Holdet 2023 TyB/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold 2023 TyB/c (1cTyB23, 2cTyB23)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#0 Oversigt over tilladte hjælpemidler
Titel 2 Forløb#1 Grammatik und Handelskorrespondance
Titel 3 Forløb#2 Intro und kennenlernen
Titel 4 Forløb#3 Jungunternehmer (EKSAMEN)
Titel 5 Forløb#4 Trends und Perspektiven (EKSAMEN)
Titel 6 Forløb#5 Die DDR (EKSAMEN)
Titel 7 Forløb#6 Die Roboter der Zukunft (EKSAMEN)
Titel 8 Forløb#7 Kurzfilm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#0 Oversigt over tilladte hjælpemidler

I undervisningen har vi benyttet os af følgende hjælpemidler:

https://www.minlæring.dk
her er eleverne prøvet i diverse grammatikker (se hvilke under Forløb# Grammatik)

https://www.ordbogen.com/da/

TyskB-A grammatikoversigt (eget materiale)

Noter og hjælp i undervisningen, som findes i arbjedsbladene, som er lagt op på hvert modul (eget materiale)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 189 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#1 Grammatik und Handelskorrespondance

1. GRAMMTIK:

Der er undervist ud fra eget materiale samt opgaver på minlæring.dk

1. ordklasser (hovedsaligt i AP)

2. ordbogsopslag (inkl. undervisning i ordklassernes forkortelser samt ordbogens opbygning)

3. sætningsanalyse (AP + i tyskundervisningen + i afleveringer)

4. ubestemte kendeord

5. bestemte kendeord

6. kongruens

7. de fem hovedtider - inkl. hjælpeverberne

8. regelmæssige verber

9. uregelmæssige verber

10. ordstilling

11. forholdsord

12. pronominer: personlige, possessive, relative

Undervisningen i grammatik er desforuden i høj grad koblet til arbejdet med fagets øvrige discipliner, eksempelvis tekstlæsning og mundtligt og skriftligt sprog.


2. HANDELSKORRESPONDANCE:

Eleverne har arbejdet med egenproduceret case "Die Schule an der Marcus Alle" - her har eleverne arbejdet med processen fra forespørgsel til ordre.

Eleverne har fået et indblik i formalia ifm. tysk handelskorrespondance vs. dansk handelskorrespondance mht. formelt/uformelt sprogbrug, opsætning, høflighed, placering af standarder i brev og mail.

Desforuden er eleverne præsenteret for følgende links:
https://www.wirtschaftsdeutsch.de/lehrmaterialien/korrespondenz-textbausteine-anfrage.pdf (d. 07.05.2023)
https://www.wirtschaftsdeutsch.de/lehrmaterialien/korrespondenz-textbausteine-angebot.pdf (d. 07.05.2023)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 189 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#2 Intro und kennenlernen

Forløbet "Intro und Kennenlernen" er det første forløb i den nye studieretningsklasse og tjener til at lære hinanden at kende, smide hemninger ift. at tale tysk mv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#3 Jungunternehmer (EKSAMEN)

I førløbet "Jungunternehmer" har eleverne indledningsvist kort arbejdet med den danske virksomhed "Shaping New Tomorrow" for efterfølgende at se nærmere på unge tyskere , som har startet egen virksomhed op. Løbende er der arbejdet med nøgleord til temaet, som eleverne dermed har lært at anvende ift. emnet. Der undervejs arbejdet med bl.a. pitch.

1. Jungunternehmer in Dänemark
https://www.xing.com/pages/shapingnewtomorrow/about_us

2. Kilian Trotier: Cool bleiben
https://www.zeit.de/2015/30/markus-deibler-eis-verkaufen-schwimmweltmeister

3. Anna Günther: Großer Erfolg mit kleinen Körnern
https://www.sueddeutsche.de/karriere/lifestyle-muesli-als-geschaeftsidee-grosser-erfolg-mit-kleinen-koernern-1.1331754

4. Ein bisschen Südsee
https://www.spiegel.de/spiegelwissen/downshifting-leben-mit-weniger-arbeit-stress-und-geld-a-1059129.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#4 Trends und Perspektiven (EKSAMEN)

Forløbet har til formål at give eleverne et indblik i den tyske hverdag og kultur med henblik på grøn tankegang. Forløbet lægger ligledes op til, at eleverne kan reflektere over eget forhold til bæredygtighed og derigennem lære faste vendinger og ord.

Was ist ein Trend?
EINE DEFINITION FORMULIEREN
NEUE TRENDS BESCHREIBEN
DEINE TRENDS BESCHREIBEN

„Zero Waste“
EINSTIEG – den Begriff verstehen
DER TEXT 1: „Trend „Zero Waste“: Der Jahresmüll in einem Glas“
Vor dem Lesen – mit Vokabeln arbeiten
Während des Lesens – richtig oder falsch?
Nach dem Lesen – eine Liste machen
Nach dem Lesen – ein Zitat kommentieren
Nach dem Lesen – eine Diskussion führen
Nach dem Lesen – ein Bild beschreiben und einen Denkzettel machen
„Lebensmittel retten“
EINSTIEG – mit einem Video arbeiten https://www.youtube.com/watch?v=IJIRuXvChBU

DER TEXT 2: Marcel Leubecher und Simone Meyer: Mmmmh… Lecker, Müll!
Vor dem Lesen – mit Vokabeln arbeiten
Vor dem Lesen – den Titel besprechen
Während des Lesens – Fragen beantworten
Nach dem Lesen – Einen Begriff erklären
Nach dem Lesen – einen Comic erstellen
„Vom Wert des Teilens“

DER TEXT 3: Mirjam Hecking: Meins ist auch deins
Vor dem Lesen - den Titel besprechen
Vor dem Lesen – den Wortschatz erweitern
Während des Lesens – Fragen beantworten
Nach dem Lesen – Informationen im Text suchen
Nach dem Lesen – Themen diskutieren
Nach dem Lesen – Tic Tac Toe spielen

Tekster og inspiration fra: https://genau.ibog.gyldendal.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Forløb#5 Die DDR (EKSAMEN)

Målet med forløbet er at give eleverne et grundlæggende kendskab til die DDR og hverdagen her. Der arbejdes med forskellige aspekter af emnet: Hvordan så hverdagslivet ud for en DDR-borger? Hvordan
var forholdet mellem stat og borger? Hvordan opererede Stasi? Flugthistorier mm.


Zeitleiste – von 1945 bis 1990. Fokus: die DDR

”Das Leben der Anderen” – Film https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=CFUFILM1108774&cfuid=1

Die DDR – (immer noch) gehasst
http://blogs.taz.de/vollandsblog/2009/04/27/briefwechsel_ddr_heute_uta_an_wolfgang_schaeuble_und_jens_reich/

Stasi-Kinder
https://www.mdr.de/geschichte/ddr/alltag/familie/stasikinder-100.html

Die Berliner Mauer und die innere deutsche Grenze https://api.playposit.com/go/share/528265/258543/0/0/Die-innerdeutsche-Grenze

Die cleversten Fluchten aus der DDR – Horst Beyer
http://www.youtube.com/watch?v=Mqx6KnC5p8I

Die cleversten Fluchten aus der DDR – Anneliese Trauzettel
http://www.youtube.com/watch?v=fA2jmQUyj90&feature=relmfu

Die Todesschützen
Kilde: ukendt

Kleingeschichten aus der DDR
https://www.zeitklicks.de/ddr/politik

DDR-Flucht eines 15-Jährigen – „Was haben sie dann im Kofferraum?“
https://www.spiegel.de/einestages/ddr-flucht-wie-ein-15-jaehriger-es-in-den-westen-schaffte-a-1114302.html

Die DDR – (immer noch) geliebt
Sehnsucht nach der guten alten Zeit? http://www.dw.de/sehnsucht-nach-der-guten-alten-zeit/a-18037690

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Forløb#6 Die Roboter der Zukunft (EKSAMEN)

Målet med forløbet "Die Zukunft der Roboter" er at give eleverne et indblik i det tekniske leje og fremskridt i Tyskland. Fokus i forløbet har været at kigge på forskellige former for roboters/cobots' funktion og indvirkning både privat, i det offentlige samt i tyske virksomheder.

1. Thomas Magenheim: Cobots sollen Partner der Menschen sein.
https://genau.systime.dk/?id=154  

2. Über 100.000 Roboter im Einsatz
https://www.universal-robots.com/de/

3. Einsatz des sozialen Roboters Navel im Pflegeheim Eichenau
https://www.youtube.com/watch?v=Mpr55bYjlbE&t=752s

4. Wenn Sir James das Schnitzel bringt
https://www.tagesschau.de/wissen/forschung/roboter-kellner-101.html  

5. Kraftfahrt-Bundesamt sicher: Bis 2030 sind Robo-Busse Normalität
https://www.noz.de/lebenswelten/auto-fahrrad-bahn/artikel/ki-und-autonomes-fahren-kba-praesident-sieht-verkehrs-revolution-48013018

6. Tim Bendzko: Keine Maschine
https://www.youtube.com/watch?v=u5Vz7obL460
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#7 Kurzfilm

Forløbet Kurzfilm har eleverne især arbejdet med at lytte og forstå autentisk tysk samt føre en samtale om emnerne i kortfilmene. Der er yddermere arbejdet forskelligt med hver kortfilm - det være sig ordforråd/faste vendinger, interviews, filmfremstilling mv.

1.0 10 Cent (3:48)
https://www.youtube.com/watch?v=61GxqapqyqA

2.0 Germany – New Horizons (7.09)
https://www.youtube.com/watch?v=Ip5yoK9XbuE

3.0 Täglicher Wahnsinn mit den Öffentlichen (3.40)
https://www.youtube.com/watch?v=zA7Dzqs0ZmU

4.0 Zing (8.04)
https://www.youtube.com/watch?v=BETa92ALukA

5.0 Bienenstich ist aus (14.59)
https://www.youtube.com/watch?v=cBODVmDo_uE&t=40s

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde