Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19 - 2019/20
Institution Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Hanne Bruun, Otto Boserup
Hold 2018 Ty/fy (1fy Ty, 2fy Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: "Ich und Wir"
Titel 2 Landeskunde/Großstadt
Titel 3 Weihnachten: "Ohne Liebe ist es nur ein Fest"
Titel 4 Der Krimi
Titel 5 Sport, Individuum und Gesellschaft
Titel 6 VERGANGENHEIT - die DDR.
Titel 7 Tag der Sprachen - fremMEDsprog
Titel 8 Landeskunde (forts af forløb 3)
Titel 9 Liebe und Junges Leben
Titel 10 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: "Ich und Wir"

Fællesskabet og den enkelte. Begrebet "Gemeinsamkeit" vil blive behandlet fra forskellige genrer. Eleverne vil i dette forløb blive introduceret til tyskfagets metoder gennem forskellige typer af arbejde med sproget.

SPROGLIGT INDSATSOMRÅDE
• Genus
• Præpositioner
• Ordstilling
• Spørgeord
• Ordforrådstræning til emnet

OVERORDNEDE LÆRINGSMÅL I GRUNDFORLØBET: Overordnede læringsmål i grundforløbet:
• opnå kompetence til at kommunikere på tysk
• skabe sproglig bevidsthed
• arbejde med den kommunikative kompetence

FAGLIGE LÆRINGSMÅL I GRUNDFORLØBET
• udtrykke sig mundtligt på tysk med anvendelse af enkelt ordforråd
• udtrykke sig sammenhængende på skriftlig tysk med et varieret ordforråd
• arbejde med forskellige genrer
• redegøre for tysksprogede tekster og fortolke disse

SKRIFTLIGE OPGAVER I GRUNDFORLØBET
1. opgave: Vise forståelse for kongruens
2. opgave: Opsamling af sprogligt indsatsområde for grundforløbet

PLAN FOR EVALUERING EFTER GRUNDFORLØBET
• Evalueringshjul + adgang til alle screeningresultater.
• Eleverne medbringer evalueringshjulet.

TEKSTBANK
• Julia Frank: "Streuselschnecke" i bogen "Ein neuer Anfang" af M. Nygaard Beck & C. Hove, L&R Uddannelse 2013
• Ursula Wölfel:"Die Geschichte von der Mutter, die an alles denken wollte" i bogen "Einblicke in die deutsche Literatur" af H. Bruun m.fl., Gyldendal, 2003
• Franz Hohler: "Der Mann auf der Insel" i bogen "Einblicke in die deutsche Literatur" af H. Bruun m.fl., Gyldendal, 2003
• Franz Hohler: "Eine kurze Geschichte" i bogen "Einblicke in die deutsche Literatur" af H. Bruun m.fl., Gyldendal, 2003
• Daniel Erk: ”So leben wir” i iBogen ”Dein Deutschland”, Systime 2017
• Andreas Bourani: "Auf uns" i bogen "Auf uns" af K. Fuchs & M. Sinding, Gyldendal 2016
• Smart fortwo, YouTube-video: https://www.youtube.com/watch?v=Wa-PaNylpuk
• M. Hermann: "Wie geht's", side 132-133, Gyldendal 2016
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Landeskunde/Großstadt

Fakten über Deutschland

1. Drei Großstädte:
Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt"
Peter Fox: "Schwarz zu blau" (Musikvideo)
Richard Dehmel: "Blick auf Hamburg"
MC Kadri: "Meine Stadt" (Musik)
Beatrix Schulze: "München, meine Muse"
Blumentopf: "Rosi" (Musikvideo)

2. Typisch dänisch - typisch deutsch
Interviews
Siezen und Duzen
Das deutsche Schulsystem
Werbeanzeigen

i "Dein Deutschland" - tysk fortsættergrundbog" af Rikke Taber og Martin Zickert (Systime 2013)

"Unsere Strasse" - Goethe Institut (http://www.goethe.de/lrn/pro/str/index.html?wt_sc=strasse)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Screening 1 29-11-2018
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Der Krimi

Erik Christophersen: "Der Krimi - Einige Informationen"

"Mord im Hotel"
Milena Moser: "Mein fünfter Mord"
Jan Flieger: "Liebfrauenmorgen"
Ingrid Noll: "Nasentropfen
Jan Flieger: "Liebfrauenmorgen"


i "Dein Deutschland" - tysk fortsættergrundbog" af Rikke Taber og Martin Zickert (Systime 2013)

Lernabenteuer Deutsch – "Ein rätselhafter Auftrag" (https://www.goethe.de/de/spr/ueb/mis.html)
App: "Lernabenteuer Deutsch – Das Geheimnis der Himmelsscheibe" (https://www.goethe.de/de/spr/ueb/him.html)

Manuskript til og optagelse af egen krimilommefilm.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
IlCompetition 05-02-2019
Krimi-lommefilm/manuskript 12-04-2019
Skr. prøve 30-04-2019
Screening 3 07-05-2019
Link til krimi-lommefilm 15-05-2019
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sport, Individuum und Gesellschaft

Sportens betydning for den enkelte og samfundet, også set i historisk perspektiv. Samtaleøvelser om tekster og egne erfaringer. Aktuelle sportsstjerner. Filmen NAPOLA og diskussion om statens brug/misbrug af sporten til politiske formål.(desuden illustration af 2.verdenskrigs forløb i i årene 42-44).
Temaet Doping in der DDR fører videre til næste forløb, der er bygget op om filmen "Das schweigende Klassenzimmer"
Grammatisk fokus præpositioner


"Heimat Anatolien -Mesut Özil tritt aus der Nationamannschaft zurück, øvelser til:
http://www.taz.de/Mesut-Oezil-und-die-Deutschen/!5523333/)
Nachrichten in  60 Sekunden

Ich habe einen Traum: "Ada Hegeberg"


Set og bearbejdet filmen Napola, læst scenerne 13-21.  Baggrund for skriftlig aflevering.
Handlingsreferater (”Elite für den Führer” fra Drama, Deutschland 2004) og historisk baggrund fra stikord til filmens første 15 min



Doping in der DDR: (link planet-wissen.de
"Medaiilemaschinen dank Anabolika"
Heidi Krieger







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 VERGANGENHEIT - die DDR.

Vi læser kort om doping i DDR som overgang fra Sportsforløbet. Med udgangspunkt i filmen Das schweigende Klassenzimmer henter vi oplysninger om forholdene i det tidligere DDR med særlig fokus på unge mennesker, der tvinges til at træffe valg og som enten vælger at protestere mod systemet eller tager konsekvenserne af at lade være. Afsluttende besøg på Nationalmusset sætter derefter fokus på det samlede Tysklands historie og leder over i forløbet om Landeskunde.
Grammatisk fokus relative pronomen, relative sætninger indledt af præposition.

Doping in der DDR
Das schweigende Klassenzimmer
Der Traum -  text
Besøg på Nationalmuseet udstilling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Landeskunde (forts af forløb 3)

Grammatisk fokus sammensatte verber (og kongruens)

Von der Nordsee zu den Alpen. fælles geografisk og politisk overblik over BRD. Innovativt arbejde i grupper med fremstilling af målrettede turistbrochurer (aflevering) og kahoot til opsamling. Fremlæggelse på tysk i grupper for BR.

Dreimal Deutsch samt selvstændig søgning på internettet (kilder på brochurerne)

Faith Atkin "Soul Kitchen" - film med location i HH.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Liebe und Junges Leben

Forløbet har venskab som omdrejningspunkt. Tekstuddrag fra  bogen Tschick og filmen af samme navn er et af aspekterne -
tekst og materiale skal understøtte den mundtlige præsentation. Personbeskrivelser og glosearbejde er vigtige redskaber, der trænes. Google translate forsøges seriøst inddraget

Grammatisk fokus er adjektivernes bøjning i teori og praksis.

Udrag af "Tschick"
Filmen "Tschick" - Cinemateket.

Digital undervisning marts-maj:
Ferdinand von Schirach "Anatomie"
Nora Gantenbrink: "Die Sache mit Jorinde Semler"

Begge tekster kan også læese under forløb 4 "Krimi"

Namika : "Lieblingsmensch" + video og musik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer