Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederikshavn Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Innovation B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 In/b (2bIn22, 3bIn22)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Entreprenørskab
Entreprenørskab
HH2B 23 24 Kurt Grøn var underviser 14.8.23-26.8.23
8 Lektioner a 45 minutter:
Lærebog innovation B
- Innovationsgrundbogen 2024
I bog Systime https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
- Innovation, iværksætteri, Entreprenørship og Intraprenørship
- Forskellige former for Entreprenørskab
- Social- og miljømæssige entreprenører
- Intraprenørskab i offentlige virksomheder
- Arketyper +Innovationskompetencer
- Netværk +Intraprenørskab i en organisation
Kapitel 4 Entreprenørskab
Opgaver fra opgavebog og egne opgaver
DVD- Løvens Hule DVD Springet Mobilpit
DR.dk- Vision- Mette Lykke
DR.dk Vision- Jonas Palunch
Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Ræsonnementskompetence
- Eleverne skal have overblik over og anvende grundlæggende innovationsbegreber omkring entreprenørskab
- Eleverne skal vide, at innovation kan ske på mange former for innovation, hvad enten det er i forskellige brancher, nye eller eksisterende virksomheder eller organisationer uden profitsigte.
- Eleverne skal have kendskab til Innovation, iværksætteri, Entrepreneurship og Intrapreneurship
- Eleverne skal have kendskab til sociale- og miljømæssige entreprenører
- Eleverne skal have kendskab til Innovationskompetence
Eleverne skal have kendskab til netværk
Eleverne skal have kendskab til intraprenørskab i en organisation
Eleverne skal kunne anvende forskellige former for entreprenørskab samt forklare deres anvendelsesmuligheder og forudsætninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Jobs, Pain, Value proposition, Jury
Kap 6 Jobs, Pain, Value proposition, Jury
HH2B 23 24 KGRO 7.9.23-15.9.23
6 Lektioner a 45 minutter:
Lærebog innovation B
- Innovationsgrundbogen 2024
I bog Systime https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
- Jobs, Pain, Value proposition, Jury
- Job to be done
- Kundesegmenter- Behov, ønsker- Kundeværdi
- Funktionelle, emotionelle, sociale- og miljømæssige jobs
- Udviklingsfasen i Penthatlonmodellen
Opgaver fra opgavebog og egne opgaver
DVD- Løvens Hule
Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Ræsonnementskompetence
- Eleverne skal have overblik over og anvende grundlæggende innovationsbegreber omkring Jobs, Pain, Value proposition, Jury
- Eleverne skal vide, hvordan virksomheder succesfuldt udvikler nye produkter og services til kunder
- Eleverne skal have kendskab til Jobs, Pain, Value proposition, Jury
Eleverne skal kunne se sammenhængen mellem Jobs, Pain, Value proposition, Jury og forklare deres anvendelsesmuligheder og forudsætninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Udvikling og vurdering af ideer
Kap 7 Udvikling og vurdering af ideer
HH2B 23 24 KGRO 18.9.23-1.11.23
12 Lektioner a 45 minutter:
Lærebog innovation B
- Innovationsgrundbogen 2024
I bog Systime https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
- Kilder til ideer- Drucker
- Perspektiver på ideudvikling-Outsidein, Insideout, samspilstankegang
- Divergens og konvergens i forbindelse med ideudvikling og ideudvælgelse
- Ideudviklingsmetoder- Brainstorm, Associationer, Mindmap
- Idevurdering, idescreening, Kundeværdi
- De Bonos tænkehatte- Ideudviklingsfaserne
- Trendspotting
Opgaver fra opgavebog og egne opgaver
Opgave De Bono- Udvalgte ideer.- Idetræning.dk
Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Ræsonnementskompetence
- Eleverne skal have overblik over og anvende faser i innovationsprocessen i Penthatlonmodellen omhandlende ideudvikling og idevurdering, men henblik på at virksomheden vil få en succesfuld innovationsproces
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Forretningsplan og økonomi
Kap 14 Forretningsplan og økonomi
HH2B 23 24 KGRO 5.11.23-4.3.24
16 Lektioner a 45 minutter:
Forløb om Company Programme og Projekt om forretningsplan er integreret i dette forløb
Lærebog innovation B
- Innovationsgrundbogen 2024
I bog Systime https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
- Opbygning af en forretningsplan
- Budgetter- Driftsbudget, Etaleringsbudget, Likviditetsbudget
- Finansiering
Opgaver fra opgavebog og egne opgaver
www.startvaekst.dk
www.ivaersaetter.emu.dk
Virksomhedsguiden
www.ffefonden.dk
Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Databehandlingskompetencer
Kommunikationskompetencer
Ræsonnementskompetence
- Eleverne skal have overblik og kendskab til indholdet i virksomhedens forretningsplan
- Eleverne skal kende formålet med og betydningen af en forretningsplan
- Deltagelse i Company Programme og projekt om forretningsplanen skal eleverne erfaring i udarbejdelse af en forretningsplan.
- Eleverne skal kunne anvende budgettering og andre elementer omkring virksomhedens økonomi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Company Programme HH2B 23 24 KGRO
Kernestof:
8.1.24-8.2.24 KGRO
14 lektioner
Innovationsgrundbogen 2024
I bog Systime https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
Kap 14 Forretningsplan og økonomi
www.ffefonden.dk
Materiale fra Company Programme
Bedømmelsesskemaer fra ovennævnte hjemmeside
Erhvervshus Nord
www.startvaekst.dk
www.ivaersaetter.emu.dk
Virksomhedsguiden
https://virksomhedsguiden.dk/content/ydelser/forretningsplanen-din-koereplan-for-virksomheden/6213a91a-4d32-4e56-8202-96c6041b628d/
Generelt om forretningsplanen
Ide- Produkt- Strategi-Markedsføring-Økonomi- Budgetter, Finansiering
Enkelte elever kunne deltage også i DM Company Programme samt deltagelse ved DM i Entreprenørskab i København i foråret
Formål og indhold af en forretningsplan, udarbejdelse af en forretningsplan,
Driftsbudget, Etableringsbudget, Likviditetsbudget, Finansieringsplan,
Kilder til finansiering af nystartet virksomhed
Forretningsplan efter konceptet indenfor Company Programme
Materiale Company Programme – https://ffefonden.dk/
Team og teamroller – Adize www.itrojka.dk/LIP/adize/adize_test.asp
www.ivaerksaetter.emu.dk
www.startvaekst.dk
Eleverne skal kunne analysere og vurdere faserne i innovationsprocessen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling
Eleverne skal kunne analysere og vurdere elementerne i forretningsplanen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling
Kernestof:
8.1.24-8.2.24 KGRO
14 lektioner
Innovationsgrundbogen 2024
I bog Systime https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
Kap 14 Forretningsplan og økonomi
www.ffefonden.dk
Materiale fra Company Programme
Bedømmelsesskemaer fra ovennævnte hjemmeside
Erhvervshus Nord
www.startvaekst.dk
www.ivaersaetter.emu.dk
Virksomhedsguiden
https://virksomhedsguiden.dk/content/ydelser/forretningsplanen-din-koereplan-for-virksomheden/6213a91a-4d32-4e56-8202-96c6041b628d/
Generelt om forretningsplanen
Ide- Produkt- Strategi-Markedsføring-Økonomi- Budgetter, Finansiering
Enkelte elever kunne deltage også i DM Company Programme samt deltagelse ved DM i Entreprenørskab i København i foråret
Formål og indhold af en forretningsplan, udarbejdelse af en forretningsplan,
Driftsbudget, Etableringsbudget, Likviditetsbudget, Finansieringsplan,
Kilder til finansiering af nystartet virksomhed
Forretningsplan efter konceptet indenfor Company Programme
Materiale Company Programme – https://ffefonden.dk/
Team og teamroller – Adize www.itrojka.dk/LIP/adize/adize_test.asp
www.ivaerksaetter.emu.dk
www.startvaekst.dk
Eleverne skal kunne analysere og vurdere faserne i innovationsprocessen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling
Eleverne skal kunne analysere og vurdere elementerne i forretningsplanen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling
Eleverne skal kende indholdet af en forretningsplan med henblik på at opstarte egen virksomhed, og skal kunne anvende viden om relevante metoder til at udarbejde og vurdere en forretningsplan i forbindelse med innovation.
Eleverne skal analysere indholdet i forretningsplanen med henblik på at udarbejde drifts-, etablerings- og likviditetsbudget. Eleverne skal have kendskab til forskellige finansieringskilder for nystartede virksomheder.
Eleverne skal arbejde med fagets væsentlige områder som idégenerering, forretningsplan og entreprenørship generelt i forbindelse med elevernes selvstændige arbejde frem imod salgsmesser i januar.
Eleverne skal anvende og diskutere forskellige metoder til systematisk at skabe, udvikle og vurdere forretningsideer, forretningsplan og innovationsproces
Mål
Eleverne skal kunne finde en forretningside til en Company Programme Virksomhed.
Efterfølgende skal eleverne udarbejde en forretningsplan, opstarte og udvikle virksomheden. Den praktiske anvendelse af forretningsplanen skal komme til udtryk
Indhold: Forretningside,
Produkt/Ydelse
Mål, strategi
Ressourcer og netværk
Marked og behov
Planlægning og arbejdsdeling
Økonomi -Analyse og vurdering
Arbejdsformen er en vekselvirkning mellem teori og praksis, idet eleverne skal udnytte den teoretiske viden til at udarbejde forretningsplan/projektforløbsplanen
Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetencer
Kommunikationskompetencer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Projekt om Forretningsplanen HH2B KGRO
Kernestof:
20.2.24-28.3.24 KGRO
10 lektioner a 45 minutter
Innovationsgrundbogen 2024
I bog Systime https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
Forretningsplanen
Opgaver fra opgavebog og egne opgaver + Projekt om forretningsplanen Company programme
- Forretningsplan
- Kundeanalyser
- Konkurrentanalyser
- Salgsforecast
- Driftsbudget
- Etablerings- og likviditetsbudget
- Planlægningsværktøjer
- Finansiering
Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetencer
Eleverne skal kunne analysere kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag samt reflektere over disse.
Eleverne skal kunne udvælge og anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen
Eleverne skal kunne analysere og vurdere faserne i innovationsprocessen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling
Eleverne skal kunne analysere og vurdere elementerne i forretningsplanen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling
Eleverne skal kende indholdet af en forretningsplan med henblik på at opstarte egen virksomhed.
Eleverne skal analysere indholdet i forretningsplanen med henblik på at udarbejde drifts-, etablerings- og likviditetsbudget.
Eleverne skal have kendskab til forskellige finansieringskilder for nystartede virksomheder.
Eleverne skal kunne analysere kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag samt reflektere over disse.
Eleverne skal kunne udvælge og anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen
Eleverne skal kunne analysere og vurdere faserne i innovationsprocessen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling
Eleverne skal kunne analysere og vurdere elementerne i forretningsplanen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling
Eleverne skal kende indholdet af en forretningsplan med henblik på at opstarte egen virksomhed.
Eleverne skal analysere indholdet i forretningsplanen med henblik på at udarbejde drifts-, etablerings- og likviditetsbudget.
Eleverne skal have kendskab til forskellige finansieringskilder for nystartede virksomheder.
Projekt om forretningsplan
Forretningsplan Forår 2024 -HH2B
Omfang max 10 sider.
Varighed – 10 lektioner
Afleveres til KGRO senest 13.5.24 elektronisk på lectio.
Fremlæggelse 16.5.24. Max 10-15 min.
Forsiden skal indeholde: Fag Navn på virksomhed, Klasse, Dato, Skole, Gruppenummer, Lærernavn og Jeres fulde navne. – Husk i øvrigt øvrige forhold omkring rapportråd- SOF 4
15 min. fremlæggelsestid. Hvoraf de 15 min. omhandler jeres fremlæggelse.
Præsentationen tager udgangspunkt i elevernes præsentation af projektet , suppleret med uddybende spørgsmål.
Det er alene den mundtlige præstation der bedømmes.
Det anbefales at du laver en mindre powerpoint præsentation (Max 5 min) af jeres projekt, gerne suppleret med nye emner med. teoretiske modeller. Husk diasudskrift til læreren.
Eksempler fra
https://virksomhedsguiden.dk/erhvervsfremme/content/artikler/skabeloner/
Se også eksempel fra bog
https://i.systime.dk/?id=488
Se også eksempler fra Lectio
Eksempler fra
www.startvaekst.dk
https://virksomhedsguiden.dk/erhvervsfremme/content/artikler/skabeloner/
https://startvaekst.virk.dk/emneord/forretningsplan
Se også eksempler fra Lectio
Punkter i forretningsplanen
Resumé
Virksomhed, Organisation
Idegrundlag
Produktet
Kundebehov
Markedet
Segmenter og målgruppe
Økonomi
Etableringsbudget
Resultatopgørelse
Likviditetsbudget, Kapitalbehov
Finansiering
Risici
Fremtid, konklusion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Ekstra stof: Innovations produktivitet i samfundet
Ekstra Perspektivering til Grundbogens kapitel 15
Forløbets faser
- Det er en udbredt opfattelse i samfundet at innovation fører til vækst og velstand i samfundet. Et P1 podcast med diverse meningsdannere demonstrerer et udsnit af gængse opfattelser i samfundet.
- Strukturel bæredygtighedsforskning repræsenteret ved teoretikeren Joseph Tainter analyserer innovationsmængdens sammenhæng med samfundets kompleksitet og omkostninger.
- Innovationsforskeren Klotz præsenterer begrebet subtraktiv Innovatiuon som en potentiel løsning på det dilemma som den strukturelle bæredygtighedsforskning bringer i spil.
Aktiviteter:
Forelæsninger
Gruppearbejde
Faglige mål:
afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder, samt udvalgt forskningsbaseret kritik af samme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Forløb#8 Innovation under Handelskrig
Forløbets faser:
• Dan et team og få overblik over teamets kompetencer mv. (kap 4.4; 5.3; 5.4; 5.5; 5.6)
• Definer en målgruppe, I vil arbejde med og beskriv denne målgruppe. (Kap 8.3)
• Beslut jer for en innovationsprocesmodel, som I vil arbejde med. (kap 9)
• Diskuter med udgangspunkt i den innovationsprocesmodel I har valgt, hvilken viden I har brug for at komme i gang med innovationsprocessen.
• Gennemfør de undersøgelser I i opgave 4 fandt frem til. (kap 2.6; 7.8 & Kap 8)
• Vurder igen jeres egne kompetencer, viden, erfaringer og netværk mht. hvordan kan I bruge dette ift. at komme videre med jeres projekt? (kap 4.4; 4.5)
• Udvikl vha jeres innovationsprocesmodel jeres bedste bud på et produkt/koncept/value proposition. (Kap 6)
• Beskriv og vurder jeres innovation. (kap 7)
• Udvikl vha jeres innovationsprocesmodel jeres bedste bud på en forretningsmodel. (kap 12)
• Udarbejd et budget og overvej finansiering. (kap 3.2; 14.3; 14.4)
• Vurder mulighederne for diffusion på markedet. (kap 10)
• Udarbejd en powerpoint,video eller lignende hvor I præsenterer jeres arbejde.
• Feedback: Jeres arbejde præsenteres i plenum
Aktiviteter:
• Projektarbejde
• Gruppearbejde
• Samarbejde
Faglige Mål:
• Eleven skal lære at forholde sig til, udvælge og arbejde med innovationsprocesmodeller.
• Eleven skal lære at forholde sig til (og bruge) sine og gruppemedlemmernes kompetencer og netværk.
• Eleven skal afprøve teorier om teamets udvikling og samarbejde i praksis.
• Eleven skal lære om metoder til at forstå brugere og tale med relevante brugere.
• Eleven skal lære at udvikle forretningsmodeller.
• Eleven skal lære at vurdere en innovations mulighed for diffusion.
• Eleven skal lære at udarbejde budgetter og overveje finansiering.
• Eleven skal lære at præsentere og pitche deres innovation.
• Eleven skal kunne reflektere over arbejdet med innovationsprocesmodeller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Forløb#7: Carmen Curlers
Vi repeterer Innovationsfagets grundstruktur og relaterer grundbegreberne til en case fra Danmarks Innovationshistorie: Carmen Curlers. Viden om casen opnår gennem en dokumentar miniserie vist på Danmarks Radio
Forløbet består af filmsekvenser set på Dr.dk, efterfulgt af reflektionsspørgsmål til diskussion af hvert afsnit
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56269288890",
"T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56269288890",
"H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56269288890"
}