Holdet 2022 Af/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e)
Hold 2022 Af/e (2eAf22, 3eAf22)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kap. 11 segmentering, målgruppe og positionering
Titel 2 Serviceydelser kap. 16
Titel 3 Den interne situation
Titel 4 Brancheforhold kap. 5
Titel 5 Skriv og tænk økonomisk
Titel 6 Markedsanalyse kap. 1
Titel 7 Kap. 11 segmentering, målgruppe og positionering
Titel 8 Eksamensprojekt tværgående case 9 Kirrpu
Titel 9 Strategiforløb
Titel 10 Fagdag AFS og MAT
Titel 11 Kap. 7 købsadfærd på producentmarkedet
Titel 12 Afsluttende repetition
Titel 13 HH3 - Opsummering
Titel 14 HH3 - Internationalisering
Titel 15 HH3 - Strategiske analyser
Titel 16 HH3 - Segmentering på producentmarkedet
Titel 17 HH3 - Internationalt marketingmix
Titel 18 HH3 - Marketingplan
Titel 19 HH3 - Skriftlighedsforløb og eksamenstræning
Titel 20 HH3 - Segmentering og målgruppevalg internationalt
Titel 21 HH3 - Eksamenstræning og repetition
Titel 22 HH3 - Sammenhængende forløb - FYNBO FOODS
Titel 23 Introduktion til Afsætning
Titel 24 Den eksterne situation
Titel 25 Konkurrenceforhold
Titel 26 Købsadfærd konsumentmarkedet
Titel 27 strategi
Titel 28 strategi
Titel 29 Produkt
Titel 30 Pris
Titel 31 Distribution
Titel 32 Promotion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kap. 11 segmentering, målgruppe og positionering

Kernestof: Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m.fl., kap 11
Underviser Søren Jensen.

Segmentering, målgruppe og positionering.
• Markedssegmentering
• Segmenteringsproces, herunder Livsstilsanalyser (Gallup Kompas og Conzoom-modellen) samt Personaer
• Målgruppevalg, herunder SMOK analyse
• Positionering

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
Titel 2 Serviceydelser kap. 16

Kernestof: Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m.fl., kap. 16
Ved underviser Søren Jensen.

Serviceydelser.
• Serviceydelser som begreb
• Servicepakke og værdikæde
• Serviceleverancesystem
• De 7 P’er
• Oplevelsesøkonomi

Teorigennemgang af hvorledes servicevirksomheder adskiller sig fra andre virksomheder og hvorledes de kan planlægge internt. Derudover var der fokus på udviklingen indenfor serviceindustrien med fokus på oplevelsesøkonomi.

• Tankegangskompetencer
• Modellerringskompetencer
• Problembehandlingskompetencer
• Ræsonnementskompetencer
• Databehandlingskompetencer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tværgående case 7, undtagen spg 5 24-09-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Den interne situation

Kernestof
25.9.17-28.9.17
Marketing, Systime  2017,  Birthe Ravn Østergaard m. fl., Kap 2

Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende virksomhedens interne situation vedr. forretningsmodeller og værdikæde.

Virksomhedskarakteristik
Konkurrencedygtighed
Forretningsmodeller
Business Model Canvas
Værdikæder
SW-Opstilling

Tankegangskompetencer
Modellerringskompetencer
Problembehandlingskompetencer
Ræsonnementskompetencer


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Brancheforhold kap. 5

Kernestof: Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m.fl., kap 5


Brancheforhold.
• Branchekarakteristik
• Brancheanalyse, herunder Porters five forces

Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende konkurrence- og brancheforhold.
• Tankegangskompetencer
• Modellerringskompetencer
• Problembehandlingskompetencer
• Ræsonnementskompetencer
• Databehandlingskompetencer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tværgående case 7, undtagen spg 5 24-09-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 5 Skriv og tænk økonomisk

Supplerende stof: Forløbet er lavet med udgangspunkt i teorien fra Skriv økonomisk, Systime 2020, Peder Winther Emdal hay m.fl., kap. 1.1.

Underviser Sarah Dahl-Erichsen

Case: Bryggeribranchen

Der har været fokus på begreber og den korrekte brug af begreberne. Der er løst forskellige opgaver med fokus på brugen af de afsætningsøkonomiske begreber.
Forløbet har været bygget op omkring: Hvordan karakteriseres en virksomhed eller et marked ved brug af afsætningsøkonomiske begreber? Hvordan identificerer man en udfordring (positiv eller negativ)? Hvordan analyserer man? Hvordan diskuterer man? Hvad er de særlige kendetegn ved afsætningsøkonomiske tekster?
• Tankegangskompetencer
• Modellerringskompetencer
• Problembehandlingskompetencer
• Ræsonnementskompetencer
• Databehandlingskompetencer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Markedsanalyse kap. 1

Kernestof: Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m.fl., kap 1

Underviser Sarah Dahl-Erichsen.

Markedsanalyse.
• Formålet med dataindsamling
• Datakilder
• Databaser
• Kvalitative metoder
• Kvantitative metoder
• Spørgeskemaudformning
• Respondentudvælgelse
• Stikprøveudvælgelse
• Fejlkilder
• Repræsentativitet
• Markedsanalyseprocessen
• Big data

Supplerende stof: Praktiske eksempler på markedsanalyser.

Eleverne skal have kendskab til hvorledes informationsindsamling kan anvendes til at forbedre virksomhedens samlede markedsføring.
I forløbet var der fokus på kvantitativ og kvalitativ metode herunder at forklare de anvendte metoders formål og indhold, gennemføre simple markedsanalyser og diskutere og vurdere de indsamlede informationers troværdighed.

• Tankegangskompetencer
• Modellerringskompetencer
• Problembehandlingskompetencer
• Ræsonnementskompetencer
• Databehandlingskompetencer

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bryggeribranchen skriftlig opgave 23-11-2023
dagens arbejde 29-11-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Kap. 11 segmentering, målgruppe og positionering

Kernestof: Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m.fl., kap 11

Segmentering, målgruppe og positionering.
• Markedssegmentering
• Segmenteringsproces, herunder Livsstilsanalyser (Gallup Kompas og Conzoom-modellen) samt Personaer
• Målgruppevalg, herunder SMOK analyse
• Positionering

Supplerende stof: Test dig selv: Livsstilstyper Kantar Gallup samt samt TV2´s Alt det vi deler.

Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende segmentering, målgruppevalg og positionering på konsumentmarkedet og hvilken betydning det har for virksomhedens markedsføring.
• Tankegangskompetencer
• Modellerringskompetencer
• Problembehandlingskompetencer
• Ræsonnementskompetencer
• Databehandlingskompetencer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
Titel 8 Eksamensprojekt tværgående case 9 Kirrpu

Kernestof: Hele bogen B niveau, Marketing, Systime, 2017, Birthe Ravn Østergaard m.fl.

Case om loppesupermarked Kirrpu tværgående case 9: https://marketing.systime.dk/?id=1744

Elevernes opgave er at analysere loppesupermarkedet Kirrpus situation ud fra et afsætningsperspektiv. De skal kunne identificere afsætningsproblematikker heri. De har arbejdet og præsenteret som grupper.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tværgående case 9 Kirrpu loppesupermarked 14-03-2024
Joe & the Juice 05-04-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 Strategiforløb

Strategiforløb på tværs mellem Afsætning og Virksomhedsøkonomi, her r anvendt Arla som case virksomhed.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Strategiopgave AFS/VØ 17-04-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 10 Fagdag AFS og MAT

Fagdag på tværs af Afsætning og Matematik.
Eleverne har udsendt spørgeskema på forhånd, indsamlet informationer om danskernes kendskab til,og brug af, forlystelsesparker, i forlængelse af viden om emnet fra tidligere udarbejdet Erhvervscase om Fårup Sommerland. Excelark med svar er anvendt som basis for at svare på nedenstående spørgsmål.

Opgave i Afsætning:
1: Forklar om der er sammenhænge mellem nogle af svarene på spørsgmålene- og hvad årsagen til sammenhængene kan være (eks. Flere ”ældre” besøger Tivoli mens flere ”unge” besøger Fårup = kan skyldes at flere ældre oftere besøger København og at Fårup er målrette børnefamilier) Find flere årsagssammenhænge.

2: Forklar hvad Fårup Sommerland kan anvende svarene til? Her må I gerne blive konkrete. Eksempelvis er der noget de skal ændre på i deres marketing-miks, strategi, målgruppe eller lignende og hvorfor.

3: Ændrer svarene på noget af det I har foreslået som handlingsforslag i jeres Erhvervscase?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
Titel 11 Kap. 7 købsadfærd på producentmarkedet

Kernestof: Marketing, Systime, 2017, Birthe Ravn Østergaard m.fl., kap 7

Købsadfærd på producentmarkedet.
• Virksomheders købsadfærd
• Virksomheders købsbeslutningsproces
• Valgkriterier på de tre markeder
• Faktorer der påvirker købsadfærden, herunder code of conduct

Undervisningen har haft fokus på at introducere btb markedet for eleverne, således at de fik kendskab til forskellighederne i de mangeartede virksomheder/virksomhedstyper samt delmarkederne og den heraf differentierede købsadfærd.
• Tankegangskompetencer
• Modellerringskompetencer
• Problembehandlingskompetencer
• Ræsonnementskompetencer
• Databehandlingskompetencer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Købsadfærd, sammenlign, kap. 6 og 7 08-05-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 12 Afsluttende repetition

Sidste moduler, afsluttende repetition af årets pensum.
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
Titel 13 HH3 - Opsummering

Opsummeringsforløb af AØ B i starten af 3. år.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 HH3 - Internationalisering

Kernestof: Marketing, Systime  2017, Birthe Ravn Østergaard m. fl. m.fl., kap. 9 Internationalisering

Underviser Charlotte Orup Morsbøl

• Eksportmotiver
• Eksportberedskab
• Internationaliseringsmodeller
• Markedsudvælgelse
• Information om internationale markeder
• Kulturelle forhold

Formålet med forløbet er at sætte eleverne i stand til hhv. at kunne redegøre for og analysere virksomheders internationalisering samt træffe beslutninger om virksomheders internationalisering samt strategiske tiltag ud fra et forudgående analysearbejde af såvel interne som eksterne forhold.
Her skal de kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng.

Eleverne har brugt følgende hjemmeside:
https://euromonitor.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 15 HH3 - Strategiske analyser

Kernestof: Marketing, Systime  2017, Birthe Ravn Østergaard m. fl. m.fl., kap. 10 Strategiske analyser

Underviser Charlotte Orup Morsbøl

• Vækststrategier
• Blue ocean
• Porteføljeanalyse og -strategi
• Digitale forretningsmodeller
• Digitaltransformation og strategi
• Bæredygtighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 16 HH3 - Segmentering på producentmarkedet

Kernestof: Marketing, Systime  2017, Birthe Ravn Østergaard m. fl., kap. 13 Segmentering på producentmarkedet.

Underviser Charlotte Orup Morsbøl

Delmarkeder på producentmarkedet
Segmenteringsvariable på producentmarkedet
Build-op tankegangen
Break-down tankegangen


Eleverne har arbejdet med teorier og modeller der sætter dem i stand til at bestemme og redegøre for virksomheders købsadfærd i forbindelse med forskellige køb, købstyper og på forskellige delmarkeder. Der har været fokus på forskellene i adfærden på markederne og adfærden i forskellige situationer/virksomheder.
Endvidere har vi diskuteret hvilke strategiske overvejelser købsadfærden giver anledning til.
Endelig har vi haft fokus på at sætte eleverne i stand til at kunne anvende teorierne bag build-up og break down tankegangen samt at kunne anvende segmenteringsprocessen på btb markedet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 HH3 - Internationalt marketingmix

Kernestof
Marketing, Systime  2017,  Birthe Ravn Østergaard m. fl., Kap. 17, 19, 21, 23 og 24

Underviser Charlotte Orup Morsbøl

International produkt:
• Internationalisering af produktparameteren
• Serviceydelser i internationalt perspektiv
• International mærkestrategi
• Produktudvikling

International pris:
• Pris/kvalitetsstrategi
• Priseskalering
• Valutaforhold
• Prisfastsættelse for serviceprodukter
• Bundling
• Prisfastsættelse på B2B markedet
• Krydspriselasticitet

International distribution:
• Markedsindtrængningsformer
• Indirekte eksport
• Direkte eksport
• Kontrakter og samarbejder
• Direkte investeringer
• Internethandel
• Valgkriterier ved markedsindtrængning

International promotion:
• Den udvidede kommunikationsmodel
• Virksomhedens nationale og internationale medievalg
• Neuromarketing
• Content marketing

Marketingmix i internationalt perspektiv
• Standardiseret eller tilpasset marketingmix

Herunder også et lille "Skriv økonomisk" forløb samt eksamensopgave: Søstrene Grene.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
W&W Opg. 1+2+3 02-10-2024
W&W Opg. 4+5 04-10-2024
Opgave 23.6: Medievalg i USA 10-10-2024
Wally & Whiz - HELE OPGAVEN 13-10-2024
GAMMEL Eksamensopgave Søstrene Grene 05-11-2024
NY Eksamensopgave Søstrene Grene 18-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 HH3 - Marketingplan

Kernestof: Marketing, Systime  2017, Birthe Ravn Østergaard m. fl. m.fl., kap. 25 Marketingplan

Underviser Charlotte Orup Morsbøl

Situationsanalyse
Marketingplan
Budget og effektmåling
Sammenhæng mellem strategiprocessen og marketingplanen

Samt opsummeringsøvelse:
Hver elev vælger en teori eller model og laver en planche, som skal præsentere for resten af klassen. Fokus på kommunikationskompetencen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 HH3 - Skriftlighedsforløb og eksamenstræning

Underviser Charlotte Orup Morsbøl

Skriv økonomisk forløb med udgangspunkt i en gammel skriftlig eksamensopgave (Roccamore).

Eksamenstræning med gamle mundtlige eksamensopgaver.

”B&O-topchef: »Vi vil blive ved med at hæve priserne«”, Jyllands-Posten, 10. april 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 HH3 - Segmentering og målgruppevalg internationalt

Kernestof
Marketing, Systime  2017,  Birthe Ravn Østergaard m. fl., Kap. 12 Segmentering og målgruppevalg i internationalt perspektiv.

Underviser Charlotte Orup Morsbøl

• SMP i internationalt perspektiv
• Geografiske segmenteringsvariable (generelle og specifikke karakteristika)
• Kulturelle zoner
• Internationale livsstilsmodeller (Conzoom og VALS)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 HH3 - Eksamenstræning og repetition

Charlotte Orup Morsbøl

Kernestof
Marketing, Systime  2017,  Birthe Ravn Østergaard m. fl.

Supplerende stof:
”Hårdt år for en af Danmarks største bilkoncerner”, FINANS, 11. april 2024

Forløbet har handlet om at sætte eleverne ind i og øve eksamenssituationen. Vi har arbejdet med hvordan man kan vælge at perspektivere til det eksamensrettede forløb (forløbet om Fynbo Foods) samt med hvordan man griber en eksamensopgave an. Herudover har vi repeteret forskellige relevante emner i undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
Titel 22 HH3 - Sammenhængende forløb - FYNBO FOODS

Sammenhængende forløb
Afsætning HH3 2023/2024
Underviser Charlotte Orup Morsbøl

Virksomhed: Fynbo foods A/S
Tid: 20 lektioner

Øvrigt indhold i perioden:
Foredrag, møder med lærer om disposition, midtvejsmøde, sparring med andre grupper

Grupper: 2-3 personer
Produkt: Power point
Aflevering af Speaket PP i Lectio

• Der skal desuden være et slide med problemformulering, metode, marketingplan og konklusion + litteraturliste.
• Litteraturliste er obligatorisk
• Det er et krav at, der indgår noget statistisk materiale der bearbejdes matematisk (eksempelvis regressionsanalyse, prisoptimering, elasticitetsberegninger)
• Den skal bla. Indeholde ”Top 10 global consumer trends 2022/2021”, Euromonitor.
• Krav til dataindsamling: både kvantitative og kvalitative, samt primære og sekundære data. (min. 1 interview)

Opgave: Med udgangspunkt i virksomheden udarbejdes en problemformulering.

Der skal indgå analyser fra alle delelementer af strategiprocessen og marketingplanen (se ill. 25.8, Systime)

Problemformuleringen skal godkendes af din lærer

Faglige mål: alle faglige mål skal så vidt muligt dækkes
Se link: file:///C:/Users/cmje/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downloads/skal-under-baade-A-og-B-Afsaetning-A-B-hhx-vejledning-marts-2019%20(1).pdf

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23 Introduktion til Afsætning

Kurt Grøn, Stefan Gjerlufsen, Jimmy Nielsen og Søren jensen underviste eleverne på tværs af klasser under grundforløbet. Kap Introduktion

Kernestof
Marketing, Systime  2017,  Birthe Ravn Øsyergaard m. fl. Kap Introduktion
Introduktion til Afsætning
Eleverne skal have kendskab til grundlæggende forhold omkring hvilke forhold der har be-tydning for en virksomheds afsætning
Virksomheden
Ide og forretningsmodeller
Den interne situation
    Virksomhedskarakteristik
    Business Model Canvas
    Værdikæder
    SW-Opstilling
Den eksterne situation
Omverdensmodellen
    OT-Opstilling
    Muligheds- og trusselsmatrix
    PESTEL- analyse
Forbrugeradfærd
Målgruppen
Strategi

Indhold
Omfang Estimeret: 7,50 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 Den eksterne situation


Kernestof

Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende virksomhedens eksterne situation omkring omverdensforhold nationalt og globalt

Omverdensmodellen
OT-Opstilling
Muligheds- og trusselsmatrix
PESTEL- analyse

Tankegangskompetencer
Modellerringskompetencer
Problembehandlingskompetencer
Ræsonnementskompetencer
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 25 Konkurrenceforhold

konkurrenceforhold
konkurrencetragtmodel
konk. positioner
strategier for konk. psitioner
konkurrentanalyse
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26 Købsadfærd konsumentmarkedet

15.1.18-12.2.18   
Kernestof
Marketing, Systime  2017,  Birthe Ravn Østergaard m. fl., Kap 6
Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende købsadfærd på konsumentmarkedet og hvilken betydning det har for virksomhedens markedsføring

Eleverne skal kunne anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forud-sætninger og egenskaber samt udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement
SOR modellen
Købebehov
Købemotiver
Købstyper
Købsadfærdstyper
Køberoller
Beslutningsproces
Nudging
Deleøkonomi

Opgaver


Tankegangskompetencer
Modellerringskompetencer
Problembehandlingskompetencer
Ræsonnementskompetencer
Databehandlingskompetence
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 27 strategi

konkurrencestrategier
vækststrategier
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 28 strategi

konkurrencestrategier
vækststrategier
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 29 Produkt

Kernestof
Marketing, Systime  2017,  Birthe Ravn Østergaard m. fl., Kap 15.

Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende produkt på konsumentmarkedet og hvilken betydning det har for virksomhedens markedsføring.

Eleverne skal kunne anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber samt udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement.

Kvalifikation af produkter
• Kortvarige produkter
• Langvarige produkter

Produkttyper på konsumentmarkedet
• Dagligvarer
• Udvalgsvarer
• Specialvarer
• Digitale produkter

Produkttyper på producentmarkedet
• Kapitalvarer
• Råvarer og halvfabrikata
• Driftsmidler
• Digitale produkter

Emballage

Service

Kvalitet
• Funktionel kvalitet
• Smagsmæssig kvalitet
• Imagemæssig kvalitet

Sortiment

Mærkestrategi
• Eget mærke/mærkevare
○ Paraplymærke
○ Varegruppemærke
○ Line-extension
○ Brand extension
• Fremmed mærke
○ Handelsmærke (private label)
○ Licensmærke

Branding
• Corporate branding
• Product branding

Produktlivscyklus (PLC)
• Udviklingsfase
• Introduktionsfase
• Vækstfase
• Modningsfase
• Nedgangsfase

Tankegangskompetencer
Modellerringskompetencer
Problembehandlingskompetencer
Ræsonnementskompetencer
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
Titel 30 Pris

Kernestof
Marketing, Systime 2017, Birthe Ravn Østergaard m. fl., Kap 18.

Prisstrategi
• Break-Even
• Profitmaksimering
• Maksimering af markedsandele
• Pris/kvalitetsføreskab

Priselastictet

Prisfastsættelsesmetoder
• Markedsbaseret prisfastsættelse
○ Præferencebestemt pris
○ Psykologisk pris
○ Lokkepris
• Omkostningsbaseret prisfastsættelse

Prisdifferentiering

Prisfastsættelse for nye produkter
• Penetration price
• Skimming price

Tankegangskompetencer
Modellerringskompetencer
Problembehandlingskompetencer
Ræsonnementskompetencer
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 31 Distribution

Kernestof
Marketing, Systime  2017,  Birthe Ravn Østergaard m. fl., Kap 20.

Distributionskanaler

Distributionskæde
• Direkte distribution
• Indirekte distribution

Channel marketing
• Single channel
• Multi channel
• Cross channel
• Omni channel

Distribution på konsumentmarkedet

Distribution på producentmarkedet

Distributionsstrategi
• Intensiv distribution
• Selektiv distribution
• Eksklusiv distribution

Beliggenhed

Butikstyper
• Dagligvarebutikker
• Udvalgsbutikker
• Specialbutikker

Kædeformer
• Frivillige kæder
• Egentlige kæder
• Kooperativer

• Franchising

E-handel

Tankegangskompetencer
Modellerringskompetencer
Problembehandlingskompetencer
Ræsonnementskompetencer
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 32 Promotion

Kernestof
Marketing, Systime  2017,  Birthe Ravn Østergaard m. fl., Kap 22.

Eleverne skal kunne identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende promotion på konsumentmarkedet og hvilken betydning det har for virksomhedens markedsføring.

Eleverne skal kunne anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber samt udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement .

Organisering af promotionsaktiviteter

Promotionbudskab og - indhold

Den forenklede kommunikationsmodel

AIDAE-modellen

Promotionformer
• Reklame
• Reklamemidler og -medier
• Sales promotion
• Public Relations (PR)
• Sponsorering
• Direct marketing
• Online marketing
• Personligt salg

Virksomhedens sociale medieplatform

Viral markedsføring

Tankegangskompetencer
Modellerringskompetencer
Problembehandlingskompetencer
Ræsonnementskompetencer
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning