Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
Frederikshavn Handelsskole
|
Fag og niveau
|
International økonomi A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 Iø/a ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
"Dagens kommentar"
Eleverne har på skift fremlagt aktuelle samfundsøkonomiske problemstillinger oftest med udgangspunkt i artikler. Der er anvendt både danske og engelsksprogede artikler. Der er som hovedregel brugt 5-10 minutter af hver dobbeltlektion på "dagens kommentar"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundliggende international økonomi
Systime: Henrik Kureer "International økonomi, A-niveau" (1. udgave) kapitel 1, 2, 3, 4, 5, 6, 18
Systime: Henrik Kureer "International økonomi, A-niveau" (2023 udgave) Kapitel 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
Danmarks Statistik: "Statistisk 10-års oversigt" 2022 og 2023
Statistikbanken.dk
Vismandsspillet. dk
Skat.dk
Finansministeriet (fm.dk)
DRTV "Da de fremmede forsvandt"
DRTV "Den store stygge verdensøkonomi" Uddrag om aktier
DRTV "Deadline" om grøn omstilling med vækst
DRTV "Det er du værd" om lønninger i Danmark
DRTV "Deadline - Kan de unge se frem til samme velfærd?"
DRTV "Deadline" om skattelettelser
DRTV "Økonomi for Dummies" om vækst
DRTV "Økonomi for Dummies" om banker
DRTV "Penge-penge-penge" om valuta
DRTV "Bankerot" om krakket i Roskilde Bank
Dokumentar: "Wall Street indefra" om Finanskrisen
DRTV "Boost dit budget" bl.a. om boligfinansiering
DRTV, Afsnit fra "Borgen" om Finansloven
DRTV "Pengenes Herrer" om Keynes og Hayek
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
PBL om migration
Med udgangspunkt i case fra Systime, Problembaserede opgaver til international økonomi: "Migration - mulighed eller trussel".
Eleverne har gruppevis arbejdet med selvvalgte problemstillinger inden for hovedemnet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
PBL om den offentlige sektor og finanspolitik
Eleverne har gruppevis arbejdet med delproblemstillinger inden for temaet og holdt oplæg i klassen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
PBL om strukturpolitik
Case om øen Mors, herunder DRTV "Et liv på kanten"
DRTV "Danmark mangler læger" afsnit 1-3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
PBL om miljøpolitik
Eleverne har arbejdet med forskellige miljøproblemstillinger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forhandlingspil
Eleverne har deltaget i et forhandlingsspil om oprettelsen af en vandforsyningsprojekt i Nigeria.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Seminarer
Eleverne har gruppevis skrevet seminaropgave og fremlagt denne for klassen med efterfølgende opponentindlæg. Seminarerne har tjent som repetition af væsentlige emner i lærebogen:
Produktion og indkomst
Prisdannelse og inflation
Arbejdsmarkedet og arbejdsmarkedspolitik
Den offentlige sektor og finanspolitik
Betalingsbalance og konkurrenceevne
Valuta og valutapolitik
Den finansielle sektor og pengepolitik
Frihandel og protektionisme
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensprojekt
Eleverne har individuelt eller i grupper skrevet eksamensprojekt ud fra temaet "Udfordringer for europæiske økonomier"
Systime, "Eksamensprojektet i international økonomi - en projektmanual"
DRTV "Deadline fra 17.03.25 - køb, køb, køb" med bl.a. Karl Johan Dalgaard"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265590595",
"T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265590595",
"H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265590595"
}