Holdet 2022 Hi/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau Historie B
Lærer(e)
Hold 2022 Hi/a (2aHi22, 3aHi22)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til historie
Titel 2 Renæssance og Reformation
Titel 3 Udvandringen til Amerika
Titel 4 SOF 4 – Mellemkrigstiden i Danmark
Titel 5 Mellemkrigstiden
Titel 6 Folkedrab med fokus på Holocaust
Titel 7 Kold Krig
Titel 8 Det individuelle historieprojekt
Titel 9 Den Nye Verdensorden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til historie

Forløber introducerer eleverne til en basis forståelse for hvad historie er og hvordan historie skrives. Særlig fokus lægges på arbejdet med kilder og egen fremstilling.

Thomsen Kasper, Historiefaglige Arbejdsbog. Kap 5. Værktøjer til Historisk analyse, Systime 8 NS
Thomsen Kasper, Historiefaglige Arbejdsbog. Kap 1.1 Historie som begreb, Systime 8 NS
’Hvem husker rigtigt’ Anders And nr. 2 2010 Egmont Serieforlag 8 NS

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Renæssance og Reformation

Forløbet har fokus på samfundsmæssig og videnskabelig udvikling i perioden. Eleverne arbejder med menneskesyn og videns indflydelse på mennesker muligheder.

Verdenshistorie til HHX. Carl-Johan Bryld & Peter Hansen-Dam. Systime 2021
• Renæssancen 1400-1648
• Italien i 1400-tallet
• Humanismen
• Den naturvidenskabelige revolution
• Matematik i handelens tjeneste
• Pavekirkens svækkelse
• Humanisternes bibelfortolkning
Danmark. Tider og Temaer. Carl-Johan Bryld Systime 2021
• Reformationen
• Den lutherske reformation
• Borgerkrig og reformation
• Renæssancekongen Christian d. 4.
• Den merkantilistiske politik
• Stormagtspolitikkens sammenbrud
• Reformationen: Enevælde

Enevældens tid. Rasmus Thestrup Østergaard. Systime 2021
• Enevælden indføres
• Enevælden ved magten
• Fra domænestat til skattestat
Dokumentar:
Europa Begynder at tænke, DR Kultur 2011
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Udvandringen til Amerika

Forløbet har fokus på forståelse for de store strukturers indflydelse på de individuelle beslutninger. Herunder er Push og Pull brugt som begrebsapparat. Danmarks tilstand og udvikling i perioden, herunder med fokus på dansk kultur i USA. Historisk empati og fremstilling har også være fokusområder

Hvorfor udvandrede 300.000 danskere? (Kristian Hvidt i B.B. Rasmussen et al. (ed): Drømmen om Amerika)
- Rejsen over Atlanten (Niels Larsen & Jens Lorenzen i B.B. Rasmussen et al. (ed): Drømmen om Amerika)
- Tårernes Ø (Stig Thornson i B.B. Rasmussen et al. (ed): Drømmen om Amerika)
- Danske arbejdere (Jens Damm & Jens Bjerre Danielsen i B.B. Rasmussen et al. (ed): Drømmen om Amerika)
- Fra pioner til farmer (Jens Damm i B.B. Rasmussen et al. (ed): Drømmen om Amerika)
- Familien på prærien (Anne Lisbeth Olsen i B.B. Rasmussen et al. (ed): Drømmen om Amerika)
- Til Amerika for guds skyld (Mette Skougaard & Kristian Hvidt i B.B. Rasmussen et al. (ed): Drømmen om Amerika)
- Grundtvigianere og indre missionsfolk i Amerika (H. B. Simonsen i B.B. Rasmussen et al. (ed): Drømmen om Amerika)
Dokumentar: Rejsen til Amerika – De danske udvandrere DRKultur 2017 (tre afsnit)
• De første
• Den store bølge
• Arven
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 SOF 4 – Mellemkrigstiden i Danmark

Forløbet fokuserer på kulturelle og økonomiske udviklinger i 1920’erne og 1930’erne, med fokus på ændringerne i samfundet og udviklingen imod anden verdenskrig.
King Oliver's Creole Jazz Band: “High Society” 1923. 1 NS
C.E. Hansen: 'Tidens Toner. Tidens Rytmer' i Jazz, 1929. Hentet fra Danmarkshistorien.dk 7NS
Louis Armstrong: ”When the Saints Go Marching In”. 1938. 1,5 NS
The Plain Bagel: The Great Depression - 5 Minute History Lesson. Youtube, 8. Juni 2018. 1,5 NS
Paldam, Camilla Sjovbjerg: “Mellemkrigstiden”, Systime 2008. S. 146-153. 8 NS
Historien om Danmark, Afsnit 9 ’Det svære demokrati’ DR 2017 20 NS

Kilder:
• Uddrag om Versillestrakten i: Olsen, Flemming: ”Der er ikke andet at gøre”, Råhelt, 1994.
• A.REICH: “GREETINGS FROM THE FATHERLAND POSTCARDS” 1919
• Nürnberg-lovene 1935
• Plakat fra DNSAP's Landsstævne 1938.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 5 Mellemkrigstiden

udviklinger i 1920’erne og 1930’erne, med fokus på ændringerne i samfundet og udviklingen imod anden verdenskrig. Der er særlig fokus på årsagsforklaringer som den stor og lille historie (personlige, sociale, økonomiske og politiske årsagsforklaringer)

Casper Syskind og Bo Søderberg: Det 20. århundredes verdenshistorie, Systime 2003
o Kapitel 6: Konjunkturer og kriser 1919-1939 10 NS
o Kapitel 7: Det tyske problem 1919-1939 10 NS
o Kapitel 8: 2. Verdenskrig 1939-45 12 NS
Dokumentar: Første verdenskrig – Forløsning,   Isabell Clarke & Daniel Costelle, France Télévisions/TV5 - 2017  20 NS
ANDET
• World War II: Crash Course World History #38, YouTube, 4 NS
https://www.youtube.com/watch?v=Q78COTwT7nE
If Facebook existed during WWII: https://imgur.com/gallery/s9x7u
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Folkedrab med fokus på Holocaust

Forløbet fokuserer på folkedrab med udgangspunkt i FN’s definition. Udover en gennemgang af forskellige folkedrab er hovedfokus på Holocaust. Arbejdet har været styret af problemstillingen ’Hvordan kunne Holocaust ske?’. Afsluttende er der arbejdet med skylds-og-straf spørgsmålet
Tekster fra www.folkedrab.dk
• Hvad er folkedrab 4 NS
• Folkedrab et omstridt begreb 2,5 NS
• Antisemitisme i Europa og Tyskland 4 NS
• Den nazistiske raceideologi 2 NS
• Nürnberg-lovene 2,5 NS
• Deportation af Europas jøder 3 NS
• Wannsee-konferencen 2 NS
• Koncentrationslejrene (kz-lejrene) 3 NS
• Udryddelseslejrene 3 NS
• Den første internationale straffedomstol og Nürnbergprocessen 4 NS
• Tysklands erindring af Holocaust 3 NS
• Stanton: folkedrabet som stadier 15 NS
91-årig kvinde sigtet for 260.000 nazi-drab, DR.DK Nikoline Vestergaard 21 Sep. 2015 1 NS
91-årig dansk nazi-vagt slipper for tiltale - Nu vil DF ændre kursen, TV2.dk Christian Krabbe Barfoed 21. Mar 2017 3 NS

Kilder:
• Rigsdagsvalgene 1928-1933
• Bemyndigelsesloven, vedtaget 23. marts 1933 af Den Tyske Rigsdag, udstedt den 24. marts 1933
• Tekstmaterialet fra www.folkedrab.dk indeholder uddrag af kilder
• Johansen, Tobias Stern (2016) ”Goebbels' sekretær er død: Hun kæmpede med sit ansvar til det sidste”. Kristeligt Dagblad. 15. August 2016.
• Uddrag af Felix Borh (mfl.): ”SS-vagten: jeg føler mig ikke som en forbryder”, Politiken den 25/1 2015
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
Titel 7 Kold Krig

Forløbet fokuserer på Verdensordenen efter anden verdenskrig og supermagternes kamp. Der er fokus på de politiske og økonomiske ideologier samt samfundssystemer. Forløbet har derudover kigget på Krigen i Ukraine og dens betydning for den nuværende verdensorden.
Dokumentar: Fra Verdenskrig til Koldkrig – Émilie Lancon, Martange 2018 20 NS
Nyordningen i Europa efter 2. Verdenskrig (fra Syskind og Söderberg: Det 20. århundredes verdenshistorie, Systime 2004, s. 86-98). 12 NS
Den Kolde Krigs verden, Karsten Nikolajsen & Thomas Ohensorge, Systime I-bog
• Begyndelsen på Den Kolde Krig 1945-1955 10ns
• Cubakrisen – på randen af atomkrig 4 NS
• Hverdagen i Danmark 1945-1965 4 NS
• Republikflugt 3 NS
• Murens fald 5 NS
• Berlin set med danske briller 2,5
• Propaganda i Den Kolde Krigs indledende fase 1,5 NS
• 1950'ernes kommunistforskrækkelse 3,5 NS
• De Olympiske Lege som politik 3 NS
• Hvorfor ophørte Den Kolde Krig? 2 NS
• Krigen i Ukraine 4 NS

Ideologiernes kamp - kampen om det gode samfund, Peter Frederiksen Systime I-bog
• Østblokkens opløsning og europæisk identitet 2,5 NS


Kilder:
"To verdener, to veje" i Pravda (1949)
John M. Hightower: USA og Europa (1948)
Plakat om NATO fra de vesttyske myndigheder (1956)
Stående hærenheder NATO og Warszawa-pagten (1987)
Ted Sorensen om krisebeslutningen i Det Hvide Hus (1963)
Kort over de russiske missilers rækkevide fra Cuba
Khrusjtjovs erklæring om krisen (1962)
Kennedys erklæring om krisen (1962)
Andet:
The Fall of Berlin,  Mikheil Chiaurel 1949 (uddrag) 5 NS
Make min freedom, Johan Sutherland productions 1948 https://www.youtube.com/watch?v=mVh75ylAUXY  2 NS
Atombumbe simulator: https://nuclearsecrecy.com/nukemap/
Medalje oversigt  https://www.pbs.org/redfiles/sports/stry/medals.htm 2 NS
Vladimir Putins tale ved invasionen af Ukraine 2022 9 NS
Vladimir Putins tale ved den første Russiske mobilisering 2022 9 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 Det individuelle historieprojekt

Du skal nu i gang med at skrive din individuelle opgave i historie. Her får du mulighed for at arbejde yderligere med et af de emner, vi indtil nu har arbejdet med. Det vil med andre ord sige, at du får mulighed for at dykke med i noget, der interesserer dig særligt meget. - De emner vi indtil nu har arbejdet med er ifølge undervisningsbeskrivelsen:


Bekendtgørelsen

I bekendtgørelsen for faget Historie B er opgaven beskrevet på følgende måde:
I løbet af sidste semester af undervisningen afsættes seks til otte timer til et projektforløb, hvor eleverne individuelt udarbejder et kort skriftligt produkt af et omfang på tre til fire sider inden for et af de gennemgåede forløb. Eleven opstiller to til tre relevante problemstillinger, som danner udgangspunkt for det skriftlige produkt. Herefter indsamler og bearbejder eleven forskelligartet historiefagligt materiale som grundlag for besvarelsen af problemstillingerne. I forløbet understøtter læreren elevens arbejde gennem vejledning. Elevens indsats i projektforløbet, herunder niveauet for det skriftlige produkt, indgår i standpunktskarakteren i faget.

Krav til opgaven

• Den skal tage udgangspunkt i et af de gennemgåede forløb (se undervisningsbeskrivelsen)
• Opgaven skal tage udgangspunkt i 2-3 problemstillinger, som du selv formulerer
• Du er selv ansvarlig for at finde supplerende materiale til opgaven. Dvs. materiale, der udbygger det materiale, der er arbejdet med i timerne. Det supplerende materiale kan være:
o Grundbogstekster
o Skriftligt kildemateriale: Taler, breve, traktater, statistik mm.
o Film og billedmateriale
• Der skal inddrages kildemateriale i din opgave, men en decideret kildeanalyse er ikke et krav.

Opbygning af opgaven

Opgaven skal opbygges på følgende måde:
• Forside
• Indholdsfortegnelse
• Indledning /m præsentation af problemstillingerne + metodiske overvejelser
• Brødtekst (husk at anføre noter). NB: Brødteksten skal fylde 3-4 sider
• Konklusion
• Litteraturliste
Opgaven skal således have et omfang 3-4 siders brødtekst + indholdsfortegnelse + Indledning + konklusion + litteraturliste.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde