Holdet 2022 Hi/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau Historie B
Lærer(e)
Hold 2022 Hi/f (2fHi22, 3fHi22)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til historisk metode
Titel 2 Vikingetid - erindringshistorie
Titel 3 Dansk slavehandel og Vestindien
Titel 4 Danmark i støbeskeen
Titel 5 Historiebrug
Titel 6 Den franske revolution
Titel 7 Nazisme og Holocaust
Titel 8 Det moderne Kina
Titel 9 folkemord
Titel 10 Danmark i verden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til historisk metode

KERNESTOF
- Mentz, Jørgen. Myte og realitet i Danmarkshistorien. Gad. København, 1975. Afnit: Myten om den hvide hest
- Fink, Jørgen. Genforeningen 1920. Danmarkshistorien.dk

KILDER
- Fotografi: Kongen på den hvide hest bydes det første velkommen ved den gamle toldsted
- Maleri: Kongen med pigen Johanne på den hvide hest
- Jomfru Fannys forudsigelse om genforeningen
- Indlæg om genforeningen i Politiken den 14. juli 1920
- Indlæg om genforeningen i Fyens Venstreblad den 15. juli 1920
- Jensen, Hans: Den politiske udvikling mellem verdenskrigene. Fra Schultz Danmarkshistorie, bd. 6, kbh. 1943, s. 172
- Arveprins Knuds erindringer 1954. Kbh, s. 82-83
- Zander, Otto M. Fra udgivernes interview med Otto M. Zander, 5.2.1975
- Ottosen, Knud. Var hesten hvid?. Kristeligt Dagblad 10.07.2013
- To tekstuddrag fra Den store danske encyklopædi vedrørende Christian den 10. ridetur over grænsen

Omfang: 4 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vikingetid - erindringshistorie

Forløbet har til formål at belyse vikingernes samfund og verdenssyn. Vikingernes syn sammenholdes med tilgangen til naturen og religiøse overbevisninger. Periodisering og styreformsændringer bliver også behandlet og sluttelig fremhæver forløbet eftertidens brug af perioden og vise hvordan historien kan drejes alt efter behov.

Primær materiale

- Historieportalen

Kildemateriale:
- DR.dk: Historien om Danmark – Vikingetiden
- Rimberts Vita Ansgarii
- Erik d. rødes saga: Beskrivelsen af Vølven Torbjørg og sejd-ritual
- Nationalmuseet: 3D-animation of Tissø in The Viking Age
- Henning Christiansen, youtube: Vikingemarked på Ribe VikingeCenter
- DR.dk: Gamle fund med nye afsløringer: Vikingernes bygninger havde glasruder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dansk slavehandel og Vestindien

Dette forløb behandler den transatlantiske slavehandel fra opdagelsernes tid igennem oplysningstiden og ind i det danske demokratis første år. Vi følger slaverne fra det centrale Afrika ud til kysten, hvorfra de blev fragtet til fjerne kolonier af deres nye hvide herrer. På plantagen beskrives forskellen mellem husslaven og markslaven samt deres arbejde med at producere luksusvarer som sukker, te og bomuld til de europæiske borgere.

Forløbet giver også indblik i og kilder til at forstå slaveriets oprindelse og retfærdiggørelsen af slaveriet. Ophævelse af slavehandelen og senere ophævelsen af slaveriet belyses ligeledes. Hvem stod for handlen? Og skylder Danmark slavernes efterkommere en undskyldning i dag?

Primær kildemateriale
Historieportalen

ISBN: 9788743320012

Øvrig kildemateriale
- Thorkild Hansen 1968: Slaverne skibe

- History of Western Society Since 1300 for Advanced Placement: Columbus Describes His First Voyage

-Skibskaptajn og grosserer Jens Jensen Bergs selvbiografi

-Ugentlig madplan for slaverne om bord på Vestindisk-guineisk Kompagnis skibe 1749

-Arkiver: www.virgin-islands-history.org

-Danmarkshistorien.dk: MYTE: Var Danmark det første land, der ophævede slaveriet

-Dansketaler.dk: Lars Løkke Rasmussens tale i anledning af 100-årsdagen for salget af Dansk Vestindien til USA

-Film: Anna Neye, Viften: 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Danmark i støbeskeen

Danmark i Støbeskeen er et sammensat forløb. Først spores danskernes historie i godt hundrede år (1788-1890erne) på landet og i byerne, i krig og demokrati. Denne periode vender op og ned på Danmarks størrelse, befolkningstal, og forestillingsverden. Danmark er nemlig til debat: Er det kongen eller hans undersåtter, der skal styre landet? Hvad er den danske sjæl, og hvor findes den? Skal der gøres noget for de fattige, eller er situationen deres eget ansvar? Er vi kloge nok til at bestemme over os selv, og har vi ret og magt til at bestemme over andre?
Efterfølgende spores den moderne stats udvikling indenfor velfærdsstaten fra Kandslergadeforliget og op til i dag - Det sker med et fokus på det ideologiske syn på socialpolitik, økonomiske nødvendigheder og sluttelig de udfordringer som velfærdsstaten står overfor i dag.
Forløbet afdækker begreber som: styreformsændringer, nationalisme, liberalisme, socialisme, enevælde, demokrati, velfærdsstat, konkurrencestat og minimalstat

Primær kilde:
- Historieportalen
ISBN: 9788743320012

Øvrige kilder:
- Danmarkshistorien.dk: Petition til Frederik 7. fra Borgerrepræsentationen 20. marts 1848

- Danmarkshistorien.dk: Resolutionerne vedtaget på Casinomødet 20. marts 1848

- HistorieLab, Youtube Første Slesvigske Krig

- minundervisning, youtube: andelsforeningen

- Danmarkshistorien, Christian Christensen om fattigdom i 1880'erne

- DRTV, - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Danmarks slavinder, 1900-1930

- DR, En syg forskel, 2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Historiebrug

Historisk metode fortsat. Fokus på historiebrug.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den franske revolution

Historiens møllehjul har malet jævnt i det meste af menneskets historie. Indimellem opstår dog situationer, hvor den langsomme udvikling afløses af pludselige markante forandringer, og revolutioner baner vejen for nye samfundsformer. Revolutionen har gennem de sidste godt 200 år været idealet for de bevægelser, der har ønsket at forandre samfundet grundlæggende. Forløbet har fokus på Den franske revolution i 1789, som har præget historiens udvikling og spillet vigtige roller for det samfund, vi har i dag med demokrati, magtens tredeling og menneskerettigheder.

Primær kilde:
Historieportalen
ISBN: 9788743320012

- DR dokumentar: Stormen på Bastillen

- Danmarkshistorien.dk: 'Den franske menneskerettighedserklæring' i Kiøbenhavnske Tidender, 4. og 11. september 1789

- BBC documentary, The French Revolution - Tearing Up History (2014)

- OverSimplified, Youtube: The French Revolution - OverSimplified (Part 1)

- Inge Adriansen m.f: Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til europæisk integration, Den Franske Revolutions betydning
ISBN: 9788762516298

- Festabc.dk: marseillaisen-på-dansk

- Lex.dk: Marianne

- Lex.dk: Frankrigs nationalflag

- Co-pilot: Kontrafaktisk historie – Ingen fransk revolution
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Nazisme og Holocaust

Holocaust, udryddelsen af 6 millioner jøder under Anden Verdenskrig, er en af de mest skelsættende begivenheder i det 20. århundrede. Midt i Europas hjerte, midt i en tid præget af økonomisk og kulturel fremgang, forfulgte, udsultede og myrdede det nazistiske Tyskland millioner af mennesker, som de påstod tilhørte en mindreværdig race.

Racismen var en central del af den nazistiske ideologi, og den var ikke et nyt fænomen, da Adolf Hitler kom til magten i Tyskland i 1933. Den forsvandt heller ikke med verdenskrigens afslutning.

Men hvorfor førte den racistiske tankegang under nazismen til folkedrab? Og hvad kan Holocaust lære os om det enkelte menneskes evne til at begå vold og overgreb?

Primær materiale:
Historieportalen
ISBN: 9788743320012


Øvrige kilder:
Historieportalen:
- Befolkningens reaktioner på Nürnberg-lovene (1935)
- En tysk skolepiges syn på jøderne (1935)

http://www.holocaust-uddannelse.dk/: Gersteinrapporten - om et besøg til Belzec (1942)

http://www.1sted.dk/2verdenskrig/dokumentar/sk%C3%A6bne.aspx: Morten Nielsen "Skæbne" (1945)

https://www.jewishvirtuallibrary.org/the-stroop-report-may-1943: Stoop rapporten (1943)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det moderne Kina

En vigtig del af enhver kinesers identitet i dag er tanken om, at de som kinesere er borgere i verdens ældste land med 5000 års sammenhængende historie. Selvom arkæologien og historievidenskaben i dag har stillet spørgsmålstegn ved, om Kina har været én samlet stat op gennem hele sin historie, så er der ingen tvivl om, at den kinesiske civilisation og kultur er en af de ældste i verden.

Kina og kinesernes selvforståelse som "verdens ældste civilisation" er vigtig at have for øje, hvis man ønsker at forstå det kinesiske samfund og dets befolkning i dag.

Dette forløb søger at give en indsigt i netop denne kinesiske selvforståelse ved at undersøge Kinas turbulente og kaotiske moderne historie og derigennem kortlægge, hvordan Kina kunne gå fra at være verdens ældste kejserrige til at blive en ny politisk og økonomisk supermagt på under et hundred år.

Primær materiale:
Historieportalen:
ISBN: 9788743320012

Øvrige kilder:

Historieportalen:
- "Vores endelige opvågning" – af Chen Duxiu (1916)
- ”Lei Feng, Formand Maos gode partisoldat” (billeder fra 1963, 1965, 1977 og 1982)
- ”Erindringer fra Kulturrevolutionen”  
- ”Længe leve proletariatets revolutionære oprørs ånd, manifest fra rødgardister" (1966)
- ”Maos lille røde, udvalgte citater fra Formand Mao” (1960)
- ”Socialisme med særlige kinesiske træk” (1983)

https://www.basiclaw.gov.hk/en/basiclaw/facts.html: Hong-kongs forfatning

https://www.youtube.com/watch?v=YeFzeNAHEhU: CNN: Man vs. Tank

https://www.youtube.com/watch?v=Erk_xSGXWJg: When Marx meet Confusius

Film: Ang Lee: Tiger på spring - Drage i skjul, 2000


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer