Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederikshavn Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 Af/e (2eAf22, 3eAf22)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kap. 11 segmentering, målgruppe og positionering
Kernestof: Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m.fl., kap 11
Underviser Søren Jensen.
Segmentering, målgruppe og positionering.
• Markedssegmentering
• Segmenteringsproces, herunder Livsstilsanalyser (Gallup Kompas og Conzoom-modellen) samt Personaer
• Målgruppevalg, herunder SMOK analyse
• Positionering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
2
|
Serviceydelser kap. 16
Kernestof: Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m.fl., kap. 16
Ved underviser Søren Jensen.
Serviceydelser.
• Serviceydelser som begreb
• Servicepakke og værdikæde
• Serviceleverancesystem
• De 7 P’er
• Oplevelsesøkonomi
Teorigennemgang af hvorledes servicevirksomheder adskiller sig fra andre virksomheder og hvorledes de kan planlægge internt. Derudover var der fokus på udviklingen indenfor serviceindustrien med fokus på oplevelsesøkonomi.
• Tankegangskompetencer
• Modellerringskompetencer
• Problembehandlingskompetencer
• Ræsonnementskompetencer
• Databehandlingskompetencer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
læs kap 16
-
læs kap 5
-
Læs indledning til kapitel 5, og 5.1. om branchekarakteristik.
-
Læs afsnit 5.2. + opsamling på kapitlet.
-
Tema: Porters five forces. Læs de fire artikler om dagligvare branchen. I kan finde link i word dokumentet "brancheanalyse opgave", der ligger under dokumenter, kap. 5., artiklerne hentes fra infomedia. I skal ikke udfylde word dokumentet, kun læse a
-
Vi går i gang med et forløb om at skrive økonomisk. Læs information om bryggeri branchen, "Bilag til bryggeribranchen eksamen", find det under dokumenter, i mappen "skrive økonomisk". Der er mange artikler, udvælg 2 artikler ud, som du læser i dybden
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tværgående case 7, undtagen spg 5
|
24-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Den interne situation
Kernestof
25.9.17-28.9.17
Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m. fl., Kap 2
Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende virksomhedens interne situation vedr. forretningsmodeller og værdikæde.
Virksomhedskarakteristik
Konkurrencedygtighed
Forretningsmodeller
Business Model Canvas
Værdikæder
SW-Opstilling
Tankegangskompetencer
Modellerringskompetencer
Problembehandlingskompetencer
Ræsonnementskompetencer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
læs kap 5
-
Læs indledning til kapitel 5, og 5.1. om branchekarakteristik.
-
Læs afsnit 5.2. + opsamling på kapitlet.
-
Tema: Porters five forces. Læs de fire artikler om dagligvare branchen. I kan finde link i word dokumentet "brancheanalyse opgave", der ligger under dokumenter, kap. 5., artiklerne hentes fra infomedia. I skal ikke udfylde word dokumentet, kun læse a
-
Vi går i gang med et forløb om at skrive økonomisk. Læs information om bryggeri branchen, "Bilag til bryggeribranchen eksamen", find det under dokumenter, i mappen "skrive økonomisk". Der er mange artikler, udvælg 2 artikler ud, som du læser i dybden
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Brancheforhold kap. 5
Kernestof: Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m.fl., kap 5
Brancheforhold.
• Branchekarakteristik
• Brancheanalyse, herunder Porters five forces
Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende konkurrence- og brancheforhold.
• Tankegangskompetencer
• Modellerringskompetencer
• Problembehandlingskompetencer
• Ræsonnementskompetencer
• Databehandlingskompetencer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tværgående case 7, undtagen spg 5
|
24-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Skriv og tænk økonomisk
Supplerende stof: Forløbet er lavet med udgangspunkt i teorien fra Skriv økonomisk, Systime 2020, Peder Winther Emdal hay m.fl., kap. 1.1.
Underviser Sarah Dahl-Erichsen
Case: Bryggeribranchen
Der har været fokus på begreber og den korrekte brug af begreberne. Der er løst forskellige opgaver med fokus på brugen af de afsætningsøkonomiske begreber.
Forløbet har været bygget op omkring: Hvordan karakteriseres en virksomhed eller et marked ved brug af afsætningsøkonomiske begreber? Hvordan identificerer man en udfordring (positiv eller negativ)? Hvordan analyserer man? Hvordan diskuterer man? Hvad er de særlige kendetegn ved afsætningsøkonomiske tekster?
• Tankegangskompetencer
• Modellerringskompetencer
• Problembehandlingskompetencer
• Ræsonnementskompetencer
• Databehandlingskompetencer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Markedsanalyse kap. 1
Kernestof: Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m.fl., kap 1
Underviser Sarah Dahl-Erichsen.
Markedsanalyse.
• Formålet med dataindsamling
• Datakilder
• Databaser
• Kvalitative metoder
• Kvantitative metoder
• Spørgeskemaudformning
• Respondentudvælgelse
• Stikprøveudvælgelse
• Fejlkilder
• Repræsentativitet
• Markedsanalyseprocessen
• Big data
Supplerende stof: Praktiske eksempler på markedsanalyser.
Eleverne skal have kendskab til hvorledes informationsindsamling kan anvendes til at forbedre virksomhedens samlede markedsføring.
I forløbet var der fokus på kvantitativ og kvalitativ metode herunder at forklare de anvendte metoders formål og indhold, gennemføre simple markedsanalyser og diskutere og vurdere de indsamlede informationers troværdighed.
• Tankegangskompetencer
• Modellerringskompetencer
• Problembehandlingskompetencer
• Ræsonnementskompetencer
• Databehandlingskompetencer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bryggeribranchen skriftlig opgave
|
23-11-2023
|
dagens arbejde
|
29-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Kap. 11 segmentering, målgruppe og positionering
Kernestof: Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m.fl., kap 11
Segmentering, målgruppe og positionering.
• Markedssegmentering
• Segmenteringsproces, herunder Livsstilsanalyser (Gallup Kompas og Conzoom-modellen) samt Personaer
• Målgruppevalg, herunder SMOK analyse
• Positionering
Supplerende stof: Test dig selv: Livsstilstyper Kantar Gallup samt samt TV2´s Alt det vi deler.
Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende segmentering, målgruppevalg og positionering på konsumentmarkedet og hvilken betydning det har for virksomhedens markedsføring.
• Tankegangskompetencer
• Modellerringskompetencer
• Problembehandlingskompetencer
• Ræsonnementskompetencer
• Databehandlingskompetencer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
8
|
Eksamensprojekt tværgående case 9 Kirrpu
Kernestof: Hele bogen B niveau, Marketing, Systime, 2017, Birthe Ravn Østergaard m.fl.
Case om loppesupermarked Kirrpu tværgående case 9: https://marketing.systime.dk/?id=1744
Elevernes opgave er at analysere loppesupermarkedet Kirrpus situation ud fra et afsætningsperspektiv. De skal kunne identificere afsætningsproblematikker heri. De har arbejdet og præsenteret som grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tværgående case 9 Kirrpu loppesupermarked
|
14-03-2024
|
Joe & the Juice
|
05-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Strategiforløb
Strategiforløb på tværs mellem Afsætning og Virksomhedsøkonomi, her r anvendt Arla som case virksomhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Strategiopgave AFS/VØ
|
17-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Fagdag AFS og MAT
Fagdag på tværs af Afsætning og Matematik.
Eleverne har udsendt spørgeskema på forhånd, indsamlet informationer om danskernes kendskab til,og brug af, forlystelsesparker, i forlængelse af viden om emnet fra tidligere udarbejdet Erhvervscase om Fårup Sommerland. Excelark med svar er anvendt som basis for at svare på nedenstående spørgsmål.
Opgave i Afsætning:
1: Forklar om der er sammenhænge mellem nogle af svarene på spørsgmålene- og hvad årsagen til sammenhængene kan være (eks. Flere ”ældre” besøger Tivoli mens flere ”unge” besøger Fårup = kan skyldes at flere ældre oftere besøger København og at Fårup er målrette børnefamilier) Find flere årsagssammenhænge.
2: Forklar hvad Fårup Sommerland kan anvende svarene til? Her må I gerne blive konkrete. Eksempelvis er der noget de skal ændre på i deres marketing-miks, strategi, målgruppe eller lignende og hvorfor.
3: Ændrer svarene på noget af det I har foreslået som handlingsforslag i jeres Erhvervscase?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
Titel
11
|
Kap. 7 købsadfærd på producentmarkedet
Kernestof: Marketing, Systime, 2017, Birthe Ravn Østergaard m.fl., kap 7
Købsadfærd på producentmarkedet.
• Virksomheders købsadfærd
• Virksomheders købsbeslutningsproces
• Valgkriterier på de tre markeder
• Faktorer der påvirker købsadfærden, herunder code of conduct
Undervisningen har haft fokus på at introducere btb markedet for eleverne, således at de fik kendskab til forskellighederne i de mangeartede virksomheder/virksomhedstyper samt delmarkederne og den heraf differentierede købsadfærd.
• Tankegangskompetencer
• Modellerringskompetencer
• Problembehandlingskompetencer
• Ræsonnementskompetencer
• Databehandlingskompetencer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Købsadfærd, sammenlign, kap. 6 og 7
|
08-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
12
|
Afsluttende repetition
Sidste moduler, afsluttende repetition af årets pensum.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
HH3 - Opsummering
Opsummeringsforløb af AØ B i starten af 3. år.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
HH3 - Internationalisering
Kernestof: Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m. fl. m.fl., kap. 9 Internationalisering
Underviser Charlotte Orup Morsbøl
• Eksportmotiver
• Eksportberedskab
• Internationaliseringsmodeller
• Markedsudvælgelse
• Information om internationale markeder
• Kulturelle forhold
Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til hhv. at kunne redegøre for og analysere virksomheders internationalisering samt træffe beslutninger om virksomheders internationalisering samt strategiske tiltag ud fra et forudgående analysearbejde af såvel interne som eksterne forhold.
Her skal de kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng.
Eleverne har brugt følgende hjemmeside:
https://euromonitor.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
15
|
HH3 - Strategiske analyser
Kernestof: Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m. fl. m.fl., kap. 10 Strategiske analyser
Underviser Charlotte Orup Morsbøl
• Vækststrategier
• Blue ocean
• Porteføljeanalyse og -strategi
• Digitale forretningsmodeller
• Digitaltransformation og strategi
• Bæredygtighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
16
|
HH3 - Segmentering på producentmarkedet
Kernestof: Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m. fl., kap. 13 Segmentering på producentmarkedet.
Underviser Charlotte Orup Morsbøl
Delmarkeder på producentmarkedet
Segmenteringsvariable på producentmarkedet
Build-op tankegangen
Break-down tankegangen
Eleverne har arbejdet med teorier og modeller der sætter dem i stand til at bestemme og redegøre for virksomheders købsadfærd i forbindelse med forskellige køb, købstyper og på forskellige delmarkeder. Der har været fokus på forskellene i adfærden på markederne og adfærden i forskellige situationer/virksomheder.
Endvidere har vi diskuteret hvilke strategiske overvejelser købsadfærden giver anledning til.
Endelig har vi haft fokus på at sætte eleverne i stand til at kunne anvende teorierne bag build-up og break down tankegangen samt at kunne anvende segmenteringsprocessen på btb markedet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
HH3 - Internationalt marketingmix
Kernestof
Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m. fl., Kap. 17, 19, 21, 23 og 24
Underviser Charlotte Orup Morsbøl
International produkt:
• Internationalisering af produktparameteren
• Serviceydelser i internationalt perspektiv
• International mærkestrategi
• Produktudvikling
International pris:
• Pris/kvalitetsstrategi
• Priseskalering
• Valutaforhold
• Prisfastsættelse for serviceprodukter
• Bundling
• Prisfastsættelse på B2B markedet
• Krydspriselasticitet
International distribution:
• Markedsindtrængningsformer
• Indirekte eksport
• Direkte eksport
• Kontrakter og samarbejder
• Direkte investeringer
• Internethandel
• Valgkriterier ved markedsindtrængning
International promotion:
• Den udvidede kommunikationsmodel
• Virksomhedens nationale og internationale medievalg
• Neuromarketing
• Content marketing
Marketingmix i internationalt perspektiv
• Standardiseret eller tilpasset marketingmix
Herunder også et lille "Skriv økonomisk" forløb samt eksamensopgave: Søstrene Grene.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
W&W Opg. 1+2+3
|
02-10-2024
|
W&W Opg. 4+5
|
04-10-2024
|
Opgave 23.6: Medievalg i USA
|
10-10-2024
|
Wally & Whiz - HELE OPGAVEN
|
13-10-2024
|
GAMMEL Eksamensopgave Søstrene Grene
|
05-11-2024
|
NY Eksamensopgave Søstrene Grene
|
18-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
HH3 - Marketingplan
Kernestof: Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m. fl. m.fl., kap. 25 Marketingplan
Underviser Charlotte Orup Morsbøl
Situationsanalyse
Marketingplan
Budget og effektmåling
Sammenhæng mellem strategiprocessen og marketingplanen
Samt opsummeringsøvelse:
Hver elev vælger en teori eller model og laver en planche, som skal præsentere for resten af klassen. Fokus på kommunikationskompetencen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
HH3 - Skriftlighedsforløb og eksamenstræning
Underviser Charlotte Orup Morsbøl
Skriv økonomisk forløb med udgangspunkt i en gammel skriftlig eksamensopgave (Roccamore).
Eksamenstræning med gamle mundtlige eksamensopgaver.
”B&O-topchef: »Vi vil blive ved med at hæve priserne«”, Jyllands-Posten, 10. april 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
HH3 - Segmentering og målgruppevalg internationalt
Kernestof
Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m. fl., Kap. 12 Segmentering og målgruppevalg i internationalt perspektiv.
Underviser Charlotte Orup Morsbøl
• SMP i internationalt perspektiv
• Geografiske segmenteringsvariable (generelle og specifikke karakteristika)
• Kulturelle zoner
• Internationale livsstilsmodeller (Conzoom og VALS)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
HH3 - Eksamenstræning og repetition
Charlotte Orup Morsbøl
Kernestof
Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m. fl.
Supplerende stof:
”Hårdt år for en af Danmarks største bilkoncerner”, FINANS, 11. april 2024
Forløbet har handlet om at sætte eleverne ind i og øve eksamenssituationen. Vi har arbejdet med hvordan man kan vælge at perspektivere til det eksamensrettede forløb (forløbet om Fynbo Foods) samt med hvordan man griber en eksamensopgave an. Herudover har vi repeteret forskellige relevante emner i undervisningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
HH3 - Sammenhængende forløb - FYNBO FOODS
Sammenhængende forløb
Afsætning HH3 2023/2024
Underviser Charlotte Orup Morsbøl
Virksomhed: Fynbo foods A/S
Tid: 20 lektioner
Øvrigt indhold i perioden:
Foredrag, møder med lærer om disposition, midtvejsmøde, sparring med andre grupper
Grupper: 2-3 personer
Produkt: Power point
Aflevering af Speaket PP i Lectio
• Der skal desuden være et slide med problemformulering, metode, marketingplan og konklusion + litteraturliste.
• Litteraturliste er obligatorisk
• Det er et krav at, der indgår noget statistisk materiale der bearbejdes matematisk (eksempelvis regressionsanalyse, prisoptimering, elasticitetsberegninger)
• Den skal bla. Indeholde ”Top 10 global consumer trends 2022/2021”, Euromonitor.
• Krav til dataindsamling: både kvantitative og kvalitative, samt primære og sekundære data. (min. 1 interview)
Opgave: Med udgangspunkt i virksomheden udarbejdes en problemformulering.
Der skal indgå analyser fra alle delelementer af strategiprocessen og marketingplanen (se ill. 25.8, Systime)
Problemformuleringen skal godkendes af din lærer
Faglige mål: alle faglige mål skal så vidt muligt dækkes
Se link: file:///C:/Users/cmje/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downloads/skal-under-baade-A-og-B-Afsaetning-A-B-hhx-vejledning-marts-2019%20(1).pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Introduktion til Afsætning
Kurt Grøn, Stefan Gjerlufsen, Jimmy Nielsen og Søren jensen underviste eleverne på tværs af klasser under grundforløbet. Kap Introduktion
Kernestof
Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Øsyergaard m. fl. Kap Introduktion
Introduktion til Afsætning
Eleverne skal have kendskab til grundlæggende forhold omkring hvilke forhold der har be-tydning for en virksomheds afsætning
Virksomheden
Ide og forretningsmodeller
Den interne situation
Virksomhedskarakteristik
Business Model Canvas
Værdikæder
SW-Opstilling
Den eksterne situation
Omverdensmodellen
OT-Opstilling
Muligheds- og trusselsmatrix
PESTEL- analyse
Forbrugeradfærd
Målgruppen
Strategi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,50 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Den eksterne situation
Kernestof
Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende virksomhedens eksterne situation omkring omverdensforhold nationalt og globalt
Omverdensmodellen
OT-Opstilling
Muligheds- og trusselsmatrix
PESTEL- analyse
Tankegangskompetencer
Modellerringskompetencer
Problembehandlingskompetencer
Ræsonnementskompetencer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
25
|
Konkurrenceforhold
konkurrenceforhold
konkurrencetragtmodel
konk. positioner
strategier for konk. psitioner
konkurrentanalyse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
Købsadfærd konsumentmarkedet
15.1.18-12.2.18
Kernestof
Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m. fl., Kap 6
Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende købsadfærd på konsumentmarkedet og hvilken betydning det har for virksomhedens markedsføring
Eleverne skal kunne anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forud-sætninger og egenskaber samt udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement
SOR modellen
Købebehov
Købemotiver
Købstyper
Købsadfærdstyper
Køberoller
Beslutningsproces
Nudging
Deleøkonomi
Opgaver
Tankegangskompetencer
Modellerringskompetencer
Problembehandlingskompetencer
Ræsonnementskompetencer
Databehandlingskompetence
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
27
|
strategi
konkurrencestrategier
vækststrategier
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
28
|
strategi
konkurrencestrategier
vækststrategier
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
29
|
Produkt
Kernestof
Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m. fl., Kap 15.
Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende produkt på konsumentmarkedet og hvilken betydning det har for virksomhedens markedsføring.
Eleverne skal kunne anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber samt udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement.
Kvalifikation af produkter
• Kortvarige produkter
• Langvarige produkter
Produkttyper på konsumentmarkedet
• Dagligvarer
• Udvalgsvarer
• Specialvarer
• Digitale produkter
Produkttyper på producentmarkedet
• Kapitalvarer
• Råvarer og halvfabrikata
• Driftsmidler
• Digitale produkter
Emballage
Service
Kvalitet
• Funktionel kvalitet
• Smagsmæssig kvalitet
• Imagemæssig kvalitet
Sortiment
Mærkestrategi
• Eget mærke/mærkevare
○ Paraplymærke
○ Varegruppemærke
○ Line-extension
○ Brand extension
• Fremmed mærke
○ Handelsmærke (private label)
○ Licensmærke
Branding
• Corporate branding
• Product branding
Produktlivscyklus (PLC)
• Udviklingsfase
• Introduktionsfase
• Vækstfase
• Modningsfase
• Nedgangsfase
Tankegangskompetencer
Modellerringskompetencer
Problembehandlingskompetencer
Ræsonnementskompetencer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
30
|
Pris
Kernestof
Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m. fl., Kap 18.
Prisstrategi
• Break-Even
• Profitmaksimering
• Maksimering af markedsandele
• Pris/kvalitetsføreskab
Priselastictet
Prisfastsættelsesmetoder
• Markedsbaseret prisfastsættelse
○ Præferencebestemt pris
○ Psykologisk pris
○ Lokkepris
• Omkostningsbaseret prisfastsættelse
Prisdifferentiering
Prisfastsættelse for nye produkter
• Penetration price
• Skimming price
Tankegangskompetencer
Modellerringskompetencer
Problembehandlingskompetencer
Ræsonnementskompetencer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
31
|
Distribution
Kernestof
Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m. fl., Kap 20.
Distributionskanaler
Distributionskæde
• Direkte distribution
• Indirekte distribution
Channel marketing
• Single channel
• Multi channel
• Cross channel
• Omni channel
Distribution på konsumentmarkedet
Distribution på producentmarkedet
Distributionsstrategi
• Intensiv distribution
• Selektiv distribution
• Eksklusiv distribution
Beliggenhed
Butikstyper
• Dagligvarebutikker
• Udvalgsbutikker
• Specialbutikker
Kædeformer
• Frivillige kæder
• Egentlige kæder
• Kooperativer
•
• Franchising
E-handel
Tankegangskompetencer
Modellerringskompetencer
Problembehandlingskompetencer
Ræsonnementskompetencer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
32
|
Promotion
Kernestof
Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m. fl., Kap 22.
Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende promotion på konsumentmarkedet og hvilken betydning det har for virksomhedens markedsføring.
Eleverne skal kunne anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber samt udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement .
Organisering af promotionsaktiviteter
Promotionbudskab og - indhold
Den forenklede kommunikationsmodel
AIDAE-modellen
Promotionformer
• Reklame
• Reklamemidler og -medier
• Sales promotion
• Public Relations (PR)
• Sponsorering
• Direct marketing
• Online marketing
• Personligt salg
Virksomhedens sociale medieplatform
Viral markedsføring
Tankegangskompetencer
Modellerringskompetencer
Problembehandlingskompetencer
Ræsonnementskompetencer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265749806",
"T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265749806",
"H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265749806"
}