Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Frederikshavn Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Innovation B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 In/c (1cIn22, 2cIn22, 3cIn22)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion HH1C KGRO
Introduktion til innovation B - Definition og grundbegreber
HH1C 22 23 Kurt Grøn
14.11.22 - 28.11.22
8 Lektioner a 45 minutter:
Lærebog innovation B
I bog Systime
i.systime.dk - Innovation og entreprenørskab
- Innovation, iværksætteri, Entrepreneurship og Intrapreneurship
- Innovationsbegrebet
- Invention og innovation
- Inkrementel og radikal innovation
Kapitel Introduktion
Opgaver fra opgavebog og egne opgaver
DVD- Løvens Hule
DVD Springet Mobilpit
Innovationsproces- Teknisk Forlag Kr. Philipsen
Radikale Innovationer- Teknisk Forlag- Kr. Philipsen
Kreativ destruktion- Systime AA
Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Ræsonnementskompetence
- Eleverne skal have overblik over og anvende grundlæggende innovationsbegreber
- Eleverne skal vide, at innovation kan ske på mange niveauer i samfundet, hvad enten det er i forskellige brancher, nye eller eksisterende virksomheder eller organisationer uden profitsigte.
- Eleverne skal have kendskab til Innovation, iværksætteri, Entrepreneurship og Intrapreneurship
- Eleverne skal have kendskab til Invention og innovation
- Eleverne skal have kendskab til radikale og inkrementelle innovationer
Eleverne skal have kendskab til forskellige grader af innovationshøjder
Eleverne skal kunne anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller samt forklare deres forudsætninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Innovation i Samfundet
5.12.22-26.1.23
14 lektioner
Lærebog innovation B
I bog Systime 2017
i.systime.dk - Innovation og entreprenørskab
Innovation i samfundet
Opgaver fra opgavebog og egne opgaver + Projekt om etiske overvejelser
- Velfærd og vækst
- Lande og branchers innovationsaktiviteter
- Innovations-etiske overvejelser
BNP vækst- International økonomi Systime
Innovation på skoleskemaet- Østvendsyssel Avis 19.2.19
Velfærdsstaten- International økonomi Systime
FN s verdensmål Børsen 29.1.20
Innovation- Produkter – KGRO dokument
Eleverne skal kunne afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
Eleverne skal kunne redegøre for innovationsbegreber samt innovationsaktiviteters betydning for samfundsudviklingen, og forklare hvorledes samfunds vilkår har betydning for innovationsaktiviteter
Eleverne skal kunne forklare hvorledes samfunds vilkår har betydning for innovationsaktiviteter omkring innovations-etiske overvejelser
Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Ræsonnementskompetence
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Innovationsstrategi
6.2.23-23.3.23
24 lektioner
Februar
Kernestof:
Lærebog innovation B
Kapitel Innovationsstartegier
Værdikæde, Forretningsmodeller, Canvas, Innovationsstrategi
Windows, Porters Diamant, Offentlig innovation, Blue Ocean, FNOS
Værdiinnovation, Strategiske lærred, Seksvejsrammen, Firfasede handlingsprogram SWOT, Brancheanalyse/Porters diamant, Konkurrencestrategier, PLC.kurver,
Oplevelsesøkonomi.
Værdikæde og BMC Eksempler
DVD TV2 Springet – Rebild Park Hotel
Turismen i stort comeback- Lokalavisen Frederikshavn 15.2.23
Ungekultur Løkken Nordjyske Stiftstidende 22.11.19
Materiale Røde kors- Postomdelt
Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Ræsonnementskompetence
Eleverne skal anvende identificere, formulere og vurdere muligheder for værdi-skabende handling gennem innovative processer
Eleverne skal anvende og diskutere betydningen af forretningsmodeller og innovationsstrategi for virksomhedens konkurrenceevne.
Eleverne skal kunne analysere og vurdere faserne i innovationsprocessen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenør-skab og produktudvikling
Ved anvendelse af innovationsstrategier skal eleverne kende betydningen af PLC-kurver og vurdere virksomheders evne til innovation. FNOS model og Oplevelses-økonomi behandles også.
Eleverne skal have kendskab til forretningsmodellens elementer med henblik på en innovativ proces.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Rynkeby
Lærebog innovation B
28.3.23-28.4.23
12 lektioner
Kapitel Introduktion, Idegenerering og Innovationsstrategi
Blue Ocean og Rynkeby Læskedrik –
Afsætning A – Skriftlig Eksamen 2019
Diskuter deres Innovations Strategi - Brug herunder Windows modellen
Brug FNOS-matricen til at forklare, om Rynkeby har skabt et Blåt Ocean.
Diskuter om Rynkeby var First mover eller follower. Diskuter herunder fordele og ulemper ved den valgte strategi.
Blue Ocean og Rynkeby –
HH1C 2023
Afsætning A – Eksamen 24 maj 2019.
https://cases.fhavnhs.dk/afsaetning/2016_2020/afsaetning_a_gl-hhx191-afs-a-24052019/index.html
1.
Redegør for Rynkebys idégenerering i forbindelse med op-findelsen af den første juice.
2.
Redegør for Rynkebys værdikæde.
3.
Analyser Rynkebys Business Model Canvas
4.
Diskuter deres Innovations Strategi - Brug herunder Window modellen
5.
Brug FNOS-matricen til at forklare, om Rynkeby har skabt et Blåt Ocean.
6.
Diskuter om Rynkeby var First mover eller follower
Lærebog innovation B
28.3.23-28.4.23
12 lektioner
Kapitel Introduktion, Idegenerering og Innovationsstrategi
Blue Ocean og Rynkeby Læskedrik –
Afsætning A – Skriftlig Eksamen 2019
Diskuter deres Innovations Strategi - Brug herunder Windows modellen
Brug FNOS-matricen til at forklare, om Rynkeby har skabt et Blåt Ocean.
Diskuter om Rynkeby var First mover eller follower. Diskuter herunder fordele og ulemper ved den valgte strategi.
Blue Ocean og Rynkeby –
HH1C 2023
Afsætning A – Eksamen 24 maj 2019.
https://cases.fhavnhs.dk/afsaetning/2016_2020/afsaetning_a_gl-hhx191-afs-a-24052019/index.html
1.
Redegør for Rynkebys idégenerering i forbindelse med opfindelsen af den første juice.
2.
Redegør for Rynkebys værdikæde.
3.
Analyser Rynkebys Business Model Canvas
4.
Diskuter deres Innovations Strategi - Brug herunder Window modellen
5.
Brug FNOS-matricen til at forklare, om Rynkeby har skabt et Blåt Ocean.
6.
Diskuter om Rynkeby var First mover eller follower.
7.
Diskuter herunder fordele og ulemper ved den valgte strategi.
8.
Kom med forslag til nye produkter/forretningsområder. Anvend FNOS-matricen.
Omfang: 8 lektioner
Tirsdag den 27 marts 2023- Case
Torsdag den 29 marts 2023- Case
Tirsdag den 11 april 2023- Case
Fredag den 14 april 2023- Case + Aflevering- Max 5 sider. + Slides
Mandag den 17 april 2023- Fremlæggelse- Anvend slides- Max 10 min.
Fredag den 28 april 2023- Fremlæggelse- Anvend slides- Max 10 min.
Eleverne skal kunne redegøre for og analysere forskellige former for Idegenerering og innovationsstrategi i forbindelse med virksomheden Rynkeby
Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetencer
Eleverne skal kunne redegøre for og analysere forskellige former for Idegenerering og innovationsstrategi i forbindelse med virksomheden Rynkeby
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Idegenerering
Idegenerering HH2C 23 24 KGRO
8.8.23-8.11.23 24 lektioner
Kernestof: Lærebog innovation B I bog Systime
Kapitel Idegenerering
- Idegenereringsmetoder , Idehøjde og nyhedsgrad
- Idegenereringsmetoder ,Kreative processer
Brainstorming, Associationsteknik m.fl
- Screening af ideer
Ideudvikling, Behov, Værditilbud, Analyseværktøjer, VIQ model
- Kilder til innovation – Drucker- Invention- Produktudvikling
Immaterielle rettigheder
- Innovationstyper – Produkt, proces, service, markedsinnovation,
organisationsinnovation ,Åben innovation, Trendspotting
Øvelser med idegenerering
DVD Vision- Flere iværksættercases
De Bono Tænkehatte
Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Ræsonnementskompetence
Eleverne skal kunne anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller samt forklare deres forudsætninger
Eleverne skal kunne gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
Eleverne skal kunne indsamle, bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt kritisk at vurdere informationernes anvendelighed samt
kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre
- Eleverne skal i den forbindelse have kendskab til flere og varierede
metoder til screening af ideer med henblik på at vælge ideer med et kommercielt potentiale, eller som har en betydelig nytteværdi.
- Eleverne skal anvende og diskutere forskellige metoder til systematisk at skabe, udvikle og vurdere forretningsideer
- Eleverne skal have kendskab til hvorledes kunder oplever behov og værdi, samt kunders købsadfærd
- Eleverne skal have kendskab til hvilke kilder der kan have betydning for skabelse af innovation
- Eleverne skal have kendskab til invention og innovationstyper
- Eleverne skal have kendskab til innovationstyper, åben innovation og trendspotting
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Forretningsplan og økonomi
Kap 14 Forretningsplan og økonomi
Systime – Innovationsgrundbogen 2024
I bog Systime https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
HH2C 23 24 KGRO 20.11.23-4.3.24
16 Lektioner a 45 minutter:
Forløb om Company Programme og Projekt om forretningsplan er integreret i dette forløb
Lærebog innovation B
- Innovationsgrundbogen 2024
I bog Systime https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
- Opbygning af en forretningsplan
- Budgetter- Driftsbudget, Etableringsbudget, Likviditetsbudget
- Finansiering
Opgaver fra opgavebog og egne opgaver
www.startvaekst.dk
www.ivaersaetter.emu.dk
Virksomhedsguiden
www.ffefonden.dk
Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Databehandlingskompetencer
Kommunikationskompetencer
Ræsonnementskompetence
- Eleverne skal have overblik og kendskab til indholdet i virksomhedens forretningsplan
- Eleverne skal kende formålet med og betydningen af en forretningsplan
- Deltagelse i Company Programme og projekt om forretningsplanen skal eleverne erfaring i udarbejdelse af en forretningsplan.
- Eleverne skal kunne anvende budgettering og andre elementer omkring virksomhedens økonomi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Company Programme
Kernestof:
8.1.24-8.2.24 KGRO
14 lektioner
Innovationsgrundbogen 2024
I bog Systime https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
Kap 14 Forretningsplan og økonomi
www.ffefonden.dk
Materiale fra Company Programme
Bedømmelsesskemaer fra ovennævnte hjemmeside
Erhvervshus Nord
www.startvaekst.dk
www.ivaersaetter.emu.dk
Virksomhedsguiden
https://virksomhedsguiden.dk/content/ydelser/forretningsplanen-din-koereplan-for-virksomheden/6213a91a-4d32-4e56-8202-96c6041b628d/
Generelt om forretningsplanen
Ide- Produkt- Strategi-Markedsføring-Økonomi- Budgetter, Finansiering
Enkelte elever kunne deltage også i DM Company Programme samt deltagelse ved DM i Entreprenørskab i København i foråret
Formål og indhold af en forretningsplan, udarbejdelse af en forretningsplan,
Driftsbudget, Etableringsbudget, Likviditetsbudget, Finansieringsplan,
Kilder til finansiering af nystartet virksomhed
Forretningsplan efter konceptet indenfor Company Programme
Materiale Company Programme – https://ffefonden.dk/
Team og teamroller – Adize www.itrojka.dk/LIP/adize/adize_test.asp
www.ivaerksaetter.emu.dk
www.startvaekst.dk
Eleverne skal kunne analysere og vurdere faserne i innovationsprocessen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling
Eleverne skal kunne analysere og vurdere elementerne i forretningsplanen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling
Eleverne skal kende indholdet af en forretningsplan med henblik på at opstarte egen virksomhed, og skal kunne anvende viden om relevante metoder til at udarbejde og vurdere en forretningsplan i forbindelse med innovation.
Kernestof:
8.1.24-8.2.24 KGRO
14 lektioner
Innovationsgrundbogen 2024
I bog Systime https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
Kap 14 Forretningsplan og økonomi
www.ffefonden.dk
Materiale fra Company Programme
Bedømmelsesskemaer fra ovennævnte hjemmeside
Erhvervshus Nord
www.startvaekst.dk
www.ivaersaetter.emu.dk
Virksomhedsguiden
https://virksomhedsguiden.dk/content/ydelser/forretningsplanen-din-koereplan-for-virksomheden/6213a91a-4d32-4e56-8202-96c6041b628d/
Generelt om forretningsplanen
Ide- Produkt- Strategi-Markedsføring-Økonomi- Budgetter, Finansiering
Enkelte elever kunne deltage også i DM Company Programme samt deltagelse ved DM i Entreprenørskab i København i foråret
Formål og indhold af en forretningsplan, udarbejdelse af en forretningsplan,
Driftsbudget, Etableringsbudget, Likviditetsbudget, Finansieringsplan,
Kilder til finansiering af nystartet virksomhed
Forretningsplan efter konceptet indenfor Company Programme
Materiale Company Programme – https://ffefonden.dk/
Team og teamroller – Adize www.itrojka.dk/LIP/adize/adize_test.asp
www.ivaerksaetter.emu.dk
www.startvaekst.dk
Eleverne skal kunne analysere og vurdere faserne i innovationsprocessen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling
Eleverne skal kunne analysere og vurdere elementerne i forretningsplanen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling
Eleverne skal kende indholdet af en forretningsplan med henblik på at opstarte egen virksomhed, og skal kunne anvende viden om relevante metoder til at udarbejde og vurdere en forretningsplan i forbindelse med innovation.
Eleverne skal analysere indholdet i forretningsplanen med henblik på at udarbejde drifts-, etablerings- og likviditetsbudget. Eleverne skal have kendskab til forskellige finansieringskilder for nystartede virksomheder.
Eleverne skal arbejde med fagets væsentlige områder som idégenerering, forretningsplan og entreprenørship generelt i forbindelse med elevernes selvstændige arbejde frem imod salgsmesser i januar.
Eleverne skal anvende og diskutere forskellige metoder til systematisk at skabe, udvikle og vurdere forretningsideer, forretningsplan og innovationsproces
Mål
Eleverne skal kunne finde en forretningside til en Company Programme Virksomhed.
Efterfølgende skal eleverne udarbejde en forretningsplan, opstarte og udvikle virksomheden. Den praktiske anvendelse af forretningsplanen skal komme til udtryk
Indhold: Forretningside,
Produkt/Ydelse
Mål, strategi
Ressourcer og netværk
Marked og behov
Planlægning og arbejdsdeling
Økonomi -Analyse og vurdering
Arbejdsformen er en vekselvirkning mellem teori og praksis, idet eleverne skal udnytte den teoretiske viden til at udarbejde forretningsplan/projektforløbsplanen
Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetencer
Kommunikationskompetencer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Projekt om Forretningsplanen
Kernestof:
20.2.24-16.5.24 KGRO
16 lektioner a 45 minutter
Innovationsgrundbogen 2024
I bog Systime https://innovationsgrundbogencb.systime.dk/?id=163
Forretningsplanen
Opgaver fra opgavebog og egne opgaver + Projekt om forretningsplanen Company programme
- Forretningsplan
- Kundeanalyser
- Konkurrentanalyser
- Salgsforecast
- Driftsbudget
- Etablerings- og likviditetsbudget
- Planlægningsværktøjer
- Finansiering
Kompetencer
Tankegangskompetence
Modelleringskompetence
Problembehandlingskompetence
Ræsonnementskompetence
Databehandlingskompetencer
Eleverne skal kunne analysere kommunikere og skabe samarbejde i innovations-processen, herunder i samspil med andre fag samt reflektere over disse.
Eleverne skal kunne udvælge og anvende digitale redskaber til at fremme innovati-onsprocessen
Eleverne skal kunne analysere og vurdere faserne i innovationsprocessen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenør-skab og produktudvikling
Eleverne skal kunne analysere og vurdere elementerne i forretningsplanen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenør-skab og produktudvikling
Eleverne skal kende indholdet af en forretningsplan med henblik på at opstarte egen virksomhed.
Eleverne skal analysere indholdet i forretningsplanen med henblik på at udarbejde drifts-, etablerings- og likviditetsbudget.
Eleverne skal have kendskab til forskellige finansieringskilder for nystartede virksomheder.
Eleverne skal kunne analysere kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag samt reflektere over disse.
Eleverne skal kunne udvælge og anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen
Eleverne skal kunne analysere og vurdere faserne i innovationsprocessen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling
Eleverne skal kunne analysere og vurdere elementerne i forretningsplanen i forhold til opstart af egen virksomhed, og vurdere de strategiske tilgange til entreprenørskab og produktudvikling
Eleverne skal kende indholdet af en forretningsplan med henblik på at opstarte egen virksomhed.
Eleverne skal analysere indholdet i forretningsplanen med henblik på at udarbejde drifts-, etablerings- og likviditetsbudget.
Eleverne skal have kendskab til forskellige finansieringskilder for nystartede virksomheder.
Projekt om forretningsplan
Forretningsplan Forår 2024 -HH2C
Omfang max 10 sider.
Varighed – 10 lektioner
Afleveres til KGRO senest 13.5.24 elektronisk på lectio.
Fremlæggelse 16.5.24. Max 10-15 min.
Forsiden skal indeholde: Fag Navn på virksomhed, Klasse, Dato, Skole, Gruppenummer, Lærernavn og Jeres fulde navne. – Husk i øvrigt øvrige forhold omkring rapportråd- SOF 4
15 min. fremlæggelsestid. Hvoraf de 15 min. omhandler jeres fremlæggelse.
Præsentationen tager udgangspunkt i elevernes præsentation af projektet , suppleret med uddybende spørgsmål.
Det er alene den mundtlige præstation der bedømmes.
Det anbefales at du laver en mindre powerpoint præsentation (Max 5 min) af jeres projekt, gerne suppleret med nye emner med. teoretiske modeller. Husk diasudskrift til læreren.
Eksempler fra
https://virksomhedsguiden.dk/erhvervsfremme/content/artikler/skabeloner/
Se også eksempel fra bog
https://i.systime.dk/?id=488
Se også eksempler fra Lectio
Eksempler fra
www.startvaekst.dk
https://virksomhedsguiden.dk/erhvervsfremme/content/artikler/skabeloner/
https://startvaekst.virk.dk/emneord/forretningsplan
Se også eksempler fra Lectio
Punkter i forretningsplanen
Resumé
Virksomhed, Organisation
Idegrundlag
Produktet
Kundebehov
Markedet
Segmenter og målgruppe
Økonomi
Etableringsbudget
Resultatopgørelse
Likviditetsbudget, Kapitalbehov
Finansiering
Risici
Fremtid, konklusion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Ekstra stof: Innovations produktivitet i samfundet
Ekstra Perspektivering til Grundbogens kapitel 15
Forløbets faser
- Det er en udbredt opfattelse i samfundet at innovation fører til vækst og velstand i samfundet. Et P1 podcast med diverse meningsdannere demonstrerer et udsnit af gængse opfattelser i samfundet.
- Strukturel bæredygtighedsforskning repræsenteret ved teoretikeren Joseph Tainter analyserer innovationsmængdens sammenhæng med samfundets kompleksitet og omkostninger.
- Innovationsforskeren Klotz præsenterer begrebet subtraktiv Innovatiuon som en potentiel løsning på det dilemma som den strukturelle bæredygtighedsforskning bringer i spil.
Aktiviteter:
Forelæsninger
Gruppearbejde
Faglige mål:
afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder, samt udvalgt forskningsbaseret kritik af samme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Innovation under Handelskrig
Forløbets faser:
• Dan et team og få overblik over teamets kompetencer mv. (kap 4.4; 5.3; 5.4; 5.5; 5.6)
• Definer en målgruppe, I vil arbejde med og beskriv denne målgruppe. (Kap 8.3)
• Beslut jer for en innovationsprocesmodel, som I vil arbejde med. (kap 9)
• Diskuter med udgangspunkt i den innovationsprocesmodel I har valgt, hvilken viden I har brug for at komme i gang med innovationsprocessen.
• Gennemfør de undersøgelser I i opgave 4 fandt frem til. (kap 2.6; 7.8 & Kap 8)
• Vurder igen jeres egne kompetencer, viden, erfaringer og netværk mht. hvordan kan I bruge dette ift. at komme videre med jeres projekt? (kap 4.4; 4.5)
• Udvikl vha jeres innovationsprocesmodel jeres bedste bud på et produkt/koncept/value proposition. (Kap 6)
• Beskriv og vurder jeres innovation. (kap 7)
• Udvikl vha jeres innovationsprocesmodel jeres bedste bud på en forretningsmodel. (kap 12)
• Udarbejd et budget og overvej finansiering. (kap 3.2; 14.3; 14.4)
• Vurder mulighederne for diffusion på markedet. (kap 10)
• Udarbejd en powerpoint,video eller lignende hvor I præsenterer jeres arbejde.
• Feedback: Jeres arbejde præsenteres i plenum
Aktiviteter:
• Projektarbejde
• Gruppearbejde
• Samarbejde
Faglige Mål:
• Eleven skal lære at forholde sig til, udvælge og arbejde med innovationsprocesmodeller.
• Eleven skal lære at forholde sig til (og bruge) sine og gruppemedlemmernes kompetencer og netværk.
• Eleven skal afprøve teorier om teamets udvikling og samarbejde i praksis.
• Eleven skal lære om metoder til at forstå brugere og tale med relevante brugere.
• Eleven skal lære at udvikle forretningsmodeller.
• Eleven skal lære at vurdere en innovations mulighed for diffusion.
• Eleven skal lære at udarbejde budgetter og overveje finansiering.
• Eleven skal lære at præsentere og pitche deres innovation.
• Eleven skal kunne reflektere over arbejdet med innovationsprocesmodeller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56271401397",
"T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56271401397",
"H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56271401397"
}