Frederikshavn Handelsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederikshavn Handelsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 Hi/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Hold
2022 Hi/b (
2bHi22
,
3bHi22
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til historie + anvendte materialer
Titel 2
De store opdagelser
Titel 3
Udvandringen til Amerika
Titel 4
Danmarks maritime historie
Titel 5
Verdenskrig og folkedrab
Titel 6
Den kolde krig
Titel 7
Terrorisme
Titel 8
Kina efter 1949
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til historie + anvendte materialer
Introduktion til historiefaget og historiefagets metoder. Der arbejdes med analysemodel for historiske kilder, som bruges på kilder fra renæssancen. Renæssancekilderne er valgt, da de fungerer som øvemateriale, men samtidig skaber overgangen til første egentlige forløb om de store opdagelse.
Eleverne reflekterer over historiebrug og over begrebsparret historieskabt og historieskabende.
Samlet: Ca. 8 ns.
Omfang: 5% af undervisningen på HH2.
Gennem begge år bruges følgende ibog som udgangspunkt for metodeundervisningen: Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx. Systime, 2018.
Indhold
Kernestof:
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm (2018): Verdenshistorie til hhx: Kildeanalyse. Systimes ibøger (3,1 ns)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm (2018): Verdenshistorie til hhx: Pico della Mirandola, 1486. Systimes ibøger (2,3 NS)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx: 1. Renæssance og reformation (billedet af Da Vincis menneske). Systimes ibøger (0,5 ns)
Kim Bech Danielsen m.fl: Fokus 1 - fra antikken til europæisk ekspansion: Kilde: Giovanni Rucellai: ”Den guddommelige nåde”, 1464. Gyldendals ibøger (2,1 ns)
Supplerende stof:
Introduktion til kildeanalyse.pptx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
De store opdagelser
Forløbet præsenterer eleverne for årsager til, og konsekvenserne af de store opdagelsesrejser. Hovedvægten af forløbet lægges på det europæiske perspektiv. Eleverne arbejder med selv at opstille historiske problemstillinger som en del af begyndende kildeanalyse.
Tidsmæssig spredning: Forløb med hovedvægt på tiden før 1700.
Geografisk spredning: Europæisk og global historie.
Kernestof:
1. Udviklingen i Europas position i verden
2. Globalisering (første fase)
3. Kultur i nationale og globale sammenhænge
4. Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Faglige mål:
1. væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
2. Reflektere over samspillet mellem mennesker og natur (og teknologi).
3. Analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling.
Samlet sidetal: Ca. 75 sider
Omfang: 30% af undervisningen på HH2.
Indhold
Kernestof:
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx: Om at stille spørgsmål. Systimes ibøger (1,5 ns)
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie: Det nye verdensbillede. Systimes ibøger (2 ns)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx: 2. Europa og verden. Systimes ibøger (0,9 ns)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx: Europa opdager verden. Systimes ibøger (2,2 ns)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx: Adam Smith om kolonihandel, 1776. Systimes ibøger (2,2 ns)
Nationalmuseet: Europa koloniserer verden. Youtube (1 ns)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx: Søvejen til Indien. Systimes ibøger (6,1 ns).
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx: En handelsstation på Afrikas kyst, 1455. Systimes ibøger (2 ns)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx: Portugiserne kommer til Indien i 1498. Systimes ibøger (5,2 ns)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx: Opdagelsen af Amerika. Systimes ibøger (2,3 ns)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx: Spanierne erobrer Syd- og Mellemamerika. Systimes ibøger (3,5)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx: Var indianerne mennesker? Systimes ibøger (2,8)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm. Verdenshistorie til hhx: Las Casas om behandlingen af indianerne, 1542. Systimes ibøger (2,7 ns)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm. Verdenshistorie til hhx: Columbus finder Cuba, 1492. Systimes ibøger (2,7 ns)
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie, kapitel 9: Opdagelsernes tid - den tidlige globalisering: Forudsætninger og motiver for opdagelserne. Columbus' ibøger (2,8 ns)
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie, kapitel 9: Opdagelsernes tid - den tidlige globalisering: Christopher Columbus. Columbus' ibøger (4,1 ns)
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie, kapitel 9: Opdagelsernes tid - den tidlige globalisering: Den nye verden. Columbus' ibøger (3 ns)
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie: Fokuspunkt: Globalisering. Columbus' ibøger (0,7 ns)
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie: Fokuspunkt: Kulturmøder og kultursammenstød. Columbus' ibøger (0,9ns)
CFU. Amerika før Columbus, afsnit 2. DRKultur (2010) (10 ns)
Flemming Kiilsgaard Madsen og Henrik Skovgaard Nielsen: Opdagelserne. Kulturmøde eller kultursammenstød? Munksgaard, 1995; sider: 23-35
Peter Bejder og Benjamin Kristensen (2018): Merkantilisme og danske tropekolonier, ca.1600-1917. Danmarkshistorien.dk (3,2 ns)
Claus Lasse Frederiksen og Jesper Romme Fischer: Blå Danmarkshistorier: Merkantilisme og danske tropekolonier, ca.1600-1917_1.4: Nye idéer fra havets og handlens konge. Columbus' ibøger (1,4 ns)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx_Inkariget omkring 1500. Systimes ibøger (0,8 ns)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx_Spaniernes vej til inkaerne. Systimes ibøger (3 ns)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx_Inkaen Atahualpa tages til fange. Systimes ibøger (3,1 ns)
Supplerende stof:
Introduktion til historiske problemstillinger_2.0.pptx
Arbejdsspørgsmål til europæerne i Asien.docx
Gruppearbejde med fremstilling og kilder.docx
Arbejd selv under fremlæggelse.docx
Opgaver til Danmarks kolonifortid.docx
Prøve_de store opdagelser.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Udvandringen til Amerika
Forløbet præsenterer eleverne for årsager til udvandringen til Amerika - primært fra et dansk perspektiv. Ligeledes skal elevene opnå indsigt i de forhold, der møder de danske udvandrere i USA.
Forløbet perspektiver til moderne migrationsudfordringer.
Eleverne arbejde med selv at opstille historiske problemstillinger som en del af træningen i historisk kildeanalyse.
Tidsmæssig spredning: Forløb med hovedvægt på tiden 1700-1900
Geografisk spredning: Dansk og global historie.
Kernestof:
1. Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
2. Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
3. Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Faglige mål:
1. Indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år
2. Indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
Sidetal: Ca. 90
Omfang: 36% af undervisningen på HH2.
Indhold
Kernestof:
Jørn Brøndal (9. juni 2020): Dansk udvandring til USA, 1820-1930. Danmarkshistorien.dk/Aarhus Universitet (4,5 ns)
Claus Møller Jørgensen (2020) Det danske rige. Danmarkshistorien.dk/Aarhus Universitet (forkortet til 4,6 ns)
Claus Møller Jørgensen (2020) National konflikt, krig og neutralitetspolitik. Danmarkshistorien.dk/Aarhus Universitet (forkortet til 3 ns)
Claus Møller Jørgensen (2020)Revolution, grundlov, forfatningskamp og massepolitik. Danmarkshistorien.dk/Aarhus Universitet (Uddrag, 6 ns)
Claus Møller Jørgensen (2020): Fra enevældig helstat til nationalstat, 1814-1914_Modernisering, internationalisering og urbanisering. Danmarkshistorien.dk/Aarhus Universitet (14 ns)
Jagten lykken: "Rejsen til Amerika" (TV-dokumentar, del 1 og 3). Rebildselskabet (10 ns)
CFU: Rejsen til Amerika, del 1. DRKultur, 2017 (5 ns)
CFU: Rejsen til Amerika, del 2. DRKultur, 2017 (5 ns)
Home - Museum of Danish America (uddrag, 3 ns)
National Immigration Museum: A Journey of Discovery. Ellis Island Foundation Inc (uddrag, 3 ns)
Rikke Mosegaard Dyring. Den amerikanske drøm: 5.3.3 Mulighedernes land. His2rie (0,7 ns)
Rikke Mosegaard Dyring. Den amerikanske drøm: 5.4 Hvordan gik det de danske udvandrere? His2rie (2,3 ns)
Rikke Mosegaard Dyring. Den amerikanske drøm: Kildetekst 13 fra: Thorvald Friis: Erindringer og fortællinger, 1898. His2rie (3,7 ns)
Borberg og Damm: Amerika - utopia? Dansklærernes forlag, 1982; sider: 34-38, 41-42
DR1 (2013): Danmark på prærien. CFU (10 ns)
Jeanette Varberg (9. september 2015). KRONIK: Mennesket er født som vandrer. Politiken (5,5 ns)
Supplerende stof:
Introduktion til udvandringen.pptx
Fra enevældig helstat til nationalstat_1.docx
Spørgsmål til Danmark 1814-1914.pptx
Quizlet_Begreber til helstaten Danmark
Modernisering, internationalisering og urbanisering.pptx
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til HHX: Kildeanalyse. Systimes ibøger
Mulighedernes land.pptx
Skriveøvelse_at skrive analyserende.docx
Udvandring i populærkulturen.pptx
Opgaver om migration_mennesket blev født som vandrer.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Danmarks maritime historie
Forløbet har været gennemført som en lange-linjer forløb med nedslag i dansk søfartshistorie. For at lave en kobling til lokalhistorie har en del af forløbet har taget form af virksomhedsbesøg hos lokale, maritime virksomheder (Orskov Yard og Stena Line). Bagefter har eleverne lavet et historisk virksomhedsportræt baseret på interview + materiale fundet på nettet.
Udvalgte materialer fra projektarbejdet er listet nedenfor:
- https://www.maritime.direct/dansk-flydedok-industri-service/orskov-yard-oger-omsaetningen-og-lander-millionoverskud/1720978
-
https://www.orskov.dk/orskov-yard-expands-the-dock-capacity-considerably/
Tidsmæssig spredning: Lange linjer
Geografisk spredning: Dansk og global historie.
Kernestof:
Hovedinjer i Danmarks historie.
Globalisering.
Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Faglige mål:
Indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år
samarbejde
Reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
Sidetal: Ca. 60 ns.
Omfang: 27% af undervisningen på HH2.
Indhold
Kernestof:
Lasse Claus Frederiksen og Jesper Romme Fischer: Blå Danmarkshistorier, kapitel 1. Søkongen - Danmark mod nye horisonter. Afsnit 1 til og med 1.4. Systimes ibøger (17,8 ns)
Lasse Claus Frederiksen og Jesper Romme Fischer: Blå Danmarkshistorier, kapitel 2. Købmanden - Danmark under den florissante handelsperiode. Systimes ibøger (uddrag på 8 ns)
Claus Lasse Frederiksen og Jesper Romme Fischer: Blå Danmarkshistorier. Kapitel 3: Søens folk - dansk søfart under industrialiseringen; 3.1: Et Danmark i hastig forandring; 3.2: Guldalder og revolution. Systimes ibøger (11,9 ns)
Port of Frederikshavn
Claus Lasse Frederiksen og Jesper Romme Fischer: Blå Danmarkshistorier.3.4: Faglige kampe i dansk søfart: Mobilisering og nye skillelinjer. Systimes ibøger (4,3 ns)
Claus Lasse Frederiksen og Jesper Romme Fischer: Blå Danmarkshistorier: 3.5: Danmark i en stadig mere global verden. Systimes ibøger (4,8 ns)
Claus Lasse Frederiksen & Jesper Romme Fischer: Blå Danmarkshistorier_6.1: Det funktionelle kildebegreb. Systimes ibøger (2,3 ns)
Hjemmesiden til ibogen "Blå Danmarkshistorier. Kilde_Christian Andersens brev fra Atlanten.pdf (1,2 ns)
Hjemmesiden til ibogen "Blå Danmarkshistorier. Kilde_MS Selandias foerste rejse.pdf (1,7 ns)
Hjemmesiden til ibogen "Blå Danmarkshistorier. Kilde_Djaevelens skib .pdf (1 ns)
Hjemmesiden til ibogen "Blå Danmarkshistorier. Kilde_Christian Borgland om livet ombord.pdf (2,6 ns)
Hjemmesiden til ibogen "Blå Danmarkshistorier. Kilde_Haandbog i praktisk soemandsskab.pdf (1,3 ns)
Hjemmesiden til ibogen "Blå Danmarkshistorier. Kilde_Victor Moeller om arbejdskamp til søs.pdf (1,9 ns)
Supplerende stof:
Introduktion til Danmarks maritime historie.pptx
Søfart og industrialiseringen.pptx
Projekt_historisk virksomhedsportræt.docx
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx_Kildeanalyse. Systimes ibøger.
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Verdenskrig og folkedrab
Forløbet tager udgangspunkt i den pointe, at det 20. århundrede har været vidne til flere folkedrab end tidligere århundreder. Forløbet sigter på at forstå og forklare dette fænomen. Som case kobles forløbet til 2. verdenskrig og holocaust.
Dækker følgende:
- Tidsmæssig spredning: Forløbe med hovedvægt på 1900-tallet
- Geografisk spredning: Europæisk historie
- Kernestof:
1. Nationale, regionale og globale konflikter
2. Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- faglige mål:
1. Indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
2. Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
I alt ca. 60 ns + 35 sider fra gruppearbejde (ikke læst af alle elever)
Omfang: 22% af undervisningen på HH3.
Indhold
Kernestof:
Folkedrab.dk: Hvad er folkedrab? (4 ns)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx. 6. Første verdenskrig: Freden: Idéer og virkelighed. Systimes ibøger (4,9 ns)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx. 6. Første verdenskrig: Vurderinger af Versailles-freden. Systime ibøger (1,9 ns)
Matthias Bjørnlund (opdateret 2024): Stanton: Folkedrab som stadier. Folkedrab.dk (7,5 ns)
Jacob Halvas Bjerre: Holocaust. Forlaget Frydenlund. Kapitel 2, 4, 6, 8, 12, 13. Samlet: 35 ns.
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx. Kapitel 8: Krisen i 1930erne: Hitler og nazistpartiet. Systimes ibøger (1,9 ns)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx. Kapitel 8: Krisen i 1930erne: Hitlers vej til magten. Systimes ibøger (1,2 ns)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx. Kapitel 8: Krisen i 1930erne: Hitler danner regering 1933. Systimes ibøger (0,8 ns)
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx. Kapitel 8: Krisen i 1930erne: En nazistisk étpartistat. Systimes ibøger (2,1 ns)
Folkedrab.dk: Antisemitisme i Europa og Tyskland (2,5 ns)
Folkedrab.dk: Propagandaens fjendebilleder (1,5 ns)
Tekst om antisemitisme og propaganda (4 ns).docx
Kilden "Stjernen". Trykt i Victor Klemperers: LTI - Det Tredje Riges sprog. Reclam, 2010. Oversat af Henning Vangsgaards (2,5 ns)
Kilde: Lov om jøders pligt til at bære armbånd med Davidsstjerne. Trykt i Yitzhak Arad (oversætter): Documents on the holocaust. University of Nebraska Press, 1999 (0,5 ns)
Kilde: Nürnberg-lovene. Trykt i ”Documents on the holocaust”, Red. Arad, Yitzhak, 1999, University of Nebraska Press, s. 76. “Vejen til Auschwitz”, Lammers, Karl Christian, Gyldendal Uddannelse, 2000, s. 58. (1 ns)
Maja Lærke Maach (9. november, 2018): 80 år siden Krystalnatten: Voldsorgie og smadrede ruder startede Holocaust. DR (2 ns)
Folkedrab.dk: Jødiske ghettoer (1,3 ns)
Folkedrab.dk: Wannsee-konferencen (1,3 ns)
Folkedrab.dk: Einsatzgrupperne (2,1 ns)
Eichmanns protokol i: Karl Christian Lammers: Vejen til Auschwitz. Gyldendal Uddannelse. 2000 (2,5 ns)
Rudolf Höss: Kommandant i Auschwitz. København 1959
Rudolf Höss - SS-officer og kommandant i Auschwitz - lex.dk
Anne Knudsen (6. december 2023): etnicitet - Begrebets definition og anvendelse - lex.dk (0,5 ns)
Christian Axboe Nielsen: Jugoslaviens Sammenbrud 1991-1999. Danmarkshistorien.dk. (Uddrag på ca. 3 ns)
Folkedrab.dk: Bosnien (inkl. undersider - anslået 6 ns)
CFU: Laurence Turnball og David Baddiel (2020). Holocaustbenægtelse gennem tiden. Sendt på DR2 (10 ns)
Supplerende stof:
Intro_Hvad er folkedrab.docx
Verdenshistorie til hhx: Kildeanalyse
Opgave til Stantons 10 faser.docx
Gruppearbejde om holocaust.docx
2024_Matrixgrupper om antisemitisme og propaganda.docx
Krystalnatten og de jødiske ghettoer.pptx
Tekst_Kilder til Wannsee + einsatzgrupperne.docx
Verdenshistorie til hhx: Årsagsforklaringer - historiesyn og historiske perioder
Opgaver til Bosnien.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Den kolde krig
Forløbet bygger ovenpå forløbet "Verdenskrig og folkedrab". Eleverne introduceres til de ideologiske forskelle i den bipolare verden efter 2. verdenskrig. Derudover arbejder de med årsager til den kolde krigs opståen, forløbet af den og måden den kolde krig blev afsluttet.
Dækker følgende:
- Tidsmæssig spredning: Forløb med hovedvægt på 1900-tallet.
- Geografisk spredning: Europæisk og global historie.
- Kernestof:
1. Regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
2. Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
3.Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
4. Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
- faglige mål:
1. væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
2. Indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
3. Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
4. Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Oversigt over elevernes selvfundne materialer til gruppearbejde (anslået 15 ns) kan findes i filen "Elevmateriale til gruppearbejde", som kan tilgås under "supplerende stof".
Sidetal: ca. 70 sider
Omfang: 25% af undervisningen på HH2
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen: Ideologiernes kamp. Kampen om det gode samfund: 7. Den kolde krig – Den ideologiske krig. Systimes ibøger (0,5 ns)
Peter Frederiksen: Ideologiernes kamp. Kampen om det gode samfund: Anden verdenskrigs ideologiske fronter. Systimes ibøger (0,5 ns)
Peter Frederiksen: Ideologiernes kamp. Kampen om det gode samfund: Modsætningen mellem de allierede. Systimes ibøger (1 ns)
Peter Frederiksen: Ideologiernes kamp. Kampen om det gode samfund: Østeuropa sovjetiseres. systimes ibøger (0,6 ns)
Peter Frederiksen: Ideologiernes kamp. Kampen om det gode samfund: Den Kolde Krig deler verden, 1949-1989. Systimes ibøger (1,7 ns)
Kai Otto von Barner: Den kolde krig_Karl Marx og kommunismen. Systimes ibøger (0,7 ns)
Kai Otto von Barner: Den kolde krig_Den Kolde Krig. Systimes ibøger (1,2 ns)
Kai Otto von Barner: Den kolde krig_Liberalismen. Systimes ibøger (0,7 ns)
Kai Otto von Barner: Den kolde krig_Socialliberalismen og den klassiske liberalismes genkomst. Systimes ibøger (0,9 ns)
Inge Adriansen et al: Fokus 2: Kernestof i historie 2 - fra oplysningstid til europæisk integration_Den socialistiske verden i krise. Gyldendals ibøger (2 ns)
nge Adriansen et al: Fokus 2: Kernestof i historie 2 - fra oplysningstid til europæisk integration_Den økonomiske krise og konkurrencen mellem systemerne. Gyldendals ibøger (1,1 ns)
Det liberale demokrati og den kolde krig. Gyldendals ibøger (1,6 ns)
Kai Otto von Barner: Den kolde krig_Ideologier i kamp. Systimes ibøger (0,8 ns)
Khan Academy: Cold War - an overview (4,3 ns)
Kai Otto von Barner: Den kolde krig. Kapitel 6. Cubakrisen. På afgrundens rand. Systimes ibøger (13,2 ns)
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie_Kapitel 21: Europa under den kolde krig: Det delte Europa. Columbus' ibøger (0,7 ns)
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie_Indledning. Columbus' ibøger (1,1 ns)
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie_De vesteuropæiske forbrugssamfund. Columbus' ibøger (3,5 ns)
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie_De østeuropæiske folkedemokratier. Columbus' ibøger (3,3 ns)
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie: Livet i DDR og Berlinmuren. Columbus' ibøger (7,6 ns)
Ingolf Vogeler: Fenced and walled borders: The Iron Curtain. Geography Online (1,5 ns)
Inge Adriansen m.fl: Fokus 2. Kernestof i historie. Fra oplysningstid til europæisk integration_Danmark og den kolde krig. Gyldendals ibøger (2 ns)
Kai Otto von Barner: Den kolde krig_Nato"s forsvar af Danmark. Dansk samhandel med Østblokken. Systimes ibøger (0,7 ns)
Kai Otto von Barner: Den kolde krig_Danmark i NATO. Overvågning af kommunister. Systimes ibøger (0,9 ns)
Kai Otto von Barner: Den kolde krig_Alternativt flertal i Danmark fører egen sikkerhedspolitik. Systimes ibøger (0,9 ns)
Beredskabsstyrelsen: Forberedt på kriser.
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie_Gorbatjov til magten og udviklingen i DDR. Columbus' ibøger (3,9 ns)
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie_Murens fald og opløsningen af DDR. Columbus' ibøger (3,5 ns)
Supplerende stof:
Quizlet_Begreber til den kolde krig
Periodeinddeling.pptx
Gruppearbejde om ideologier.docx
Elevmateriale fra gruppearbejde.docx
Arbejdsspørgsmål til engelsk tekst.docx
Arbejdsopgaver til Cubakrisen.docx
Begreber til den kolde krig.docx
Kreativ opgave om Cubakrisen.docx
Det delte Tyskland.pptx
Arbejdsopgaver til livet i DDR.docx
Opgaver til Danmark i den kolde krig.docx
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Terrorisme
Eleverne arbejder med forskellige definitioner på begrebet terrorisme, samt konkrete cases fra nyeste tid.
Ëleverne laver projektarbejde, hvor de udarbejder egen hjemmeside. Heri indgår kildekritik på nettet og arbejde med at identificere faglige hjemmesider. Eleverne indsamler og remedierer historisk materiale fundet på nettet. En del af pensum er således forskellig fra gruppe til gruppe. Elevernes litteraturliste fremgår under "Supplerende stof".
Dækker følgende:
- Tidsmæssig spredning: Forløb med hovedvægt på tiden efter 2000
- Geografisk spredning: Global historie.
- Kernestof:
1. Hovedlinjer i verdens historie
2. Regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
3. Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- faglige mål:
1. Indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
2. Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
3. Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
4. Udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
5. Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
Sidetal: ca. 50.
Omfang: 24% af undervisningen på HH3. (Dækker 23 moduler, da forløbet har været afbrudt af historieprojektet).
Indhold
Kernestof:
Birthe Hansen: Terrorisme på tværs. Frydenlund. 2013; sider: 21-26, 67-73
Den Europæisk Unions Tidende: Rådets afgørelse 2021_ Personer og grupper på EUs terrorliste (2 ns)
Freedom House: Explore the Map
Rasmus Randris Pöckel: Terror eller frihedskamp_ 8. Al-Qaeda og den 11. september. Systimes ibøger (5,5 ns)
Rasmus Randris Pöckel:: Terror eller frihedskamp_8.4 Tidslinje til kapitel 8. Systimes ibøger (1,4 ns)
Mogens N Pedersen: samfundspagt – Lex.dk (0,5 ns)
Rasmus Randris Pöckel: 8.1 Krigen mod terror | Terror eller frihedskamp. Systimes ibøger (4,6 ns)
CFU. DR1: Det ny al-Qaeda (2007). Fra CFU. (6 ns)
Rasmus Randris Pöckel: Terror eller frihedskamp_Kapitel 8: Osama bin Ladens fatwa (1998). Systimes ibøger (1,4 ns)
Uddrag af Præsident George Bush' tale til kongressen (22. september, 2001): Enten er I med os... Trykt i Information (3,7 ns)
Jeppe Bæk Meier: Krigens historie_Kapitel 4: Den nye krig - Krigen mod Islamisk. Columbus' ibøger (0,6 ns)
Jeppe Bæk Meier: Krigens historie_4.1: Årsager og forløb. Columbus' ibøger (6,5 ns)
Jeppe Bæk Meier: Krigens historie. Tabel 4.5: Udenlandske krigere i Islamisk Stats tjeneste. Systimes ibøger (0,5 ns)
Jeppe Bæk Meier: Krigens historie: Kilde 4.7, 4.8, 4.8 og 4.10. Moderne krig og oprørsbekæmpelse. Systimes ibøger (3,5 ns)
Jeppe Bæk Meier: Krigens historie. Kilde 4.11, 4.12, 4.13 i: Krigen mod terror. Systimes ibøger (2 ns)
Jeppe Bæk Meier: Krigens historie. Kilde 4.18 og 4.19 i: 4.5: Krigens afslutning - mulighederne for fred. Systimes ibøger (2 ns)
Jeppe Bæk Meier: Krigens historie. Figur 4.9 i: 4.4: Hjemmefronten - den islamiske stat. Systimes ibøger (0,5 ns)
Jeppe Bæk Meier: Krigens historie. Kilde 4.14 i: 4.4: Hjemmefronten - den islamiske stat. Systimes ibøger (0,5 ns)
Jeppe Bæk Meier: Krigens historie: Figur 4.10 i: Propaganda. Systimes ibøger (1 ns)
Jeppe Bæk Meier: Krigens historie. Kilde 4.16 og 4.17 i: Propaganda. Systimes ibøger (2,5 ns)
Supplerende stof:
Introduktion til forløb om terrorisme.pptx
Terrorisme_byg din egen hjemmeside.pptx
Kildeanalyse | Verdenshistorie til hhx
Arbejdsspørgsmål_Al-Qaeda.docx
Arbejde med kilderne til Al-Qaeda.docx
Opgaver til arbejdet med islamisk stat.docx
Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx_Om at stille spørgsmål. Systimes ibøger
Fremlæggelse_eksamenstræning.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kina efter 1949
Eleverne arbejder med Kinas historie med fokus på tiden efter den kommunistiske magtovertagelse. Emnet fokuserer på Kinas politiske og økonomiske udvikling.
Dækker følgende:
- Tidsmæssig spredning: Forløb med hovedvægt på 1900-tallet og vægt på tiden efter 2000
- Geografisk spredning: Global historie
- Kernestof:
1. Hovedlinjer i verdens historie
2. Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
3. Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
4. Historiebrug
- faglige mål:
1. Indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
3. Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
4. Udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
Sidetal (ca. 80 ns)
Omfang: 12 % af undervisninge på HH3.
Indhold
Kernestof:
CFU. BBC Brit: Xi Jinpings nye Kina, afsnit 3 (2022) (8 ns)
Freedom House (2025): Explore the Map_China (0,5 ns)
Lin Yang (8. april, 2023): China: We're Still a Developing Nation. US Lawmakers: No Way. China News (Uddrag, 1 ns)
Jens-Peter Fage Madsen: Ansigt til ansigt med kineserne, Pantheon; sider: 11-16, 21-25, 77-102, 109-128, 143-144, 170-175
Globalis: Statistisk oversigt.
Kina (geografi) - Befolkning, klima og industri - Lex.dk (uddrag om Kinas administrative opbygning (0,5 ns)
Kina foredrag: Illustration over Kinas politiske system.asp (0,3 ns)
His2rie.dk: Kina: Fra kejserdømme til kapitalisme_Kilde 27: Spurvejagt. (1,3 ns)
His2rie.dk: Kina: Fra kejserdømme til kapitalisme_Kilde 28: Det store spring fremad. (4,4 ns)
His2rie.dk: Kina: Fra kejserdømme til kapitalisme_Kilde 29: Hungersnød. (1,8 ns)
His2rie.dk: Kina: Fra kejserdømme til kapitalisme_Kilde 32. Kulturrevolutionens rette kurs (3,4 ns)
His2rie.dk: Kina: Fra kejserdømme til kapitalisme_Kilde 33: En rødgardists beretning (2 ns)
His2rie.dk: Kina: Fra kejserdømme til kapitalisme_Kilde 34: Deng Xiaopings selvkritik (2,4 ns)
CFU: Deadline 17. januar, 2023: Kinas militære forhold til NATO. (5 ns)
CFU: Deadline 13. marts, 2023: Er Tiktok et middel til industrispionage? (5 ns)
Begreber til Kinas historie.pptx
Quizlet.
Model til eksamensnoter.docx
Forsideskabelon.docx
Supplerende stof:
Arbejdsspørgsmål til kapitel 7.docx
Forstå Kina.pptx
Gruppearbejde_ Kina 1949-1989_2025.pptx
Kildelæsning.pptx
Kildelæsning til kulturrevolutionen.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265923792", "T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265923792", "H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265923792" }