Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19
Institution Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Mette Lander Holm, Otto Boserup
Hold 2018 Ty/in (1in Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: "Ich und Wir"
Titel 2 Landeskunde/Großstadt
Titel 3 Weihnachten: "Ohne Liebe ist es nur ein Fest"
Titel 4 Der Krimi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: "Ich und Wir"

Fællesskabet og den enkelte. Begrebet "Gemeinsamkeit" vil blive behandlet fra forskellige genrer. Eleverne vil i dette forløb blive introduceret til tyskfagets metoder gennem forskellige typer af arbejde med sproget.

SPROGLIGT INDSATSOMRÅDE
• Genus
• Præpositioner
• Ordstilling
• Spørgeord
• Ordforrådstræning til emnet

OVERORDNEDE LÆRINGSMÅL I GRUNDFORLØBET: Overordnede læringsmål i grundforløbet:
• opnå kompetence til at kommunikere på tysk
• skabe sproglig bevidsthed
• arbejde med den kommunikative kompetence

FAGLIGE LÆRINGSMÅL I GRUNDFORLØBET
• udtrykke sig mundtligt på tysk med anvendelse af enkelt ordforråd
• udtrykke sig sammenhængende på skriftlig tysk med et varieret ordforråd
• arbejde med forskellige genrer
• redegøre for tysksprogede tekster og fortolke disse

SKRIFTLIGE OPGAVER I GRUNDFORLØBET
1. opgave: Vise forståelse for kongruens
2. opgave: Opsamling af sprogligt indsatsområde for grundforløbet

PLAN FOR EVALUERING EFTER GRUNDFORLØBET
• Evalueringshjul + adgang til alle screeningresultater.
• Eleverne medbringer evalueringshjulet.

TEKSTBANK
• Julia Frank: "Streuselschnecke" i bogen "Ein neuer Anfang" af M. Nygaard Beck & C. Hove, L&R Uddannelse 2013
• Ursula Wölfel:"Die Geschichte von der Mutter, die an alles denken wollte" i bogen "Einblicke in die deutsche Literatur" af H. Bruun m.fl., Gyldendal, 2003
• Franz Hohler: "Der Mann auf der Insel" i bogen "Einblicke in die deutsche Literatur" af H. Bruun m.fl., Gyldendal, 2003
• Franz Hohler: "Eine kurze Geschichte" i bogen "Einblicke in die deutsche Literatur" af H. Bruun m.fl., Gyldendal, 2003
• Daniel Erk: ”So leben wir” i iBogen ”Dein Deutschland”, Systime 2017
• Andreas Bourani: "Auf uns" i bogen "Auf uns" af K. Fuchs & M. Sinding, Gyldendal 2016
• Smart fortwo, YouTube-video: https://www.youtube.com/watch?v=Wa-PaNylpuk
• M. Hermann: "Wie geht's", side 132-133, Gyldendal 2016
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Landeskunde/Großstadt

Fakten über Deutschland

1. Drei Großstädte:
Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt"
Peter Fox: "Schwarz zu blau" (Musikvideo)
Richard Dehmel: "Blick auf Hamburg"
MC Kadri: "Meine Stadt" (Musik)
Beatrix Schulze: "München, meine Muse"
Blumentopf: "Rosi" (Musikvideo)

2. Typisch dänisch - typisch deutsch
Interviews
Siezen und Duzen
Das deutsche Schulsystem
Werbeanzeigen

i "Dein Deutschland" - tysk fortsættergrundbog" af Rikke Taber og Martin Zickert (Systime 2013)

"Unsere Strasse" - Goethe Institut (http://www.goethe.de/lrn/pro/str/index.html?wt_sc=strasse)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Screening 1 27-11-2018
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Der Krimi

Erik Christophersen: "Der Krimi - Einige Informationen"

"Mord im Hotel"
Milena Moser: "Mein fünfter Mord"
Jan Flieger: "Liebfrauenmorgen"
Ingrid Noll: "Nasentropfen"
Jan Flieger: "Liebfrauenmorgen"
Ingrid Noll: "Nasentropfen"

i "Dein Deutschland" - tysk fortsættergrundbog" af Rikke Taber og Martin Zickert (Systime 2013)

Lernabenteuer Deutsch – "Ein rätselhafter Auftrag" (https://www.goethe.de/de/spr/ueb/mis.html)
App: "Lernabenteuer Deutsch – Das Geheimnis der Himmelsscheibe" (https://www.goethe.de/de/spr/ueb/him.html)

Manuskript til og optagelse af egen krimilommefilm.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
IlCompetition 07-02-2019
Krimi-lommefilm/manuskript 12-04-2019
Skr. prøve 30-04-2019
Screening 3 07-05-2019
Link til krimi-lommefilm 15-05-2019
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer