Frederikshavn Handelsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederikshavn Handelsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 Hi/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Hold
2022 Hi/c (
2cHi22
,
3cHi22
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb 1 - Renæssance og Reformation
Titel 2
Forløb 2 - Den danske udvandring til Amerika
Titel 3
Forløb 3 - Terrorisme
Titel 4
Forløb 4 - Ulande
Titel 5
Forløb 5 - Folkedrab
Titel 6
Forløb 6 - Konspirationsteorier
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb 1 - Renæssance og Reformation
Renæssance og Reformation 1400-1648:
Renæssancen
Italien i 1400-tallet
Den naturvidenskabelige revolution
Pavekirkens svækkelse
Verdenshistorie til HHX. Carl-Johan Bryld & Peter Hansen-Dam. Systime 2021
https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=1323
Andre materialer:
Europa begynder at tænke, DRKultur 2011, CFU:
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=europa%20begynder%20at%20t%C3%A6nke&orderby=title&SearchID=68112f61-5655-41ef-b7f4-3c574fd41d61&index=1
Holmsteen, Benjamin m.fl. "Historien om Danmark: Reformation og Renæssance"
www.dr.dk
2017, CFU:
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=serietitel:%20Historien%20om%20Danmark&orderby=title&SearchID=e29be07c-b73f-43e9-8735-79f19c199b88&index=5
Arbejde med kilder:
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=357
KERNESTOFOMRÅDER:
Periode 1400-1600 ca.
Handel
Videnskabelig udvikling
Kritikken af katolicismen
Synet på mennesket
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb - Renæssance og Reformation
Europa begynder at tænke, word search.docx
Oliver vælger dagens sang :)
Italien i 1400-tallet.pdf
Renæssancekunst, fremlæggelse.docx
I arbejder videre med jeres oplæg om Renæssancekunst
I arbejder videre med jeres oplæg om Renæssancekunst i første lektion, dernæst oplæg
Bjørk vælger sang. Rikke har snacks med.
Vi skal se film - vi kan desværre ikke få audi - VRÆÆÆL! Husk snacks til jer selv :)
Den naturvidenskabelige revolution, tekst.pdf
Den naturvidenskabelige revolution, spørgsmål.docx
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=357
Sune vælger sang! I skal lave kildeanalyse af de to kilder i teksten, se nederst i dokumentet. Det første link virker ikke. Ligger her nederst i stedet.
Matematik i handelens tjeneste, tekst og opgaver.docx
Tobias skal vælge sang
Pavekirkens svækkelse og humanisternes bibelfortolkning.docx
Patrick vælger sang. Rikke tager med. Og det var kage :)
I får svar på, hvem der er vinderne af konkurrencen og spørgsmålene til Reformation og Renæssance so far.
Test, Renæssance og Reformation.docx
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2 - Den danske udvandring til Amerika
Larsen, H.B. og Smitt, T.: "Danmarkshistorisk oversigt", Systime, Århus 2006
"1849 Junigrundloven" i s. 58 og s. 60-62,
"1901 Systemskiftet" s. 64-66 og s. 68-70
Holmsteen, Benjamin m.fl. "Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten"
www.dr.dk
2017
Damm, Annette m.fl. red: "Drømmen om Amerika", Nationalmuseet 1984
"Hvorfor udvandrede 300.000 danskere?" s. 7-14
”Drømmen og virkeligheden", s. 35-43
"Familien på Prærien" s. 68-72
Rejsen til Amerika - de danske udvandrere, afsnit 1-3: De første, Den store bølge, Arven. DRKultur 2017, CFU
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=2&pageSize=6&search=rejsen%20til%20amerika&orderby=title&SearchID=e580a883-0117-41d1-9018-a4961b6ef1bc&index=6
USA's Historie, afsnit 7: Cities, DR2 2011, CFU
autourlstarthttps://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=2&pageSize=6&search=titel:%20USA|||--|||s%20historie&orderby=title&SearchID=9966a1de-a211-4375-b30f-50a257338625&index=2autourlend
KERNESTOFOMRÅDER:
Periode ca. 1849-1920
Forholdene i DK
Opbygningen af USA
Indhold
Kernestof:
Den danske udvandring til Amerika, kompendium.pdf
1849 - Junigrundloven, spørgsmål.docx
I skal besvare spørgsmål 6 i dokumentet "1849 - Junigrundloven, spørgsmål" GRUNDIGT! Teksten finder I i kompendiet - pdf side 4 og 5. Alt er vedhæftet her. FRIDA SKAL VÆLGE SANG!
I skal have læst og forstået teksten "1901 - Systemskiftet", som I arbejdede med i historieundervisningen sidst. Teksten er i kompendiet "Den danske udvandring til Amerika", som er under dokumenter i historiemappen på Lectio.
Hvorfor udvandrede 300.000 danskere, oplæg 2c 2024.docx
Drømmen og virkeligheden - lektie efter grupper 2c.docx
I får feedback på DHO, vi skal have rundstykker og se det sidste af doku'en om opbygningen af USA's byer.
Familien på prærien, spørgsmål.doc
I skal have besvaret spørgsmålene om "Familien på Prærien". De ligger i historiemappen sammen med kompendiet med teksten. Det er pdf'ens side 29-33
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 3 - Terrorisme
Hansen, Birthe: "Terrorisme på tværs", Frydenlund 2006. Kap. 3: "Hvad er terrorisme?", s. 21-26, kap. 8: "Terrorismens udviklingstendenser", Kap 9: "Forklaringer på terrorisme"
Faktalink, red. 2019: "Den danske antiterrorlov",
https://faktalink.dk/emner/den-danske-antiterrorlov
Film: München 2005, 2 timer og 37 min
Larsen, Henrik Bonne m.fl: "Verden i nyeste tid", Systime 2008. Uddrag af kap. 1: "Den Nye Verdensorden".
Petersen, Ole Bjørn: "Radikalisering og terrorisme", kap 1, 1.1, 1.2, 1.5, 1.6 og 1.8. Systime:
https://radikaliseringogterrorisme.systime.dk/?id=157
Andersen, Lars Erslev: "20 år efter 9/11", diis, 13. september 2021
https://www.diis.dk/publikationer/20-aar-911-laert-krigen-terror
KERNESTOFOMRÅDER:
Periode: Sidste halvdel af det 20. årh. til i dag
Definition af Terrorisme
Radikalisering
Verdensordenen
Indhold
Kernestof:
Terrorisme på tværs, kap. 3, tekst.pdf
Terrorisme på tværs, kap. 3 - oplæg 2c 2024.docx
I får 30 min til at færdiggøre jeres oplæg om terrorisme, dernæst skal vi høre jeres fremlæggelser
Vi skal høre, hvad I har fundet ud af om Israel/Palæstina
Definitioner på radikalisering og Radikaliseringsmodeller, opgaver.docx
Den senmoderne identitet, opgave.docx
I skal have besvaret spørgsmålene på skemabrikken. 1.6 til venstre i klassen, 1.8 til højre - set fra jeres perspektiv :)
https://da.wikipedia.org/wiki/John_Mearsheimer
Organisationer forbundet med terror, oplæg.docx
Vi skal høre jeres oplæg om forskellige organisationer, der er forbundet med terrorisme. I får 15 min til at gøre oplægget klar.
Vi skal høre det sidste oplæg og have samlet op på terrorismeforløbet
Den danske antiterrorlov
20 år efter 9-11, artikel og spørgsmål.docx
Omfang
Estimeret: 38,00 moduler
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 4 - Ulande
Danmarkshistorien.dk
: "Danmark og den tredje verden efter 1945",
https://danmarkshistorien.lex.dk/Danmark_og_den_tredje_verden_efter_1945
Bryld, Carl-Johan: "Den tredje verden", kap 9 i "Verden efter 1914...", Systime 2025,
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=131&L=10
DR: "Generation Afrika, ingen vej tilbage", episode 2, fransk-nigeriansk-sydafrikansk dokumentar 2022,
https://www.dr.dk/drtv/episode/generation-afrika_-ingen-vej-tilbage_341399
Kildeanalyse:
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=357
Folkebevægelsen mod EU: "EU’s landbrugspolitik rammer udviklingslandene", 15. oktober 2018,
https://www.folkebevaegelsen.dk/drevet-paa-flugt-af-eus-politikker/
KERNESTOFOMRÅDER:
Ca. 1945 og frem
Afkolonisering
Økonomisk udvikling
Forholdet mellem U- og I-lande
Indhold
Kernestof:
Vi skal tale om jeres svar til "20 år efter 9/11" og i gang med et nyt forløb
Danmark og den tredje verden - tekst.pdf
Danmark og den tredje verden - opgave.docx
Den tredje verden, spørgsmål.docx
De økonomiske svagheder, spørgsmål.docx
IKKE lektie - vi arbejder videre med: Økonomiske strategier | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Tre udviklingsmodeller, tekst.docx
Tre udviklingsmodeller | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv + arbejdsspørgsmål 9.5
Hueopmåling 10.45
www.dr.dk
Globalisering, industrialisering og gældskrise, spørgsmål.docx
EU’s landbrugspolitik rammer udviklingslandene - Folkebevægelsen mod EU
5.1. Skriftlige kilder | Historiefaglig arbejdsbog
Jeg skal høre jeres kildeanalyse fra fredag. Links ligger på skemabrikken fredag :)
Udviklingshjælpen | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Forhåbninger og realiteter | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv
Ulande, oplæg 3c 2024.docx
Vi skal høre jeres oplæg om Ulande
Omfang
Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 5 - Folkedrab
FN’s folkedrabskonvention (1948)
Fra
folkedrab.dk
Raphael Lemkin: Folkedrab – et omstridt begreb (1948)
Folkedrabets aktører
Folkemordets 7 faser, med inspiration fra folkedrabseksperten Gregory Stanton
Eksempler på Folkedrab: Rwanda, Stalinismens forbrydelser, Irak, Armenien, Cambodja, Bosnien, Darfur - oplæg ved eleverne.
Christensen, Uffe: "Seriøse benægtere: Holocaust?..." Jyllandsposten,16. december 2017
Ideologier bag benægtelse af Holocaust,
folkedrab.dk
Torben Jørgensen: Guds spion: Kurt Gerstein – offer, modstandsmand, gerningsmand eller lidt af dem alle?
KERNESTOFOMRÅDER:
Periode: Det 20. årh.
Definition af begrebet.
Folkedrabets faser.
Benægtelse.
Indhold
Kernestof:
FN, Folkedrabskonvention.docx
FNs folkedrabskonvention, spørgsmål.docx
Raphael Lemkin - spørgsmål.docx
Folkedrab, kompendium 2025.doc
Det individuelle historieprojekt 2025.pptx
Find et Folkedrab.docx
LEKTIE: Orientér jer på Folkedrab.dk om det Folkedrab, I har valgt. Se grupper i vedhæftede dokument.
Ideologier bag benægtelse af Holocaust, spørgsmål.docx
I skal lave vedhæftede spørgsmål, der passer til tekst 5 i kompendiet - Ideologier bag benægtelse af Holocaust
Holocaustbenægtelse, opgave.docx
Vi skal have talt færdig om benægtelse af Holocaust
Kurt Gerstein, spørgsmål.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb 6 - Konspirationsteorier
Kabel, Kristine: "Konspirationsteorier",
Faktalink.dk
2003, opdateret 2020
TV2: "Huxi og konspirationsteorierne", afsnit 3, 2022, hentet på CFU:
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000127222
Europakommissionen: "Identifying conspiracy theories"
https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/coronavirus-response/fighting-disinformation/identifying-conspiracy-theories_en
McDonald, Malcolm: "Mordet på JFK", DRKultur 2013
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=mordet%20p%C3%A5%20JFK&orderby=title&SearchID=3beedc31-37bf-4c04-a3e0-4b1b48afae9a&index=4
Spilde, Ingrid: "Hvem tror på konspirationsteorier?",
videnskab.dk
, 9. maj 2012,
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvem-tror-paa-konspirationsteorier/
KERNESTOFOMRÅDER:
Definition af begrebet.
Hvorfor udvikler konspirationsteorier sig.
Enkelte fremhævet - Corona, JFK
Indhold
Kernestof:
Svar på spørgsmålene om Kurt Gerstein, som I begyndte på sidst. Det er sidste tekst i kompendiet.
Kurt Gerstein, spørgsmål.docx
Konspirationsteorier, intro - spørgsmål.docx
Konspirationsteorier, intro.docx
Kendte konspirationsteorier, skema.docx
Hvem tror på konspirationsteorier - spørgsmål.docx
Identifying Conspiracy Theories.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265942580", "T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265942580", "H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265942580" }