Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Frederiksberg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 nv/G8 (G8 nv, G8 nv-1, G8 nv-1-øv, G8 nv-2, G8 nv-2-øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Klimaneutralt gymnasium
Et klimaneutralt gymnasium – kan man det?
Jordklodens milliarder af mennesker, bygninger og biler har et enormt forbrug af energi. Det udfordrer klodens ressourcer i en sådan grad, at den ikke kan nå at genskabe sine ressourcer, inden den næste generation kommer og stiller lignende krav. Hvis jordkloden kunne stille krav, ville den derfor kræve, at vi i stedet bærer os dygtigt ad. Heldigvis har mennesket skabt mange nye og innovative teknologier, der kan løse klimaudfordringen, men hvordan?
Når du har været igennem dette forløb, kan du svare på alle spørgsmålene og meget mere og derved give dine personlige anbefalinger til ’Det klimaneutrale gymnasium’.
-Hvad ved du om klimaudfordringer og klimaindsatser?
-Hvilke vedvarende energikilder kan bruges på gymnasiet?
-Hvad vil det sige at være klimaneutral og hvilket klimaaftryk sætter du?
-Hvor kommer CO2 fra og hvordan skaffes der grønne alternativer til dækning af -gymnasiets energibehov?
-Hvordan lagres overskudsenergi så atmosfærens indhold af CO2 nedbringes?
-Hvad er dine anbefalinger til et klimaneutralt gymnasium?
Naturvidenskabelig metode
- opstille hypotese
- udføre forsøg
- variabelkontrol
- systematisere data i tabel, graf eller billede.
- lineæerregrssion og fortolke hældning og skæring med y-aksen.
- vurdere om data er kvantitativ eller kvalitativ
- hypotese tjek ud fra data.
- fortolke forsøg i forhold til problemstillingen.
- anvise løsningsforslag ud fra forsøgsresultater.
Kernestof kemi: Afstemning af kemiske reaktioner, hvad er reaktanter, reaktionspil, koefficienter, indextal, chokoladereglen, forbrændingsreaktioner, kemiske reaktioner der udleder carbondioxid, reaktioner der forbruger carbondioxid, power 2 x reaktioner fx elektrolyse, carbon kredsløbet samt lineær regression. Reaktions skemaer I skal kunne udenad og afstemme er fotosyntesen og respiration.
Forsøg i kemi:
Påvisning af carbondioxid i udåndingsluft, BTB som indikator
Afbrænding af et stearinlys, lineær regression
Fotosynteseforsøg (på højskolen)
Elektrolyseforsøg
link till kompendium om Klimaneutralt gymnasium
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Bæredygtigt madforbrug
Bæredygtigt madforbrug
Dette naturvidenskabelige forløb fokuserer på bæredygtigt madforbrug ved at dykke ned i madens kemi, vores krops biologi og planteproduktionens økologi.
Fokus er på de essentielle makromolekyler, nemlig aminosyrer som byggesten i proteiner og carbohydrater som energikilder. forløbet beskæftiger sig kort med fordøjelseskanalen og den enzymatiske nedbrydning af maden, samt den biologiske årsag til vores præference for fedt- og proteinfyldt mad, hvilket forklares ud fra hjernens belønningssystem. For at vurdere bæredygtigheden kobles ernæringen til produktionen, og hvordan planter vokser. Det dækker plantens behov for vitale næringsstoffer, lys, vand og carbondioxid for at udføre fotosyntese og skabe den biomasse, der danner grundlag for vores fødekæde. Forløbet giver dermed en helhedsorienteret forståelse fra molekyle til mark.
Kernestof biologi:
Vækstbetingelser for planter, fotosyntese, respiration, indhold af carbohydrater, protein og fedt i fødevare, fordøjelses systemet kort, de officielle kostråd, fordelene ved bælgfrugter.
Forsøg biologi:
Smag på mad, æbler med kanal uden at kunne lugte og melorme
Madproduktion - karsefrø og vækstbetingelser
Demo forsøg, påvisning af stivelse med Jod-Jod-Kalium
link till kompendium om Bæredygtigt mad forbrug
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73011509611",
"T": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73011509611",
"H": "/lectio/8/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73011509611"
}