Frederikshavn Handelsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederikshavn Handelsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 Af/b - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau
Afsætning A
Lærer(e)
Hold
2022 Af/b (
1bAF22
,
2bAF22
,
3bAF22
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb
Titel 2
Efterspørgelse, Konkurrenceforhold og strategi.
Titel 3
De 4 p'ere
Titel 4
Marketing mix
Titel 5
Brancheforld og serviceydelser
Titel 6
Segmentering, målgruppevalg og positionering.
Titel 7
Markedsanalyse + producentmarkedet.
Titel 8
Tværfaligeforløb + Skriftelighed + opstart int
Titel 9
Internationalisering + Segmentering B2B
Titel 10
Eksamensforløb, Marketingplan og opsumering
Titel 11
Pensum
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb
Afsætnings grundforløb - her er der undervist af flere forskellige lære indtil at klasse kommer ud i deres respektive klasser som sker i uge 45.
Der er her gennemgået følgende kapitler i systimes bog (https://marketing.systime.dk/?id=1)
Kap. 0, 3 og 2.
Indhold
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Almene (tværfaglige)
Overskue og strukturere
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Lectio
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Efterspørgelse, Konkurrenceforhold og strategi.
Opstart i ny klasse efter grundforløb, så der er brugt lidt tid på at få samlet op efter grundforløb m.v.
Vi bruger marketing - en grundbog i afsætning fra systime.
https://marketing.systime.dk/?id=318
Følgende kapitler er gennemgået.
Kap 6, 4 og 8.
Der har desuden også været en fagdag omkring bilbranchen.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Opsummering af kap 6.
Kilder Fagdag 22.docx
Rekordregnskab hos Uggerhøj (e8a9e11f).pdf
Uggerhøj-direktør om bilmangel_ Forventer nyvognssalg falder 25 procent - Media Archive - Infomedia.pdf
Uggerhøjs direktør har en plan (e8aba4f3).pdf
grupper 1f fagdag afsætning (2).docx
Fagdag HH1 2022.pptx
Fagdag i Afsætning 2022 Elever.docx
Præsentation Frederikshavn Handelsskole 21.11.22.pptx
Kap 4.4
Undervisningsmiljøvurdering:
Kap 4.5
kap 4.5
Kap 8.
TOWS kap 8.2
8.3
Kap 8.3 - mission, vision og værdier.
Der er blevet arbejdet med kap 8.3 og opgave 8.3
Vi arbejdede her med kap 8.4 konkurrencestrategier
Kap. 8.5 Vækststrategerier.
Argumentationsmodel
Opsamling vækststrategier kap. 8.5 og opgave 8.6
Opstart kap. 8.6
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fagdag
21-11-2022
Opgave 4.5+læs 4.4 og 4.5
22-11-2022
Case 4.4
04-01-2023
Omfang
Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 43
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Projektarbejde
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Titel 3
De 4 p'ere
Der er blevet gennemgået følgende kap.
Kap 15, 18, 20 og 22
Der har været nogle samarbejdersproblemer blandt eleverne inde i klassen, som har kostet noget tid på forskelligvis. Så der er kun gennemgået Produkt, Pris og Promotion og Place(Distribution)
Indhold
Kernestof:
Kap 15 er påbegyndt. Der er læst kap 15.1 og 15.2 + opgave 15.1 er lavet.
Vi starter med 15.2
Kap 15.2 opgave 15.2 samt Kap 15.3 og opgave 15.3
Opstart med opgave 15.3
Opsamling på kapitel 15
Forsat 15.4 Mærkestrategi
Vi afslutter kap 15, med PLC.
Opstart kap 18 - pris.
Starter med opgave 18.1 evt. som cafe.
Har gennemgået opgave 18.3 samt opgave 18.7
Læs kap 18.2 inden timens start.
Afslutning kap 18.
billede.png
Opstart på kap. 22 Promotion samt hvad er markedsføringsbudget.
Kap 22.1 og 22.2 gennemgået.
Arbejde videre med opgave 22.1
Første runde - hvor i sætter jer sammen i disse par og fremføre det i har lavet. Vi arbejder bevidst med at i skal blive bedre til at kommunikere indbyrdes og stille uddybende spørgsmål.
Runde 2.
Kort introduktion til 22.3 som også skal læses. Så vi er klar til næste gang.
Kap 22.3 skal være læst inden times start.
Gruppe 1: Reklame plus opgave 22.7
I skal lave en mundtlig fremlæggelse af jeres ansvarsområde + den opgave i skal løse. I har til kl 12:45. Husk i skal også sætte de tilhørende ind i den opgave i skal lave.
Kap 22.4 og kap 22.5 er læst.
Velkommen tilbage, vi starter stille og roligt op.
Opstart kap. 20.
Vi har gennemgået 20.1 samt opgave 20.1
Læs 20.2
Kap 20.2 samt opgave 20.2 er lavet og gennemgået.
Kap 20.3 samt opgaver 20.3 og 20.5
Vi starter med at gennemgå opgaver. 20.3 og 20.5
Kap 20.4 + 20.5 er gennemgået.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Case 4 Normal.
03-03-2023
Omfang
Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Marketing mix
Marketing mix, hvordan de 4 p'ere kan anvendes m.v.
Indhold
Kernestof:
Opstart kap 14.
Opsamling på kapitel 20
Kap 14 læst, men ikke helt gennemgået. PLC gennemgået.
Kap 14 forsat.
Afslutning kap 14. Opstart kap 5.
Lav følgende opgaver:
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Initiativ
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Brancheforld og serviceydelser
Arbejdet med brancheforld og serviceydelser - og i den forbindelse er der arbejdet med Louis Nielsen som også har været anvendt i EC.
Indhold
Kernestof:
Afslutning kap 14. Opstart kap 5.
Lav følgende opgaver:
Opstart kap 16.
Kap 16 - service
Vi skal arbejde videre med Service
billede.png
Gennemgang af 16.3 og 16.4 samt opgaverne 16.4 og 16.5
Afslut kap 16 - omkring oplevelsesbranchen.
Gennemgang af opgave 5.3 über.
Materiale til DM i Erhvervscase 2023
Afslut PFF om Louis Nielsen.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Segmentering, målgruppevalg og positionering.
Der er blevet arbejdet med kap 11 samt skriv økonomisk.
Indhold
Kernestof:
Opstart kap 11.
Salg - Økologisk Landsforening
Arbejde med opgave 11.1 og læst kap. 11.1.
rapport-oeko-frugt-og-groent-valgkriterier-og-barrierer.pdf
Test Dig Selv Gallup kompas
Hvorfor er segmentering vigtigt at foretage? Hvad kan en virksomhed bruge denne viden til?
Case 11.3: Lego Friends
I skal arbejde med ovenstående case - det er tilladt at være i grupper af MAKS 3 personer. Der skal kl. 10:30 afleveres i dokument (notat) med al jeres informationer i - samt i skal have lavet en powerpoint, som ikke skal afleveres.
Kap 11.3 Målgruppestrategi og SMOK
SMOK i praksis.
Skal lave en SMOK model i forhold til deres SOF3 projekt.
406927877_885005826354009_6833422111281049357_n.jpg
Kap 11.4 Positionering.
Lav et individuelt positioneringskort over læske-/energi drik. I skal bruge den inaktive model i kap 11.4. Og i kan bruge pris og kvalitet (det bliver en subjektiv vurdering). Tag gerne mange forskellige ting med, så vi forhåbenligt rammer nogle prod
Gennemgang af opgave 11:10 og 11.11
Skriv økonomisk – Økonomiske kompetencer i praksisSkriv økonomisk.
Opsamling på kapitel 11
Læs hjemme "Kom i gang".Kom i gang
opgave 1.docx
billede.png
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Case 11.3 Lego Friends
22-11-2023
SOF 3 AØ + SMOK
11-12-2023
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Markedsanalyse + producentmarkedet.
Skriftlighed begyndt at komme i fokus.
Der er blevet arbejdet en del med spørgeskema og i sær hvordan man præsentere. Desuden har der været sat kreativtet på spil, i forbindelse med en meget åben opgave hvordan man kommer ind som leverandør til et hotel.
Desuden er der kørt et lille tværfaligt forløb med historie.
Indhold
Kernestof:
Opstart kap 1.
Kap 1.1 og 1.2
Hvad er formålet med dataindsamling og analyse? Hvad er en hypotese?Forsæt arbejde med 1.2 Data.
Hvad er en markedsanalyse?Hvad forstår man ved en hypotese?Forklar forskellen på primære og sekundære data.Forklar forskellen på interne og eksterne data. Hvad er et markedsanalyseinstitut?Beskriv hvad man bruger en database til.
Kap 1.3 gennemgået/læst
kap 1.6-1.12 laves i parvis og skal fremlæggelse foran klassen.
Fremlæggelse af kap 1.6 - 1.12.
Arbejde med følgende:
Se fredag d. 26/1
I skal nu i disse grupper - komme med et forslag til hvordan skal Royal Unibrew komme til at sælge deres produkter til Scandic Hotel - The Reef.Husk der skal være en god uddybende redegørelse på hvordan - og i skal sætte jer ind i at Royal Unibrew ik
Skal jeg have grupper til EC.
Resten af kap 7.
Skriftlig eksamen på A-niveau
6.4 Tværfagligt i mellem Historie og Afsætning.
Camilla, Maria, Anna og Mathias - VMS group
Hej, er desværre stadig syg - men i forbindelse med historie er i gang med at lave en opgave, hvor i skal lave en VK - denne skal færdiggøres. Også skal der laves en BMC som vi skal arbejde videre med senere.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Data indsamling Forlystelsesparker
01-02-2024
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Tværfaligeforløb + Skriftelighed + opstart int
Et blandet forløb - der er blevet lavet både strategiforløb mellem AØ/VØ samt forløb mellem AØ/Mat. Desuden har der været en hel del fokus på skriftlighed og lidt opstart på internationalisering.
Indhold
Kernestof:
9.0 og 9.1
Strategiforløb AØ/VØ
Strategiforløb i fagene afsætning og Virksomhedsøkonomi 2b.docx
Afslut AØ/VØ forløb.
Færdiggøre skriftlighedsforløb.
Gennemgang af kap 9.2 samt opgave 9.3
Gennemgang af 9.3
Opgave 9.6.
Soundboks opgaven og hvad vi ellers lige finder på.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Matas aflevering
15-04-2024
Strategiforløb AØ/VØ
22-04-2024
State Drinks
03-05-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Tekstbehandling
Regneark
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Internationalisering + Segmentering B2B
Der har været arbejdet en del med internationalisering og herunder marketingmix i internationalperspektiv.
Der har været en varrieret arbejde af tavleundervisning, arbejder selvstændigt. Klassen er kommet på 3.g og derfor forventes der mere og mere selvstædnighed. Løben har der været opsamling af 1g og 2.g stof.
Indhold
Kernestof:
Opstart med en 1 times opsumering skriftlig opgave i hånden.
https://forms.office.com/e/HYWxempfeX
God formiddag 3b,Jeg skal på sygehus med min datter så i skal arbejde selv. I skal arbejde med en case, https://marketing.systime.dk/?id=319, og det kan i passende gøre i de bord grupper i sidder. Der gives disse to lektioner til opgaven - produktet
6. Wise Home
Præsentationen.Canva.comMaks 4 billeder.Maks 50 ord.Igen bærbar til fremlæggelsen.
Læs 9.4+5+6.
Lektie til næste gang. Tjek- og forståelseopgaver til kap. 9.
Fremlæggelser.
Gennemgang af opgaver fra sidst.
Opstart 10.1
Gennemgang af 10.1Lav opgave 2.2Herunder SKAL i ind på Euromonitor og finde data/analyser af brugen af mobiltelefoni, der kan findes for flere lande, for EU, Verden m.v.Diskutér hvad der gør at iPhone er så dominerende i DK samt hvordan kan Apple væk
10.2 gennemgået - opgave 10.8
Læs kap 10.3 og lav opgave 10.10
Kap 10.4 og 10.5Opgave 10.11 - Ranum og Daniel.Opgave 10.12 - Maria og CamillaOpgave 10.14 - Malthe, Mathias og Jacob.
10.6 er selvstudie. Kap 10 afsluttet.Opgave i tragtmetoden.
DI - Markedsanalyse
Opgave 9.12.
Consumer Foodservice Opsummere det hele i cavans
Opgave 17 start.
Starter med fremlæggelser og kap 17.
Kap 17.0 og 17.1 samt opgave med BOLD - hvor der skal laves en komparativ analyse.
Gennemse jeres komparativeanalyser. Konkurrentanalyse. 4.6
17.2+17.4
Link til undersøgelsen: https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=7CMQKJQ4LP95
17.3
Kap 17.3 og opgave 17.2
17.5
Kap 17.5
Opstart kap 19.Kap 19.1 + opgave 19.2
Opgave 19.3 samt kap 19.2 og 19.3
Kap. 19.4
Kap 19.5 og 19.6
19.7
Opsamling af AØ/INO opgave - skal fremlægge onsdag.
Innovation og afsætningsopgave d. 10/10.
Fremlæggelse.
Gennemgang af 21.1 og 21.2 + opgave 21.2
Kap 21.3 og opgave 21.3
Læs kap 21.4 - og lav opgave 21.7 – vi mødes kl.13:00
Arbejd med opgave 17.1 Bold men det skal sættes i sammenhæng med pris internationalt. Husk toulmins.
Kap 21.5 og 21.6 + opgave 21.8
International Distrubution 21.pptx
Afsluttet kap. 21. Tjek- og forståelsesopgaver.
Læs 23.0 + 23.1 samt, lav 2-3 linjers redegørelse til hvert afsnit - det skal være jeres egne ord. I skal kunne det uden at se på jeres pc.
Opgave 23.2
Forsat med opgave 23.2
Eva
Opgave 23.2 og i skal søge vejledning.
Arbejdet meget med at argumentere for valg - påstand - belæg og hjemmel.
Opsamling på en knivskarp opgave 23.2
Landefakta Brasilien
Om USA
Har arbejdet med at finde data og infomationer om lande samt huske at have toulmins.
Læs kap 23.2Opgave 23.6
23._International_promotion.pptx Læs kap. 23.3 - læs resten af PPTX og lav case 23.2
Forsat arbejde med case 23.2 delikat.
Opsamling på case 23.2
Arbejde med tværgåendeCase 19. ProShop
19. Proshop (med inddragelse af VØ) | Marketing – en grundbog i afsætning
Fremlæggelse af Proshop
billede.png
Værktøjskasse | Marketing – en grundbog i afsætning
Omfang
Estimeret: 90,00 moduler
Dækker over: 87
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Eksamensforløb, Marketingplan og opsumering
Fokus på opsamling i forbindelse med terminsopgave og skriftlighed. Derudover eksamensforløb i Fynbo - hvor eleverne skal arbejde PBL-basaeret og gerne komme bredt og dybt rundt.
Indhold
Kernestof:
Værktøjskasse | Marketing – en grundbog i afsætning
Godmorgen 3b,
Kap 12.
Consumer Values and Behavior in BrazilPrøv dette på Euromonitor.
Opsummering af modeller/teori.
Læs 12.2
Opstart gennemgang af opgaverne fra fredags.
Mosaic Global E Handbook.pdf
Mosaic7brochure.pdf
MosaicUSA Handbook.pdf
I skal lave tjek- og forståelseopgaver til kap. 12.
Sidste 2 spørgsmål i forståelsopgave til kap. 12.
Afslut kap 12.
Case 24.4
Læs kap 24.
Case 24.4 forsat.
I skal klargøre en fremlæggelse til på torsdag - Case 24.4. I skal ind og sælge jeres plan til mig, aka. bestyrelsen. Jeres plan skal være faglig begrundet. I må arbejde samme i par.
Kære 3b,Jeg er desværre gået hen og fået det dårligt. Så derfor tænker jeg vi lige gør det lidt anderledes i dag. I løbet af disse to lektioner skal i lave et speaket powerpoint omkring case 24.4 - så hvis i er noget effektive kan i nå at arbejde lid
Læs Kap 25
Tjek- og forståelseopgaver.
Tjek- og forståelseopgaver til kap 25.
Afslut kap 25
Opstart kap 13.Læs kap 13.1 og lav 13.1
Forsat kap 13.
Afsætning
Læs 13.2 og lav opgave 13.3
13,3
Forsat arbejde med opgave 13.3SygehusPlejehjemSkolerBørnehaverSFOSportsklubberForeningerHotel/kursuscenterLufthavne/togstationerIndkøbscenterKontordomicilerStørrevirksomhederHvilke(n) målgruppe skal cardiocare arbejde med?
Afslut kap 13
Opsummering af kap 5 fra min siden - og elev arbejde.
billede.png
Kap
Samles 10:55
Gruppe 4: 16Gruppe 5: 15
Gruppe 1: - 22
Gruppe 5: - 3
Gruppe 1 - 1Gruppe 2 - 19Gruppe 3 - 24Klokken 8:55
Situationsanalyse af Fynbo.
Forsættelse fra sidst.
Undersøgelse af idræts og motionsvaner blandt unge
Situtationsanalyse.
Sammenhængende forløb afsætning HH3 2025.docx
Spørgeskema DEG
Valgt udfordring og PF
Omfang
Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 57
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Pensum
Følgende bøger er brugt:
https://virksomhed.systime.dk/?id=1
Virksomhedsøkonomibogen.
https://marketing.systime.dk/?id=1
Marketning AØ
https://skriv.systime.dk/?id=1
Skriv økonomisk
Desuden downloadet rapporter fra Euromonitor, DI-Markedsfokus er også anvendt.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266377033", "T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266377033", "H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56266377033" }