Holdet 2022 En/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2022 En/b (1bEn22, 2bEn22, 3bEn22)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Online ressourcer
Titel 2 Advertising and the retail industry
Titel 3 Area Study - US
Titel 4 Area Study - UK
Titel 5 Dystopias and The Handmaid's Tale
Titel 6 Social Media
Titel 7 Multicultural Britain
Titel 8 American values
Titel 9 Company profile: Disney
Titel 10 Speeches
Titel 11 South Africa
Titel 12 Retailing

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Online ressourcer

Disse ressourcer er brugt som teoretisk baggrund og som opslagsværk i arbejdet i engelsk

Trine Østergaard: The English Handbook: https://theenglishhandbook.systime.dk/

Anne Mette Finderup & Agnete Fog: Worlds of English: https://worldsofenglish-en.systime.dk/

Gitte Jæger Nelsen: CCC - Company, Culture and Communication: https://ccc.systime.dk/

Claus Zedlitz & Pia Ballegaard Hansen: Skriftlig eksamen i engelsk, hhx: https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/

Engram B på minlaering.dk: https://app.minlaering.dk/bog/6
Engram A på minlaering.dk: https://app.minlaering.dk/bog/1

Do it, write!: https://app.minlaering.dk/bog/42 OG https://app.minlaering.dk/bog/28

Poul Tornøe og Mette Hermann: Getting Started: https://gettingstarted.systime.dk/

Ordbogen.com
Cambridge Dictionary: https://dictionary.cambridge.org/
Oxford Advanced Learnesr Dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Advertising and the retail industry

Forløbet fokuserer på at introducere eleverne til merkantilt engelsk.


Dækker over: ca. 20   ns
% af undervisningen på HH1
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Area Study - US


AREA STUDY – US
FOKUSPUNKTER:
Igennem forløbet skal eleverne opnå evne til at referere konkret viden om USA og iagttage og redegøre sammenhængende for aktuelle forhold og landets historie i hovedtræk. De skal kunne anvende viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA til at analysere og perspektivere til aktuelle forhold. De skal kunne deltage i diskussioner på klassen, så de sammenhængende kan argumentere, uddybe og grundigt forklare.
Eleverne har ligeledes under dette forløb fået en introduktion til tekstanalyse af sagprosa og skønlitterære tekster.

kernestof ca. 65 ns
Omfang, ca. 55% af hh1
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Area Study - UK

AREA STUDY – THE UNITED KINGDOM – A DIVIDED NATION

FOKUSPUNKTER:
Eleverne skal kunne referere konkret viden om UK, og iagttage og redegøre for sammenhængen mellem aktuelle forhold og landets historie i hovedtræk. Eleverne skal kunne anvende viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i UK, så eleverne kan analysere og perspektivere til aktuelle forhold. Eleverne skal indgå/deltage i diskussioner på klassen, således at de sammenhængende kan argumentere, uddybe og grundigt forklare.

FAGLIGE MÅL:

Kernestof ca. 50 ns
Omfang, ca. 25% af HH2
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dystopias and The Handmaid's Tale

Værklæsning + arbejde med dystopisk litteratur. Som en del af forløbet læses et udvalg af non-fiction tekster, der sætter romanen i relation til den igangværende debat om abort i USA.


Kernestof, ca.: 325
Omfang, ca. 36% af HH2
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Social Media

Eleverne bliver i dette forløb introduceret til social media og der lægges vægt på problemstillinger omkring SoMe, fx mobning, hacking, ensomhed mv.
I dette forløb udsættes eleverne også for forskellige tekstgenrer. Der er fokus på tekstanalyse af forskellige genrer.

Kernestof ca. 35 ns
Omfang: Ca. 30% af HH2
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Multicultural Britain

Forløbet bygger oven på forløbet "Area study UK", dog med et snævert fokus på Storbritannien som et multikulturelt samfund. Særligt synet på immigration har været i fokus, ligesom eleverne har skulle opnå en forståelse for hvad "The Windrush generation" er.

Kernestof ca. 20 ns
Omfang: Ca. 15% af HH2
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 American values

Forløbet bygger ovenpå det tidligere forløb: "US area study".
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til American Values, og hvorledes disse både historisk og i nutiden har påvirket/påvirker USA. Der tages udgangspunkt i ”The American Dream” og dens vilkår i dag, samt hvordan definitionen af the American Dream har ændret betydning gennem tiden. Måden dette gøres på er ved at fokusere på social mobilitet, udviklingen af middelklassen i USA. Samtidigt vægtes det, at Amerikanerne fortsat tror på ”The American Dream”. Værdier som kommer I spil her er: Independence, Individual Freedom, self-reliance, hard work, equal opportunity, material wealth og competition. Herefter defineres patriotismen, med fokus på hvilken rolle det amerikanske flag fylder i amerikanernes bevidsthed. Dette perspektiveres til nutidens begivenheder i USA”.

Faglige mål:

Kernestof ca: 60 sider
Omfang: Ca. 23% af HH3
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Company profile: Disney

Forløbet belyser historien om Disneykoncernen, herunder arbejder eleverne med udviklingen af Disneys forlystelsesparker. Som en del af forløbet arbejder eleverne med to film for at belyse hvordan samtidige normer og værdier afspejles i Disneys produktioner (konkret er eksemplet hvordan Disneys prinsesser udvikler sig fra traditionelle kvinder til moderne kvinder).
Forløbet dækker kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold i USA.
Som en del af forløbet arbejdes der med økonomisk og erhvervsrettet fagsprog.

Kernestof ca.: 60 sider
Omfang: 27% af modulerne på HH3
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Speeches

Eleverne præsenteres for analytiske tilgangsvinkler til retorik: Det retoriske pentagram, appelformer, retoriske virkemidler. Forløbet inddrager i mindre grad Toulmins model.
Eleverne analyserer eksempler på især politiske taler.

Omfang: 9% af modulerne på HH3.
Sidetal, kernestof, ca: 16
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 South Africa

Forløbet er et områdestudium og der arbejdes med både apartheidtiden, overgangen til demokrati og tiden efter apartheid.
Fokus er på non-fiction tekster, men der inddrages også litterær analyse.


Omfang: 22% af modulerne på HH3
Antal sider kernestof, ca: 60
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Retailing

Forløbet er bygget om som et projektforløb, hvor eleverne arbejder med hhv. Amazon og Walmart. Eleverne opnår indsigt i de to virksomheder og gennem et komparativt forløb arbejdes der med de to virksomheders styrker og svagheder overfor hinanden.
Forløbet bygger ovenpå forløbet om "Advertising and the retail industry" fra HH1.

Omfang: ca. 8% af modulerne på HH3
Antal sider, kernestof, ca: 30
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer