Frederikshavn Handelsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederikshavn Handelsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 Da/e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
2022 Da/e (
1eDa22
,
2eDa22
,
3eDa22
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Tilladte hjælpemidler jf. undervisningsbeskrivelse
Titel 2
Teori og metode: PROSA
Titel 3
Teori og metode: FILM
Titel 4
Teori og metode: NYHEDSFORMIDLING
Titel 5
6 Fra folkeviser til eventyr
Titel 6
1 Litteraturhistorisk forløb
Titel 7
Argumentationsforløb
Titel 8
2 Nyhedsformidling og meningsjournalistik
Titel 9
3 Taler i krisetider
Titel 10
5 Kommercielle og ikke-kommercielle kampagner
Titel 11
4 Tendenser i samtiden
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Tilladte hjælpemidler jf. undervisningsbeskrivelse
Oversigt over tilladte hjælpemidler til eksamen jf. undervisningsbeskrivelsen
• Guide til skriftlig dansk på HHX
https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/
• Håndbog til dansk
https://hbdansk.systime.dk/
• Brug litteraturhistorien
https://bl.systime.dk/
• De seneste fem års litteratur
https://5aarslitt.systime.dk/
• Litteraturhistorien på langs og på tværs
https://litthist.systime.dk/
• Dansk med merkantil vinkel
https://danskmerkantil.systime.dk/
• Skriveøvelser til dansk
https://skriveoevelsertildansk.ibog.gyldendal.dk/?loopRedirect=1
• Ind i sproget
https://indisprogethhx.systime.dk/
• Textanalyse
https://textanalyse.systime.dk/?id=p5054
• Grundbog til dansk
https://grundbogtildansk.systime.dk/
• Begreb om dansk
https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/?loopRedirect=1&id=1
Du må desuden gerne gå på de samme sider som til skriftlig eksamen, fx
ordnet.dk
(Den Danske Ordbog —
ordnet.dk
Indhold
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Teori og metode: PROSA
TEORI
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Systime i-bog. Kapitel 3: LITTERATUR (undtagen kap. 3.7 og dele af 3.6). Desuden dele af kap. 4.3 Ordklasser
Sider: 26
NOVELLER
Jesper Wung-Sung: ”Limbus” fra Tretten tynde teenagere og syv små (eventyrlige) skravl, 2012 – 8 sider
Martin A. Hansen: "Roden" fra novellesamlingen Konkylien, 1955 - 4 sider
Ernest Hemingway: ”En meget kort historie”, 1925 - 2 sider
Tove Ditlevsen: "Tårer", 1944 – 2 sider
Pia Juul: ”Opgang”, fra novellesamlingen De ti bud, 2001 (red. Niels Beider) 2001 – 4 sider
Helle Helle: ”En stol for lidt” fra Rester, 1996 - 3 sider
Anders Bodelsen: "Drivhuset" fra novellesamlingen af samme navn, 1965 - 4 sider
Sider: 27
Skriftligt arbejde
Novelleanalyse: Helle Helle: "Film" (1996 – 3 sider)
Indhold
Kernestof:
Læs kap. 3.1 i Håndbog til dansk frem til og med afsnittet Tid og miljø. Du skal kunne forklare begreberne. Læs derpå den første novelle i kompendiet, Limbus af Jesper Wung-Sung (s. 2-6)
Læs i Håndbog i dansk resten af kap. 3.1 (de to afsnit om personer). Læs desuden novellen TÅRER af Tove Ditlevsen. Den står s. 7-8 i det nye kompendium NOVELLER. Tag gode noter til hele din læsning. Vi starter dog fredagen med at høre den sidste grup
Læs i din ibog kap. 3.2 Komposition. Spring sidste afsnit, Indre komposition i lyrik, og opgaverne over. Læs desuden novellen Roden af Martin A. Hansen (s. 10-13 i kompendiet).
3.2 Komposition
Noveller kompendium 2022 HH1.docx
Læs novellen Drivhuset af Anders Bodelsen (s. 14-16 i kompendiet).
Læs novellen ”Opgang” af Pia Juul s. 17-19 i kompendiet
Vi nåede ikke at blive færdige med arbejdet med "Opgang". Besvar derfor spørgsmålene til novellen (vedhæftet her). Læs derpå novellen "En meget kort historie" s. 9 i kompendiet og afsnit 3.4 Fremstillingsformer i Håndbog til dansk
Læs s. 20-21 i kompendiet ”En stol for lidt” af Helle Helle. Læs i Litteraturhistorien på langs og på tværs de to afsnit "Forfatteren Helle Helle" og "Den litteraturhistoriske kontekst: minimalisme". Læs desuden i Håndbog til dansk kap. 4.5 "Ordklas
https://litthist.systime.dk/?id=273#c1266
Læs i Håndbog til dansk afsnit 3.6 Tema og perspektivering. Læs også Helle Helles novelle "Film". Den finder du her på lectio under Opgaver
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fremstillingsformer
02-12-2022
Analyse af novelle
15-12-2022
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Teori og metode: FILM
BAGGRUNDSLITTERATUR:
Filmiske virkemidler og dramaturgi
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Litteratur, sprog og medier. Afsnittet Oversigt til film: Filmiske virkemidler og Filmens dramaturgi.
Sider: 11,5
Kortfilm
Kortfilm. De syv parametre. DR Undervisning (2003)
Oversigt over Richard Raskins model.
Uddrag fra IT-medier og vidensdeling.
http://it-medier.viauc.dk
Sider: 4
Dokumentarfilm
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Litteratur, sprog og medier. Kapitel 5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary (dog ikke afsnittet om mockumentary)
Dokumentarfilmgenrerne. Fra Danskfag
https://sites.google.com/site/danskfag/medier/film/dokumentarfilm-og--genrer
Analysevejledning til film
Hvad skal man se efter i dokumentarfilm?
Fra Sonja Salminen Dokumentarfilm
http://www.emu.dk/modul/dokumentarfilm
Sider: 10
FILM:
Kortfilm:
Dennis Holck Petersen og Frederik M. Nørgaard: "Kuppet" (2000 - 7 min.)
Anna Kasten: "Regnbueengel" (2008 – 7 min.)
Jacob Tschernia: ”Højdeskræk”, (2005 – 11 min.)
Dokumentarfilm:
Klaus Kjeldsen: "Rokketanden", 1995 – 5 min.
Klip fra diverse dokumentarfilm (i alt 8,5 min.)
Dokumentarfilm i serien Why Poverty:
Michele Mellara og Alessandro Rossi: ”Moris’ sæk” – 2 min.
Skid på fattigdommen. Filmen kaldes også Fattigdom gennem linsen. (Indien – 4 min.)
Dunken. Filmen kaldes også for Olietønden (Venezuela – 4 min.)
Tråden. Filmen kaldes også for Fødselsdagen (Uruguay – 7 min.)
I dine hænder (Columbia – 5 min.)
Kuldrengen (Indien – 5 min.)
Lullaby (Tyskland - 3 min.)
Pigen fra Afghanistan – 1 min.
Minutter: 44,5
Skriftligt arbejde
Dokumentarfilmanalyse: Kristian Djurhuus og Christian Vium: "Mamadou" (2006) – 12 min.
Alle filmminutter: 81,5
Indhold
Kernestof:
Vi starter et nyt forløb i dag, om kort-og dokumentarfilm. Læs derfor om filmiske virkemidler i Håndbog til dansk - husk også at se eksemplerne - i hvert fald dem, hvor du er i tvivl om begrebet.
Filmiske virkemidler
Læs afsnittet om filmens dramaturgi i Håndbog til dansk. Du skal kunne gøre rede for modellerne
Se kortfilmen Regnbueengel (følg linket og brug unilogin) og læs s. 1-5 om Raskins syv parametre i vedhæftede kompendium
MitCFU
Se filmen Regnbueengel igen (følg linket til Mit CFU - brug dit unilogin) og få sammen med din gruppe færdiggjort jeres noteringsark til filmen. Det udfyldte noteringsark skal en af jer i gruppen lægge på elevfeedback for en af dansktimerne onsdag d.
Jeg beklager mine sidste timer med jer inden jul blev aflyst, men så må jeg jo gentage lektien fra dengang:
CFU-login
Morris' Bag | WHY POVERTY? (OFFICIAL SHORT FILM)
Du skal se filmen Morris' sæk (2 min.) og samtidig skal du udfylde vedhæftede noteringsark til ALLE scener i filmen
Gruppearbejde og fremlæggelser - I får første lektion af de to dansklektioner til at færdiggøre jeres gruppearbejde. Derefter er alle klar til at fremlægge. Lav derfor så meget hjemme, at I kan blive færdige til tiden
Vi er klar til de sidste fremlæggelser af gruppearbejdet med Why Poverty?
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Filmanalyse
14-02-2023
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Teori og metode: NYHEDSFORMIDLING
TEORI
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier: følgende afsnit i kap. 5.1: Hvad er en avis?, Avistyper, Stofområder, Samfundsområder, De fem nyhedskriterier, Ydre komposition (layout), Kilder, Vinkling, Avisens genrer, Nyhedsjournalistik, Indre komposition (dele heraf) og Det journalistiske sprog
TEKSTER
Anders Jerichow: Først rystede jorden under Palu, så kom tsunamien: »Alt blev væltet rundt som i en kæmpe cementblander...«. Artiklen er trykt i Politiken, d. 3. okt. 2018
Nina Pratt: "Britisk politimand misbrugte sit job til at begå 24 voldtægter" i Politiken, d. 17. jan. 2023
Dertil diverse nyhedsartikler, evt. i uddrag
SKRIFTLIGT ARBEJDE
Julie Lund Fisker: "Børn og unge fra misbrugsfamilier kan vente op til to år på at få hjælp", JyllandsPosten, d. 26/2 2023
Indhold
Kernestof:
Vi starter et nyt forløb om medier og nyhedsformidling. Derfor skal du til i dag læse de fire første afsnit i kap. 5.1 i Håndbog til dansk. Det drejer sig om følgende:
Vi fortsætter med medieforløbet. Lektie til i dag er at du har svaret på spørgsmålene i dette dokuments slide 2-5. Læs desuden i kap. 5.1 i Håndbog til dansk om nyhedskriterier, nyhedsformidling og dens genrer (afsnittene "De fem nyhedskriterier" ”Av
Vi fortsætter med medieforløbet. Lektie til i dag er at du har svaret på spørgsmålene i dette dokuments slide 2-5. Læs desuden i kap. 5.1 i Håndbog til dansk om nyhedsformidling og dens genrer (afsnittene ”Avisens genrer” og ”Nyhedsjournalistik”). Du
Læs i kap. 5.1 i Håndbog til dansk om ydre komposition (layout), kilder og vinkling (afsnittene af samme navn og kommer lige efter hinanden). Du skal kunne forklare begreberne. Læs desuden artiklen om jordskælvet i Palu - noter her de kilder der er b
Læs i Håndbog til dansk følgende afsnit i kapitel 5.1 (Avisjournalistik): Indre komposition og Det journalistiske sprog. Læs desuden artiklen "Britisk politimand misbrugte sit job...". Vi starter dog med at samle op på jeres arbejde med layout mm.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyse af artikel
11-04-2023
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
6 Fra folkeviser til eventyr
TEORI
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturen på langs og på tværs, Systime. I kap. 1 den indledende video samt afsnittene "Middelalderens samfund" og "Folkeviser"
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier. Systime 2015. Kap. 3.5 "Tema og perspektivering"
Anne Bøndergaard: Textanalyse, Systime. På første år er under afsnittet "Eventyr" læst til og med underafsnittet "Kunsteventyr" og i afsnittet "Eventyrets komposition og fortælleregler" er underafsnittet "Transformationsmodellen") og "Eventyrets motiver" sprunget over. Alle afsnit findes under kapitlet At analysere fiktionstekster/Særligt om epik. Desuden afsnittet "Intertekstuel fremstilling" i kapitlet At analysere visuelle medietekster/ Hvordan kommunikeres der i den visuelle medietekst?/ Fremstillingskoncept
Øgendahl og de store forfattere. Karen Blixen (dokumentarserie, DR 2018)
TEKSTER
Germand Gladensvend
Brødrene Grimm - Rødhætte
Brødrene Grimm - Askepot
Brødrene Grimm - Snehvide
Brødrene Grimm - Klokkeblomst (Rapuntzel) - skriftlig opgave
Jesper og Prinsessen
H. C. Andersen: Klods Hans (1855)
H. C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren (1845)
H. C. Andersen: De røde sko (1845)
Viggo Stuckenberg: Klods Hans (1899)
Dina Goldstein: Fallen Princesses/Snowy (kunstfotografi, 2008)
Rune T. Kidde: Den lilla møghætte og pulven (https://www.youtube.com/watch?v=ShkIUvKnSQg)
Karen Blixen: Skibsdrengens fortælling (1942) - skriftlig opgave
Karen Blixen: "Livets veje" (uddrag fra Den afrikanske farm, 1937)
Charlotte Weitze: Spøgelsesbilist (2016)
Guillermo del Toro: Pans Labyrint (2006) (spillefilm - værk)
Indhold
Kernestof:
Og så starter vi et nyt forløb, nemlig forløbet "Fra folkeviser til eventyr". Læs derfor om middelalderen via nedenstående link til Litteraturhistorien på langs og på tværs. Det er afsnittene "Middelalderens samfund", "Middelalderens litteratur" og "
Lyt til det speakede powerpoint nedenfor. Det er en oplæsning med forklaringer af folkevisen Germand Gladensvend som vi skal arbejde med i dag
Vær klar med alle svar på gruppearbejdet om Germand Gladensvend. Vi fortsætter med eventyrgenren. Læs derfor herom via nedenstående link til Håndbog til dansk (kap. 3.6, afsnittet om eventyr). Læs derpå om folkeeventyr i Textanalyse (link 2). Her kan
Læs afsnittet "Eventyr: Komposition, fortælleregler og motiver" i Textanalyse indtil underafsnittet "Transformationsmodellen" (linket nedenfor). Læs derpå eventyrene "Askepot" og "Snehvide". Det er side 6-15 i vedhæftede kompendium
Læs eventyret "Hyrdinden og Skorstensfejeren". Tag noter til en personkarakteristik (fire "personer"). Overvej i forlængelse heraf, hvilke typer de to hovedpersoner hver især er. Understreg i eventyret. Vi starter dog dagens lektioner med at samle op
Læs i eventyrkompendiet s. 16-20 og s. 28-30. Det drejer sig om eventyrene Jesper og prinsessen og 2x Klods Hans. Vi skal arbejde i grupper med alle tre tekster
Læs ”De røde sko” af H.C. Andersen – s. 24-27 i kompendiet. Lav to aktantmodeller til eventyret. Begge modeller har Karen som subjekt, men objektet ændrer sig undervejs. Sæt ord på din aktantmodel og beskriv, hvornår skiftet i objekt sker
Vi arbejder med Karen Blixen i dag. Bl.a. som forberedelse til jeres arbejde med den skriftlige aflevering.
Læs til i dag den sidste tekst i kompendiet (s. 39-42) "Spøgelsesbilist" af Charlotte Weitze. Del teksten ind undervejs i din læsning - sæt gerne en dækkende overskrift ind på hver inddeling.
Som forberedelse til filmen I skal se i dag (husk at møde i auditoriet og ikke i klassen), skal vi læse om den spanske borgerkrig, som udgør dens baggrund. I link 1 (Faktalink) læser I ned til "Hvem var Franco?", og i link 2 (Den Store Danske) læser
De der var fraværende onsdag skal som lektie til i dag se i hvert fald den første 1½ time af filmen Pans Labyrint. I kan låne filmen via biblioteket (det kommunale). Du skal ind på Filmstriben (https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2694412000/pans-la
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyse af eventyr
18-05-2023
Analyse og perspektivering
29-08-2023
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
1 Litteraturhistorisk forløb
TEORI
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturen på langs og på tværs, Systime. Afsnittet "Om begrebet litteraturhistorie". Desuden i kap. 4 afsnittene "1720-1800: Oplysningstiden", "Oplysningstidens samfund: ny borgerlig offentlighed" og "Livssyn". I kap. 5 afsnittene "1800-1870: Romantikken", "Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati", "Livssyn", "Nyplatonismen og Schack Staffeldt", "Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen" (kun afsnittet om Oehlenschläger), "Nationalromantikken i Danmark", "Biedermeier og poetisk realisme", "St. St. Blicher: Brudstykker af en Landsbydegns dagbog" (uddrag af afsnittet). I kap. 6 "1870-1890: Det moderne gennembrud", "Det moderne gennembruds samfund" og "Livssyn og syn på litteraturen", "Skrivestil og sprog". I kap. 7 "1890-2000: Modernisme og realisme", "Det moderne samfund", "1900-tallets stilretninger" og om Peter Seeberg i afsnittet om hans novelle "Patienten"
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Litteratur, sprog og medier. Analysevejledningen 9 Billedanalyse og afsnittet Oversigt til billeder.
Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien. Systime 2017: afsnittet "Romantisme"
Mellemkrigstiden (DHO):
Teori: Brug litteraturhistorien kap. Mellemkrigstiden: oprør og elendighed 1920’erne og 30’erne
TEKSTER
Ludvig Holberg: Niels Klims underjordiske rejse (uddrag)
Adam Oehlenschläger: Guldhornene
Schack von Staffeldt: Indvielsen
N.F.S. Grundtvig: Danmarks trøst
Steen Steensen Blicher: Sildig opvågnen - værk
Henrik Pontoppidan: Nådsensbrød
J.P. Jacobsen: Marie Grubbe (uddrag)
Herman Bang: Foran alteret
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag. En idyl
Johannes V. Jensen: På Memphis Station
Klaus Rifbjerg: Under vejr med mig selv (digtsamling - værk)
Peter Seeberg: Patienten
Svend Åge Madsen: Se dagens lys (roman - værk)
Plus diverse billeder
Mellemkrigstiden (DHO):
-Futurisme, krig: Emil Bønnelycke: Aarhundredet (1918) og Babylon Berlin afs. 1 (2017) instrueret af Henk Handloegten
-Ekspressionisme, modernitet: Tom Kristensen: Middag (1920) – digt
-Malerkunst, ismer: Willumsen: Krigsinvalider (1928) og Jais Nielsen: Afgang! (1918)
-Socialrealisme, krise: Hans Kirk: En plads i verden – novelle (1931)
-Kvinderollen, kønsroller: 1-2 klip fra Matador med fokus på karakteren Agnes: tv-serie (1979).
-Sex og frisind: Halfdan Rasmussen: Skal de ha’ lov til det – digt (1938)
Indhold
Kernestof:
Vi skal høre jeres fremlæggelser af gruppearbejdet med Pans labyrint. Har I givet hinanden lektie for for at nå at blive færdige, så husk at have det lavet til i dag.
Læs de to afsnit her fra Litteraturhistorien på langs og på tværs om Oplysningstiden. Du skal kunne redegøre for, hvad der præger perioden mht. styreform, menneske- og samfundssyn, og hvad deisme er. Læs derpå uddraget af Ludvig Holbergs Niels Klims
Læs i Litteraturhistorien på langs og på tværs følgende afsnit:
Lyt til dette powerpoint, hvor min kollega Lars vil introducere og læse digtet Guldhornene op.
Afsnit
Læs i Litteraturhistorien på langs og på tværs afsnittet Nyplatonisme og Schack Staffeldt. Vi starter dog lektionerne med at samle op på "Guldhornene"
Intro til lyrik
Vi fortsætter med strofe 3-4 i Indvielsen. Husk ørebøffer
Vi samler op på jeres arbejde med Danmarks Trøst
Læs St. St. Blichers novelle "Sildig opvågnen" (s. 9-22 i det elektroniske kompendium nedenfor). Ja, den er lang, men var du der i de sidste dansklektioner skal du kun læse fra s. 12, lin. 17. Vedhæftet her er også en læsevejledning.
Læs St. St. Blichers novelle "Sildig opvågnen" (s. 9-22 i det elektroniske kompendium nedenfor - novellen er ikke i det kompendium du evt. har i fysisk form). Ja, den er lang, men var du der i de sidste dansklektioner skal du kun læse fra s. 12, lin.
Vi starter op på en ny periode, det moderne gennembrud. I skal derfor hjemme læse novellen "Naadsensbrød" af Henrik Pontoppidan (s. 20-23 i kompendiet). Start med at læse om det moderne gennembruds samfund (første link). Læs afsnittet "Livssyn og syn
Det moderne gennembruds samfund Livssyn og syn på litteraturen
Læs i kompendiet Marie Grubbe (uddrag). Læs desuden om naturalisme i link 3.
Læs i kompendiet Herman Bangs novelle "Foran alteret" (s. 26-30). Læg mens du læser mærke til (og noter i margenen), hvornår vi hører om det der tales om i kirken (Bang markerer det også vha. tegnsætningen), og hvornår vi er i enkeltpersoners tanker
Skrivestil og sprog
00 Fokusområde 1 Samlet kompendium 1700-1900.docx
Vi skal i gang med det 20.århundrede, eller mere præcist perioden 1890-2000, dvs. modernismen. Læs derfor i Litteraturhistorien på langs og på tværs de to afsnit "Det moderne samfund" og "1900-tallets stilretninger" (med underafsnit i begge afsnit).
Læs teksten ”Lønningsdag” af Martin Andersen Nexø (side 4-5 i kompendiet - husk, der er ordforklaringer s.5). Tag gode noter til hele din læsning. Dagens lektioner starter dog med at samle op på sidste uges arbejde.
Læs teksten ”Lønningsdag” af Martin Andersen Nexø (side 4-5 i kompendiet - husk, der er ordforklaringer s.5). Tag gode noter til hele din læsning.
Læs hele digtsamlingen "Under vejr med mig selv" af Klaus Rifbjerg (i alt 15 digte)
Vi fortsætter gruppefremlæggelserne. Fem styk, gruppe 4-8.
Så er det Jul! Dvs. vi har en gruppe der vil berige os, ikke med julegaver, men med digtoplæsning, analyse og perspektivering i en fremlæggelse af digtet Jul, som vi alle vil glæde os til. Alle læser desuden den sidste tekst i vores litteraturhistori
Du skal have læst romanen Se dagens lys færdig. Dertil skal du have nogle få, men gode noter til hvert kapitel. Her har du fulgt min instruktion i det skema, jeg har sendt til klassen. Vær på den måde klar til at arbejde med bogen frem mod jul.
CFU-login
Vi arbejder videre med Se dagens lys.
Fremlæggelser Se dagens lys
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyse, fortolkning og perspektivering
10-10-2023
Foran alteret
24-11-2023
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 53
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Argumentationsforløb
TEORI:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Litteratur, sprog, medier:
Kapitel 4.2 Sproglige billeder
Kapitel 4.3 Sproglige figurer
Kapitel 4.10 Argumentation
Kapitel 4.9 Retorik - afsnittet om appelformer
I alt 25 sider
TEKSTER:
Diverse øvelser - argumenttyper
Diverse småtekster
I alt ca. 5 sider
Forløbet er optakt til Medieforløbet og dermed en del af dette
Indhold
Kernestof:
Læs i Håndbog til dansk afsnit 4.10 Argumentation (ned til afsnittet Argumenttyper) - spring alle opgaver over. Du skal kunne alle begreberne i Toulmins udvidede model
Vi fortsætter med argumentation. Lav opgave 2-4 i første link til Håndbog til dansk. Genlæs evt. afsnittet inden opgaven teorien om Toulmins udvidede model
Læs i Håndbog til dansk resten af kap. 4.10 om argumenttyper, fejltyper og ordvalgsargumenter. Spring alle opgaver over.
Læs i Håndbog til dansk afsnit 4.3 Sproglige figurer. Du skal kunne skelne mellem de tre hovedgrupper. Skimlæs derefter efter behov afsnit 4.2 Sproglige billeder i det omfang du har brug for repetition. Her skal du kunne kende en metafor, sammenligni
Afsnit
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
2 Nyhedsformidling og meningsjournalistik
TEORI:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Litteratur, sprog, medier:
Kapitel 5.1. Avisjournalistik (dele er læst under forløbet "Teori og metode: Nyhedsformidling")
Kapitel 5.2. Dokumentarfilm (kun indtil afsnittet Mockumentary. Dele er læst under forløbet "Teori og metode: Film")
Analysevejledninger: 8. Retorisk analyse af meningsjournalistik, 9. Billedanalyse, 10. Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik og 11. Medieanalyse af dokumentarfilm
Avisen i undervisningen: Pressens rolle
Samfundsfag ABC: Mediekonvergens (2014)
Mimi Olsen, Jan Aasbjerg Petersen og Cecilie Ruby Tolstrup: Dansk i tiden – Grundbog: Kap. 10 Politikere på sociale medier, afsnittene "Hvem er gatekeeper?" og "Ekkokamre og politiske diskussioner"
Explainer: Har du altid ret? DR 2021
I alt ca. 52 sider
TEKSTER:
DEBATSTOF – OPINIONSGENRER
Tina Splidsboel: Fri mig for Disneys hvide skønhedsidealer. Politiken, 5.7. 2018
Diverse læserbreve og lign.
NYHEDSJOURNALISTIK
Herman Bang: "Branden", Nationaltidende, 4.10. 1884
Matthias Dressler-Bredsdorff: "Tårnet er væltet. Dragefødderne er smeltet. Der kom et brag fra himlen", Information, 17.4. 2024
Traumereaktioner af videoer på nettet, Story, DR, 10.3. 2024
Bo Søndergaard: ”Toget, der ruller ud fra banegården i Lviv, river mange hjerter fra hinanden”, Politiken, 7.3. 2022
Diverse mindre nyhedstekster fra fortrinsvist DR1 og Politiken
FORTÆLLENDE JOURNALISTIK
Puk Damsgaard: Ser du månen, Daniel (uddrag)
EKKOKAMRE, FAKE NEWS OG PRESSENS ROLLE
Ritzau: Nordkorea udviser BBC-journalist for manglende respekt
Fanget i Nordkorea. Horisont DR 2016
Rosa Uldall: DF deler deepfake-video af statsministeren: Tendensen kan være ‘undergravende for demokratiet’, siger ekspert.
DR.dk
, 28. april 2024
Diverse eksempler på fake news og clickbait
Christina Rosendahl: Idealisten, spillefilm 2015 (værk)
Herlufholms hemmeligheder. Tv-dokumentar, TV2, 2022 (værk - læst i grundforløbet)
I alt ca. 22 sider
Ca. 190 min.
Indhold
Kernestof:
Læs om meningsjournalistikkens genrer i kap. 5.1 i Håndbog til dansk. Læs derpå teksten "Fri mig for Disneys hvide skønhedsidealer". Noter dens hovedpåstande (2-3 stk.)
Vi er i gang med et medieforløb, som bygger ovenpå det vi arbejdede med i HH1.
Læs afsnittet om gatekeepers i Dansk i tiden. Grundbog. Læs ned til "Fagbegreber i Fokus". Du skal kunne forklare begrebet gatekeeper i forbindelse med nyhedskommunikation
Læs Herman Bangs artikel Branden (s. 14-18). Tag gode noter/understregninger til din læsning af artiklen: fokuser her på brugen af sproget. Læs derpå med samme fokus Mathias Dressler-Bredsdorffs artikel Tårnet er væltet. Dragefødderne er smeltet. Der
Læs om fortællende journalistik og New Journalism i Håndbog til dansk. Læs derpå uddraget af "Ser du månen Daniel" (s. 19-25 i kompendiet).
Vi starter dagen med at se spillefilm i auditoriet. Husk vi har aftalt at udskyde første frikvarter til efter filmen (dvs. til ca. 10.15), så vær klar hertil
Vi samler op på filmen, Idealisten. Se den som lektie via Mit CFU, hvis du var fraværende tirsdag
Læs s. 7-10 Mediekonvergens i kompendiet Medier - Menneske og natur. Tag noter til, således at du kan redegøre for begrebet. Se derefter storien "Traumereaktioner af videoer på nettet./ Voldsomme videoer holder børn vågne om natten"
Læs vedhæftede artikel og overvej hvilke greb du vil bruge i en analyse af den.
Læs teksten "Ruth er flyttet ind på Ålholmhjemmet uden helt at forstå hvorfor – nu står hun for sig selv og ser de andre an". Du finder den som skriftlig opgave til den 3/9 under Opgaver her på lectio. Klassen får det meste af de to lektioner til at
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Argumentation
12-04-2024
Sproglig analyse, vurdering og diskussion
21-05-2024
Analyse og vurdering af medietekst
03-09-2024
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
3 Taler i krisetider
Baggrundslitteratur:
Ole Schultz Larsen Håndbog til dansk. Systime 2015. Kap. 4. 10 Argumentation, kap. 4.9 Retorik – afsnittet Appelformer, kap. 4.5 Ordklasser, kap. 4.3 Sproglige figurer og kap. 4.2 Sproglige billeder (læst i AP)
Lærerdokumenter: Sætningsopbygning som virkemiddel samt Det er alvorligt - men tag det roligt (om krisetaler)
Anna Maria Lassen Sprog i brug. Systime 2012, afsnittet Retorik
Dannie Kjeldgaard: "Greta Thunberg til eftertanke" (2019)
"Utøya – Massakren i Norge”. Faktalink om terrorangrebet i Norge 22. juli 2011
Tekster:
Daværende statsminister Jens Stoltenbergs tale i Oslo Domkirke 24.07 2011 (norsk)
Statsminister Mette Frederiksens tale ved pressemøde efter Ruslands invasion af Ukraine 24/2 2022
Overborgmester Sophie Hæstorp Andersens tale ved Field´s 5/7 2022
Greta Thunbergs tale på TEDx november 2018 (svensk)
H.M. Dronning Margrethe II’s tale om coronasituationen 2020 - 17/3
Niviaq Korneliussens takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris 2021 – 2/11 2021
Caspar Eric: "dag 1" (2020)
Uddrag af diverse taler i øvrigt
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med et nyt forløb, Taler i krisetider - jeg vil derfor gerne have, at I hjemme læser kapitel 4.9 i Håndbog til dansk: "Retorik", men læs kun til og med afsnittet ”Tre talegenrer” - du skal kunne begreberne. Læs derefter i det her vedhæ
Læs Mette Frederiksens tale fra pressemødet i Statsministeriet efter Ruslands invasion i Ukraine, s. 12-15 (der er link efter talen, så du kan se og høre den, mens du læser). Læsefokus for Frederiksens tale: talen som krisetale. Vi starter dog med at
Læs afsnittet ”Ciceros pentagram” i kapitel 4.9 i Håndbog til dansk: Retorik – afsnittet er repetition fra første år. Læs desuden s. 15-18 i det her vedhæftede kompendium, nemlig Sophie Hæstorp Andersens tale fra mindehøjtideligheden ved Field’s - si
Læs om taleskriverens fem faser, s. 5-9 i kompendiet. Du skal starte nederst s. 5 lige efter afsnittet om appelformerne. Læs indtil uddraget fra Håndbog til dansk
Læs Greta Thunbergs tale fra TEDx november 2018. Find den s. 18-21 i kompendiet. Del talen ind mens du læser. Læs derefter s. 24-26 Dannie Kjeldgaards artikel "Greta Thunberg til eftertanke" fra samme år. Noter her hovedpointerne i klummen.
Intro til dagens arbejde i timerne: Åbn og læs disse to dokumenter:
Læs s. 21-22 og læs Dronningens tale om coronasituationen 2020. Læsefokus her: talens struktur, retoriske virkemidler og argumentation - streg under undervejs i din læsning.
Vi skal i dag arbejde med ESSAY
Vi fortsætter med essay. Lav opgaven til s. 16 i vedhæftede ("Essaygenren Kompendium 2024"). Opgaven er:
Læs essayopgaven til d. 22/10 (find den her på lectio, på Opgaver). Du får tid til at starte på den i dag.
Læs den sidste tale i vores kompendium s. 22-23, Niviaq Korneliussens takketale. Fokus: brugen af ordklasser.
4.5 Ordklasser
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
5 Kommercielle og ikke-kommercielle kampagner
Baggrundsmateriale
Louise Lundgreen: Dansk med merkantil vinkel, Systime 2024
Kapitel 1: Hvad er virksomhedskommunikation?
Kapitel 2: Analyse og metode til tekster
Kapitel 3: Analyse og metode til film og billeder
Kapitel 5: Analysevejledninger
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Systime 2015
Kapitel 5.6: Reklamer + div. sider om filmteori og begreber samt analysemodeller
Peter Madsen og Erik Svendsen: Medier, Gyldendal, 2007 (uddrag):
TV-reklamens formater
DR: ”Hvordan virker de nye reklametyper egentlig?” Flere små videoer om reklamer Hvordan virker de nye reklametyper egentlig? | Nysgerrig | DR
Kresten Schultz Jørgensen: Unbuzz af content marketing Kresten Schultz Jørgensen - unbuzz af content marketing - YouTube
Nikolaj Mogensen: ”Unbuzz af content marketing”. 2017 Nikolaj Mogensen - unbuzz af content marketing - YouTube
Boyana Ivanova: ”ERDEM X H&M in designer collaboration”. Be Global Fashion Network, 14/7 2017
Signe Godshaw Møller: Skilsmissebranding - IKEA og Ford brander sig med sadvertising
Kristine Dam Jensen: "Brands bør vove at afspejle hverdagen", blogindlæg, 22/3 2016
Birgitte Darger og Kasper Lezuik Hansen: Begreb om dansk, Dansklærerforeningens forlag. Afsnittet "Kampagner vil ændre adfærd"
Tekster:
Red Bull Stratos 5 af de største: Red Bull Stratos
Ikea: ”Vi er allesammen fra Småland”, Ikea katalog 2011
Daniel Kragh-Jacobsen: Familien, Ford-reklamefilm, 2016
Baz Luhrmann: “The Secret Life of Flowers”. 2017
https://www.youtube.com/watch?v=PEANC3ipyws
Diverse trykte reklamer
Diverse reklamefilm
Diverse oplysningskampagner
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt forløb om kampagner. Læs derfor følgende:
Læs kapitlet Sprog i Dansk med merkantil vinkel. De 6 underafsnit skal også læses, men meget er repetition, så det er ok at noget af lektien blot skimlæses.
Læs om tv-reklamens formater (vedhæftet). Du skal kunne gøre rede for de forskellige formater. Orienter dig desuden i analysevejledningen til reklamefilm (linket til Håndbog til dansk)
Danske Spil - En af de heldige 2017
Se reklamefilmen ”The Secret Life of Flowers” fra H&M, 2017. Overvej filmens konflikt og løsning
Afsnit
Læs artiklen "Skilsmissebranding - IKEA og Ford brander sig med sadvertising".
Læs kapitlet "Kampagner vil ændre adfærd" fra Begreb om dansk. Link: Kampagner vil ændre adfærd Se også den lille film (18 sekunder) i opgaven og læs analysen af den nedenfor opgaven.
Vi fortsætter med at arbejde med oplysningskampagner. Genlæs evt. lektien fra i onsdags
I arbejder videre med jeres oplysningskampagne. Vi skal nå frem til de første fremlæggelser
I skal være klar til at fremlægge jeres kampagne med analyser
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Storytelling
07-11-2024
Content marketing
08-11-2024
Analyse, sammenligning og vurdering
05-12-2024
Omfang
Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
4 Tendenser i samtiden
Baggrundslitteratur:
B. Kjær-Hansen, P. Kennebo og T.S. Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime. Afsnittene "2000-2020: Eksperimenterende realisme" og "Tendenser i den nyeste litteratur" (uddrag)
Lærerdokument om autofiktion og exofiktion
Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime. Afsnittene "Flydende identiteter" og "To autofiktive tendenser: den indadvendte og den udadvendte"
K. Haaning, P. Jensen, K. Wagner og N.R. Eriksen: De seneste fem års litteratur, Systime, afsnittene "Steder", "Køn, krop og seksualitet", "Kulturmøder, globalisering og multikulturel danskhed", "Katastrofen" og ”Død, tab og sorg”. Afsnittene er overvejende læst som fyldige uddrag.
Tekster:
Karl Ove Knausgård: Min kamp 1 (2010 - uddrag - norsk)
Klovn (2006), sæson 3, episode 4: Nina kære Nina
Leonora Christina Skov: Den der lever stille (2018 - uddrag)
Jesper Wung Sung: En anden gren (2017, uddrag)
Hanne Højgaard Viemose: HHHV, Frshwn. Dødsknaldet i Amazonas (2019 - uddrag)
Stine Pilgaard: Meter i sekundet (2020- uddrag)
Morten Pape: Planen (2015 - uddrag)
Halfdan Pisket: Juli 2015 Sommerferie (graphic novel, 2015)
Michael Kvium: Beach of plenty (2017)
Charlotte Weitze: "Mørke cyklister" (2005)
Folkevisen "Elverskud"
Provinsbøssernes drøm, sæson 1, episode 1: Kunsten at overleve (2024)
Jonas Gardell: Torka aldrig tårar utan handskar (2012 - svensk)
Helle Helle: de (2018 - uddrag)
Kirsten Thorup: Indtil vanvid, indtil døden, uddrag (2020 - uddrag)
Naja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage – Carls bog (2017 - uddrag)
Yahya Hassan: Yahya Hassan (2013 - digtsamling - værk)
Indhold
Kernestof:
Det 21. århundrede | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Vi er i gang med det måske sidste forløb, Tendenser i samtiden. Dvs. vi skal læse nutidige tekster. Til i dag skal du læse lidt teori, nemlig afsnittene "Flydende identiteter" og "To autofiktive tendenser: den indadvendte og den udadvendte" i Brug li
Join conversation
Løs opgaverne på dias 9-11
Læs uddraget af romanen Den der lever stille af Leonora Christina Skov (s. 5-9 i kompendiet). Vi starter dog med at samle op på mandagens undervisning.
00 Kompendium - samtiden (2024).docx
CFU-login
Læs s. 2-5 i kompendiet uddraget fra Karl Ove Knausgaards Min kamp 1. Teksten er på norsk, men jeg har forsynet den med mange ordforklaringer i fodnoter. Først samler vi dog op på Den der lever stille.
Læs uddraget af Hanne Højgaard Viemoses roman HHV, Frshwn. Dødsknaldet i Amazonas s. 9-11 i kompendiet. Noter dit første indtryk af teksten. Prøv her kort at forklare dine iagttagelser: Hvad er det, der giver teksten dens særlige præg og stemning? Nå
Læs om exofiktion, side 2 i dokument 03 (se nedenfor). Læs derpå uddraget af Jesper Wung-Sungs "En anden gren" s. 12-17 i kompendiet
Læs uddraget af romanen Meter i sekundet af Stine Pilgaard (s. 17-21 i kompendiet)
Læs af Morten Papes roman Planen, s. 31-34 i kompendiet.
Læs s. 28-30 i kompendiet uddraget af Helle Helles roman de. 00 Kompendium - samtiden (2025).docx
Velkommen tilbage fra SOP. Vi skal arbejde med begreberne kulturmødet og globalisering. Genlæs derfor dokumentet herom, som er vedhæftet her.
Læs novellen ”Mørke cyklister” af Charlotte Weitze (s. 21-26 i kompendiet). Noter steder, hvor der opstår en usikkerhed/tøven hos læseren: er dette realistisk eller fantastisk? Overvej novellens tema. Læs også folkevisen ”Elverskud” (s. 27 i kompendi
Læs side 34-39 i kompendiet: Jonas Gardell: Torka aldrig tårar utan handskar. Det er et romanuddrag på svensk, men jeg har indsat mange gloser. Har du svært ved at læse teksten kan det anbefales at lade en stemme læse den op. Det er muligt i fx Googl
Læs uddraget af romanen Indtil vanvid indtil døden af Kirsten Thorup. Find det s. 39-42 i kompendiet.
Læs teksten "Død, tab og sorg". Overvej hvorfor døden er blevet sværere at takle i vor tid. Hvad er forskellen på død i det offentlige og i det private rum?
Til i dag skal du have læst Yahya Hassans digtsamling af samme navn. Noter dig som foreslået tidligere et par digte, du synes, det kunne være spændende at arbejde med i et gruppearbejde (Barndom og Jetlagformørkelse arbejder vi med i plenum).
Vi fortsætter med Yahya Hassans Yahya Hassan. Husk bogen
Vi afslutter gruppearbejdet med Yahya Hassans Yahya Hassan. Derefter venter fremlæggelserne.
Omfang
Estimeret: 39,00 moduler
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56092784688", "T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56092784688", "H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56092784688" }