Holdet 3v ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution W - Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Karen Gram Høy, Morten Bech, Rikke Amalie Vind Plomion
Hold 2023 ks/v (1v ks-Hi, 2v ks-Hi, 2v ks-re, 3v ks-Hi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 HIS: Vikingetiden
Titel 2 HIS: Imperialisme
Titel 3 HIS: Ideologiernes kamp (I)
Titel 4 HIS: Den danske besættelse
Titel 5 HIS: Ideologiernes kamp (II)
Titel 6 HIS: Folkedrabets århundrede
Titel 7 Buddhisme - enkeltfagligt forløb
Titel 8 HIS: Kulturmødet
Titel 9 Kulturmødet (islam) - flerfagligt
Titel 10 HIS: Demokratiets udvikling
Titel 11 HIS: Det gode samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 HIS: Imperialisme

Kernestof:
Nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper.
Natur, teknologi og produktions betydning for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv.
Holocaust og andre folkedrab.
Globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv.
Historiefaglige metoder.
Historiebrug.

Forløbets omfang: 50 ns.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 HIS: Ideologiernes kamp (I)

Kernestof:
Nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper.
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv.
Ideologiernes kamp i det 20. århundrede.
Historiefaglige metoder.
Historiebrug.

Forløbets omfang: 45 ns.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 HIS: Den danske besættelse

Kernestof:
Dansk historie og identitet.
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv.
Ideologiernes kamp i det 20. århundrede.
Historiefaglige metoder.
Historiebrug.

Som afslutning på forløbet skriver eleverne historieopgave om den danske samarbejdspolitik under besættelsen.

Forløbets omfang: 40 ns.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 HIS: Folkedrabets århundrede

Kernestof:
Nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper.
Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv.
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv.
Holocaust og andre folkedrab.
Ideologiernes kamp i det 20. århundrede.
Historiefaglige metoder.
Historiebrug.

Forløbets omfang: 35 ns.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Buddhisme - enkeltfagligt forløb

Forløbsbeskrivelse
De faglige mål for forløbet:
● karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative kilder.
● redegøre for buddhismen oprindelse og udbredelse og den historiske kontekst
som danner grundlag for buddhismen
● redegøre for væsentlige sider af buddhismen, herunder den buddhistiske trosbekendelse, de buddhistiske centrale begreber og udtryk (den buddhistiske lære, Dharma)
● karakterisere og redegøre for buddhismens livs- og menneskesyn, forestillinger og praksis.
● diskutere buddhismens ’etiske’ aspekt
● diskutere og perspektivere buddhismens udvikling i moderne (vestlige) samfund, herunder Danmark

Arbejde med såvel indefra- som udefrasynspunkter. Træne eleverne i at fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger ud fra såvel en religiøs selvforståelse som ud fra sekulære, herunder religionskritiske, synspunkter.

Særlige fokuspunkter:
- Almene (tværfaglige): Kommunikative færdigheder, formidling
- Faglige: opøve evnen til at perspektivere til andre religioner og udvikle elevernes evne til at se de religiøse fænomener på tværs af religionerne.   

Nedenstående er en oversigt over temaer i forløbet og de tekster som er læst ud over grundbogen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 Kulturmødet (islam) - flerfagligt

Et forløb, der har fokus på hvorvidt kulturmødet er en udfordring for det danske samfund

Underordnede problemstillinger

- Hvordan har synet på muslimer ændret sig?
○ Fokus: Tørklædedebatten, diskussion om kønsroller

- Hvilke barrierer og muligheder er der for god integration i Danmark? (Hvilke udfordringer er der ved at være praktiserende muslim i det danske samfund?)
○ Fokus: tørklæde og/eller de 5 søjler (ramadan), de 4 typer (traditionalist, modernist, fundamentalist, sækularist)


- Hvad vil det sige at være dansk?
○ Fokus: kulturkristendom/sekularisme vs. Traditionalisme, det religiøse samfund, det senmoderne samfund

Enkeltfaglige mål i forløbet:

- BASISVIDEN OM ISLAM:
○ Kunne redegøre for centrale elementer i islam, herunder mytisk, ritual, materiel, dogmatisk, social og etisk/juridisk dimension
○ Kunne analysere tekster med udgangspunkt i ovenstående viden.
○ Kunne analysere tekster med anvendelse af religionsfaglig teori så som: ritualteori, myteteori, teori om karismatisk autoritet, hellig og profan, samt konversionsteori.

- SÆRLIGT EMNE: kvinder og kønsroller:
○ Kunne redegøre for væsentlige problemstillinger omkring kønsroller og kvinders vilkår i islam, og anvende denne viden i analyse af både klassiske og moderne/nutidige tekster.
○ Kunne anvende ovenstående i diskussion af aktuelle problemstillinger omkring tildækning og kvinders konversion.

Materialer:
Grundbogen til religion C "Islam"
Muhammads Første åbenbaring ( Fra al-Bukharis hadithsamling)
https://www.wakf.com/attachments/article/101/muhammed_guds_sidste_sendebud.pdf
Hadith om troens hovedpunkter (Fra an-Nawawi: Fyrre hadiths)
Suras: 1; 35,1; 112,1-5;  2, 136; 82, 1-5; 4, 163; 6, 125;  2, 183-187
Fra <https://www.religion.dk/synspunkt/kvindelige-imamer-kan-ikke-lede-maend-i-boen>
http://islamsvar.dk/
http://www.fatwa-online.com/free-mixing-and-friendship-between-the-two-genders/
https://www.religion.dk/synspunkt/kvindelige-imamer-er-en-noedvendig-reform
https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57448
Muhammeds Natte- og Himmelrejse
https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=5tYBFJ6sNAU


https://www.youtube.com/watch?v=Q6FrcEW4rFw&t=1s
Pdf om Muhammads tilblivelse (lærerproduceret)
https://quizizz.com/admin/quiz/62415762257987001e52a1f9/startV4?queryId=5c1b802ebfffb0001ad74436-1648449263816

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 HIS: Det gode samfund

Fællesfagligt forløb.

Fællesfaglig problemformulering: Hvorvidt er principperne i den universelle velfærdsstat under pres?

Kernestof:
Dansk historie og identitet.
Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv.
Historiefaglige metoder.
Historiebrug.

Forløbets omfang: 40 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer