Holdet 2022 En/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2022 En/c (1cEn22, 2cEn22, 3cEn22)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0a: Tilladte Hjælpemidler
Titel 2 Forløb 0b: Grammar
Titel 3 Forløb 1: Global English (Grundløb) HH1g
Titel 4 Forløb 2: Business and Customers HH1g
Titel 5 Forløb 3: Area Study: USA HH1g + HH2g
Titel 6 Forløb 4: Social Media HH2g
Titel 7 Forløb 5: UK – A Divided Nation? HH2g
Titel 8 Forløb 6: Mental Health Crisis in the US. HH2g+3g
Titel 9 Forløb 7: Disney: Company and its princesses HH3g
Titel 10 Forløb 8: Gaming industry and gaming
Titel 11 Forløb 9: Canada

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0a: Tilladte Hjælpemidler

1: Ordbøger (Ordbogen.com og ABCordbogen)
2: Dictionary.cambridge.org
3: MinLaering.dk (EnGram)
4: MinLering.dk (Do it, Write) Både dansk og engelsk
5: Thesaurus.com
6: Systime - the English Handbook
7: Alt udleveret materiale (ligger under documenter --> 3cEN22)
8: Egne afleveringer (også med min feedback)
9: Dine egne noter fra undervisningen
10: Systime - skriftlig eksamen hhx - engelsk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 330 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 0b: Grammar

Året indledtes og afsluttedes med en screening af elevernes færdigheder inden for basal engelsk grammatik. Derudover gennemførtes i samarbejde med dansk og 2. fremmedsprog en koncentreret introduktion til ordklasser, sætningsanalyse og sætningskonstruktion. Der bygges videre på AP-undervisningen som eleverne har modtaget

Grammatikundervisningen er sket løbende gennem hele undervisningen, derfor vanskeligt at vurdere omfanget præcist. Grammatikundervisningen baseres på Engram systemet på minlaering.dk.

Kernestof

HH1 basis grammatik:
• Ordklasser
• Artikler
• Genitiv
• Ordstilling
• Kongruens
• Flertalsdannelse
• Pronominer

HH2:
• Udvidet præsens tid
• Præteritum
• Pluskvamperfektum
• Futurum
• Do-omskrivning
• Passiv
• Modalverber
• Ing-former
• Infinitiv
• Syntax (begyndende)

HH3
• Præpositioner
• Adverbier
• Adjektiver
• Tegnsætning
• Syntax (udvidet)

Faglige mål
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminolog
- analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning ̶
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
Grundbog: www.Minlaering.dk  Herunder Engram Basis + Engram

Anvendt materiale
Tekster fra undervisningen fra 1g-3g.
Eget grammatikkompendium
Kontekstuel grammatik, gruppearbejde, peer-review, IT-redskaber i form a hjemmeside, dele af projektarbejde, differentieret undervisning

Arbejdsformer
Kontekstuel grammatik, gruppearbejde, peer-review, IT-redskaber i form a hjemme-side, dele af projektarbejde, differentieret undervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 330 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige) - AP og Spansk
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Forløb 1: Global English (Grundløb) HH1g

Estimatet = samlet antal moduler opgjort i %

Målet er primært at eleverne får en forståelse for det engelske sprogs historie og udbredelse i verden, samt en forståelse for nogle væsentlige forskelle på amerikansk og britisk engelsk og sprogets anvendelse som Lingua Franca. Derudover erhverves viden og forståelse for sproget som et dynamisk redskab i konstant udvikling og hvilken betydning og indflydelse det her. Alle elever har læst samme tekster jf. aftale i engelskfaggruppen

I forløbet her har vi arbejdet henimod (men ikke i mål med)
- Forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franc
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt mindst en anden engelsksproget region
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- Sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog

Kernestof
- Guo, Xiaolu: “Sorry of my english - Excerpt from "A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers", 2008”.
- TimeJess Themes - War, lmperialism, ldentity, New Technology, Globalisation, Lindhardt & Ringhof Uddannelse 2013.
- Current “'Americanisms' Could they kill off British English?”. March/April 2012.
- Current “'Britishisms' lnvade America!”. March/April 2013.
- BBC “How English evolved into a global language”. 20 December 2010.
- BBC “The international companies using only English”. 20 March 2017.
- The Economist “Britain is leaving the EU, but its language will stay”. 13 May 2017.
- EUROACTIV “Tusk to Trump: Appreciate your allies, you don't have many”.
YouTube www.youtube.com/watch?v=bNciog2gIhs.
- Sky News “Donald Tusk in Twitter spat with Donald Trump ahead of NATO”. 11 July 2018.
- Bryan Borzykowski “The international companies using only English”. BBC 20 March 2017.

Supplerende tekster
- Finderup, Anne Mette & Agnete Fog ”Global English”. Worlds of English. Systime 2010 (pp. 22-23).
- Current “Lost in Translation – when English goes wrong!”. January/February 2015. (Pp. 20-21).

Aflevering
English as A Lingua Franca.
- Tekst brugt: English – The Language of Global Business?
- (Fokus: Redegørelse og diskussion af synspunkter).

Letter to your teacher
- Ingen tekster anvendt
- Fritekstproduktion.
- (Fokus: Få eleverne introduceret til afleveringer i lectio og introducere begrebet ”letter” og ”email”).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,50 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb 2: Business and Customers HH1g

Estimat = antal moduler opgjort i %

Fokus i dette forløb har været på handel, handelskorrespondance og begyndende reklameanalyse. Eleverne har primært arbejdet med detailbranchen, og de har desuden arbejdet med begreber som retail, ads, semiotics, receiver, sender og rhetorical devices.

Faglige mål:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster

Kernestofområder
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold

Anvendt Materiale

Kernestof
• Ward, Susan: “Advertising and the Ways to Go About it”. December 15, 2018. TheBalancesmb.com
• Notopoulos, Katie: “Apple Launches New MacBook Pros (with A Notch) And New AirPods”. October 28, 2021. Buzzfeed.com.
• Apple: “The new MacBook Pro | Supercharged for Pros | Apple”. October 18, 2021. YouTube.
Group work: SuperBowl Commercials
• Amazon’s Big Game Commercial: Mind Reader
• Seth Rogen x Paul Rudd x Lay’s | Golden Memories | Super Bowl LVI Commercial
• Pringles | Stuck In: 90
• Frito Lay Super Bowl Commercial 2022 Push It
• "The New Frontier" Salesforce Super Bowl Ad | Join #TeamEarth w/ Matthew McConaughey & Salesforce
Riotgames.com “Who we are – About Riot”. Last consulted June 30, 2022.
• League Of Legends: “The Call | Season 2022 Cinematic – League Of Legends (ft. 2WEI, Louis Leibfried, and Edda Hayes”. January 7, 2022. YouTube.
• Amadeo, Kimberly & Estevez, Eric: “The Retail Industry and Its Impact on the Economy”. March 26, 2022. TheBalance.com
• Welfare, Anthony: “The Fives Principles of Retail”. In The Retail Handbook. July 12, 2012. Ecademy Press.  
• Blakemore, Erin: “Inside the Rise and Fall of Toys ‘R’ Us”. March 15, 2019. History.com
• Urbact RetaiLink: “The Evolution of Retail (Animation)” July 13, 2016. YouTube.  

Supplerende
• Apple Explained: History of Steve Jobs (Full Documentary) March 17, 2021. Youtube

Group Work: Company Profile (presentation)
Eleverne valgte en af de store retailers i USA (F.eks. Walmart, Amazon) og derigennem lave en company profile. Fokus var præsentationsteknik.

Afleveringer
Business email to the NHS
- Ingen tekster anvendt – blot en opgaveinstruks.
- (Fokus: Business Communication)

Explain how business' work.
- Free Writing.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,10 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Forløb 3: Area Study: USA HH1g + HH2g

Estimat = antal moduler opgjort i %

Igennem forløbet skal eleverne opnå evne til at referere konkret viden om USA og iagttage og redegøre sammenhængende for aktuelle forhold og landets historie i hovedtræk. De skal kunne anvende viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA til at analysere og perspektivere til aktuelle forhold. De skal kunne deltage i diskussioner på klassen, således at de sammenhængende kan argumentere, uddybe og grundigt forklare. Eleverne har ligeledes under dette forløb fået en introduktion til analyse af digte, PEE-paragraphs og leksikonsopslag. I forløbet laver eleverne et projekt med fokus på autonomi. Her er jeg i vejlederrollen. Denne munder ud i en mundtlig årsprøve.

I dette forløb har vi arbejdet hen mod
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminolog
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekste
- analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestofområder
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder mindst ét skrevet værk
- et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt mindst en anden engelsksproget region

Materiale anvendt.

Kernestof
• Johnny Cash – The Ragged Flag
• BBC Radio 4 – Why do Americans love their flag? Youtube
• Francis Scott Key - The Star-spangled Banner, 1814
• Abraham Lincoln – The Gettysburg Address 19. November 1863
• Otto Whittaker – I am the Nation, 1953
• The Founding Documents – Excerpts from Congress.gov.]
American Dream
• Adams, James Truslow: “The epic of America”. 1932.
• New Radicals – You get what you give
• Abrams, Samuel J.: “The American Dream Is Alive and Well”, New York Times. Feb. 5. 2019
• Ronning, Kristen: “The American Dream is Dead”. Young Invincibles April 1. 2021
• Horowitz, Juliana Menasce et al.: “How Americans see the state of race relations”, Pew Research Center. April 9, 2019.
Youth In America
- Sechopoulos, Stella: “Most in the U.S. say Young Adults Today Face More Challenges than Parents’ generation in some key areas”, Pew Research Center. February 28. 2022.
- Bognanno, Thomas G.: “Have we created a culture of bullies”. HuffPost. October 4. 2017.
- DONTNOD Entertainment: “Life is Strange”. Square Enix. July 30. 2015.

Værklæsning:
…Of Mice and men.

Supplerende Stof:
Britannica.com. Primært anvendt til at skabe konteksten til kernestoffet.

Afleveringer:
Of Mice and Men
- Fokus på begreber såsom characterization, setting, message, composition og theme.
- Derudover har der været fokus på Analytical essay – fiction.

PEE-paragraphs based on Ragged Old Flag.
- Eleverne stiftede bekendtskab med PEE-paragraphs
- Digtanalyse

Is the American Dream dead?
- PEE paragraphs, hvor de på baggrund af gennemgået kernestof skulle øve argumentative essay. Fokus var fortsat på PEE-paragraphs.

Autonomiprojekt
- Texts used: Kommer an på hvad eleverne fandt.
- Fokus (Eleverne skulle arbejde med forskellige type tekster (fiction/non-fiction). Eleverne var primus motor, og læreren (undertegnet) havde en vejledende rolle. Dette projekt mundede ud i en mundtlig årsprøve, hvor det skriftlige produkt skulle forsvares på engelsk.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,70 moduler
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Forløb 4: Social Media HH2g

Estimat = antal moduler opgjort i %

Eleverne bliver i dette forløb introduceret til social media og gennem forløbet tages der udgangspunkt i den enkelte elevs oplevelser med social media. I dette forløb udsættes eleverne også for forskellige typer af tekstgenre. Lige fra Youtube-videoer, computerspil, musik, artikler til foredrag. Elevernes tekstgenreforståelse udvides derfor her. I afsætning er SoMe-marketing gennemgået, hvorfor jeg har taget perspektivet "going viral" med. Her var fokus på marketing-sprog og ordforrådsopbygning. Eksempel på dette er, at viral og traffic har flere betydninger, hvorfor tungen skal være lige i munden ved ordbogsopslag.

Faglige mål
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt [og] samfundsmæssigt og historisk
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestofområder
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder mindst ét skrevet værk

Anvendt Materiale

Kernestof
- Techquickie: “The History of Social Media” – Youtube, March 30, 2018
- Turk, Gary: “Look up” – Youtube, April 25, 2014.
- Barr, Sabrina: “Six ways social media negatively affects your mental health” – The independent, October 10, 2019.  
- Lemon, Kerith: ”A Social Life | Award Winning Short Film | Social Media Depression”. April 12, 2016. Youtube.
- Left on Read - developed by Weston Bell-Geddes and published by Spookulele Games - 19. maj 2020
- Sinek, Simon: “The Millennial Question”. December 13. 2016, Youtube
- Wynne, Robert: “There Are No Guarantees -- Or Exact Statistics -- For Going Viral” – Forbes, March 9, 2018.
- Steve Olenski: “7 Ways To Up Your Chances Of Going Viral On Social Media” – Forbes, February 6, 2018.
- Dollar Shave Club: “DollarShaveClub.com – Our Blades are F***ing Great”. March 6, 2012. Youtube
- Digital Marketing Institute: “10 Ways Small Businesses Can Improve Their Social Media Presence” – Posted on DigitalMarketingInstitute.com (last visited 17-11-2019).

SUPPLERENDE:
- Nightwish - Noise. Human. :||: Nature., Nuclear Blast Europe, 2021.
- Carly Ray Jepsen - I really like you (Official music video), youtube
- Elevernes egen Facebook/Instagram/Snapchat/TikTok-feed

Afleveringer:
Look Up – Poem
- Tekst anvendt: Gary Turk – Look up.
- (Fokus: Analyse med PEE-paragraphs).

Social Media – Free Writing.
- (Fokus: Eleverne skulle udtrykke sig selv, ligesom på sociale medier. Bare med konventionerne fra engelskundervisningen. Hverdagssprog versus Formelt Sprog. Forventning om egen research ift. emnet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet - AI anvendt. Herunder Prompting.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Forløb 5: UK – A Divided Nation? HH2g

Estimat = Antal moduler opgjort i %

Forløbets indhold og fokus
Eleverne skal kunne referere konkret viden om UK, og iagttage og redegøre for sammenhængen mellem aktuelle forhold og landets historie i hovedtræk. Eleverne skal kunne anvende viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i UK, så eleverne kan analysere og perspektivere til aktuelle forhold. Eleverne skal i deltage i diskussioner på klassen, således at de sammenhængende kan argumentere, uddybe og grundigt forklare. Centralt står commonwealth og inequality.

Faglige mål
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
- Skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt mindst en anden engelsksproget region
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder mindst ét skrevet værk
Anvendt materiale.

Anvendt materiale

Kernestof
- Taylor, Adam: "MAP: The rise and fall of the British Empire." The Washington Post, September 8, 2015.
- Reality Check Team: “Commonwealth: Seven things you might not know”. November 30, 2021. BBC News.
- 435American: “The Queen's 54 Countries: Commonwealth of Nations Explained”. April 14, 2020. Youtube.
- Thecommonwealth.org.
- Abdul, Geneva: “Stars urge Commonwealth to oppose UK plan to send refugees to Rwanda”. June 25, 2022. The Guardian
- Milburn, Alan: "Brexit must lead us to build a fairer Britain." August 1, 2016. The Telegraph.
- Inequality Briefing - Inequality in the UK: "Wealth inequality in the UK." October 8, 2013. Youtube
- McRae, Isabella & Westwater, Hannah. "What you need to know about UK inequality". 21 June 2022. BigIssue.com
- Matharu, Hardeep: "Britain's 'shameful' inequality: Figures reveal richest spend more on cigarettes and alcohol in a week than the poorest do on electricity." December 10, 2015. The Independent
- Zeldin-O’Neill, Sophie: “One in 10 students turn to foodbanks in cost of learning crisis”. July 11, 2022. The Guardian
- Cowburn, Ashley: “Iceland Boss says foodbank users ‘declining potatoes because they can’t afford energy to boil them”. March 23, 2022. The Independent.
- Romei, Valentina: “Wealth inequality rises in Britain after decade of stability”. January 7, 2022. Financial Times.


Supplerende:
- Elevernes eget projekt om hvorfor commonwealth er verdensomspændende.
- RealLifeLore: "What if the British Empire Reunited Today?" YouTube, December 25, 2016
- Sibbernsen, Bente, et. al.: "Worlds of English (Government and Institutions)." Gyldendal, 2008.
- Penelope Lively - Happiest Days of your life. (Short Story).
- Chameleon (Short Story) – anvendt I eksamenstræning.

Terminsprøve
- Fokus: Grammar, Grammar in context, email og analytical essay - fiction
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,80 moduler
Dækker over: 55 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet - AI anvendt
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Forløb 6: Mental Health Crisis in the US. HH2g+3g

Estimat = Antal moduler opgjort i %

Forløbets indhold og fokus
Forløbet starter i 2.g, hvor vi læser … Of Mice and Men. I starten af 3.g. begynder forløbet med en dokumentar, som præsenterer hvilke udfordringer USA står overfor. Herefter undersøges der, hvad man gør fra amerikansk side for at løse udfordringerne. Sammenhængende fra tidligere forløb inddrages i udformning og besvarelse af problemstillinger. Derudover anvendes sange – nye som gamle. I forløbet er der et stort fokus på semantiske felter, diskurs, retoriske virkemidler, Toulmin’s argumentationsmodel og retorisk pentagram. Forløbet er derfor meget analysetungt.

Faglige mål
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder mindst ét skrevet værk
- et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt mindst en anden engelsksproget region
Anvendt materiale.
Kernestof:
- Filmblanc: “Documentary "Connecting the Dots" explores the youth mental health crisis”. CBS News Feb 26, 2023.
- McPhillips, Deidre: "90% of US adults say the United States is experiencing a mental health crisis, CNN/KFF poll finds". CNN. October 5, 2022.
- 60 Minutes: "U.S. kids grappling with mental health crisis made worse by the pandemic". September 5, 2022. Youtube.
- Today: “The Troubling Reality Of The American Teenagers’ Mental Health”. February 27, 2022. Youtube.
- Horowitz, Juliana Menasce & Graf, Nikki: "Most U.S. Teens See Anxiety and Depression as a Major Problem Among Their Peers". February 2019.  Pew Research Center (Exceprt)
- Washington Post Editorial: "America’s teens are in crisis. States are racing to respond". April 1, 2023. The Washington Post.
- The Diary Of A CEO: "Simon Sinek: Opens Up About His Struggle With Loneliness, Love & Dating! | E230". March 16, 2023. Youtube (Excerpt)
- Mental health crisis in America | Open Mic" by Reese Waters. 2024, youtube
- Noah Weilland: “Crisis Hotline Has Answered 10 Million Calls, Texts and Chats”. July 16, 2024

Music
Papa Roach “American Dreams”. From the album Crooked Teeth, 2018.
Linkin Park: "In The End". From the album Hybrid Theory, 2000.
Johnny Cash: "Hurt". From the album American IV: The Man Comes Around. 2002.
Nine Inch Nails: "Right where it belongs". From the album With_Teeth, 2005.
Paramore: "Hard Times". From the album After Laughter, 2017.
Papa Roach & Carrie Underwood – Leave a light on (Talk Away the Dark)


Supplerende:
Comments from the video: “Papa Roach & Carrie Underwood – Leave a light on (Talk Away the Dark)

Afleveringer
Mental Health Crisis USA assignment. Analytical essay - non-fiction.
- Tekst anvendt: "Mental health crisis in America | Open Mic" by Reese Waters
- (Focus: Analytical Essay – Non fiction, argumentation og analyse).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,10 moduler
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet - Arbejdet med AI og dens begrænsninger
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Forløb 7: Disney: Company and its princesses HH3g

Estimat = Antal moduler opgjort i %

Delvist dækket af vikar

Forløbets indhold og fokus
Forløbet fokuserer på Disney som virksomhed og kulturinstitution. Historien bag Disney som virksomhed udfoldes – herunder et fokus på Bob Iger og virksomhedes opkøb. Herefter tager vi udgangspunkt i debatterne vedrørende Disney: Woke Disney og Disney prinsesser som rollemodeler. Der er en forventning om at tidligere viden om Business og USA anvendes i forløbet. Det også i dette forløb at eleverne skriver argumentative essay og manuscript for a speech.

[Faglige mål]
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold

Kernestofområder
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder mindst ét skrevet værk
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.

Anvendt materiale

Kernestof
- What is Disney (project med focus op talegenren)
- The Company that Disney Owns (Infographic)
- The Walt Disney Company Reports Second Quarter and Six Months Earnings for Fiscal 2024 (Uddrag)
- Janet Wasko: Understanding Disney: The Manufacture of Fantasy, 2020 (uddrag)
- Whitten, Sarah: “14 years, 4 acquisitions, 1 Bob Iger: how Disney’s CEO revitalized an iconic American brand” CNBC, august 6, 2019.
- Walt Disney Studios: The Little Mermaid | Official Teaser Trailer
- Inside Edition: Disney’s ‘The Little Mermaid’ Trailer Sparks racist remarks
- Spiked-online.com - Disney: a billion-dollar casualty of woke
- Business Insider: Bob Iger says 'woke' Disney is over, but it may not silence his critics
- The Recount - Black Kids’ Heartwarming Reactions to ‘The Little Mermaid’
- From Snow White to Moana: The Evolution of Disney Princesses
- CBS News: Report: Disney still has a big princess problem
- Why children need better role models than Disney princesses | Mia Fisher | TEDxCCHS Youth
- Disney Princesses As Told By Bros | Let's Talk Disney by Oh My Disney

Film:
- Movie: Snow White (1937)
- Movie: Vianna

SUPPLERENDE:
- Movie: Snow White (2025)
- Wasko, Janet: “Understanding Disney”, Polity, 2001.


Aflevering
Argumentative Essay (Woke Disney)
Tekster anvendt:
- Walt Disney Studios: The Little Mermaid | Official Teaser Trailer
- Inside Edition: Disney’s ‘The Little Mermaid’ Trailer Sparks racist remarks
- Spiked-online.com - Disney: a billion-dollar casualty of woke
- Business Insider: Bob Iger says 'woke' Disney is over, but it may not silence his critics
- The Recount - Black Kids’ Heartwarming Reactions to ‘The Little Mermaid’
Manusscript for a speech
- From Snow White to Moana: The Evolution of Disney Princesses
- CBS News: Report: Disney still has a big princess problem
- Why children need better role models than Disney princesses | Mia Fisher | TEDxCCHS Youth
- Disney Princesses As Told By Bros | Let's Talk Disney by Oh My Disney

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,60 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb 8: Gaming industry and gaming

Estimat = antal moduler opgjort i %

Forløbets indhold og fokus
I dette forløb er eleverne blevet præsenteret for branchen "Gaming". Mange ved det ikke, men gamingbranchen er større end film og musikbranchen til sammen, men hvad vil det sige? Jeg har udvalgt to af de største spilfirmaer i USA (Riot Games og Activision Blizzard), da de har forskellige markedsmodeller, kommunikationsstile og målgruppe (PC, console og mobile). Disse har været genstand for analyse. Slutteligt er der et fokus på, hvordan spilfirmaer udvider deres franchise til andre platforme såsom Netflix (Altså: Computerspil laves til succesfulde Netflix serier). I dette forløb er der et øget fokus på udtryk og vendinger i business; slang og udtryk i forbindelse med gaming (det at spille et spil) er altså ikke et fokuspunkt. Forløbet indeholder gruppearbejde og en præsentation af de to store Amerikanske spilgiganter Activision Blizzard og Riot Games. Valget på disse to firmaer går på, at deres forretningsmodel er meget forskellige fra hinandens.

Faglige mål
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestofområder
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder mindst ét skrevet værk

Anvendt materiale

Kernestof
- CGMagazine: “The Biggest changes in the Gaming Industry in the Last Decade” CGM.com. February 7. 2022.
- Wijman, Tom: “The World’s 2.7 Billion Gamers Will Spend $159.3 Billion on Games in 2020; The Market Will Surpass $200 Billion by 2023”. Newszoo. May 8, 2020.
- Wijman, Tom: “Last looks: The global games market in 2023” Newzoo, May 16, 2024.
- Activision Blizzard: “Activision Blizzard Announces Second Quarter 2023 Financial Results” Full report.
- Blizzcon: Diablo "Immortal" announced by Wyatt Cheng at Blizzcon, 2018. + excerpt from Q/A-session. Youtube 2018.
- Chen, Vicky: “Leveling Up The Gaming Gender Gap”. Forbes, August 24, 2023.
- Morris, Chris “What’s driving the flood of layoffs in the video game industry?”. Fastcompany, February 29, 2024.
- Sabirova, Katya: “What impact have layoffs had on the games industry over the past two years?” Games Industry.biz. December 16, 2024.


SUPPLERENDE
- Supercell - Hayday
- KING: Candy Crush SAGA.
- Riot Games: League of Legends
- Riot Games: Team Fight Tactivs
- Activision Blizzard: Diablo Immortal
- Riot Games: Riot Client
- Activision Blizzard: Battle.net Client
- Square Enix, Life is Strange, Episode 1.Downloaded from AppStore and STEAM.
- Force Gaming “AAA Gaming Is In BIG Trouble”, Youtube, June 4, 2024
- IGN: “Here’s Why There’s Been So Many Layoffs in Video Games”. Youtube, February 6, 2024.

Afleveringer
Analytical Essay – Non Fiction
- Tekst anvendt: Chen, Vicky: “Leveling Up The Gaming Gender Gap”. Forbes, August 24, 2023.
- (Fokus: Analytical essay – non fiction – struktur og begreber I særligt focus)
Arbejdsformer Kompetencer:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,10 moduler
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet - Vi har anvendt mobilspil
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Forløb 9: Canada

Estimat = Antal moduler opgjort i %

Forløbets indhold og fokus
Forløbet begynder med en gruppeopgave på Britanicca.com for at træne leksikonsopslag. Formålet er hurtigt at få et overblik over, hvad Canada er. USA truer Canada med at gøre landet til dets 51. stat. I den forbindelse truede Donald Trump med toldsatser. I forløbet undersøges Canadas historie, stolthed og reaktionen på lige præcis denne trussel fra deres nabo. Vi har løbende haft faglige diskussioner om udviklingen i lige præcis disse problemstillinger. Derudover har der været et fokus på Residential School Burials for at forstå folkets sammensætning.

Faglige mål
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestofområder
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder mindst ét skrevet værk
- et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt mindst en anden engelsksproget region
- Faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.

Anvendt materiale.

Kernestof
- APTNnews: “How Widespread is residential school denialism?”. October 3, 2024 APTNnews.com.
- Austen, Ian: “What lies beneath Canada’s former Indegenous School Sites Fuels a Debate”. September 21, 2024, The New York Times.
- Britannica.com (Cannada)
- Global News: “Trudeau warns Canada “will not hesitate to act” on Trump tariff threat despite “polite” approach”
- CBC News: “Senator Lynn Beyak on residential schools”. March, 2017, CBC.com
- CBC News: The National: “Senator defends residential school system”. March 10, 2017, Youtube
- CNN: “A top Canadian official explains how Canada will respond to Trump's tariffs”. January 18, 2025, CNN. Non-Fiction. Interview
- CTV Your Mourning: “Food banks in crisis | Your Morning”. April 5, 2023. Youtube
- Global News: “Trudeau, Poilievre debate affordability, carbon tax: “Why are Canadians so hungry?”. May 22, 2024 Youtube
- Murphy, Jessica: “Trudeau says 'not a snowball's chance in hell' Canada will join us”. Jan. 7, 2025, BBC News Toronto.
- Olive, David: “Opinion | Our cost-of-living crisis: In just three years rent and groceries are up nearly 40 per cent. There are solutions”. September 8, 2024. The Star.
- Olivia Stephanovic: “MP wants residential school denialism labelled hate speech”. February 20, 2023. CBC, Youtube
- Robertson, Ian & Brennan, Jordan: “Opinion: Canada can defend against Trump’s tariff blitz with strategic co-operation”. December 28, 2025, the Calgary Herald
- Statistics Canada: “Canadians are facing higher levels of food insecurity”. May 16, 2024. Statcan.gc.ca.

Afleveringer
Manusscript for a speech med udgangspunkt I kernestoffet
Argumentative essay med udgangspunkt i kernestoffet


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,10 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet - Leksikonsopslag
Væsentligste arbejdsformer