Holdet 2022 In/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau Innovation B
Lærer(e)
Hold 2022 In/b (2bIn22, 3bIn22)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Entreprenørskab
Titel 2 Jobs, Pain, Value proposition, Jury
Titel 3 Udvikling og vurdering af ideer
Titel 4 Forretningsplan og økonomi
Titel 5 Company Programme HH2B 23 24 KGRO
Titel 6 Projekt om Forretningsplanen HH2B KGRO
Titel 7 Ekstra stof: Innovations produktivitet i samfundet
Titel 8 Forløb#8 Innovation under Handelskrig
Titel 9 Forløb#7: Carmen Curlers

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Entreprenørskab

Entreprenørskab
HH2B 23 24 Kurt Grøn var underviser 14.8.23-26.8.23
8 Lektioner a 45 minutter:
Lærebog innovation B
- Innovationsgrundbogen 2024
I bog Systime https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
- Innovation, iværksætteri, Entreprenørship og Intraprenørship
- Forskellige former for Entreprenørskab
- Social- og miljømæssige entreprenører
- Intraprenørskab i offentlige virksomheder
- Arketyper +Innovationskompetencer
- Netværk +Intraprenørskab i en organisation
Kapitel  4 Entreprenørskab
Opgaver fra opgavebog og egne opgaver
DVD- Løvens Hule  DVD Springet Mobilpit
DR.dk- Vision- Mette Lykke
DR.dk Vision- Jonas Palunch
Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Ræsonnementskompetence

- Eleverne skal have overblik over og anvende grundlæggende innovationsbegreber omkring entreprenørskab
- Eleverne skal vide, at innovation kan ske på mange former for innovation, hvad enten det er i forskellige brancher, nye eller eksisterende virksomheder eller organisationer uden profitsigte.
- Eleverne skal have kendskab til Innovation, iværksætteri, Entrepreneurship og Intrapreneurship
- Eleverne skal have kendskab til sociale- og miljømæssige entreprenører
- Eleverne skal have kendskab til Innovationskompetence
Eleverne skal have kendskab til netværk
Eleverne skal have kendskab til intraprenørskab i en organisation
Eleverne skal kunne anvende forskellige former for entreprenørskab samt forklare deres anvendelsesmuligheder og forudsætninger


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Jobs, Pain, Value proposition, Jury

Kap 6 Jobs, Pain, Value proposition, Jury
HH2B 23 24 KGRO 7.9.23-15.9.23
6 Lektioner a 45 minutter:
Lærebog innovation B
- Innovationsgrundbogen 2024
I bog Systime https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
- Jobs, Pain, Value proposition, Jury
- Job to be done
- Kundesegmenter- Behov, ønsker- Kundeværdi
- Funktionelle, emotionelle, sociale- og miljømæssige jobs
- Udviklingsfasen i Penthatlonmodellen

Opgaver fra opgavebog og egne opgaver
DVD- Løvens Hule  
Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Ræsonnementskompetence

- Eleverne skal have overblik over og anvende grundlæggende innovationsbegreber omkring  Jobs, Pain, Value proposition, Jury
- Eleverne skal vide, hvordan virksomheder succesfuldt udvikler nye produkter og services til kunder
- Eleverne skal have kendskab til Jobs, Pain, Value proposition, Jury
Eleverne skal kunne se sammenhængen mellem Jobs, Pain, Value proposition, Jury og forklare deres anvendelsesmuligheder og forudsætninger

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Udvikling og vurdering af ideer

Kap 7 Udvikling og vurdering af ideer
HH2B 23 24 KGRO 18.9.23-1.11.23
12 Lektioner a 45 minutter:
Lærebog innovation B
- Innovationsgrundbogen 2024
I bog Systime https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
- Kilder til ideer- Drucker
- Perspektiver på ideudvikling-Outsidein, Insideout, samspilstankegang
- Divergens og konvergens i forbindelse med ideudvikling og ideudvælgelse
- Ideudviklingsmetoder- Brainstorm, Associationer, Mindmap
- Idevurdering, idescreening, Kundeværdi
- De Bonos tænkehatte- Ideudviklingsfaserne
- Trendspotting
Opgaver fra opgavebog og egne opgaver
Opgave De Bono- Udvalgte ideer.- Idetræning.dk
Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Ræsonnementskompetence


- Eleverne skal have overblik over og anvende faser i innovationsprocessen i Penthatlonmodellen omhandlende ideudvikling og idevurdering, men henblik på at virksomheden vil få en succesfuld innovationsproces
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Forretningsplan og økonomi

Kap 14 Forretningsplan og økonomi
HH2B 23 24 KGRO 5.11.23-4.3.24
16 Lektioner a 45 minutter:
Forløb om Company Programme og Projekt om forretningsplan er integreret i dette forløb
Lærebog innovation B
- Innovationsgrundbogen 2024
I bog Systime https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
- Opbygning af en forretningsplan
- Budgetter- Driftsbudget, Etaleringsbudget, Likviditetsbudget
- Finansiering
Opgaver fra opgavebog og egne opgaver
www.startvaekst.dk
www.ivaersaetter.emu.dk
Virksomhedsguiden
www.ffefonden.dk

Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Databehandlingskompetencer
Kommunikationskompetencer
Ræsonnementskompetence

- Eleverne skal have overblik og kendskab til indholdet i virksomhedens forretningsplan
- Eleverne skal kende formålet med og betydningen af en forretningsplan
- Deltagelse i Company Programme og projekt om forretningsplanen skal eleverne erfaring i udarbejdelse af en forretningsplan.
- Eleverne skal kunne anvende budgettering og andre elementer omkring virksomhedens økonomi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Company Programme HH2B 23 24 KGRO

Kernestof:
8.1.24-8.2.24 KGRO
14 lektioner
Innovationsgrundbogen 2024
I bog Systime https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
Kap 14 Forretningsplan og økonomi
www.ffefonden.dk

Materiale fra Company Programme
Bedømmelsesskemaer fra ovennævnte hjemmeside
Erhvervshus Nord
www.startvaekst.dk
www.ivaersaetter.emu.dk
Virksomhedsguiden
https://virksomhedsguiden.dk/content/ydelser/forretningsplanen-din-koereplan-for-virksomheden/6213a91a-4d32-4e56-8202-96c6041b628d/

Generelt om forretningsplanen
Ide- Produkt- Strategi-Markedsføring-Økonomi- Budgetter, Finansiering
Enkelte elever kunne deltage også i DM Company Programme samt deltagelse ved DM i Entreprenørskab i København i foråret
Formål og indhold af en forretningsplan, udarbejdelse af en forretningsplan,
Driftsbudget, Etableringsbudget, Likviditetsbudget, Finansieringsplan,
Kilder til finansiering af nystartet virksomhed
Forretningsplan efter konceptet indenfor Company Programme
Materiale Company Programme – https://ffefonden.dk/

Team og teamroller – Adize  www.itrojka.dk/LIP/adize/adize_test.asp
www.ivaerksaetter.emu.dk
www.startvaekst.dk

Eleverne skal kunne analysere og vurdere faserne i innovationsprocessen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling

Eleverne skal kunne analysere og vurdere elementerne i forretningsplanen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling

Kernestof:
8.1.24-8.2.24 KGRO
14 lektioner
Innovationsgrundbogen 2024
I bog Systime https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
Kap 14 Forretningsplan og økonomi
www.ffefonden.dk

Materiale fra Company Programme
Bedømmelsesskemaer fra ovennævnte hjemmeside
Erhvervshus Nord
www.startvaekst.dk
www.ivaersaetter.emu.dk
Virksomhedsguiden
https://virksomhedsguiden.dk/content/ydelser/forretningsplanen-din-koereplan-for-virksomheden/6213a91a-4d32-4e56-8202-96c6041b628d/

Generelt om forretningsplanen
Ide- Produkt- Strategi-Markedsføring-Økonomi- Budgetter, Finansiering
Enkelte elever kunne deltage også i DM Company Programme samt deltagelse ved DM i Entreprenørskab i København i foråret
Formål og indhold af en forretningsplan, udarbejdelse af en forretningsplan,
Driftsbudget, Etableringsbudget, Likviditetsbudget, Finansieringsplan,
Kilder til finansiering af nystartet virksomhed
Forretningsplan efter konceptet indenfor Company Programme
Materiale Company Programme – https://ffefonden.dk/

Team og teamroller – Adize  www.itrojka.dk/LIP/adize/adize_test.asp
www.ivaerksaetter.emu.dk
www.startvaekst.dk

Eleverne skal kunne analysere og vurdere faserne i innovationsprocessen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling

Eleverne skal kunne analysere og vurdere elementerne i forretningsplanen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling

Eleverne skal kende indholdet af en forretningsplan med henblik på at opstarte egen virksomhed, og skal kunne anvende viden om relevante metoder til at udarbejde og vurdere en forretningsplan i forbindelse med innovation.
Eleverne skal analysere indholdet i forretningsplanen med henblik på at udarbejde drifts-, etablerings- og likviditetsbudget.  Eleverne skal have kendskab til forskellige finansieringskilder for nystartede virksomheder.

Eleverne skal arbejde med fagets væsentlige områder som idégenerering, forretningsplan og entreprenørship generelt i forbindelse med elevernes selvstændige arbejde frem imod salgsmesser i januar.
Eleverne skal anvende og diskutere forskellige metoder til systematisk at skabe, udvikle og vurdere forretningsideer, forretningsplan og innovationsproces

Mål
Eleverne skal kunne finde en forretningside til en Company Programme Virksomhed.
Efterfølgende skal eleverne udarbejde en forretningsplan, opstarte og udvikle virksomheden. Den praktiske anvendelse af forretningsplanen skal komme til udtryk
Indhold: Forretningside,
Produkt/Ydelse
Mål, strategi
Ressourcer og netværk
Marked og behov
Planlægning og arbejdsdeling
Økonomi -Analyse og vurdering
Arbejdsformen er en vekselvirkning mellem teori og praksis, idet eleverne skal udnytte den teoretiske viden til at udarbejde forretningsplan/projektforløbsplanen

Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetencer
Kommunikationskompetencer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Projekt om Forretningsplanen HH2B KGRO


Kernestof:
20.2.24-28.3.24 KGRO
10 lektioner a 45 minutter
Innovationsgrundbogen 2024
I bog Systime https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
Forretningsplanen
Opgaver fra opgavebog og egne opgaver + Projekt om forretningsplanen Company programme
- Forretningsplan
- Kundeanalyser
- Konkurrentanalyser
- Salgsforecast
- Driftsbudget
- Etablerings- og likviditetsbudget
- Planlægningsværktøjer
- Finansiering
Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetencer
Eleverne skal kunne analysere kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag samt reflektere over disse.

Eleverne skal kunne udvælge og anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen
Eleverne skal kunne analysere og vurdere faserne i innovationsprocessen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling
Eleverne skal kunne analysere og vurdere elementerne i forretningsplanen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling
Eleverne skal kende indholdet af en forretningsplan med henblik på at opstarte egen virksomhed.
Eleverne skal analysere indholdet i forretningsplanen med henblik på at udarbejde drifts-, etablerings- og likviditetsbudget.
Eleverne skal have kendskab til forskellige finansieringskilder for nystartede virksomheder.

Eleverne skal kunne analysere kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag samt reflektere over disse.

Eleverne skal kunne udvælge og anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen
Eleverne skal kunne analysere og vurdere faserne i innovationsprocessen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling
Eleverne skal kunne analysere og vurdere elementerne i forretningsplanen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling
Eleverne skal kende indholdet af en forretningsplan med henblik på at opstarte egen virksomhed.
Eleverne skal analysere indholdet i forretningsplanen med henblik på at udarbejde drifts-, etablerings- og likviditetsbudget.
Eleverne skal have kendskab til forskellige finansieringskilder for nystartede virksomheder.

Projekt om forretningsplan

Forretningsplan Forår 2024 -HH2B

Omfang max 10 sider.
Varighed – 10 lektioner

Afleveres til KGRO senest 13.5.24 elektronisk på lectio.
Fremlæggelse 16.5.24. Max 10-15 min.


Forsiden skal indeholde: Fag Navn på virksomhed, Klasse, Dato, Skole, Gruppenummer, Lærernavn og Jeres fulde navne. – Husk i øvrigt øvrige forhold omkring rapportråd- SOF 4

15 min. fremlæggelsestid.  Hvoraf de 15 min. omhandler jeres fremlæggelse.  
Præsentationen tager udgangspunkt i elevernes præsentation af projektet , suppleret med uddybende spørgsmål.

Det er alene den mundtlige præstation der bedømmes.

Det anbefales at du laver en mindre powerpoint præsentation (Max 5 min) af jeres projekt, gerne suppleret med nye emner med. teoretiske modeller. Husk diasudskrift til læreren.


Eksempler fra

https://virksomhedsguiden.dk/erhvervsfremme/content/artikler/skabeloner/
Se også eksempel fra bog
https://i.systime.dk/?id=488

Se også eksempler fra Lectio

Eksempler fra

www.startvaekst.dk

https://virksomhedsguiden.dk/erhvervsfremme/content/artikler/skabeloner/

https://startvaekst.virk.dk/emneord/forretningsplan

Se også eksempler fra Lectio


Punkter i forretningsplanen

Resumé

Virksomhed, Organisation

Idegrundlag

Produktet

Kundebehov

Markedet

Segmenter og målgruppe


Økonomi
Etableringsbudget

Resultatopgørelse

Likviditetsbudget, Kapitalbehov

Finansiering

Risici

Fremtid, konklusion


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Ekstra stof: Innovations produktivitet i samfundet

Ekstra Perspektivering til Grundbogens kapitel 15

Forløbets faser
- Det er en udbredt opfattelse i samfundet at innovation fører til vækst og velstand i samfundet. Et P1 podcast med diverse meningsdannere demonstrerer et udsnit af gængse opfattelser i samfundet.
- Strukturel bæredygtighedsforskning repræsenteret ved teoretikeren Joseph Tainter analyserer innovationsmængdens sammenhæng med samfundets kompleksitet og omkostninger.
- Innovationsforskeren Klotz præsenterer begrebet subtraktiv Innovatiuon som en potentiel løsning på det dilemma som den strukturelle bæredygtighedsforskning bringer i spil.

Aktiviteter:
Forelæsninger
Gruppearbejde

Faglige mål:
afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder, samt udvalgt forskningsbaseret kritik af samme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 Forløb#8 Innovation under Handelskrig




Forløbets faser:
• Dan et team og få overblik over teamets kompetencer mv. (kap 4.4; 5.3; 5.4; 5.5; 5.6)
• Definer en målgruppe, I vil arbejde med og beskriv denne målgruppe. (Kap 8.3)
• Beslut jer for en innovationsprocesmodel, som I vil arbejde med. (kap 9)
• Diskuter med udgangspunkt i den innovationsprocesmodel I har valgt, hvilken viden I har brug for at komme i gang med innovationsprocessen.
• Gennemfør de undersøgelser I i opgave 4 fandt frem til. (kap 2.6; 7.8 & Kap 8)
• Vurder igen jeres egne kompetencer, viden, erfaringer og netværk mht. hvordan kan I bruge dette ift. at komme videre med jeres projekt? (kap 4.4; 4.5)
• Udvikl vha jeres innovationsprocesmodel jeres bedste bud på et produkt/koncept/value proposition. (Kap 6)
• Beskriv og vurder jeres innovation. (kap 7)
• Udvikl vha jeres innovationsprocesmodel jeres bedste bud på en forretningsmodel. (kap 12)
• Udarbejd et budget og overvej finansiering. (kap 3.2; 14.3; 14.4)
• Vurder mulighederne for diffusion på markedet. (kap 10)
• Udarbejd en powerpoint,video eller lignende hvor I præsenterer jeres arbejde.
• Feedback: Jeres arbejde præsenteres i plenum

Aktiviteter:
• Projektarbejde
• Gruppearbejde
• Samarbejde

Faglige Mål:
• Eleven skal lære at forholde sig til, udvælge og arbejde med innovationsprocesmodeller.
• Eleven skal lære at forholde sig til (og bruge) sine og gruppemedlemmernes kompetencer og netværk.
• Eleven skal afprøve teorier om teamets udvikling og samarbejde i praksis.
• Eleven skal lære om metoder til at forstå brugere og tale med relevante brugere.
• Eleven skal lære at udvikle forretningsmodeller.
• Eleven skal lære at vurdere en innovations mulighed for diffusion.
• Eleven skal lære at udarbejde budgetter og overveje finansiering.
• Eleven skal lære at præsentere og pitche deres innovation.
• Eleven skal kunne reflektere over arbejdet med innovationsprocesmodeller.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 9 Forløb#7: Carmen Curlers

Vi repeterer Innovationsfagets grundstruktur og relaterer grundbegreberne til en case fra Danmarks Innovationshistorie: Carmen Curlers. Viden om casen opnår gennem en dokumentar miniserie vist på Danmarks Radio

Forløbet består af filmsekvenser set på Dr.dk, efterfulgt af reflektionsspørgsmål til diskussion af hvert afsnit
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer