Holdet 2022 Hi/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau Historie B
Lærer(e)
Hold 2022 Hi/b (2bHi22, 3bHi22)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til historie + anvendte materialer
Titel 2 De store opdagelser
Titel 3 Udvandringen til Amerika
Titel 4 Danmarks maritime historie
Titel 5 Verdenskrig og folkedrab
Titel 6 Den kolde krig
Titel 7 Terrorisme
Titel 8 Kina efter 1949

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til historie + anvendte materialer

Introduktion til historiefaget og historiefagets metoder. Der arbejdes med analysemodel for historiske kilder, som bruges på kilder fra renæssancen. Renæssancekilderne er valgt, da de fungerer som øvemateriale, men samtidig skaber overgangen til første egentlige forløb om de store opdagelse.
Eleverne reflekterer over historiebrug og over begrebsparret historieskabt og historieskabende.

Samlet: Ca. 8 ns.

Omfang: 5% af undervisningen på HH2.

Gennem begge år bruges følgende ibog som udgangspunkt for metodeundervisningen: Carl-Johan Bryld og Peter Hansen-Damm: Verdenshistorie til hhx. Systime, 2018.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 De store opdagelser

Forløbet præsenterer eleverne for årsager til, og konsekvenserne af de store opdagelsesrejser. Hovedvægten af forløbet lægges på det europæiske perspektiv. Eleverne arbejder med selv at opstille historiske problemstillinger som en del af begyndende kildeanalyse.

Tidsmæssig spredning: Forløb med hovedvægt på tiden før 1700.
Geografisk spredning: Europæisk og global historie.

Kernestof:
1. Udviklingen i Europas position i verden
2. Globalisering (første fase)
3. Kultur i nationale og globale sammenhænge
4. Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand

Faglige mål:
1. væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
2. Reflektere over samspillet mellem mennesker og natur (og teknologi).
3. Analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling.

Samlet sidetal: Ca. 75 sider
Omfang: 30% af undervisningen på HH2.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Udvandringen til Amerika

Forløbet præsenterer eleverne for årsager til  udvandringen til Amerika - primært fra et dansk perspektiv. Ligeledes skal elevene opnå indsigt i de forhold, der møder de danske udvandrere i USA.
Forløbet perspektiver til moderne migrationsudfordringer.

Eleverne arbejde med selv at opstille historiske problemstillinger som en del af træningen i historisk kildeanalyse.

Tidsmæssig spredning: Forløb med hovedvægt på tiden 1700-1900
Geografisk spredning: Dansk og global historie.

Kernestof:
1. Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
2. Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
3. Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand

Faglige mål:
1. Indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år
2. Indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv

Sidetal: Ca. 90
Omfang: 36% af undervisningen på HH2.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Danmarks maritime historie

Forløbet har været gennemført som en lange-linjer forløb med nedslag i dansk søfartshistorie. For at lave en kobling til lokalhistorie har en del af  forløbet har taget form af virksomhedsbesøg hos lokale, maritime virksomheder (Orskov Yard og Stena Line). Bagefter har eleverne lavet et historisk virksomhedsportræt baseret på interview + materiale fundet på nettet.


Udvalgte materialer fra projektarbejdet er listet nedenfor:
- https://www.maritime.direct/dansk-flydedok-industri-service/orskov-yard-oger-omsaetningen-og-lander-millionoverskud/1720978
- https://www.orskov.dk/orskov-yard-expands-the-dock-capacity-considerably/


Tidsmæssig spredning: Lange linjer

Geografisk spredning: Dansk og global historie.

Kernestof:
Hovedinjer i Danmarks historie.
Globalisering.
Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand

Faglige mål:
Indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år
samarbejde
Reflektere over samspillet mellem mennesker og natur


Sidetal: Ca. 60 ns.
Omfang:  27% af undervisningen på HH2.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Verdenskrig og folkedrab

Forløbet tager udgangspunkt i den pointe, at det 20. århundrede har været vidne til flere folkedrab end tidligere århundreder. Forløbet sigter på at forstå og forklare dette fænomen. Som case kobles forløbet til 2. verdenskrig og holocaust.


Dækker følgende:
- Tidsmæssig spredning: Forløbe med hovedvægt på 1900-tallet
- Geografisk spredning: Europæisk historie
- Kernestof:
1. Nationale, regionale og globale konflikter
2. Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv

- faglige mål:
1. Indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
2. Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde

I alt ca. 60 ns + 35 sider fra gruppearbejde (ikke læst af alle elever)
Omfang: 22% af undervisningen på HH3.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den kolde krig

Forløbet bygger ovenpå forløbet "Verdenskrig og folkedrab". Eleverne introduceres til de ideologiske forskelle i den bipolare verden efter 2. verdenskrig. Derudover arbejder de med årsager til den kolde krigs opståen, forløbet af den og måden den kolde krig blev afsluttet.


Dækker følgende:
- Tidsmæssig spredning: Forløb med hovedvægt på 1900-tallet.
- Geografisk spredning: Europæisk og global historie.
- Kernestof:
1. Regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
2. Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
3.Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
4. Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt

- faglige mål:
1. væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
2. Indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
3. Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
4. Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid


Oversigt over elevernes selvfundne materialer til gruppearbejde (anslået 15 ns) kan findes i filen "Elevmateriale til gruppearbejde", som kan tilgås under "supplerende stof".


Sidetal: ca. 70 sider
Omfang: 25% af undervisningen på HH2
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Terrorisme

Eleverne arbejder med forskellige definitioner på begrebet terrorisme, samt konkrete cases fra nyeste tid.
Ëleverne laver projektarbejde, hvor de udarbejder egen hjemmeside. Heri indgår kildekritik på nettet og arbejde med at identificere faglige hjemmesider. Eleverne indsamler og remedierer historisk materiale fundet på nettet. En del af pensum er således forskellig fra gruppe til gruppe. Elevernes litteraturliste fremgår under "Supplerende stof".

Dækker følgende:
- Tidsmæssig spredning: Forløb med hovedvægt på tiden efter 2000
- Geografisk spredning: Global historie.
- Kernestof:
1. Hovedlinjer i verdens historie
2. Regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
3. Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv

- faglige mål:
1.  Indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
2. Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
3. Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
4. Udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
5. Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer

Sidetal: ca. 50.
Omfang: 24% af undervisningen på HH3. (Dækker 23 moduler, da forløbet har været afbrudt af historieprojektet).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kina efter 1949

Eleverne arbejder med Kinas historie med fokus på tiden efter den kommunistiske magtovertagelse. Emnet fokuserer på Kinas politiske og økonomiske udvikling.


Dækker følgende:
- Tidsmæssig spredning: Forløb med hovedvægt på 1900-tallet og vægt på tiden efter 2000
- Geografisk spredning: Global historie

- Kernestof:
1. Hovedlinjer i verdens historie
2. Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
3. Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
4. Historiebrug

- faglige mål:
1.  Indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
3. Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
4. Udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling

Sidetal (ca. 80 ns)
Omfang: 12 % af undervisninge på HH3.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer