Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20
Institution Gammel Hellerup Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Chris Askholt Hammeken
Hold 2019 bk/en (1en bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Månebilleder
Titel 2 Mimesis og fantasi
Titel 3 Kunst og teknologi
Titel 4 Tænke, bygge, bo
Titel 5 Projekt: Hverdagens forvandling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Månebilleder

Vi undersøger månen som myte, måneskin i samtidskunst og romantik, månefantasier og surrealisme samt månekapløb og månekolonisering i en kunsthistorisk optik.
Vi eksperimenterer med synsmåder og arbejder med visuelle virkemidler gennem teori, analyse og praksis.
I visualiseringsøvelser arbejder vi med lukkede øjne til månemusik, personlige tanker om månen, forholdet mellem skabelse og destruktion gennem et eksperimenterende månebillede med æg, farvekridttegning af månemyte, samt kultegning af månekrater med fokus på lys. Alle disse individuelle øvelser er forstudier til et visualiseringsprojekt, hvor eleverne i grupper arbejder problemorienteret og undersøger, hvordan man kan skabe en månebase.


VÆRKER
Samtidskunst
Darren Almond, Fullmoon, 2007.
Foster + Partners, Lunar Settlements, 2012.
Neri Oxman, Qmar – Luna’s Wanderer, 2014.
Katie Paterson, Light Bulb to Simulate Moonlight, 2008.
Kiki Smith, Tidal, 1998.

Yves Klein, White Planetary Relief (RP 12), 1961; Pink Planetary Relief (RP 21), 1961; Planetary Relief “Region de Grenoble” (RP 10), 1961.
Robert Rauschenberg, udvalgte sider fra Stoned Moon Book, 1970.

Surrealisme
Gertrude Abercrombie, The Courtship, 1949.
Luis Buñuel & Salvador Dalí, Un chien andalou (Den andalusiske hund), 1929.
Joseph Cornell, Soap Bubble Set, 1948.
Max Ernst, Moonmad, 1944.
Max Ernst, The Twentieth Century, 1955.
Remedios Varo, Celestial Pablum, 1958.
Remedios Varo, Månelandskab, 1950.

Romantik
C.W. Eckersberg, Måneskinsbillede, 1821.
Caspar David Friedrich, Kyst i måneskin, 1818.
Caspar David Friedrich, To mænd kontemplerer månen, 1819-20.
Louis Gurlitt, Parti af Kullen. Nogle smuglere skjuler deres varer mellem klipperne. Måneskin, 1834.
Carl Julius Leypold, Kirkegårdsindgang, 1832.
P.C. Skovgaard, Skovsø i måneskin, 1837.

Månemyter
Coyolxauhqui, aztekernes månegud, relief.
Indianske månemasker.
Luna på den sølverne vogn, camésmykke, 193-217.
Sebastiano Ricci, Selene og Endymion, 1713.


TEKSTER
E.C. Krupp, "Månens indflydelse", Louisiana Revy, 2018, pp. 41-48.
Marie Laurberg, "Månen - fra den indre verden til det ydre rum", Louisiana Revy, 2018, pp. 20-31.
Pia Tafdrup, “Uden at miste”, Den inderste zone, 1983.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Mimesis og fantasi

Ud fra et fokus på mimesis og fantasi udfoldes nedslag i perioderne renæssance og barok. Vi ser blandt andet på kirkens kunst og arkitektur, mytologiske scener, portrætgenren, stilleben og skulptur. I visualiseringsøvelser arbejder eleverne med en naturalistisk håndtegning samt fantasifulde skyformationer i akvarel, der spørger til skabelsesprocesser og kunstnersyn i det tidligt moderne.   
På en ekskursion til Statens Museum for Kunst går eleverne på opdagelse i samlingen "Europæisk kunst 1300-1800" og udvælger i grupper et værk fra renæssancen eller barokken til ikonografisk analyse på stedet. Derefter går de på motivjagt i samlingen og tager fotografier af motivsammenhænge, som de sammensætter til en collage i portfolio.   


EKSKURSION
Statens Museum for Kunst, samlingen "Europæisk kunst 1300-1800"

VÆRKER
Antik
Agesander, Athenodoros og Polydorus, Laokoon, Vatikanmuseet, Vatikanet.
Apollonios, Belvederetorsoen, Vatikanmuseet, Vatikanet.

Renæssance
Sofonisba Anguissola, Selvportræt, 1556, Lancut Slot, Polen.
Antonello da Messina, Bebudelsesscene, 1476, Palazzo Abatellis, Palermo.
Sandro Botticelli, Venus’ fødsel, 1485, Uffizi, Firenze.  
Agnolo Bronzino, Portræt af ung mand med bog, 1534-38, The Met, New York.
Agnolo Bronzino, Portræt af ung mand med lut, 1532-34, Uffizi, Firenze.
Agnolo Bronzino, Portræt af ung mand med statuette, 1545-55, Louvre, Paris.
Cimabue, Maestà di Santa Trinita, 1280-85, Uffizi, Firenze.
Duccio, Rucellai-Madonna, 1285, Uffizi, Firenze.
Giotto, Ognissanti Madonna, 1310, Uffizi, Firenze.
Giotto, fresker fra Arenakapellet, 1305, Padua.
Leonardo da Vinci, Den vitruvianske mand, 1490, Gallerie dell’Accademia, Venedig.
Leonardo da Vinci, Mona Lisa, 1503-6, Louvre, Paris.
Andrea Mantegna, Camera degli sposi, 1465-74, Palazzo Ducale, Mantua.
Andrea Mantegna, Dydernes Triumf, 1502, Louvre, Paris.
Andrea Mantegna, Klagesang over den døde Kristus, 1480, Pinacoteca di Brera, Milano.
Andrea Mantegna, Skt. Sebastian, 1456-59, Kunsthistorisches Museum, Wien.
Masaccio, Masolino og Lippi, fresker fra Brancaccikapellet, 1425, Santa Maria del Carmine, Firenze.
Michelangelo, David, 1501-04, Galleria dell'Accademia, Firenze.
Michelangelo, Det Sixtinske Kapel med Adams Skabelse, 1508-12, Vatikanet.
Parmagianino, Selvportræt med konveksspejl, 1524, Kunsthistorisches Museum, Wien.  
Pietro Perugino, Jesus overdrager nøglerne til Apostlen Peter, 1481-82, Det Sixtinske Kapel, Vatikanet.
Pierro della Francesca, Dobbeltportræt af hertugpar fra Urbino, 1475, Uffizi, Firenze.
Rafael, Skolen i Athen, 1510-11, Stanzerne, Vatikanet.
Giorgio Vasari, Portræt af Lorenzo de’Medici, 1533-34, Uffizi, Firenze.

Barok
Gian Lorenzo Bernini, David, 1623-24, Galleria Borghese, Rom.
Gian Lorenzo Bernini, Kolonnade omkring Peterspladsen, 1656-67.
Caravaggio, Judith og Holofernes, 1599, Palazzo Barberini, Rom.
Caravaggio og Anibale Caracci, værker fra Cerasi Kapellet, 1600-1, Santa Maria del Popolo, Rom.
Pasquale Cati, Tridentinerkoncilet, 1587-89, Capella Altemps, Santa Maria in Trastevere, Rom.
Andrea Pozzo, Illusionistisk loftsmaleri, 1691-94, og kuppel, 1685, Sant´Ignazio di Loyola, Rom.
Andrea Pozzo, Illusionistisk loft i Jesuitenkirche, Wien, med illusionistisk kuppel, 1703.


TEKSTER
Anna-Carola Krauße, Maleriets historie. Fra renæssancen til i dag, trans. Lise Gyhrs, Tandem Verlag, 2005, pp. 6-13; 33-35.
Jonas Wolter, "Den ikonografiske metode", Temaer i kunsten, Odense: Det ny forlag, 2013, pp. 237-238.
Jonas Wolter, "Stillebenmaleriet og den materielle verden", Temaer i kunsten, Odense: Det ny forlag, 2013, pp. 83-88.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kunst og teknologi

Sammenhængen mellem kunst og teknologi belyses og undersøges, idet vi beskæftiger os med det livagtige og animerede i afbildningen af kroppen gennem nedslag i kunsthistorien i alt fra antikkens skulpturværker til nyere tids robotter. Herunder særligt fokus på skulpturanalyse samt det figurative overfor det abstrakte. I mindre visualiseringsøvelser får eleverne til opgave at skabe idealiserede tableaux vivants samt udklippe et kubistisk maskebillede i karton. I et større visualiseringsprojekt problematiserer eleverne individuelt gennem skabelsen af en cyborg-skulptur, hvordan det transhumane både er forbundet med optimisme og skepsis.


VÆRKER
Oldtid
Venus fra Willendorf, palæolitisk tid, Naturhistorisches Museum, Wien.
Nefertiti-buste, Thutmoses værksted, Amarnaperioden, 1349-1336 f.Kr., Neues Museum, Berlin.
Peplos Kore, Museum of Classical Archaeology, Cambridge samt rekonstrueret polykrom Kore.
Polyklet, Doryforos (Spydbæreren), romersk kopi i marmor efter original bronzeskulptur, ca. 440 f.Kr. Museo archeologico nazionale di Napoli, Napoli.
Doidalses’ Afrodite, romersk kopi efter græsk original, ca. 200 f.Kr., Palazzo Massimo alle Terme, Rom.
Alexandros fra Antiokia, Venus fra Milo, ca. 100 f.Kr., Louvre, Paris.

Middelalder
Ugolino da Siena, Korsfæstelse, 1315-1320, Metropolitan Museum of Art, New York.

Renæssance
Giorgione, Sovende Venus, 1510, Gemäldegalerie alte Meister, Dresden.
Michelangelo, David, 1501-04, Galleria dell'Accademia, Firenze.
Tizian, Venus af Urbino, 1534, Uffizi, Firenze.

Barok
Gian Lorenzo Bernini, David, 1623-24, Galleria Borghese, Rom.
Peter Paul Rubens, De tre gratier, ca. 1640, Prado, Madrid.

Realisme
Edouard Manet, Olympia, 1863, Musée d’Orsay, Paris.

Abstraktion
Wassily Kandinsky, Rytter, 1911, Museum Boijmans van Beujningen, Rotterdam.

Futurisme
Umberto Boccioni, Bevægelsens urform i rummet, 1913, MoMA, New York.
Marcel Duchamp, Nøgenmodel går ned ad en trappe, 1910, MoMA, New York.

Kubisme
Pablo Picasso, Les Demoiselles d’Avignon, 1907, MoMA, New York.

Modernisme
Alberto Giacometti, Grande Femme IV, 1960, Louisiana, Humlebæk.
Henry Moore, Two Piece Reclining Figure, No. 5, 1963-64, Louisiana, Humlebæk.

Samtidskunst
Chris Cunningham, Björk – All Is Full of Love, musikvideo, 1999.
Sophie Dupont, Marking Breath with Excavator, 2019, Den Frie, København.
Elmgreen & Dragset, Adonis (Backpack) & Cupid Triumphant (Sneakers), remakes af Bertel Thorvaldsens nyklassicistiske skulpturer, 2009, Thorvaldsens Museum, København.
Stelarc, Cyborg, 2000.


TEKSTER
Katrine Charlotte Busk, Billedkunstbogen – form, indhold og kontekst, Columbus, 2015 (2013), pp. 40-45.
Jørgen Eriksen: "Kunstens grænser: Menneske og teknologi" in Figuration, Aarhus: Systime, 2009, pp. 78-86.
Jonas Wolter, "Kroppen i kunsten", Temaer i kunsten, Odense: Det ny forlag, 2013, pp. 53-59.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skulptur 09-03-2020
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tænke, bygge, bo

I dette virtuelle arkitekturtema ser vi på arkitektoniske stilarter, byrumsdesign, bæredygtige byggeløsninger og arkitekturtransformationer. Visualiseringsøvelser såsom arkitekturcollage, skitseundersøgelser af genius loci (stedets ånd) samt et byrumsdesign udformet efter tilgængelige materialer træner forståelse for arkitektur gennem praksis, teori og analyse.

VÆRKER
Djuric Tardio Architects, Eco-Sustainable House, 2011, Paris.
Frank Gehry, Gehry House, 1978-88, Santa Monica, Californien.
Le Corbusier, Villa Savoye, 1929-31, Poissy.
Gerrit Rietveld, Schröder Huis, 1924, Utrecht.
Robert Venturi, Vanna Venturi House, 1960-62, Chestnut Hill, Philadelphia.
Frank Lloyd Wright, Falling Water, 1935-39, Bear Run, Pennsylvania.
Antonio Gaudí, Casa Batlló, 1877 (1905-7), Barcelona.

TEKSTER OG FILM
Malene Abildgaard & Julie Dufour, Byg, tegn & lær med alverdens arkitekter, ABC Forlag, 2014, pp. 124-135.
Keld Buciek, "Stedets karakter: At opfange genius loci", Dansk Byplanlaboratorium, 2015.
Birgitte Svarre, ”Byrum: Kvalitet til hverdagslivet”, Dansk Byplanlaboratorium, 2016.
Jonas Wolter, ”Boligarkitektur i det 20. og 21. århundrede”, Temaer i kunsten, Odense: Det ny forlag, 2013, pp. 119-129.

Fantastiske forvandlinger (1:1), DR2, 2016 (29 min).
Vi bygger det væk: Klimaforandringer (1:4), DR2, 2018 (28 min).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Projekt: Hverdagens forvandling

VIRTUELT EKSAMENSPROJEKT
Problemstilling: Hvordan kan forvandlinger i hverdagslivet undersøges visuelt?
Coronakrisen og skolenedlukningen har forandret vores hverdag radikalt. I det velkendtes forvandling åbner sig en kunstnerisk mulighed for at se på hverdagslivet med et æstetisk blik. Måske du går rundt og får øjnene op for ting, du ellers ikke har lagt mærke til?

Se projektskitsen for beskrivelse af processen gennem opstart og inspirationssus, teori, analyse og praksis.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensprojekt 07-05-2020
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer