelse.
8 moduler
I dette forløb arbejder vi med vikingetiden som periode (ca. 800-1050). I forløbet
beskæftiger vi os overordnet med, hvad der kendetegner vikingetiden, samt hvordan
vikingetiden i dag bliver skildret og brugt. Forløbet har særlig fokus på Harald Blåtand,
statsdannelse, omverdens syn på vikingerne og den senere historiebrug af vikingetiden.
Følgende problemstillinger behandles:
● Hvordan periodiseres vikingetiden og hvorfor?
● Hvilke særlige kendetegn karakteriserer vikingetiden og hvorfor?
● Kan man tale om statsdannelse i vikingetiden?
● Hvordan så vikingetidens samfund og magtstrukturer ud?
● Hvilke årsager og motiver kan der være til Harald Blåtands omvendelse til
kristendommen?
● Hvad var Ringborgenes funktion og hvad kan vi bruge dem til som kilde?
● Hvordan er vikingetiden i eftertiden blevet brugt?
I forløbet introduceres eleverne til grundlæggende kildekritik og forskellige typer af
historiebrug.
Kernestof:
● Hovedlinjer i Danmarks historie
● Statsdannelser, herunder Danmarks
● Kulturmøder i Europas historie
Materialer:
● Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til Danmarkshistorien, 2022, Systime. Heri
kapitlet:
o ”Vikingetiden, 800-1050”
● Blom, Mads, m.fl.: Vinkler på vikingetiden, 2013, Nationalmuseet og Skoletjeneste.
Heri kapitlerne:
o ”Fællesskab og kongemagt i vikingetidens Danmark”,
o ”Nordisk religion og overgangen til kristendom”
o ”Omverdens syn på vikingerne”
o ”Vikingerne lever”
● ”Historien om Danmark”, DR, 2017. Afsnittet ”Vikingetiden”.
● Podcast: ”Vores Danmarkshistorie”, Forlaget Columbus og Peter Frederiksen,
2022. Afsnittet ”Vikingetiden”.
https://www.buzzsprout.com/1993211/episodes/11140342-vikingetiden
Kilder:
o Widukind om Haralds overgang til kristendommen (o. 968)
o Ibn Fadlan om vikingerne (921)
o Forskellige eksempler på skildringer og historiebrug af vikinger
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Vikingerne
Vikingernes verden. Undervisningsbeskrivelse.
8 moduler
I dette forløb arbejder vi med vikingetiden som periode (ca. 800-1050). I forløbet
beskæftiger vi os overordnet med, hvad der kendetegner vikingetiden, samt hvordan
vikingetiden i dag bliver skildret og brugt. Forløbet har særlig fokus på Harald Blåtand,
statsdannelse, omverdens syn på vikingerne og den senere historiebrug af vikingetiden.
Følgende problemstillinger behandles:
● Hvordan periodiseres vikingetiden og hvorfor?
● Hvilke særlige kendetegn karakteriserer vikingetiden og hvorfor?
● Kan man tale om statsdannelse i vikingetiden?
● Hvordan så vikingetidens samfund og magtstrukturer ud?
● Hvilke årsager og motiver kan der være til Harald Blåtands omvendelse til
kristendommen?
● Hvad var Ringborgenes funktion og hvad kan vi bruge dem til som kilde?
● Hvordan er vikingetiden i eftertiden blevet brugt?
I forløbet introduceres eleverne til grundlæggende kildekritik og forskellige typer af
historiebrug.
Kernestof:
● Hovedlinjer i Danmarks historie
● Statsdannelser, herunder Danmarks
● Kulturmøder i Europas historie
Materialer:
● Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til Danmarkshistorien, 2022, Systime. Heri
kapitlet:
o ”Vikingetiden, 800-1050”
● Blom, Mads, m.fl.: Vinkler på vikingetiden, 2013, Nationalmuseet og Skoletjeneste.
Heri kapitlerne:
o ”Fællesskab og kongemagt i vikingetidens Danmark”,
o ”Nordisk religion og overgangen til kristendom”
o ”Omverdens syn på vikingerne”
o ”Vikingerne lever”
● ”Historien om Danmark”, DR, 2017. Afsnittet ”Vikingetiden”.
● Podcast: ”Vores Danmarkshistorie”, Forlaget Columbus og Peter Frederiksen,
2022. Afsnittet ”Vikingetiden”.
https://www.buzzsprout.com/1993211/episodes/11140342-vikingetiden
Kilder:
o Widukind om Haralds overgang til kristendommen (o. 968)
o Ibn Fadlan om vikingerne (921)
o Forskellige eksempler på skildringer og historiebrug af vikinger
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72963721478",
"T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72963721478",
"H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72963721478"
}