Holdet 2022 Hi/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau Historie B
Lærer(e)
Hold 2022 Hi/e (2eHi22, 3eHi22)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0: Tilladte hjælpemidler
Titel 2 Forløb 1: De store opdagelsesrejsende
Titel 3 Forløb 2: Udvandringen til USA
Titel 4 Forløb 3: Mellemkrigstiden
Titel 5 Forløb 4: Fra Verdensfred til Folkedrab
Titel 6 Forløb 5: Ideologiernes Kamp
Titel 7 Forløb 6: Er den nye verdensorden blevet gammel?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 0: Tilladte hjælpemidler

Ordnet.dk
Alle videoer i kompendiet
Alt materiale udleveret af mig (Findes inde på Dokumenter --> 3eHI22
Egne noter fra undervisningen

OBS: Husk at hente OneNote ned på PC.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 163 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 1: De store opdagelsesrejsende

Estimat = antal normalsider opgjort i %

Forløbet dækker forløb før 1700-tallet: Europæisk og global historie

Forløbets indhold og fokus
Forløbet er det første forløb eleverne møder i historiefaget. Der er derfor et stort fokus på introduktionen til det funktionelle kildebegreb og det at læse historie. I første omgang tages der udgangspunkt i Marco Polo og hans angivelige tur til Kina. Eleverne præsenteres for, at det er angiveligt, at han tog afsted, og der diskuteres hvorvidt dette er relevant ift. senere opdagelsesrejsende. Der er gruppearbejde om en selvvalgt opdagelsesrejsende. Herefter fokuseres der på Christopher Columbus’ tur over Atlanterhavet, og dermed opdagelsen af Amerika. Her fokuseres der på historisk empati, da der udføres rollespil ift. mødet med de indfødte. Derudover er der også fokus på Columbus’ udlægning af naturen og ressourcer på det nyopdagede kontinent. Forløbet afsluttes med en diskussion om de potentielle konsekvenser dette har haft for vores dag i dag.

Faglige mål
• demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
• (begyndende) analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
• reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
• (begyndende) analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug

Kernestofområder
• væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• udviklingen i Europas position i verden
• globalisering
• kultur i nationale og globale sammenhænge
• historiebrug og formidling

Anvendt materiale.

Kernestof
• Samson, Jesper: "Opdagelsesrejser". Faktalink.dk, 2016. (Faktatekst)
• Thon, Jan Ingar: "Marco Polos eventyrlyst banede vejen til Kina". Historienet.dk. 23. Januar 2021. (Faktatekst og kilde).
• Marco Polo: "Kublai Khans Park". Ca. år 1275. (Kilde)
• Ptolemæus' verdenskort (Gentryk fra Ca. 1482). (Kilde)
• Alinea: "Christoffer Columbus - på sporet af historien". Youtube, 21. oktober 2019. Formidlet af Anders Schunk.
• Christopher Columbus' brev af 15. februar 1493. (Kilde)
• Martin Waldseemüllers kort fra 1507. (Kilde)
• DR2: "Amerigo Vespucci - 1454-1512". Sendt 8. februar 2010. (Faktatekst og kilde)
• Erichsen, Emil Midé: "At vende sig mod havet - en søgen efter eventyr". Forlaget Havana. 2023 (Uddrag, S. 150-152, 156 & 160-162).
• Billed-Bladet - Danmarks Royale Ugeblad: "Emil og Theis: Vi er overvældede over velkomsten". Youtube. 12. oktober. 2017.
• Eksamenstræning (Fokus på konsekvenserne af opdagelsesrejsende)
o Biskop Erik Pontoppidans forord til Ludewig Ferdinand Rømers rejseberetning fra Guldkysten i Vestafrika: "Tilforladelig efterretning om Kysten Guinea”
o Kilde 2: Christian den 7.’s "Kongelige Forordning om negerhandelen, 16. marts 1792”
o Dr.dk: Dansk spiludvikler trækker 'Slave Tetris' tilbage efter kritik. 4. september 2015.
o TV2: Danskere i Vestindien: Vi skal ikke sige undskyld. 31. marts. 2017:

Supplerende:
Elevernes eget projekt om opdagelsesrejsende. Jesper Samsons tekst indeholder det relevante om andre opdagelsesrejsende herom.

Indhold
Omfang Estimeret: 10,90 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Forløb 2: Udvandringen til USA

Estimat = antal normalsider opgjort i %

Dækker forløbet mellem 1700-1900-tallet: Dansk og global historie

Forløbets indhold og fokus
Vi starter ud med en undren: Hvordan kan de være, at der serveres Æbleskivers med medisterpøls’ og sylttøj i Amerika? Og hvorfor hedder Borgmesteren i byen Elk Horn Jens, og har en vindmølle fra Nørre Snede? Formålet med forløbet her er at få svaret på denne undren. Der tages udgangspunkt i Danmark (Push-faktorer) og mulighederne i USA (Pull-faktorer). Udgangspunktet i Danmark fokuserer på oprettelsen af det danske demokrati og øgede danskers rettigheder. Samtidigt undersøges også konsekvenserne af industrialiseringen og udviklingen til animalsk landbrug. Alt dette til formål for: Hvem tager afsted og hvorfor. Ift. USA ses der på The Homestead Act af 1862, fundet af guld i Californien og hvordan breve fra Amerika lokkede danskerne afsted mod mulighedernes land. Til sidst svare vi på den overordnede undren: Hvordan kan de være, at der serveres Æbleskivers med medisterpøls’ og sylttøj i Amerika?

Faglige mål
• demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
• demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
• analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
• analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
• formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestofområder
• hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
• væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• globalisering
• kultur i nationale og globale sammenhænge
• udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
• (begyndende) økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand

Anvendt materiale

Kernestof
Danmarkshistorisk Oversigt, Systime:
• Kapitel 7 - Junigrundloven
• Kapitel 8 - Systemskiftet.
Damm, Annette m.fl.: “Drømmen om Amerika”. Nationalmuseet / Forhistorisk Museum Moesgaard 1984 / 1985. I bogen er der mange forskelligartede kilder, som vi arbejdede med.
• Side 07-14: Hvidt, Kristan. “Hvorfor udvandrede 300.000 danskere”?
• Side 27-34: Thornsohn, Stig. ”Tårernes Ø”.
• Side 60-67: Damm, Jens. ”Fra Pioner til farmer”.].
• Side 68-72: Olsen, Anne Lisbeth: ”Familien på Prærien”.
• Side 73-77: Thornsohn, Stig. “Indianerne kommer”.
• Side 78-82: Skougaard, Mette & Hvidt, Kristian: “Til Amerika for guds skyld”.
• Junigrundloven 1849 (uddrag)
• South Park: All about the Mormons (S7E12) (anvendt som kilde, hvor vi talte om bias og kildens anvendelighed)
• Udvandringsprotokollerne på Aalborg Stadsarkiv. (Gruppearbejde)

Indhold
Omfang Estimeret: 17,60 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Forløb 3: Mellemkrigstiden

Estimat = Antal normalsider opgjort i %

Dækker forløbet om 1900-tallet: Dansk og global historie

Forløbets indhold og fokus
Emnet her lagde op til dansk-historieopgaven. Der blev lyttet til den vilde jazz, som vandt frem i mellemkrigstiden. Kvinderne turde vise deres ankler (som symbol på en begynde rebelsk ungdom) og økonomien boomede. De Brølende Tyvere var derfor centrale. 1929 står som et skælsættende år og eleverne introduceres til krisen som efterfulgte Wall Street-krakket. Danskfaget arbejdede sideløbende med bl.a. fiktive tekster, hvor de personlige konsekvenser udfoldes. Løsningen på den store depression blev Roosevelts: ”New Deal”, hvor overgangen til et Keynesiansk økonomisk system blev en realitet. Vi undersøger herefter, hvordan alt det der skete på den side af Atlanterhavet påvirkede os herhjemme i Danmark. Centralt står Kanslergadeforliget som er centralt for løsningen herhjemme. Socialreformen blev også gennemgået her.

Faglige mål
• demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
• analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
• analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
• formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestofområder
• hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
• væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• udviklingen i Europas position i verden
• udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• kultur i nationale og globale sammenhænge
• udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
• økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
• historiebrug og formidling.

Anvendt materiale

Kernestof
• King Oliver's Creole Jazz Band: “High Society” 1923.
• C.E. Hansen: 'Tidens Toner. Tidens Rytmer' i Jazz, 1929. Hentet fra Danmarkshistorien.dk
• Louis Armstrong: ”When the Saints Go Marching In”. 1938.
• Uddrag om Versillestrakten i: Olsen, Flemming: ”Der er ikke andet at gøre”, Råhelt, 1994.
• Paldam, Camilla Sjovbjerg: “Mellemkrigstiden”, Systime 2008. S. 146-153.
• A.REICH: “GREETINGS FROM THE FATHERLAND POSTCARDS” 1919
• Nürnberg-lovene 1935
• Plakat fra DNSAP's Landsstævne 1938.
• DR1: ”Historien om Danmark: Afsnit 10 - Det svære demokrati”. Sendt 14. Oktober 2017.
• DR2: ”Det Store Krak i 1929”. Sendt 30. Marts 2009.

Supplerende:
• The Plain Bagel: The Great Depression - 5 Minute History Lesson. Youtube, 8. Juni 2018.
Indhold
Omfang Estimeret: 17,70 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Forløb 4: Fra Verdensfred til Folkedrab

Estimat = antal normalsider opgjort i %

Dækker forløbet om 1900-tallet: Europæisk historie

Forløbets indhold og fokus
Forløbet ligger i forlængelse af mellemkrigstiden. Imens Danmark går med demokrati, kompromis og samarbejde, så går vores nabo mod syd nazismens vej. Til at starte med hører vi sangen ”Deutschland” af Rammstein, som er en tysk historie og tysk selvforståelse. Formålet er derfor at svare på følgende: Hvorfor elsker de og foragter landet? Først fokuseres der på Hitlers vej mod magten. Der arbejdes med aktør/struktur-analyser, årsagsforklaringer og forklaringsmodeller. Efter Hitlers vej til magten er gennemgået arbejder vi ud fra hovedproblemstillingen: Hvordan kunne Holocaust ske? Her er Stantons faseteori central. Eleverne laver et større gruppearbejde, hvor faseteorien anvendes som basis struktur og forklaringsmodel hertil.

Faglige mål
• demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
• demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
• analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
• analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
• formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestofområder
• væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• udviklingen i Europas position i verden
• udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• Holocaust og andre folkedrab
• udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
• historiebrug og formidling.

Anvendt materiale

Kernestof
• Forside: Billeder af Auschwitz I, Jødestjernen, Adolf Hitler og Versailles Traktatens forfattere.
• Rammstein
Folkedrab.dk: ”Hvad er folkedrab?”. Hentet 10/06/2021.
• Sonne, Mathias: ”Hævn, Idealer og blodige interesser: Den overbebyrdede fred, der skabte det 20. århundrede – og endnu mere krig”. Information, 18. Januar. 2019.
• Jensen, Anne Katrine Gottfredsen: ”Hitler kunne kun komme demokratiet til livs ved at bruge det”. Kristeligt Dagblad, 28. januar. 2013.
Folkedrab.dk: ”Antisemitisme i Europa og Tyskland”. Hentet 10/06/2021.
Folkedrab.dk: ”Propagandaens fjendebilleder”. Hentet 10/06/2021.
Folkedrab.dk: ” Stanton: Folkedrab som stadier”. Hentet 10/06/2021.
• Maach, Maje Lærke: ”80 år siden Krystalnatten: Voldsorgie og smadrede ruder startede Holocaust” Dr.DK. 9. November 2018. hentet 10/06/2021.
Folkedrab.dk: “Wansee-Konferencen”. Hentet 11/06/2021.
Folkedrab.dk: ”Jødiske Ghettoer”. Hentet 11/06/2021.
• ”Nürnberg-lovene” I ”Documents on the holocaust”, Red. Arad, Yitzhak, 1999, University of Nebraska Press, s. 76. “Vejen til Auschwitz”, Lammers, Karl Christian, Gyldendal Uddannelse, 2000, s. 58.
• ”Lov om jøders pligt til at bære armbånd med Davidsstjerne” Oversat til dansk fra ”Documents on the holocaust”, Arad, Yitzhak, 1999, University of Nebraska Press, s. 178.
• Klemperers, Victor: ”LTI - Det Tredje Riges sprog” oversat af Henning Vangsgaards. Reclam, 2010. (Uddrag)
• Eichmans Protokol: Citeret fra “Vejen til Auschwitz”, Lammers, Karl Christian, Gyldendal Uddannelse, 2000, s. 83. Oversat fra: K. Pätzold, Tagesordnung: Judenmord, Metropol Verlag, Berlin.
Folkedrab.dk: ”Einzatsgrupperne”. Hentet 11/06/2021. [
• Höss, Rudolf: ”Kommendant i Auschwitz”, København, 1959. s. 146-148.
Folkedrab.dk: ”Holocaust-benægtelsens grundelementer”. Hentet 02/08/2021.
• Andre Folkedrab: Eleverne lavede projekter ud fra et selvvalgt folkedrab. Centralt var anvendelsen af Stantons 10 faser. Eleverne stod selv for oprettelse af problemstillinger og kildeindsamling.

Indhold
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Forløb 5: Ideologiernes Kamp

Estimat = Antal normalsider omregnet til %

Dækker 1900-tallet: global historie

Forløbets indhold og fokus
Forløbet starter med nazisternes fald. Sovjetunionen og de allierede står tilbage som sejrsherre. Magtbalancen er bipolær og det er tydeligt, at der nu er opstået en kamp mellem ideologierne. Først defineres kommunismen, liberalisme og kapitalismen. Centralt for analysen af kilderne er semantiske skemaer og dermed også diskurser. Vi opstiller hovedproblemstillingerne: ”Hvad er USA’s problem med Sovjetunionen” og ”Hvad er Sovjetunionens problem med USA”? Disse besvares med udgangspunkt i kilder. Herefter skifter fokus til Vietnamkrigen. Grunden til at valget gik på Vietnam er, at her ser vi ideologierne i indirekte kamp mod hinanden. Vi arbejder med problemstillingen ”Hvorfor går USA ind i Vietnamkrigen”, og ”Hvordan er vietnamkrigen et udtryk for kampen mellem ideologierne”.

Faglige mål
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestofområder
- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen i Europas position i verden
- kultur i nationale og globale sammenhænge
- historiebrug og formidling.

Anvendt materiale

Kernestof
• Fage, Jens-Peter: ”Rusland og Østeuropa – i et internationalt perspektiv. Afsnittet: Østeuropas forvandling”. Forlaget Lee 2002. s. 20-21.
• Barner, Kai Otto Von: ”Den Kolde Krig”. Systime, 2024.
o Kapitel 1:
Ideologiernes Rolle
Karl Marx og kommunismen
Liberalismen
Ideologier i kamp
• Winston Churchill: The Sinews of Peace. 5. marts 1946. Her efter Svend Aage Bay: Kilder til belysning af forholdet mellem Sovjetunionen og vestmagterne 1945-1955. Gyldendal, 1971. s. 54-58.
• Harry S. Truman: ”Tale for Kongressen, 12/3-1947”. Oversat af Svend Aage Bay: Kilder til belysning af forholdet mellem Sovjetunionen og vestmagterne 1945-1955. Gyldendal, 1971.
• Andrei Vyshinsky: Tale ved FNs Generalforsamling. Fra Odd Arne Westad og Jussi M. Hanhimäki: The Cold War: A History in Documents and Eyewitness Accounts. Oxford University Press, 2003. Oversat af Jeanett Nielsen.
• Eisenhower, Dwight D. ”Dominoteorien” Pressekonference 7. april 1954. Oversat af Jørgen Granum-Jensen og Lars Thorup: USA i Vietnam. Munksgaard, 1976
• DR2. ”Vietnam 1954-1968”. Sendt i 2006
• FNLS 10-PUNKTSPROGRAM, 1960
• Public Papers of the Presidents of the United States: Lyndon B. Johnson, 1965, Bind 1, Afsnit 172. Government Printing Office, 1966. s. 394-397. Oversat af Anders Christensen og Steen Hammershøy Andersen.
• Eksamenstræning
• Plakat fra 1944. (Fra Ideologiernes kamp – kampen om det gode samfund)
Nato og Warszawapagten (Kort fra Ideologiernes kamp – kampen om det gode samfund)
Marshall om genopretningen af Europa, 1947
Forside til PC-spillet Red Alert 2. Udkom år 2000
DR: ‘Er du sindsyg, hvor er det fedt!’: Ikonisk spil imponere stadig 20 år efter udgivelse


Supplerende:
• Born on the Fourth of July
Indhold
Omfang Estimeret: 18,50 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 6: Er den nye verdensorden blevet gammel?

Estimat = antal normalsider opgjort i %

Dækker forløbet efter 2000: Europæisk og global historie

Forløbets indhold og fokus
Der tages udgangspunkt i Erics Hobsbwams teori om det korte århundrede 20. århundrede. Ud fra denne konstateres der, at der i dag kun står én sejrherrer tilbage: USA. Derefter skifter fokus til Francis Fukuyamas teori om the end of history, - altså kampen mellem ideologier er slut. En ny verdensorden stod for døren med USA som unipolar magt. Efterfølgende gennemgås Samuel Huntingssvar herom altså at de ideologiske konflikter afløses af uforenelige kulturelle værdier. Anvendes som forklaringsmodeller på kildematerialet. Med udgangspunkt i Ukrainekrigen opstiller vi følgende problemstilling: Er den ’nye verdensorden’ blevet gammel?

Faglige mål
- demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
- formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestofområder
- hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- udviklingen i Europas position i verden
- globalisering
- historiebrug og formidling

Anvendt materiale

Kernestof
- Education Video Group: “Boris Yeltsin Historic Address to U.S. Congress.”. Youtube, 22. Januar, 2013.
- BBC Select: “Putin Vs. The West  | Documentary intro | BBC Select”. Youtube, 16 februar 2023.
- BBC: ”Putins kamp mod vesten E1”, 20. februar 2023. Sendt på DR2 samme dag.
- P3 Essensen: ”Hvorfor er Ukraine så Vigtig For Rusland”. Youtube, 11 februar 2022.
- Guardian News: “’We will defend ourselves’, says Ukrainian president Volodomyr Zelenskiy”. Youtube, 22. Februar 2022
- Guardian News: “Zelenskiy introduces martial law in Ukraine as sirens blare in Kyiv”. Youtube, 24. Februar 2022
- The Telegraph: ”Tanks cross into Ukraine from Crimea and Belarus as Russian invasion begins”. Youtube 24. Februar 2022
- 12 News: ”Explisions rock Ukraine as Putin announces military invasion”. Youtube, 24. Februar 2022
- Mansø, Rikke Gjøl: “Med historisk tale stempler Tyskland ind i 'en ny virkelighed' med svimlende beløb til forsvaret”. Dr.dk, 27 februar 2022.
- Politiken: ”USA: Kina overvejer at sælge våben til Rusland”. Politiken.dk, 19. februar 2023.
- Secher, Mikkel: ”Kina beder USA blande sig udenom forholdet til Rusland”. TV2.dk. 20. februar 2023.
- Gøttske, Martin: ”Vi ved, der kommer en ny verdensorden. Men vi vil formentlig ikke bryde os om den”. Information.dk. 24. august 2022.
- Uddrag af:
o Francis Fukuyarna: Der er kun én civilisation (Weekendavisen 23.11.2001)
o Francis Fukuyama: Ydmyghed. Demokrati kan ikke tvinges igennem (Politiken 05.04.2007)
o Bjarke Møller: Har Vesten monopol på civilisation? (Politiken 16.04.2006; også i Anne Okkels Olsen & Søren Mørch: USA’s nye vcrdensorden, s. 255—257 (Systime 2006)

Supplerende
Sigurd Barrett: ”Alle Har Ret Til At Leve”, Sigurd Barrett, Youtube, 2017
Indhold
Omfang Estimeret: 16,30 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde