Holdet 2022 Af/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e)
Hold 2022 Af/b (1bAF22, 2bAF22, 3bAF22)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Efterspørgelse, Konkurrenceforhold og strategi.
Titel 3 De 4 p'ere
Titel 4 Marketing mix
Titel 5 Brancheforld og serviceydelser
Titel 6 Segmentering, målgruppevalg og positionering.
Titel 7 Markedsanalyse + producentmarkedet.
Titel 8 Tværfaligeforløb + Skriftelighed + opstart int
Titel 9 Internationalisering + Segmentering B2B
Titel 10 Eksamensforløb, Marketingplan og opsumering
Titel 11 Pensum

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Afsætnings grundforløb - her er der undervist af flere forskellige lære indtil at klasse kommer ud i deres respektive klasser som sker i uge 45.

Der er her gennemgået følgende kapitler i systimes bog (https://marketing.systime.dk/?id=1)

Kap. 0, 3 og 2.
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Efterspørgelse, Konkurrenceforhold og strategi.

Opstart i ny klasse efter grundforløb, så der er brugt lidt tid på at få samlet op efter grundforløb m.v.

Vi bruger marketing - en grundbog i afsætning fra systime. https://marketing.systime.dk/?id=318

Følgende kapitler er gennemgået.
Kap 6, 4 og 8.

Der har desuden også været en fagdag omkring bilbranchen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fagdag 21-11-2022
Opgave 4.5+læs 4.4 og 4.5 22-11-2022
Case 4.4 04-01-2023
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 3 De 4 p'ere

Der er blevet gennemgået følgende kap.
Kap 15, 18, 20 og 22

Der har været nogle samarbejdersproblemer blandt eleverne inde i klassen, som har kostet noget tid på forskelligvis. Så der er kun gennemgået Produkt, Pris og Promotion og Place(Distribution)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Case 4 Normal. 03-03-2023
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Marketing mix

Marketing mix, hvordan de 4 p'ere kan anvendes m.v.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Brancheforld og serviceydelser

Arbejdet med brancheforld og serviceydelser - og i den forbindelse er der arbejdet med Louis Nielsen som også har været anvendt i EC.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Segmentering, målgruppevalg og positionering.

Der er blevet arbejdet med kap 11 samt  skriv økonomisk.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Case 11.3 Lego Friends 22-11-2023
SOF 3 AØ + SMOK 11-12-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Markedsanalyse + producentmarkedet.

Skriftlighed begyndt at komme i fokus.

Der er blevet arbejdet en del med spørgeskema og i sær hvordan man præsentere. Desuden har der været sat kreativtet på spil, i forbindelse med en meget åben opgave hvordan man kommer ind som leverandør til et hotel.

Desuden er der kørt et lille tværfaligt forløb med historie.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Data indsamling Forlystelsesparker 01-02-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Tværfaligeforløb + Skriftelighed + opstart int

Et blandet forløb - der er blevet lavet både strategiforløb mellem AØ/VØ samt forløb mellem AØ/Mat. Desuden har der været en hel del fokus på skriftlighed og lidt opstart på internationalisering.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matas aflevering 15-04-2024
Strategiforløb AØ/VØ 22-04-2024
State Drinks 03-05-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Internationalisering + Segmentering B2B

Der har været arbejdet en del med internationalisering og herunder marketingmix i internationalperspektiv.

Der har været en varrieret arbejde af tavleundervisning, arbejder selvstændigt. Klassen er kommet på 3.g og derfor forventes der mere og mere selvstædnighed. Løben har der været opsamling af 1g og 2.g  stof.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 90,00 moduler
Dækker over: 87 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Eksamensforløb, Marketingplan og opsumering

Fokus på opsamling i forbindelse med terminsopgave og skriftlighed. Derudover eksamensforløb i Fynbo - hvor eleverne skal arbejde PBL-basaeret og gerne komme bredt og dybt rundt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Pensum

Følgende bøger er brugt:

https://virksomhed.systime.dk/?id=1 Virksomhedsøkonomibogen.

https://marketing.systime.dk/?id=1 Marketning AØ

https://skriv.systime.dk/?id=1 Skriv økonomisk

Desuden downloadet rapporter fra Euromonitor, DI-Markedsfokus er også anvendt.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer