Titel
1
|
Flygtningekrisen
Det overordnede tema i grundforløbet er flygtningekrisen, som belyses ud fra forskellige genrer. Forløbets centrale spørgsmål er: Hvad gør den enkelte fortælling ved sit publikum? Skaber den fx sammenhæng, forståelse, tilknytning, opfordring til handling, frustration, afsky, undren, provokation? Det er selvfølgelig interessant hvad
fortællingen gør ved den enkelte, men det afgørende er at kunne se fortællingen og dens kvaliteter i et perspektiv der rækker ud over en selv. Forud for en vurdering følger naturligt en analyse, hvor man sikrer kendskab til fortællingens redskaber og de enkelte genrers muligheder. Med temaet bliver centrale genrer og begreber introduceret, så man kan komme i gang med analysen og frem til en vurdering.
Fælles krav til afvikling af grundforløbet i dansk:
- introduktion til genrerne epik, lyrik og dokumentarfilm
- analyse af dokumentarfilm (værklæsning)
- introduktion til Gyldendals Litteraturportal
- temaet flygtningekrisen som rød tråd
Overordnede læringsmål
- At træne eleverne i at se litteratur i et nationalt og globalt orienteret perspektiv
- At træne udtryksfærdighed og kritisk-analytisk sans
- At udvikle eleverne til medborgere som kan handle og orientere sig i et moderne, demokratisk, digitaliseret og globalt orienteret samfund
Faglige læringsmål
- At træne eleverne i danskfaglige grundbegreber, således at de kan analysere og fortolke litterære tekster samt dokumentarfilm
- At træne elevernes indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- At træne eleverne i at skrive og at udtrykke sig præcist og nuanceret. Herunder at opnå ’formidlingsbevidsthed’ og ’udtryksfærdighed’
- At træne eleverne i skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber.
- At kunne identificere genrerne lyrik og epik og dokumentarens fortælleformer
- At opøve kendskab til essaygenren (bygger bro fra folkeskolen). Der er intet krav om, at eleverne skal introduceres til og skrive et essay, men det skriftlige arbejde skal tage afsæt i deres tidligere arbejde med grundskolens essay og introducere til essayistisk refleksion på gymnasialt niveau
|