Holdet 2022 En/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2022 En/f (1fEn22, 2fEn22, 3fEn22)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tilladte hjælpemidler
Titel 2 Global English
Titel 3 Global Business
Titel 4 Area Study - US
Titel 5 Area study - UK
Titel 6 Værk - Harry Potter and the Philosopher Stone
Titel 7 Social Media
Titel 8 Multicultural Britain
Titel 9 Company profile - Disney
Titel 10 Election Year US
Titel 11 Rhetoric and argumentation
Titel 12 Area study - India

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tilladte hjælpemidler

Tilladte hjælpemidler:

Egne noter i lectio
Lærernoter i lectio

Grammatik:
ENGRAM | Minlæring (minlaering.dk)
ENGRAM Basis | Minlæring (minlaering.dk)
Do it, write! | Minlæring (minlaering.dk)

Skriftlige genrer:
Skriftlig eksamen i engelsk – hhx (systime.dk)

Analyse:
The English Handbook (systime.dk)
Worlds of English


Ordbøger:
Merriam-Webster: America's Most Trusted Dictionary
Oxford English Dictionary (oed.com)
Ordbogen.com
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Global English

GLOBAL ENGLISH

FOKUSPUNKTER:
Forløbsplan til Global English
Procent: 30 %

Målet med dette emne er primært at eleverne får en forståelse for det engelske sprogs historie og udbredelse i verden, at de  forberedes på at deltage personligt og aktivt i den globale verden, arbejder på at opnå evne til at kommunikere på tværs af kulturelle grænser, øger deres bevidsthed om sprog og sprogs betydning og muligheder generelt, samt opnår en forståelse for nogle væsentlige forskelle på amerikansk og britisk engelsk.

Herudover arbejder vi på at anvende hensigtsmæssige læsestrategier til orientering i større tekstmængder med henblik på udvælgelse af stof og benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog i det daglige arbejde og at anvende relevante hjælpemidler til erhvervelse, vurdering og formidling af ny viden om sprogområdet og globale sammenhænge.

KERNESTOF:

- Non-fiction: Global English (stop before videos of David Crystal): https://worldsofenglish.systime.dk/?id=p121

- 'Americanisms' Could they kill off British English? (March/April 2012, Current)

- “Britishisms' Invade America I (March/April 2013, Current)

- Poem: John Aagaard: Listen Mr Oxford don: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=p107

- Excerpt from novel: Jonathan Safran Foer: Everything is illuminated: https://woe.systime.dk/?id=p120 (findes kun i en udgående version)

- The most complicated word in the English Language: Ismo: Ass Is The Most Complicated Word In The English Language | CONAN on TBS - YouTube

- Non-fiction: English as a Lingua Franca: https://theenglishhandbook.systime.dk/index.php?id=166#c375ttps://worldsofenglish.systime.dk/?id=p310  

- Excerpt from novel: Dave Eggers: You Shall Know Your Velocity: https://compass.systime.dk/index.php?id=153

- Non-fiction (article): Hiroshi Mikitani: Why More and More Japanese Companies Are Doing Business in English: https://ccc.systime.dk/?id=c882

- Non-fiction: Can English remain EU’s lingua franca?: https://ccc.systime.dk/?id=c828


- Article: Politico: As Britain leaves, English on rise in EU – to French horror: https://www.politico.eu/article/french-english-language-brexit-european-parliament-ecj-commission-eu-next-waterloo/

- David Crystal on English as a global language: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=p181

- David Crystal on new Englishes: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=p184

SUPPLERENDE STOF:

- Introductory assignments: English and me: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=p118 . In combination with quiz: Do You Know Your English-Speaking World? (Berntzen, Jorunn et al. Targets. Gyldendal 2001, pp. 10-11)

- Historical outline: https://theeducationdaily.com/2021/08/why-english-became-global-language (glosseres)

- Wikipedia on Euro English: see point 7: Vocabulary: https://en.wikipedia.org/wiki/Euro_English
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Global Business

GLOBAL BUSINESS

Procent: 25%

Faglige mål i fokus:
• forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk


Eleverne trænes i at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster, analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode. De trænes desuden i at perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk, analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold.

De øves i at orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder, anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler, demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:

• Bainandcompany ”3.000 Years of Business in Two Minutes”. YouTube, 22/6-17. https://www.youtube.com/watch?v=REm0aqPvRb8

• Blenman, Joy ”Adam Smith: The Father of Economics”. Investopedia. 2017.

• The Guardian ” The top ten traits of successful businesswomen”. 8/3-2012.

• Adams, Susan ”How A High School Teacher Turned BuzzBallz, A Single-Serve Cocktail, Into A $20 Million Business”. Forbes 5/12-16

• Qureshi, Huma “Earn while you learn”. The Guardian 20/6-09

• Cahalane, Claudia “Social entrepreneurs: doing good business”. The Guardian 8/1-11

• Carpenter, William J. “The World’s top 10 retailers”. Investopedia 24/12-15

• Chu, Ben “What is really wrong with the UK retail sector”. 24/5-18

• Wood, Zoe “Tesco profits fall”. The Guardian 3/10-12

• The Week “How Tesco turned its profits around” 11/4-18

• Noguchi, Yuki “Retailers scrambling to adjust to changing consumer habits”. NPR 2/5-17

• Encyclopedia Britannica Editors “Walmart – American Company”. Britannica 2018

History.com Editors “Amazon opens for business”. History.com 4/11-18

• Brown, Ryan “Amazon plans to open another UK office and add 1,000 high-skilled 'Silicon Valley' jobs” CNBC 19/10-18

• Kharpal, Arjun “Alibaba looks to take this year's $25 billion Singles Day sales event international” CNBC 19/10-18

• “Building your own career”

• “I liked a Pub so much I bought it!”

• “Wired for the top”

• “Success secrets of the successful”

Supplerende stof:

• Bain & Company ”The history of business” http://www2.bain.com/story/history-of-business/index.html

• The School of Life “POLITICAL THEORY - Adam Smith”. 26/12-14
https://www.youtube.com/watch?v=ejJRhn53X2M

• Braun, Stephanie “The History of Retail: A Timeline”. 5/8-15

• RetailEconomics “Top 10 UK retailers”. 2018

• Adams, Rachel “The future of retail” The Telegraph 2018

iCould.com https://icould.com/explore/subject/english




Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning
Virtuelle arbejdsformer
Skriftligt arbejde
Gruppearbjede
Præsentationer

Kernestof (anslået 50 ns)
Omfang: 20% af modulerne på HH1
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Area Study - US

AREA STUDY – US

Procent: 45%

(Forløb overtaget af anden lærer).

Igennem forløbet skal eleverne opnå evne til at referere konkret viden om USA og iagttage og redegøre sammenhængende for aktuelle forhold og landets historie i hovedtræk. De skal kunne anvende viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA til at analysere og perspektivere til aktuelle forhold. De skal kunne deltage i diskussioner på klassen, således at de sammenhængende kan argumentere, uddybe og grundigt forklare.
Eleverne har ligeledes under dette forløb fået en introduktion til tekstanalyse af sagprosa og skønlitterære tekster.

MATERIALE:

- The Bill of Rights, Amendment 1-10 http://www.nccs.net/the-bill-of-rights-amendments-1-10.php
- The Gettysburg Address by Abraham Lincoln http://voicesofdemocracy.umd.edu/lincoln-gettysburg-address-speech-text/
- American Institutions (adapted from Wikipedia, BBC, Garwood et al, 1992)
- How to become president of the USA - poster http://ginaskokopelli.com/wp-content/uploads/2014/09/freebie19.png
- The Daily show - Freedom of speech https://www.youtube.com/watch?v=D3Lv6tINW8I  
- United States profile - Timeline http://www.bbc.com/news/world-us-canada-16759233  
- Structure of the U.S. Education System http://www.ed.gov/international/usnei/edlite-index.html
- The African American Experience (The American Ways, Prentice Hall Regents 1997)
- Slavery and the making of America. https://www.youtube.com/watch?v=LFf1EPaCoiQ&t=866s
- I have a Dream (Talk it Over, Gyldendal 1995)
- The New Girl (Texting. Systime 2005)
- A Nation of Immigrants (The American Ways, Prentice Hall Regents 1997)
- I see you never (By Ray Bradbury in Targets, Gyldendal 2001)
- Two Kinds (By Amy Tan in Follow That Dream, 1997)
- Eyder Peralta: It’s Not Your Imagination: Americans Are More Polarized, Says Pew 2015 (New American Frontiers, Systime 2015)

SUPPLERENDE MATERIALE

- The Great America Quiz
- Map of the United States of America
- National Anthem: The Star-Spangled Banner
- United States profile - Timeline http://www.bbc.com/news/world-us-canada-16759233
- The World Factbook – USA https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/print_us.html
Særlige fokuspunkter:

Faglige mål i fokus:
• forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskel-lige stillejer
• udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentati-on, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
• skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om kom-plekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skrift-sproglige normer samt formidlingsbevidsthed.

• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og histo-risk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
• orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
• anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning
Skriftligt arbejde
Gruppearbejde
Præsentation
Projektarbejde

Kernestof (anslået): 50 ns
Omfang: 65% af modulerne på HH1
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Area study - UK

AREA STUDY – THE UNITED KINGDOM – A DIVIDED NATION

Procent: 30%

FOKUSPUNKTER:
Eleverne skal kunne referere konkret viden om UK, og iagttage og redegøre for sammenhængen mellem aktuelle forhold og landets historie i hovedtræk. Eleverne skal kunne anvende viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i UK, så eleverne kan analysere og perspektivere til aktuelle forhold. Eleverne skal indgå/deltage i diskussioner på klassen, således at de sammenhængende kan argumentere, uddybe og grundigt forklare.

Ift. grammatik har fokus været på verbets tider, udvidet tid, førnutid, førdatid, fremtid, do-omskrivning, passiv, mådesudsagnsord, - ing-former, infinitiv. Eleverne har primært arbejdet med grammatikken på www.minlaering.dk og sekundært i ’Fejlstøvsugeren’.

KERNESTOF:

Curtis, Chris: “Scottish independence: Yes leads as Remainers increasingly back splitting with UK”. YouGov, January 30, 2020. [2,5 ns]


Easton, Mark: "A less than United Kingdom". BBC News, June 24, 2016. [3 ns]

Inequality Briefing - Inequality in the UK: "Wealth inequality in the UK." Youtube, October 8, 2013. [1 ns]

Matharu, Hardeep: "Britain's 'shameful' inequality: Figures reveal richest spend more on cigarettes and alcohol in a week than the poorest do on electricity." The Independent, December 10, 2015. [2 ns]

Milburn, Alan: "Brexit must lead us to build a fairer Britain." The Telegraph, August 1, 2016. [2 ns]

Duell, Mark: "Real-life Byker Grove boy, 11, from tough Newcastle inner-city estate wins place at Eton after wowing masters with his rapping." The Daily Mail, July 14, 2015 [3.5 ns]

Lively, Penelope: "Happiest days of your life." 1978.

Cooper, Jilly: "Class." Excerpt from Systime (Worlds Of English), 2020. [1,5 ns]



SUPPLERENDE STOF:
Paula, Guilherme: "Flags of the Union Jack." Wiki Commons, August 9. 2007.

Last Night of the Proms 2009: "God Save the Queen." BBC, 2009.

Oehlenschläger, Adam: "Der er et yndigt land." 1819.

CGP Grey: "The Difference between the United Kingdom, Great Britain and England Explained." YouTube, 2011

Foreman, Jay: "Who's in charge of Britain?" YouTube, April 29, 2015. [2 ns]

Sibbernsen, Bente, et. al.: "Worlds of English (Government and Institutions)." Gyldendal, 2008. [1,5 ns]

Monty Python’s Flying Cirkus: ”The Working Class Playwrite” & “The Upper-class twit if the year”. ." Excerpt from Systime (Worlds Of English), 2020. [3 ns]

FILM:

Scherfig, Lone: "The Riot Club." 2014. [10 ns]
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Værk - Harry Potter and the Philosopher Stone

Harry Potter - The Philosopher Stone

Procent: 30%

FORLØB:
Fokus i forløbet har været på at læse værket og fordybe sig i en roman. Derudover, har der været fokus på fantasygenren og genretræk. For at sætte værket i perspektiv har eleverne arbejdet med kontroverserne omkring J.K. Rowlings forfatterskab ift. udtalelser om transkønnede. Kan man adskille værk og forfatter, eller skal Harry Potter bøgerne cancles som Rowling er blevet det?

KERNESTOF:

- Rowling, J.K: 'Harry Potter and the Philosopher Stone'

MOVIE:

- Columbus, Chris: 'Harry Potter and the Philosopher stone', 2001

- 'Harry Potter 20th anniversary: return to Hogwarts'

SUPPLERENDE STOF:

• Harry Potter star shares ‘support’ for JK Rowling | The Independent

• JK Rowling dismisses backlash over trans comments: 'I don't care about my legacy' - BBC News

• Rupert Grint joins Harry Potter co-stars slamming JK Rowling in 'transphobia' row - Mirror Online

• Book shop bans JK Rowling novels from shelves to create 'safe space' for trans community - World News - Mirror Online

• Harry Potter fans torn over buying video game 'Hogwarts Legacy,' hesitate giving support to J.K. Rowling - The Daily Universe (byu.edu)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Social Media

SOCIAL MEDIA

Procent: 30%

FORLØB:
Forløbet har beskæftiget sig med forskellige aspekter af sociale medier. Formålet med forløbet har været en bevidstliggørelse af det omfang og den betydning sociale medier har på vores liv i dag. Særligt fokus har der været på de problemer sociale medier giver ift. mobning og afhængighed.
Ift. grammatik har fokus været på verbets tider, udvidet tid, førnutid, førdatid, fremtid, do-omskrivning, passiv, mådesudsagnsord, - ing-former, infinitiv. Eleverne har primært arbejdet med grammatikken på www.minlaering.dk og sekundært i ’Fejlstøvsugeren’.

KERNESTOF:

• “Look Up”, garyturk.com. [video: 04:58 min] - Gary Turk (2014)

• BBC (2013), “Self-portraits and social media: The rise of the 'selfie'”, BBC, 7. June 2013

• Christine Erickson (2013), “Looking behind the selfie”, excerpt from “The Social Psychology of the Selfie”, Mashable, 15. February 2013

• Comic Relief (2017), “Anti-Social – A modern dating horror story”, Comic Relief. [video: 02:56]

• Jean Twenge (2017), “Smartphones are damaging this generation”, WeForum.com, 17. November 2017

• Sara Marsh & Guardian Readers (2016), “Does quitting social media make you happier – yes, say young people doing it”, The Guardian, 21. September 2016

• Leo Traynor (2012), “The day I confronted my troll”, The Guardian, 26. September 2012

• James Rosenberg (2012), “Technology in the classroom – Friend or Foe?”, Huffington Post, 26. October 2012, updated: 26. December 2012

• Rebecca Klein (2015), “Putting More Technology in Schools May Not Make Kids Smarter - OECD Report”, Huffington Post, 14. September 2015.

• Jennifer Senior (2015), “The case against laptops in the classroom”, thecut.com, 9. July 2015. 16. Dan Rockmore (2014), “The case for banning laptops in the classroom”, The New Yorker, 6. June 2014

• Stephen Caesar (2013), “Glendale district says social media monitoring is for student safety”, Los Angeles Times, 14. November 2013

• Juan Enriquez (2013), “TED talk: Your online life, permanent as a tattoo”, TED talk, February 2013. [video: 05:54]



SUPPLERENDE STOF:
• “Monk learning new book system”, NRK. (satire) [video: 02:25min]

• Social Media Crossword


VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning
Virtuelle arbejdsformer
Skriftligt arbejde
Præsentationer
Pararbejde
Gruppearbejde
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Multicultural Britain

MULTICULTURAL BRITAIN

Procent: 10%

FORLØB:
Fokus i dette forløb har været på emigration til Storbritannien og hvilken rolle multikulturalisme spiller. Der kigges på historien, på samtiden og på fremtiden. Forløbet fokuserer på Storbritannien som et multikulturelt land og den splittelse man kan opleve som indvandrer. Eleverne gøres bekendt med Storbritannien som et multikulturelt samfund og hvilke fordele og ulemper dette kan medføre. Der har desuden været fokus på relevante termer som emigration/immigration, push/pull factors, melting pot/salad bowl.

Ift. grammatik har fokus været på verbets tider, udvidet tid, førnutid, førdatid, fremtid, do-omskrivning, passiv, mådesudsagnsord, - ing-former, infinitiv. Eleverne har primært arbejdet med grammatikken på www.minlaering.dk og sekundært i ’Fejlstøvsugeren’.

KERNESTOF:
• Dadd, Zahra: “Multicultural Britain” – Youtube, 2017. Posted by Fixers UK.

• Aagard, Jon: "Encounter" - 'Everyone is here, new shapes of diversity and belonging in Britain', Sten Pultz Moslund

• Malkani, Gautam: "Paki" - 'Everyone is here, new shapes of diversity and belonging in Britain', Sten Pultz Moslund

MOVIES:
• Chadra, Gurinder: "Blinded by the light" - 2019, Viaplay

SUPPLERENDE STOF:
• Chapter 1 'How Britain has been shaped by Migration' - 'Everyone is here, new shapes of diversity and belonging in Britain', Sten Pultz Moslund

• Chapter 1 'Literature as a special mirror of identity struggles' - 'Everyone is here, new shapes of diversity and belonging in Britain', Sten Pultz Moslund

• Chapter 1 'Timeline: the history of immigration and diversity in Britain' - 'Everyone is here, new shapes of diversity and belonging in Britain', Sten Pultz Moslund

• Chapter 2 'Language and Diversity' - 'Everyone is here, new shapes of diversity and belonging in Britain', Sten Pultz Moslund

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Company profile - Disney

Company Profile - Disney:

Procent: 30%

Forløbet fokuserer på Disney som virksomhed og kulturinstitution. Der kigges på historien bag Disney og hvordan firmaet har udviklet sig frem til den position, det har i dag.
Der lægges særlig fokus på firmaets værdiset og hvordan dette kommer til udtryk i dets produkter. herunder særlig Disney prinsesser. Udviklingen i Disney prinsesser er et af hovedtemaerne i forløbet.
Ift. grammatik har fokus været på genopfriskning af tidligere gennemgåede grammatikemner med særlig fokus på forholdsord, tillægsord, biord, stort bogstav. Eleverne har primært arbejdet på www.minlaering.dk samt udvalgte opgaver fra Fejlstøvsugeren.


KERNESTOF:


- Consistent values consummate success (pp. 156 - 159)
(Corporate Religion, Jesper Kunde, Prentice Hall 2000)

- How Disney came to define what constitutes the American Experience
(Bethanee Bemis. Smithosonian.com: 3 January 2017)

- Understanding Disney
(Jane Wasko, Polity 2001)

- Disney: Let it grow
(Financial Times, 22 May 2015)

- Exercpt from 'The palace coup at the magic kingdom'
(James B. Stewart and Brooks Barnes, The New York Times, Sept. 8, 2024)

- 14 years, 4 acquisitions, 1 Bob Iger: How Disney’s CEO revitalized an iconic American brand
(Sarah Whitten, Aug 6, 2019, CNBC)

- Exercpt from 'The palace coup at the magic kingdom'
(James B. Stewart and Brooks Barnes, The New York Times, Sept. 8, 2024)

- The controversy behind Disney's groundbreaking new princess
(BBC, 28 November 2016)

- Rewriting the Past Won't Make Disney More Progressive
(New York Times: 27 May 2019)

- ‘Mickey Mouse will soon belong to everyone as Disney’s copyright on the earliest versions of the character expires in 2024’
(, FORTUNE,14, DECEMBER, 2023, ANDREW DALTON AND THE ASSOCIATED PRESS)


SUPPLERENDE STOF:

- The Walt Disney Company History
(https://www.youtube.com/watch?v= iM7FtFWHQEE 10:01)

- 'Disney: a billion-dollar casualty of woke'
(Spiked-online, Lauren Smith)

- 'Bob Iger says 'woke' Disney is over, but it may not silence his critics'
(Business Insider: Lucia Moses and Madeline Berg, Apr 4, 2024)


FILM:

Snow White, 1937

Vaiana, 2016

Snow White, 2025

The Spirit of ’43: https://www.youtube.com/watch?v=XNMrMFuk-bo

Donald gets drafted: Donald Gets Drafted — Disney WWII cartoon, restored - YouTube

Indhold
Omfang Estimeret: 39,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Election Year US

ELECTION YEAR US

Procent: 20%

FORLØB:
Forløbet har haft fokus på det amerikanske valg i USA 2024. Eleverne har fået kendskab til det amerikanske valgsystem samt kendskab til de to kandidater Trump og Biden og deres valgkamp. Eleverne har derudover arbejdet med den voksende polarisering, der findes i USA. Yderligere er der arbejdet med den store ulighed, der findes i USA samt hvad, der har skabt den. Her har eleverne også arbejdet med 'The American Dream' og 'The traditional American Values'.

KERNESTOF:

- 'What is the American Dream?'
(The center for a new American Dream)

- 'Traditional American Values and Beliefs'
(The American Ways, Datesman et all. Pearson, 2014)

- 'Election Year'
(Lotte Genefke, Stine Nue, Lise Wich, Columbus, 2024)
- CHAPTER 1: HOW THE SYSTEM WORKS
- CHAPTER 2: DEMOCRACY UNDER PRESSURE | ELECTION YEAR (forlagetcolumbus.dk) - 2,1-2.4
2.6-2.8
2.9-2.11

- 'One Friday Morning'
(Langston Hughes)


SUPPLERENDE STOF:

- Divided America: why these Americans want to quit their state (youtube.com)

- Chaos in Washington as Trump supporters storm Capitol and force lockdown of Congress - BBC News – YouTube

- How the Electoral College Works (youtube.com)


MOVIE:

- 'Inequality for all'
(Robert Reich, 2013)

'Civil War'
(Alex Garland, 2024)
Indhold
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Rhetoric and argumentation

Rhetoric and argumentation

Procent: 20%

KERNESTOF:

- https://www.bbc.com/news/world-us-canada-55656824 - Bidens inauguration speech, 2021

- 'The King's Speech'
(The English Handbook, 4,1)

- 'The Gettysburg Address'
(Abraham Lincoln)

- 'I have a dream'
(Martin Luther King)

- 'President-elect Obama's Grant Park speech'
(Barack Obama)

- 'Nelson Mandela speech Cape Town, 1990'
(Nelson Mandela)

- 'Our books and pens are our most powerful weapon'
(Malala Yousafzai)



SUPPLERENDE STOF:

- What is a good speech?'
(Susanne Jørjensen, Spoken English, Systime, 2010)

- 'The English Handbook'
- 4.1. Rhetoric
- 4.2 Language and style
- 4.4. Argumentation Theory

'What is rhetoric' excerpt from 'On Purpose'
(Nanna Flindt Quist, 2013)

- Stilistiske, retoriske, sproglige virkemidler - lærer noter

MOVIES:

'The King's Speech'
(Tom Hooper, 2010)
Indhold
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Area study - India

Area study - India

Procent: 30%

FORLØB:

Dette forløb fokuserer på Indien fra kolonisering til moderne samfund. Der er stort fokus på Englands kolonisering af Indien samt Indiens historie og dets splittelse til Indien/Pakistan. Her er desuden meget fokus på England som kolonimagt. Derudover, er fokus det moderne Indiske samfund med bl.a. fokus på kvinders rolle og fattige børn.

KERNESTOF:

- Excerpt from 'The Tempest' - Act 1, sc.2
(William Shakespeare, http: //nl's.spai knoles,com /tempest/pane 4 4.In mi)

- 'White Man's Burden'
(Rudyard Kipline: The White Man's Burden (1899) 1 Worlds of English (svstime.dk)

- 'Black Man's Burden'
(https://historymatters.gmu.edu/d/5476/)

- 'Shooting an elephant'
(George Orwell, 1936)

- 'TRYST WITH DESTINY by Jawaharlal Nehru, 1947'
(Katrine Brøndsted, Narrating India)

- 'MUHAMMAD ALI JINNAH’S FIRST ADDRESS TO THE CONSTITUENT ASSEMBLY OF PAKISTAN by Muhammad Ali Jinnah, 1947'
(Katrine Brøndsted, Narrating India)

- 'Women’s rights at stake as India’s population surpasses China’s'
(April 29, 2023, 12:00 PM CEST By Suchitra)



SUPPLERENDE STOF:

- 'Introduction'
(Hovgaard, Jørgen m.f}.: The Story-teller's World, Short Stories from India, i, udg. Musagetes, 1993)

- 'THE EAST INDIA COMPANY AND THE BRITISH RAJ - an introduction'
(Katrine Brøndsted, Narrating India)

- 'INDIAN INDEPENDENCE AND PARTITION - an introduction'
(Katrine Brøndsted, Narrating India'

- 'Political Cartoons Indian Independence and Partition - POLITICAL CARTOONS'
(Narrating India)

- AMBITION - ECONOMY, POLITICS, AND RELIGION an introduction'
(Katrine Brøndsted, Narrating India)

- 'PIGMENTOCRACY an introduction'
(Katrine Brøndsted, Narrating India)

- 'Women - Marriage, Dowry and Work, Introduction'
(Fleiisted, Ruth m.fl,: Emerging India. i. udg Forlaget ØKNOM, 2004 (Bog)


MOVIES:

- 'Lion'
(Garth Davis, 2016)
Indhold
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer