Titel
1
|
Undervisningsbeskrivelse erhvervsjura 2a 2024 2025
UNDERVISNINGSBESKRIVELSE
Termin: Maj-juni 2024/25.
Institution: Frederikshavn Handelsgymnasium.
Uddannelse: HHX.
Fag og niveau: Erhvervsjura C.
Lærer: Thea Susanne Sønderby.
Hold: 2aErC23.
EKSAMEN I ERHVERVSJURA C
Forberedelse: Forberedelse af ukendt case: 48 min.
Mundtlig eksamination: Fremlæggelse af case, der udvikler sig til en samtale (inkl. votering + afgivelse af karakter): 24 min.
TILLADTE HJÆLPEMIDLER
• Lærebog: Erhvervsjura C & B – juraens grundregler (lærebog fra Systime): https://erhvervsjura.systime.dk/
Bogen kan ikke lagres lokalt på computeren – og må gerne tilgås via internettet til eksamen.
• OneNote: Supplerende materiale fra OneNote i form af fx opgaver, tjekspørgsmål, hjælpebilag, supplerende tekster og PowerPoints må anvendes til eksamen i offline-version. Elever, der har en MacBook kan desværre ikke anvende OneNote i offline-version og må derfor forud for eksamen downloade alt materiale, så det ligger lokalt på computeren.
• Lectio: Materiale på Lectio skal downloades inden eksamen, så det ligger lokalt på computeren.
• Lovgivning: Der er ikke linket til love i undervisningsbeskrivelsen. Lovgivning skal downloades fra www.retsinformation.dk eller www.Karnov.dk inden eksamen, så den ligger lokalt på computeren.
• Links i undervisningsbeskrivelsen og PodCasts: Øvrige links, PodCasts og hjemmesider, der er henvist til i denne undervisningsbeskrivelse må ikke tilgås til eksamen, men der må gerne lagres information lokalt på computeren forud for eksamen fra disse hjemmesider mv.
UNDERVISNINGSFORLØB
Forløb ① Indledende om erhvervsjura
Forløb ② Demokrati, etik, moral, jura samt digital dannelse
Forløb ③ Retskilder og juridisk metode
Forløb ④ Markedsføringsret
Forløb ⑤ Aftaleret, herunder forbrugeraftaler
Forløb ⑥ Det danske retssystem
Forløb ⑦ Erstatningsrets- og forsikringsret
Forløb ⑧ Køberet
Forløb ⑨ Kreditsikring i forbrugerforhold
Forløb ⑩ Projektforløb/valgfrit fokusområde – med fokus på problemidentificering og problembehandling i en selvvalgt virksomhed i driftsfasen, herunder skriftlig og mundtlig juridisk formidling
Forløb ⑪ Inkasso og Fogedret
Forløb ⑫ Fysiske personers hæftelse
Forløb ⑬ Repetition og eksamensforberedelse
BESKRIVELSE AF DET ENKELTE UNDERVISNINGSFORLØB
..............................................................................................................................................
Forløb ① Indledende om erhvervsjura C
Omfang:
2 lektioner af 45 minutter.
Forløbets indhold og fokus:
Introduktion til faget erhvervsjura på C-niveau, herunder præsentation af forløb, fagets læreplan og vejledning samt at møde hinanden og forventningsafstemme.
Anvendt materiale:
Erhvervsjura C & B – juraens grundregler (lærebog fra Systime):
▶ Erhvervsjura C: https://erhvervsjura.systime.dk/?id=751
▶ Læreplan for erhvervsjura C: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym-laereplaner-2017/hhx/erhvervsjura-c-hhx-august-2017.pdf
• Vejledning til erhvervsjura C: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym-vejledninger-til-laereplaner/hhx/230501vejledning-til-erhvervsjura-c--hhx-august-2022.pdf
..............................................................................................................................................
Forløb ② Intro, demokrati, etik, mora, jural samt digital dannelse
Omfang:
6 lektioner af 45 minutter.
Faglige mål:
”Eleverne skal kunne forstå det demokratiske medborgerskab, juridiske grundprincipper og terminologi”.
Forløbets indhold og fokus:
Fokus ved undervisningen har været, at eleverne gennem kernestoffet har opnået faglig fordybelse, viden og kundskaber om demokratisk forståelse med fokus på sammenhængen mellem jura, moral og etik samt digital dannelse.
Der er ved undervisningen især lagt vægt på:
• At eleverne får indblik i Danmarks forfatning, Grundloven, herunder magtens tredeling, borgernes rettigheder og pligter, demokrati, hvad en retsstat er, formålet med lovgivning og retssikkerhed. Eleverne har arbejdet med ytringsfriheden og regeringens lovgivning ift. afbrænding af hellige skrifter, herunder fået indblik i, hvor mange steder ytringsfriheden er indskrænket ved lov.
• At få eleverne til at reflektere over og forstå, at loven ikke (nødvendigvis) afspejler den enkelte borgers moral og syn på retfærdighed (diskussion af forskellige dagligdags dilemmaer).
• At eleverne får forståelse for begrebet ”digital dannelse”, herunder også de strafferetlige konsekvenser jf. straffeloven ved fx deling af billeder, digitale sexkrænkelser, hacking af andres Facebook-profil mv. Elever har deltaget i et oplæg af anklager fra Nordjyllandspoliti og underviser fra strafferet på Aalborg Universitet, der har fortalt om digital dannelse i et strafferetligt perspektiv, men også om sit arbejde, forholdet til domstolene, hvordan en straffesag foregår mv.
Anvendt materiale:
Kernestof:
Erhvervsjura C & B – juraens grundregler (lærebog fra Systime):
▶ Kap. 1: Demokrati, etik, moral og jura (C).
▶ Kap. 2: Digital dannelse (C).
(Niveau: Det redegørende niveau).
Supplerende materiale:
• Grundloven.
• Straffeloven.
• Bemærkninger til Grundlovens § 77 (s. 80 – 81): https://www.ft.dk/-/media/sites/ft/pdf/publikationer/grundloven/min_grundlov_feb_2022.ashx
• Artikel/film: tv2: https://nyheder.tv2.dk/politik/2023-07-30-regeringen-vil-saette-ind-mod-koranafbraendinger
• Artikel – BT: https://www.bt.dk/politik/indgreb-mod-koranafbraending-deler-juraprofessorer
• Eksempler på, hvordan ytringsfriheden er indskrænket ved lov (s. 771 – 858) https://www.justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Pressemeddelelser/pdf/2020/betaenkning_nr._1573_2020_del_2.pdf
Væsentligste arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning/klasseundervisning, forelæsning, pararbejde, skriftligt arbejde.
..............................................................................................................................................
Forløb ③ Retskilder og juridisk metode
Omfang:
4 lektioner af 45 minutter.
Faglige mål:
”Eleverne skal kunne forstå juridiske grundprincipper og terminologi og anvende juridisk metode til
analyse og vurdering af juridiske problemstillinger samt foretage informationssøgning”.
Forløbets indhold og fokus:
Fokus ved undervisningen har været, at eleverne gennem kernestoffet har opnået faglig fordybelse, viden og kundskaber om retskilder og juridisk metode samt om juridisk informationssøgning.
Der er ved undervisningen især lagt vægt på:
• At eleverne kan redegøre for aspekter omkring nationale retskilder, herunder lovgivningsproceduren i Danmark, forskellen på en lov og en bekendtgørelse mv., betydningen af og forskellen på præceptiv, beskyttelsespræceptiv og deklaratorisk lovgivning og den retlige trinfølge (retskildepyramiden).
• At eleverne bliver introduceret til juridisk metode, således eleven ser, at en opgave skal løses med udgangspunkt i både faktum, jus (retsfaktum), argumentation og løsning, og der derved opnås en struktur ved løsning af juridiske konflikter. I dette forløb er der hermed sket en introduktion til den juridiske metode. Gennem undervisningsåret er der kontinuerligt arbejdet med og anvendt juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger inden for hovedsageligt emnerne: erstatningsret, aftaleret, markedsføringsret, køberet, kreditret samt det valgfrie fokusområde.
Anvendt materiale:
Kernestof:
Erhvervsjura C & B – juraens grundregler (lærebog fra Systime):
▶ Kap. 3: Retskilder (C).
▶ Kap. 4: Juridisk metode (C).
(Niveau: Retskilder: Det redegørende niveau - Juridisk metode: På anvendelsesniveau).
Supplerende materiale:
• www.retsinformation.dk
• www.Karnov.dk
• www.lovtidende.dk
• www.ft.dk
• www.folketingstidende.dk
• https://www.ft.dk/da/folkestyret/folketinget/lovgivningsprocessen-i-folketinget
• https://hoeringsportalen.dk/
• https://www.borgerforslag.dk/
Væsentligste arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning/klasseundervisning, anvendelse af fagprogrammer (Karnov), individuelt arbejde, pararbejde, skriftligt arbejde.
..............................................................................................................................................
Forløb ④ Markedsføringsret
Omfang:
8 lektioner af 45 minutter.
Faglige mål:
”Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger, forstå juridiske grundprincipper og terminologi, foretage et juridisk ræsonnement, udtrykke sig hensigtsmæssigt, foretage juridisk informationssøgning samt anvende retskilder”.
Forløbets indhold og fokus:
Fokus ved undervisningen har været, at eleverne gennem kernestoffet har opnået faglig fordybelse, viden og kundskaber om markedsføringsret og har fået anvendt juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger inden for dette emne.
Der er ved undervisningen især lagt vægt på:
• At eleverne ser på markedsføring med ”juridiske øjne”, herunder markedsføringslovens formål og dynamik - og kan "spotte" markedsføringsret i hverdagen.
• At eleverne får kendskab til markedsføringslovens opbygning med generalklausulerne i MFL § 3 og § 4, de specielle bestemmelser (især §§ 5-9 om vildledning, herunder skjult markedsføring), § 11 (markedsføring mod børn og unge), § 13 (dokumentation af faktiske forhold), § 10 (uanmodet henvendelse til forbrugere), § 20-21 (markedsføring erhvervsdrivende) og sanktioner, især bøder § 37.
• At eleverne får kendskab til konsekvensen af at bryde markedsføringsloven, herunder Forbrugerombudsmandens rolle, kompetencer og opgaver (fx ved at finde oplysninger/vejledninger på Forbrugerombudsmandens hjemmeside).
• At eleverne får ”anvendt” teorien ved at løse virkelighedsnære opgaver indenfor markedsføring med udgangspunkt i den juridiske metode. Ved løsning af opgaver er der især lagt vægt på struktur – og at eleverne kan argumentere med konkret hjemmel i markedsføringslovens specialbestemmelser og ikke alene generalklausulerne.
• Der er i undervisningen/ved opgaveløsningen anvendt billeder til illustration af markedsføring i strid med markedsføringsloven.
Anvendt materiale:
Kernestof:
Erhvervsjura C & B – juraens grundregler (lærebog fra Systime):
▶ Kap. 16: Markedsføring (C).
(Niveau: Det analyserende og redegørende niveau).
Supplerende materiale:
• Markedsføringsloven.
• www.forbrug.dk
• www.forbrugerombudsmanden.dk
..............................................................................................................................................
Forløb ⑤ Aftaleret, herunder forbrugeraftaler
Omfang:
18 lektioner af 45 minutter.
Faglige mål:
”Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger, forstå juridiske grundprincipper og terminologi, foretage et juridisk ræsonnement, udtrykke sig hensigtsmæssigt, foretage juridisk informationssøgning samt anvende retskilder”.
Forløbets indhold og fokus:
Fokus ved undervisningen har været, at eleverne gennem kernestoffet har opnået faglig fordybelse, viden og kundskaber om aftaleret og har fået anvendt juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger inden for dette emne.
Aftaleret og forbrugeraftalerretten er behandlet som et sammenhængende emne.
Der er ved undervisningen især lagt vægt på:
• At eleverne ved, hvordan en bindende AFTALE indgås og har kendskab til tilbud, forskellen på en opfordring til tilbud/tilbud, svar (afslag/accept) på tilbud, acceptfrist, herunder legal acceptfrist, uoverensstemmende/forsinket accept, pligtmæssig reklamation samt tilbagekaldelse af svar (tilbud og accept/afslag).
• At eleverne forstår, at en indgået aftale som udgangspunkt er juridisk bindende, men der er omstændigheder omkring aftalens indgåelse/aftalens indhold, som kan medføre, at aftalen bliver UGYLDIG (stærke/svage ugyldighedsgrunde), forskellen på de stærke og svage ugyldighedsgrunde samt betydningen af løftemodtagerens god tro ved de svage ugyldighedsgrunde.
• At eleverne får grundlæggende forståelse for, hvad en FULDMAGT er, fuldmagtsformer, parterne ved fuldmagt, forskellen mellem bemyndigelse og legitimation, samt hvad der sker ved overskridelse af fuldmagtens legitimation. Fokus har især været rettet mod stillingsfuldmagten og § 18-fuldmagten.
• At eleverne forstår de særlige rettigheder, som FORBRUGERE (contra aftaler ml. 2 erhvervsdrivende) har jf. forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven, herunder at forbrugeraftaleloven er beskyttelsespræceptiv og de særlige regler i denne lov omkring forbud mod uanmodet henvendelse fra de erhvervsdrivende, forbud mod negativ aftalebinding, Robinsonlisten, forbrugerens fortrydelsesret ved fjernsalg og aftaler indgået uden for fast forretningssted ctr. bytteservice/returservice i fysiske butikker, den erhvervsdrivendes oplysningspligt i forbrugeraftaler mv.
• At eleverne får ”anvendt” teorien ved at løse opgaver indenfor aftaleretten med udgangspunkt i den juridiske metode.
• At eleverne får indblik i, hvordan en eksamen i erhvervsjura foregår (løsning og gennemgang af en gammel eksamensopgave i forbrugeraftaleret og markedsføringsret).
Anvendt materiale:
Kernestof:
Erhvervsjura C & B – juraens grundregler (lærebog fra Systime):
▶ Kap. 9: Aftaleret (kap. 9 – 12).
▶ Kap. 10: Aftalers indgåelse(C).
▶ Kap. 11: Fuldmagt (C).
▶ Kap. 12: Aftalers ugyldighed (C).
▶ Kap. 13: Forbrugerret (kap. 13 – 15) (C).
▶ Kap. 14: Forbrugeraftaler(C).
(Niveau: Aftaleret: Det analyserende og vurderende niveau – Forbrugeraftaler: Det analyserende og
vurderende niveau).
Supplerende materiale:
• Aftaleloven.
• Forbrugeraftaleloven.
• Artikel – Forbrug.dk om Fortrydelsesret og returret: https://www.forbrug.dk/raad-og-rettigheder/e-handel/fortrydelsesret-og-klager/
• www.forbrug.dk
Væsentligste arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning/klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, skriftligt arbejde.
..............................................................................................................................................
Forløb ⑥ Det danske retssystem
Omfang:
2 lektioner af 45 minutter.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne forstå juridiske grundprincipper og terminologi og foretage juridisk informationssøgning.
Forløbets indhold og fokus:
Fokus ved undervisningen har været, at eleverne gennem kernestoffet har opnået faglig fordybelse, viden og kundskaber om det danske retssystem.
Der er ved undervisningen især lagt vægt på:
• At eleverne opnår kendskab til DET DANSKE RETSSYSTEMS OPBYGNING, opgaver, værneting, en retssags forløb (sagens forberedelse, retsmødet, hovedforhandlingen, anke), retssagens parter og sagens omkostninger mv.
Anvendt materiale:
Kernestof:
Erhvervsjura C & B – juraens grundregler (lærebog fra Systime)
▶ Kap. 5: Det danske retssystem – Retssager (C).
(Niveau: Det redegørende niveau).
Supplerende materiale:
• Retsplejeloven.
• www.domstol.dk
• Film: Retten indefra fra DR1: Giver skyld straf? https://www.dr.dk/drtv/episode/retten-indefra_-giver-skyld-straf_51040
• https://www.domstol.dk/om/organisation/Pages/default.aspx
• Om hovedforhandlingen: https://www.youtube.com/watch?v=gCTLsew9SGc&list=PL-5l55N4qVdzNkJKbIXSbZSUPfCkkdgLN&index=6
• Hvordan opfører man sig i retten: https://www.youtube.com/watch?v=VovbYTenTIc
•Hvor skal man sidde under en hovedforhandling: https://www.youtube.com/watch?v=2DaVw0xtGIE&list=PL-5l55N4qVdzNkJKbIXSbZSUPfCkkdgLN&index=4
Væsentligste arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning/klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, skriftligt arbejde.
..............................................................................................................................................
Forløb ⑦ Erstatningsret og forsikringsret
Omfang:
12 lektioner af 45 minutter.
Faglige mål:
”Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger, forstå juridiske grundprincipper og terminologi, foretage et juridisk ræsonnement, udtrykke sig hensigtsmæssigt, foretage juridisk informationssøgning samt anvende retskilder”.
Forløbets indhold og fokus:
Fokus ved undervisningen har været, at eleverne gennem kernestoffet har opnået faglig fordybelse, viden og kundskaber om erstatning uden for kontrakt, herunder generelle forsikringsretlige principper og har fået anvendt juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger inden for erstatning uden for kontrakt.
Der er ved undervisningen især lagt vægt på:
• At eleverne har viden om, at der ved ERSTATNING UDEN FOR KONTRAKT er 4 erstatningsbetingelser, der skal opfyldes for, at skadevolder er erstatningsansvarlig, men at der alligevel kan ske lempelse/bortfald af erstatningen grundet egen skyld, objektive ansvarsfrihedsgrunde mv. Alle betingelserne er gennemgået grundigt, men i undervisningen har der især været fokus på ansvarsgrundlaget, herunder culpabedømmelsen, graden af skyld, forskellen mellem culpaansvaret og det objektive ansvar, variationerne i culpaansvaret (børns erstatningsansvar, professionsansvar, præsumptionsansvar), objektivt ansvar, herunder især produktansvar samt arbejdsgiveransvar jf. DL 3-19-2.
• At eleverne har kendskab til de vigtigste bestemmelser i erstatningsansvarsloven, især § 1 og § 19.
• At eleverne har et overordnet kendskab til FORSIKRING og formålet med forsikring, herunder forsikringstyper og forsikringsaftalens indgåelse, fortrydelsesret ved aftaleindgåelse samt dækning ved skadens indtræden.
• At eleverne får ”anvendt” teorien ved at løse opgaver indenfor erstatning uden for kontrakt med udgangspunkt i den juridiske metode.
Anvendt materiale:
Kernestof:
Erhvervsjura C & B – juraens grundregler (lærebog fra Systime):
▶ Kap. 6: Erstatningsret – og forsikringsret (kap. 6 – 8) (C).
▶ Kap. 7: Erstatningsret (C).
▶ Kap. 8: Forsikringsret (C).
(Niveau: Erstatningsret: Det analyserende og vurderende niveau – Forsikringsret: Det redegørende
niveau).
Supplerende materiale:
• Danske Lov (3-19-2 om arbejdsgiveransvar).
• Erstatningsansvarsloven.
• LBKL om hæftelse for børns erstatningsansvar,
• Produktansvarsloven.
• U2003.2288V (Levering af salmonellaforurenede æg.
Væsentligste arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning/klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, skriftligt arbejde.
..............................................................................................................................................
Forløb ⑧ Køberet
Omfang:
13 lektioner af 45 minutter.
Faglige mål:
”Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger, forstå juridiske grundprincipper og terminologi, foretage et juridisk ræsonnement, udtrykke sig hensigtsmæssigt, foretage juridisk informationssøgning samt anvende retskilder”.
Forløbets indhold og fokus:
Fokus ved undervisningen har været, at eleverne gennem kernestoffet har opnået faglig fordybelse, viden og kundskaber om køberet og har fået anvendt juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger inden for dette emne.
Handelskøb, forbrugerkøb og civilkøb er behandlet i et sammenhængende forløb.
Der er ved undervisningen især lagt vægt på:
• At eleverne har forståelse for forskellen mellem handelskøb og forbrugerkøb og de i lærebogen mange køberetlige begreber (fx genus/species, sælgers forpligtelse/misligholdelse, købers forpligtelse/misligholdelse, forsinkelse, mangler, sælgers/købers misligholdelsesbeføjelser, levering/ risikoovergang, SAS-reglen, undersøgelsespligt, fordringshavermora m.v. Der er ved undervisningen især lagt vægt på sælgers forpligtelse og misligholdelse og køberens misligholdelsesbeføjelser.
• At eleverne får ”anvendt” teorien ved at løse opgaver indenfor køberetten med udgangspunkt i den juridiske metode.
Anvendt materiale:
Kernestof:
Erhvervsjura C & B – juraens grundregler (lærebog fra Systime):
▶ Kap. 15: Forbrugerkøb (C).
▶ Kap. 21: Handelskøb (C).
(Niveau: Handelskøb: Det analyserende og vurderende niveau – Forbrugerkøb: Det analyserende og
vurderende niveau).
Supplerende materiale:
• Købeloven.
Væsentligste arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning/klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, skriftligt arbejde.
..............................................................................................................................................
Forløb ⑨ Kreditsikring i forbrugerforhold
Omfang:
11 lektioner af 45 minutter.
Faglige mål:
”Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger, forstå juridiske grundprincipper og terminologi, foretage et juridisk ræsonnement, udtrykke sig hensigtsmæssigt, foretage juridisk informationssøgning samt anvende retskilder”.
Forløbets indhold og fokus:
Fokus ved undervisningen har været, at eleverne gennem kernestoffet har opnået faglig fordybelse, viden og kundskaber om kreditaftaler og kreditsikring (ejendomsforbehold, overordnet kaution og pant) og har anvendt juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger inden for disse emner (dog ikke kaution).
Der er ved undervisningen især lagt vægt på:
• At eleverne får en overordnet forståelse for kreditaftaler, kreditsikring og formålet hermed.
• At eleverne opnår viden om, hvad en KREDITAFTALE (herunder kreditkøb af løsøregenstand) er, formålet med kreditaftaleloven, oplysningspligten forud for indgåelse af en kreditaftale, betingelserne for og virkningen af et gyldigt EJENDOMSFORBEHOLD, kvalificeret misligholdelse, opgørelsen ved tilbagetagelse af en løsøregenstand solgt med et ejendomsforbehold samt reglen om forbud mod underpant ved kreditkøb.
• At eleverne opnår viden om PANT, herunder stiftelsesmåder, parterne i en pantsætningsaftale, hvad panthaver kan få pant i (fokus på løsøre men der er også inddraget pant i fast ejendom, pantsætningsformer (håndpant, underpant), prioritetsordenen, sikringsakter og prioritetsvirkningen. Ejendomspantets omfang og erhvervspant TL § 38 og TL § 37 er ikke gennemgået.
• At eleverne ved konkret informationssøgning på nettet har fundet oplysninger om hæftelser på fast ejendom via www.tinglysning.dk og dermed har fået en både teoretisk og praktisk tilgang til tinglysning.
• At eleverne får ”anvendt” teorien ved at løse opgaver indenfor kreditsikring med udgangspunkt i den juridiske metode.
Anvendt materiale:
Kernestof:
Erhvervsjura C & B– juraens grundregler (lærebog fra Systime):
▶ Kap. 18: Kreditret (kap. 18 – 24) (C).
▶ Kap. 19: Kreditaftaler (C).
▶ Kap. 20: Kredit med ejendomsforbehold (C).
▶ Kap. 21: Pant i forbrugerforhold (C).
▶ Kap. 22: Tinglysning (C).
(Niveau: Det analyserende og vurderende niveau).
Supplerende materiale:
• Kreditaftaleloven.
• Markedsføringsloven.
• Tinglysningsloven.
• www.tinglysning.dk
• www.tinglysningsretten.dk
• https://www.youtube.com/watch?v=hPEDQjWpyjg
Væsentligste arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning/klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, skriftligt arbejde.
..............................................................................................................................................
Forløb ⑩ Projektforløb/valg frit fokusområde – med fokus på problemidentificering og problembehandling i en selvvalgt virksomhed i driftsfasen, herunder skriftlig og mundtlig juridisk formidling.
Omfang:
6 lektioner af 45 minutter.
Faglige mål:
”Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger, forstå juridiske grundprincipper og terminologi, foretage et juridisk ræsonnement, udtrykke sig hensigtsmæssigt, foretage juridisk informationssøgning samt anvende retskilder”. Desuden her fokus på læreplanens punkt. 2.1 om at ”eleverne skal kunne forstå juridiske problemstillinger i samspil med andre fag”.
Forløbets indhold og fokus:
Jævnfør læreplanens punkt 3.2 om arbejdsformer skal der i det samlede forløb gennemføres mindst et mindre projektforløb med afsluttende mundtlig rapportering, ligesom erhvervsjura C jf. læreplanens punkt 2.1. er omfattet af kravet om generelle samspil mellem fagene. I dette forløb er der arbejdet med problembehandling og problemidentificering i en selvvalgt virksomhed i driftsfasen, herunder skriftlig og mundtlig juridisk formidling. Eleverne har skullet arbejde med de punkter, som der er i en synopsis i erhvervsjura B – blot har arbejdet med punkterne skulle fremgå af et PowerPoint og ikke en synopsis, dvs. virksomhedspræsentation af en virksomhed i drift med et juridisk fokus/ juridisk udfordring (anvendt viden fra VØ/afsætning), overveje metode og teoriafgrænsning, identificere mindst 2 juridiske emneområder, udarbejde 4 juridiske problemstillinger indenfor emneområderne, finde retskilder og juridisk teori til mindst en af problemstillingerne, analysere og vurdere den valgte problemstilling ift. teori (og faktum) samt foretage en perspektivering til relevante domme artikler eller andre fag mv. PowerPointet har skullet fremlægges – og eleverne har fået mundtlig feedback herpå.
Anvendt materiale:
Kernestof:
Mindst 2 forskellige kapitler i kernestofområder på C-niveau og dermed lærebog fra Systime Erhvervsjura C & B– juraens grundregler, da eleverne har skulle identificere og problembehandle mindst 2 juridiske områder.
(Niveau: Det analyserende og vurderende niveau).
Væsentligste arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning (oplæg), projektarbejde, anvendelse af fagprogrammer (Karnov), gruppearbejde, skriftligt arbejde, projektarbejde, mundtlig formidling.
..............................................................................................................................................
Forløb ⑪ Inkasso og Fogedret
Omfang:
3 lektioner af 45 minutter.
Faglige mål:
”Eleverne skal forstå juridiske grundprincipper og terminologi, foretage et juridisk ræsonnement, udtrykke sig hensigtsmæssigt, foretage juridisk informationssøgning samt anvende retskilder”.
Forløbets indhold og fokus:
Fokus ved undervisningen har været, at eleverne gennem kernestoffet har opnået faglig fordybelse, viden og kundskaber om det danske retssystem samt de generelle principper ved individualforfølgning.
Der er ved undervisningen især lagt vægt på:
• At eleverne ved INDIVIDUALFORFØLGNING forstår forskellen på den udenretlige og indenretlige inkasso samt får en grundlæggende forståelse for inkassovirksomhed og god inkassoskik, hvordan en sag kan komme i fogedretten (eksekutionsgrundlag jf. RPL § 478), hvad der sker under fogedretsmødet (insolvenserklæring, afdragsordning, udlæg mv.), konsekvens ved udeblivelse fra fogedretsmødet, hvad der kan foretages udlæg i, og hvad retsvirkningen af et udlæg er, tvangsauktion, mv. Eleverne har i undervisningen afholdt et fiktivt fogedretsmøde.
Anvendt materiale:
Kernestof:
Erhvervsjura C & B– juraens grundregler (lærebog fra Systime)
▶ Kap. 24: Inkasso og Fogedret (C).
(Niveau: Individualforfølgning: Det redegørende niveau).
Supplerende materiale:
• Retsplejeloven.
• Inkassoloven.
• Renteloven.
• https://www.youtube.com/watch?v=7WNie-cX1jw
• https://www.youtube.com/watch?v=z8QQeRFvPGQ
• https://www.youtube.com/watch?v=VV_KccHfAGUFogedretten & tvangsfuldbyrdelse
• https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=FzQ6vQYZXXY&feature=emb_logo
Væsentligste arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning/klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, skriftligt arbejde, rollespil.
..............................................................................................................................................
Forløb ⑫ Fysiske personers hæftelse
Omfang:
3 lektioner af 45 minutter.
Faglige mål:
”Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger, forstå juridiske grundprincipper og terminologi, foretage et juridisk ræsonnement, udtrykke sig hensigtsmæssigt, foretage juridisk informationssøgning samt anvende retskilder”.
Forløbets indhold og fokus:
Fokus ved undervisningen har været, at eleverne gennem kernestoffet har opnået faglig fordybelse, viden og kundskaber om fysiske personers hæftelse/hæftelse mellem ægtefæller og har anvendt juridisk metode til analyse og vurdering af juridiske problemstillinger inden for dette emne.
Der er ved undervisningen især lagt vægt på:
• At eleverne opnår viden om fysiske personers hæftelse og hæftelse mellem ægtefælle, herunder forstår hvad et formuefællesskab indebærer (særråden, særhæften, og ligedeling ved skifte) samt har en overordnet viden om ægtepagter og virkningen heraf.
• At eleverne får ”anvendt” teorien ved at løse opgaver indenfor hæftelse med udgangspunkt i den juridiske metode.
Anvendt materiale:
Kernestof:
Erhvervsjura C & B– juraens grundregler (lærebog fra Systime):
▶ Kap. 23: Fysiske personers hæftelse (C).
(Niveau: Det analyserende og vurderende niveau).
Supplerende materiale:
• Ægtefælleloven.
• Ægteskabsloven.
Væsentligste arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning/klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, skriftligt arbejde.
..............................................................................................................................................
Forløb ⑬ Repetition og forberedelse til eksamen
Omfang:
5 lektioner af 45 minutter.
Forløbets indhold og fokus:
Eleverne har gennemgået opgaven fra "Ved det grønne bord" samt set den tilhørende video fra eksamen. Eksamen er drøftet, herunder tid, hjælpemidler, gode råd mv. Desuden er der igen henvist til læreplan (faglige mål), vejledning og karakterbekendtgørelsen.
Til sidst har eleverne lavet en repetitionsopgave (48 minutters forberedelse, herefter mundtlig gennemgang, hvor udvalgte elever har været til mundtlig eksamen).
Anvendt materiale:
Kernestof:
Erhvervsjura C & B– juraens grundregler (lærebog fra Systime):
▶ Bliv klar til eksamen.
Supplerende materiale:
• Ved det grønne bord i erhvervsjura.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, mundtlig fremlæggelse.
|