Titel
7
|
Forløb 5: UK – A Divided Nation? HH2g
Estimat = Antal moduler opgjort i %
Forløbets indhold og fokus
Eleverne skal kunne referere konkret viden om UK, og iagttage og redegøre for sammenhængen mellem aktuelle forhold og landets historie i hovedtræk. Eleverne skal kunne anvende viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i UK, så eleverne kan analysere og perspektivere til aktuelle forhold. Eleverne skal i deltage i diskussioner på klassen, således at de sammenhængende kan argumentere, uddybe og grundigt forklare. Centralt står commonwealth og inequality.
Faglige mål
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
- Skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt mindst en anden engelsksproget region
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder mindst ét skrevet værk
Anvendt materiale.
Anvendt materiale
Kernestof
- Taylor, Adam: "MAP: The rise and fall of the British Empire." The Washington Post, September 8, 2015.
- Reality Check Team: “Commonwealth: Seven things you might not know”. November 30, 2021. BBC News.
- 435American: “The Queen's 54 Countries: Commonwealth of Nations Explained”. April 14, 2020. Youtube.
- Thecommonwealth.org.
- Abdul, Geneva: “Stars urge Commonwealth to oppose UK plan to send refugees to Rwanda”. June 25, 2022. The Guardian
- Milburn, Alan: "Brexit must lead us to build a fairer Britain." August 1, 2016. The Telegraph.
- Inequality Briefing - Inequality in the UK: "Wealth inequality in the UK." October 8, 2013. Youtube
- McRae, Isabella & Westwater, Hannah. "What you need to know about UK inequality". 21 June 2022. BigIssue.com
- Matharu, Hardeep: "Britain's 'shameful' inequality: Figures reveal richest spend more on cigarettes and alcohol in a week than the poorest do on electricity." December 10, 2015. The Independent
- Zeldin-O’Neill, Sophie: “One in 10 students turn to foodbanks in cost of learning crisis”. July 11, 2022. The Guardian
- Cowburn, Ashley: “Iceland Boss says foodbank users ‘declining potatoes because they can’t afford energy to boil them”. March 23, 2022. The Independent.
- Romei, Valentina: “Wealth inequality rises in Britain after decade of stability”. January 7, 2022. Financial Times.
Supplerende:
- Elevernes eget projekt om hvorfor commonwealth er verdensomspændende.
- RealLifeLore: "What if the British Empire Reunited Today?" YouTube, December 25, 2016
- Sibbernsen, Bente, et. al.: "Worlds of English (Government and Institutions)." Gyldendal, 2008.
- Penelope Lively - Happiest Days of your life. (Short Story).
- Chameleon (Short Story) – anvendt I eksamenstræning.
Terminsprøve
- Fokus: Grammar, Grammar in context, email og analytical essay - fiction
|