Frederikshavn Handelsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederikshavn Handelsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyB/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Hold
2023 TyB/c (
1cTyB23
,
2cTyB23
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#0 Oversigt over tilladte hjælpemidler
Titel 2
Forløb#1 Grammatik und Handelskorrespondance
Titel 3
Forløb#2 Intro und kennenlernen
Titel 4
Forløb#3 Jungunternehmer (EKSAMEN)
Titel 5
Forløb#4 Trends und Perspektiven (EKSAMEN)
Titel 6
Forløb#5 Die DDR (EKSAMEN)
Titel 7
Forløb#6 Die Roboter der Zukunft (EKSAMEN)
Titel 8
Forløb#7 Kurzfilm
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#0 Oversigt over tilladte hjælpemidler
I undervisningen har vi benyttet os af følgende hjælpemidler:
https://www.minlæring.dk
her er eleverne prøvet i diverse grammatikker (se hvilke under Forløb# Grammatik)
https://www.ordbogen.com/da/
TyskB-A grammatikoversigt (eget materiale)
Noter og hjælp i undervisningen, som findes i arbjedsbladene, som er lagt op på hvert modul (eget materiale)
Indhold
Kernestof:
1+2 Arbeitsblatt (Intro + Kennenlernen).docx
Vi arbejder på mini-afleveringen i 60 min.
3+4 Arbeitsblatt (Intro + Kennenlernen).docx
5+6 Arbeitsblatt (Intro + Kennenlernen).docx
7+8+9 Arbeitsblatt (Info + Kennelernen).docx
Der Text: ”Ein Stadtbummel”
Winteraufgabe - mündlich.docx
10+11 Arbeitsblatt (Intro + Kennenlernen).docx
LAV lektien: Nevin unterwegs auf der Strasse (opgaven findes i Arbeitsblatt fra i mandags)
Jungunternehmer 1+2.docx
Jungunternehmer 3+4.docx
Warum habe ich die Studienrichtung ”Iværksætteri“ gewählt?
LEKTIE:
Jungunternehmer 5+6.docx
LEKTIE fra i fredags:
Jungunternehmer 7+8.docx
1. OPSAMLING PÅ KLASSEN.docx
Jungunternehmer 9+10.docx
Jungunternehmer%2011+12[1].docx
NOTE til Heidi: INFO om TyskA (valgfagsorientering) (15-20 min.)
DAS LOGO UND DEN SLOGAN BESCHREIBEN (30 + 15 min.)
Jungunternehmer 13+14.docx
Jeg er sikker på, at nogle af jer har noget at byde på ift. nedenstående - I arbejdede på punkterne i sidste lektion. I får lige 10 min. til at finde jeres noter og samle op med jeres gruppemedlemmer.
Sammenligning af krav på TyskB og TyskA
Jungunternehmer 15+16.docx
Ingen lektie
Jungunternehmer 17+18.docx
image.png
Resümee vom Text
Præmie til bedste sætningsanalyse-stafet-gruppe :))
Fragen zum Text: "Anna Günther: Großer Erfolg mit kleinen Körnern“ (Auf der Seite 11-12 im Kompendium)
MEDBRING pr. gruppe et slips og en farverig hue:
LÆS og FORSTÅ teksten "Myboshi - Jungunternehmer" - teksten er vedhæftet denne lektion. I skal arbejde sammen om teksten med en klassekammerat, så det er vigtigt at forberede sig.
Myboshi - Jungunternehmer.docx
HUSK:
Jungunternehmer 21+22.docx
INGEN LEKTIE
I skal lave en gruppeaflevering på klassen/i byen. Mere info, når vi mødes i dag. Sideløbende har vi karaktersamtaler.
Formativ evaluering - TyskHH1c24.docx
Grupper:
Jungunternehmer 23+24.docx
I får i dag 30 min. til at færdiggøre afleveringen fra i mandags (Meine Studienstadt).
Venligst læs og forstå de to første passager i teksten "Ein bisschen Südsee" i kompendiet på s. 16 (de to passager er kopieret ind herunder):
Besvar følgende spørgsmål til de to første passager:
Jungunternehmer 25+26.docx
Jungunternehmer 27+28.docx
INGEN lektier
Trends und Perspektiven 3+4.docx
10 print af Trends und Perspektiven
Trends und Perspektiven 5+6.docx
Lav den lille tekst færdig med selvvalgt trend:
Vi skal arbejde med en tekst, som omhandler, hvordan man kan være mere bæredygtig omkring affald. Oversæt nedenstående nøglegloser til dansk:
Trends und Perspektiven 7+8.docx
LAV punkt 3.e i Arbeitsblatt 5+6 fra d. 23. april
BESØG af tyskere - program for seks lektioner.docx
Trends und Perspektiven 9+10.docx
INGEN lektier!
Trends und Perspektiven 11+12.docx
BESVAR følgende spørgsmål (HUSK at anvende Müll-Vokabeln. Müll-Vokbeln findes i Arbeitsblatt 9+10):
Trends und Perspektiven 13+14.docx
Læs teksten “Zero Waste” i kompendiet på s. 7-8. + lav opgaven “falsch und richtig” hertil - opgaven finder du i Arbeitsblatt 11+12
Trends und Perspektiven 15+16.docx
Ingen lektier.
Trends und Perspektiven 17+18+19.docx
Trends und Perspektiven 20+21.docx
Trends und Perspektiven 22+23.docx
OPGAVEN "Müll" (under opgaver i Lectio)
Trends und Perspektiven 24+25.docx
Trends und Perspektiven 26+27.docx
KleingruppeVon … bis …Sarah, Elias, Magnus L. og LarsenAls der Wagen – mit anderen zu teilenPrecht og Magnus B.Ökonomie des Teilens – gern zusammentunOlesen og SebastianDoch auch wenn – mehr nicht nötig:Sara, Boye und FrandsenVor allem junge – in Deu
Trends und Perspektiven 28+29.docx
HUSK, at afleveringen "Müll" skal være klar til aflevering.
Nedenstående opgaver står i Arbeitsblatt 26+27
Trends und Perspektiven 30+31.docx
Det er MEGET vigtigt, at I til i dag forstår HELE teksten "Meins ist auch deins" på s. 17-21 i kompendiet. I timen sætter jeg alle jeres små resmueer af tildelte tekststykker på tavlen, så I kan gengive HELE teksten mundtligt.
KREATIVOPGAVE:
Trends und Perspektiven 32+33.docx
Marker alle modalverber + hovedverbum (det betydningsbærende verbum) i nedenstående tekst:
Trends und Perspektiven 34+35.docx
Lav opgaverne med modalverber/mådesudsagnsord - kig i Arbeitsblatt 30+31 og 32+33 for hjælp:
Omskriv tekst fra nutid til nutid med modalverber:
Nyt forløb: Die DDR
1+2 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Vi gennemgår "Herbstferien 2024" - modalverber - lav denne færdig til i dag (Findes i Arbeitsblatt fra i onsdags).
Vi ser resten af filmen "Das leben der Anderen".
3+4 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Vi ser resten af filmen "Das Leben der Anderen" - minut 02:11
Tjek besked sendt i Lectio
5+6 Arbeitsblatt (Die DDR)..docx
Vi ser de sidste minutter af "Das Leben der Anderen"
7+8 Arbeitsblatt (Die DDR)..docx
LÆS og FORSTÅ teksterne på s. 5-7 i DDR-kompendiet (I ved, hvor I finder kompendiet!) + I skal besvare de dertilhørende opgaver, som ligeledes findes i kompendiet under teksterne.
9+10 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
11+12 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Lav øvelserne på Minlæring - Ordstilling:
Iben fremlægger om sin tur til Frankrig.
13+14 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Lav nedenstående SOLO-opgave omhandlende Berlinermuren samt grænsen mellem det tidligere Østtyskland (DDR) og Vesttyskland (BRD)
15+16 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
LEKTIE: Lav hele punkt 2 i Arbeitsblatt 13+14 (Arbeitsblatt 13+14 er vedhæftet lektionerne d. 5. nov.)
17+18 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Dobbeltstyrende præpositioner - dokument til sætninger.docx
LEKTIE: MINLÆRING:
Prøven før prøven d. 29. nov.
19+20 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
21+22 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
23+24 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Læs og forstå vedhæftede prøvetekst - I skal IKKE lave de dertilhørende opgaver.
Prøvetekst_ Die DDR - DDR-Flucht eines 15-Jährigen.docx
25+26 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
LEKTIE: eksamensteksten "Die DDR - die Flucht eines 15-jährigen..." (hvis ikke du allerede har hentet teksten ned, kan den findes på lektionen d. 4. dec.)
Dobbelstyrende præp. - find og redegør.docx
27+28 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Ingen Lektie.
29+30 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Læs den sidste tekst; "Die DDR - (immer noch) geliebt" i DDR-kompendiet på s. 20-21.
Bestem 3-5 DDR-vendinger, som kanvære gode at kunne til eksamen. Fx: (er wohnte/lebte/) In der DDR.
Evaluering af tyskundervisningen (10 min.)
Vi samler op på "Die DDR" - vær klar med de nyttige DDR-udtryk, som var lektie til sidste lektion.
Die DDR - opsamling i 2c..docx
Possessive pronominer (ejestedord)
1+2 Arbeitsblatt (--)..docx
3+4 Arbeitsblatt (--).docx
Lav opgaverne til ejestedord (possessive pronominer):
1+2 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
HUSK: de to elever, som ikke var med til testen sidste fredag
3+4 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
Cobots sollen Partner der Menschen sein - med gloser.docx
5+6 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft)..docx
Forarbejde til teksten: Thomas Magenheim: Cobots sollen Partner der Menschen sein
7+8 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft)..docx
LÆS: Text 1: Thomas Magenheim: Cobots sollen Partner der Menschen sein
9+10 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
LEKTIE: I skal lave punkt 4. a, b, c og d i Arbeitsblatt 7+8 (arbejdsbladdet er vedhæftet lektionen mandag d. 10. feb.)
Ny Microsoft Word-dokument.docx
11+12 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
Vær klar med jeres interview (I har arbejdet med dette på klassen) - I får lige 10 min. på klassen til at blive klar:
13+14 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
LÆS teksten; "Wenn sir James das Schnitzel bringt" (teksten er vedhæftet lektionen i mandags)
15+16 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
LEKTIE: lav punkt 4 i Arbeitsblatt 13+14 - I arbejdede med opagverne i fredags (d. 7. marts)
17+18 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
Emilie, Boye og Sarah viser deres reklame for restauant "Bois"
19+20 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
LEKTIE: Læs teksten: „Kraftfahrt-Bundesamt sicher: Bis 2030 sind Robo-Busse Normalität” auf der Seite 16-18 im Kompendium. Imens du læser skal du finde og markere, hvad der i teksten nævnes iht. nedenstående punkter:
Lektien, som I havde for til fredags er jeres LEKTIE til i dag!
21+22 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
LEKTIE: hele punkt 3 i Arbeitsblatt 19+20 - i dag skal vi debattere pro/contra selvkørende biler PÅ TYSK. Vær klar med skarpe argumenter (som I har arbejdet med i lektionerne i tirsdags)
23+24 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
25+26 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
LEKTIE: HELE punkt 3 (Tim Bendzko; Keine Maschine) i Arbeitsblatt 23+24 (arbejdsbladet er vedhæftet lektionen i mandags)
1+2 Arbeitsblatt (Kurzfilm).docx
3+4 Arbeitsblatt (Kurzfilm).docx
Vi ser jeres kort-film på mælkekassen.
5+6 Arbeitsblatt (Kurzfilm).docx
Se filmen "Bienenstich ist aus" (på s. 7 i kompendiet "Kurzfilm"). Besvar følgende spørgsmål til kortfilmen:
DESUDEN skal I forberede (skriftligt - gerne i stikord), hvad I tænker, der efterfølgende sker i drengens liv med udgangspunkt i følgende punkter:
7+8 Arbeitsblatt (Kurzfilm).docx
181398_skabelon_word - uden udvidet infinitiv + email.docx
TEKST 1 (Influencer).pdf
TEKST 2 (Influencer).pdf
VIDEO (Influencer).mp4
Valgte temaer til eksamen
TyskB-elever: Forbered eksamensteksten
TyskA-elever: læs l. 1-36 i Tekst1
1+2+3+4 (Eksamenstræning + Handelskorrespondance).docx
Hygge med IS :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 189
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#1 Grammatik und Handelskorrespondance
1. GRAMMTIK:
Der er undervist ud fra eget materiale samt opgaver på minlæring.dk
1. ordklasser (hovedsaligt i AP)
2. ordbogsopslag (inkl. undervisning i ordklassernes forkortelser samt ordbogens opbygning)
3. sætningsanalyse (AP + i tyskundervisningen + i afleveringer)
4. ubestemte kendeord
5. bestemte kendeord
6. kongruens
7. de fem hovedtider - inkl. hjælpeverberne
8. regelmæssige verber
9. uregelmæssige verber
10. ordstilling
11. forholdsord
12. pronominer: personlige, possessive, relative
Undervisningen i grammatik er desforuden i høj grad koblet til arbejdet med fagets øvrige discipliner, eksempelvis tekstlæsning og mundtligt og skriftligt sprog.
2. HANDELSKORRESPONDANCE:
Eleverne har arbejdet med egenproduceret case "Die Schule an der Marcus Alle" - her har eleverne arbejdet med processen fra forespørgsel til ordre.
Eleverne har fået et indblik i formalia ifm. tysk handelskorrespondance vs. dansk handelskorrespondance mht. formelt/uformelt sprogbrug, opsætning, høflighed, placering af standarder i brev og mail.
Desforuden er eleverne præsenteret for følgende links:
https://www.wirtschaftsdeutsch.de/lehrmaterialien/korrespondenz-textbausteine-anfrage.pdf (d. 07.05.2023)
https://www.wirtschaftsdeutsch.de/lehrmaterialien/korrespondenz-textbausteine-angebot.pdf (d. 07.05.2023)
Indhold
Kernestof:
1+2 Arbeitsblatt (Intro + Kennenlernen).docx
Vi arbejder på mini-afleveringen i 60 min.
3+4 Arbeitsblatt (Intro + Kennenlernen).docx
5+6 Arbeitsblatt (Intro + Kennenlernen).docx
7+8+9 Arbeitsblatt (Info + Kennelernen).docx
Der Text: ”Ein Stadtbummel”
Winteraufgabe - mündlich.docx
10+11 Arbeitsblatt (Intro + Kennenlernen).docx
LAV lektien: Nevin unterwegs auf der Strasse (opgaven findes i Arbeitsblatt fra i mandags)
Jungunternehmer 1+2.docx
Jungunternehmer 3+4.docx
Warum habe ich die Studienrichtung ”Iværksætteri“ gewählt?
LEKTIE:
Jungunternehmer 5+6.docx
LEKTIE fra i fredags:
Jungunternehmer 7+8.docx
1. OPSAMLING PÅ KLASSEN.docx
Jungunternehmer 9+10.docx
Jungunternehmer%2011+12[1].docx
NOTE til Heidi: INFO om TyskA (valgfagsorientering) (15-20 min.)
DAS LOGO UND DEN SLOGAN BESCHREIBEN (30 + 15 min.)
Jungunternehmer 13+14.docx
Jeg er sikker på, at nogle af jer har noget at byde på ift. nedenstående - I arbejdede på punkterne i sidste lektion. I får lige 10 min. til at finde jeres noter og samle op med jeres gruppemedlemmer.
Sammenligning af krav på TyskB og TyskA
Jungunternehmer 15+16.docx
Ingen lektie
Jungunternehmer 17+18.docx
image.png
Resümee vom Text
Præmie til bedste sætningsanalyse-stafet-gruppe :))
Fragen zum Text: "Anna Günther: Großer Erfolg mit kleinen Körnern“ (Auf der Seite 11-12 im Kompendium)
MEDBRING pr. gruppe et slips og en farverig hue:
LÆS og FORSTÅ teksten "Myboshi - Jungunternehmer" - teksten er vedhæftet denne lektion. I skal arbejde sammen om teksten med en klassekammerat, så det er vigtigt at forberede sig.
Myboshi - Jungunternehmer.docx
HUSK:
Jungunternehmer 21+22.docx
INGEN LEKTIE
I skal lave en gruppeaflevering på klassen/i byen. Mere info, når vi mødes i dag. Sideløbende har vi karaktersamtaler.
Formativ evaluering - TyskHH1c24.docx
Grupper:
Jungunternehmer 23+24.docx
I får i dag 30 min. til at færdiggøre afleveringen fra i mandags (Meine Studienstadt).
Venligst læs og forstå de to første passager i teksten "Ein bisschen Südsee" i kompendiet på s. 16 (de to passager er kopieret ind herunder):
Besvar følgende spørgsmål til de to første passager:
Jungunternehmer 25+26.docx
Jungunternehmer 27+28.docx
INGEN lektier
Trends und Perspektiven 3+4.docx
10 print af Trends und Perspektiven
Trends und Perspektiven 5+6.docx
Lav den lille tekst færdig med selvvalgt trend:
Vi skal arbejde med en tekst, som omhandler, hvordan man kan være mere bæredygtig omkring affald. Oversæt nedenstående nøglegloser til dansk:
Trends und Perspektiven 7+8.docx
LAV punkt 3.e i Arbeitsblatt 5+6 fra d. 23. april
BESØG af tyskere - program for seks lektioner.docx
Trends und Perspektiven 9+10.docx
INGEN lektier!
Trends und Perspektiven 11+12.docx
BESVAR følgende spørgsmål (HUSK at anvende Müll-Vokabeln. Müll-Vokbeln findes i Arbeitsblatt 9+10):
Trends und Perspektiven 13+14.docx
Læs teksten “Zero Waste” i kompendiet på s. 7-8. + lav opgaven “falsch und richtig” hertil - opgaven finder du i Arbeitsblatt 11+12
Trends und Perspektiven 15+16.docx
Ingen lektier.
Trends und Perspektiven 17+18+19.docx
Trends und Perspektiven 20+21.docx
Trends und Perspektiven 22+23.docx
OPGAVEN "Müll" (under opgaver i Lectio)
Trends und Perspektiven 24+25.docx
Trends und Perspektiven 26+27.docx
KleingruppeVon … bis …Sarah, Elias, Magnus L. og LarsenAls der Wagen – mit anderen zu teilenPrecht og Magnus B.Ökonomie des Teilens – gern zusammentunOlesen og SebastianDoch auch wenn – mehr nicht nötig:Sara, Boye und FrandsenVor allem junge – in Deu
Trends und Perspektiven 28+29.docx
HUSK, at afleveringen "Müll" skal være klar til aflevering.
Nedenstående opgaver står i Arbeitsblatt 26+27
Trends und Perspektiven 30+31.docx
Det er MEGET vigtigt, at I til i dag forstår HELE teksten "Meins ist auch deins" på s. 17-21 i kompendiet. I timen sætter jeg alle jeres små resmueer af tildelte tekststykker på tavlen, så I kan gengive HELE teksten mundtligt.
KREATIVOPGAVE:
Trends und Perspektiven 32+33.docx
Marker alle modalverber + hovedverbum (det betydningsbærende verbum) i nedenstående tekst:
Trends und Perspektiven 34+35.docx
Lav opgaverne med modalverber/mådesudsagnsord - kig i Arbeitsblatt 30+31 og 32+33 for hjælp:
Omskriv tekst fra nutid til nutid med modalverber:
Nyt forløb: Die DDR
1+2 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Vi gennemgår "Herbstferien 2024" - modalverber - lav denne færdig til i dag (Findes i Arbeitsblatt fra i onsdags).
Vi ser resten af filmen "Das leben der Anderen".
3+4 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Vi ser resten af filmen "Das Leben der Anderen" - minut 02:11
Tjek besked sendt i Lectio
5+6 Arbeitsblatt (Die DDR)..docx
Vi ser de sidste minutter af "Das Leben der Anderen"
7+8 Arbeitsblatt (Die DDR)..docx
LÆS og FORSTÅ teksterne på s. 5-7 i DDR-kompendiet (I ved, hvor I finder kompendiet!) + I skal besvare de dertilhørende opgaver, som ligeledes findes i kompendiet under teksterne.
9+10 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
11+12 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Lav øvelserne på Minlæring - Ordstilling:
Iben fremlægger om sin tur til Frankrig.
13+14 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Lav nedenstående SOLO-opgave omhandlende Berlinermuren samt grænsen mellem det tidligere Østtyskland (DDR) og Vesttyskland (BRD)
15+16 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
LEKTIE: Lav hele punkt 2 i Arbeitsblatt 13+14 (Arbeitsblatt 13+14 er vedhæftet lektionerne d. 5. nov.)
17+18 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Dobbeltstyrende præpositioner - dokument til sætninger.docx
LEKTIE: MINLÆRING:
Prøven før prøven d. 29. nov.
19+20 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
21+22 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
23+24 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Læs og forstå vedhæftede prøvetekst - I skal IKKE lave de dertilhørende opgaver.
Prøvetekst_ Die DDR - DDR-Flucht eines 15-Jährigen.docx
25+26 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
LEKTIE: eksamensteksten "Die DDR - die Flucht eines 15-jährigen..." (hvis ikke du allerede har hentet teksten ned, kan den findes på lektionen d. 4. dec.)
Dobbelstyrende præp. - find og redegør.docx
27+28 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Ingen Lektie.
29+30 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Læs den sidste tekst; "Die DDR - (immer noch) geliebt" i DDR-kompendiet på s. 20-21.
Bestem 3-5 DDR-vendinger, som kanvære gode at kunne til eksamen. Fx: (er wohnte/lebte/) In der DDR.
Evaluering af tyskundervisningen (10 min.)
Vi samler op på "Die DDR" - vær klar med de nyttige DDR-udtryk, som var lektie til sidste lektion.
Die DDR - opsamling i 2c..docx
Possessive pronominer (ejestedord)
1+2 Arbeitsblatt (--)..docx
3+4 Arbeitsblatt (--).docx
Lav opgaverne til ejestedord (possessive pronominer):
1+2 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
HUSK: de to elever, som ikke var med til testen sidste fredag
3+4 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
Cobots sollen Partner der Menschen sein - med gloser.docx
5+6 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft)..docx
Forarbejde til teksten: Thomas Magenheim: Cobots sollen Partner der Menschen sein
7+8 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft)..docx
LÆS: Text 1: Thomas Magenheim: Cobots sollen Partner der Menschen sein
9+10 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
LEKTIE: I skal lave punkt 4. a, b, c og d i Arbeitsblatt 7+8 (arbejdsbladdet er vedhæftet lektionen mandag d. 10. feb.)
Ny Microsoft Word-dokument.docx
11+12 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
Vær klar med jeres interview (I har arbejdet med dette på klassen) - I får lige 10 min. på klassen til at blive klar:
13+14 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
LÆS teksten; "Wenn sir James das Schnitzel bringt" (teksten er vedhæftet lektionen i mandags)
15+16 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
LEKTIE: lav punkt 4 i Arbeitsblatt 13+14 - I arbejdede med opagverne i fredags (d. 7. marts)
17+18 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
Emilie, Boye og Sarah viser deres reklame for restauant "Bois"
19+20 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
LEKTIE: Læs teksten: „Kraftfahrt-Bundesamt sicher: Bis 2030 sind Robo-Busse Normalität” auf der Seite 16-18 im Kompendium. Imens du læser skal du finde og markere, hvad der i teksten nævnes iht. nedenstående punkter:
Lektien, som I havde for til fredags er jeres LEKTIE til i dag!
21+22 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
LEKTIE: hele punkt 3 i Arbeitsblatt 19+20 - i dag skal vi debattere pro/contra selvkørende biler PÅ TYSK. Vær klar med skarpe argumenter (som I har arbejdet med i lektionerne i tirsdags)
23+24 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
25+26 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
LEKTIE: HELE punkt 3 (Tim Bendzko; Keine Maschine) i Arbeitsblatt 23+24 (arbejdsbladet er vedhæftet lektionen i mandags)
1+2 Arbeitsblatt (Kurzfilm).docx
3+4 Arbeitsblatt (Kurzfilm).docx
Vi ser jeres kort-film på mælkekassen.
5+6 Arbeitsblatt (Kurzfilm).docx
Se filmen "Bienenstich ist aus" (på s. 7 i kompendiet "Kurzfilm"). Besvar følgende spørgsmål til kortfilmen:
DESUDEN skal I forberede (skriftligt - gerne i stikord), hvad I tænker, der efterfølgende sker i drengens liv med udgangspunkt i følgende punkter:
7+8 Arbeitsblatt (Kurzfilm).docx
181398_skabelon_word - uden udvidet infinitiv + email.docx
TEKST 1 (Influencer).pdf
TEKST 2 (Influencer).pdf
VIDEO (Influencer).mp4
Valgte temaer til eksamen
TyskB-elever: Forbered eksamensteksten
TyskA-elever: læs l. 1-36 i Tekst1
1+2+3+4 (Eksamenstræning + Handelskorrespondance).docx
Hygge med IS :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 189
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#2 Intro und kennenlernen
Forløbet "Intro und Kennenlernen" er det første forløb i den nye studieretningsklasse og tjener til at lære hinanden at kende, smide hemninger ift. at tale tysk mv.
Indhold
Kernestof:
1+2 Arbeitsblatt (Intro + Kennenlernen).docx
Vi arbejder på mini-afleveringen i 60 min.
3+4 Arbeitsblatt (Intro + Kennenlernen).docx
5+6 Arbeitsblatt (Intro + Kennenlernen).docx
7+8+9 Arbeitsblatt (Info + Kennelernen).docx
Der Text: ”Ein Stadtbummel”
Winteraufgabe - mündlich.docx
10+11 Arbeitsblatt (Intro + Kennenlernen).docx
LAV lektien: Nevin unterwegs auf der Strasse (opgaven findes i Arbeitsblatt fra i mandags)
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#3 Jungunternehmer (EKSAMEN)
I førløbet "Jungunternehmer" har eleverne indledningsvist kort arbejdet med den danske virksomhed "Shaping New Tomorrow" for efterfølgende at se nærmere på unge tyskere , som har startet egen virksomhed op. Løbende er der arbejdet med nøgleord til temaet, som eleverne dermed har lært at anvende ift. emnet. Der undervejs arbejdet med bl.a. pitch.
1. Jungunternehmer in Dänemark
https://www.xing.com/pages/shapingnewtomorrow/about_us
2. Kilian Trotier: Cool bleiben
https://www.zeit.de/2015/30/markus-deibler-eis-verkaufen-schwimmweltmeister
3. Anna Günther: Großer Erfolg mit kleinen Körnern
https://www.sueddeutsche.de/karriere/lifestyle-muesli-als-geschaeftsidee-grosser-erfolg-mit-kleinen-koernern-1.1331754
4. Ein bisschen Südsee
https://www.spiegel.de/spiegelwissen/downshifting-leben-mit-weniger-arbeit-stress-und-geld-a-1059129.html
Indhold
Kernestof:
Jungunternehmer 1+2.docx
Jungunternehmer 3+4.docx
Warum habe ich die Studienrichtung ”Iværksætteri“ gewählt?
LEKTIE:
Jungunternehmer 5+6.docx
LEKTIE fra i fredags:
Jungunternehmer 7+8.docx
1. OPSAMLING PÅ KLASSEN.docx
Jungunternehmer 9+10.docx
Jungunternehmer%2011+12[1].docx
NOTE til Heidi: INFO om TyskA (valgfagsorientering) (15-20 min.)
DAS LOGO UND DEN SLOGAN BESCHREIBEN (30 + 15 min.)
Jungunternehmer 13+14.docx
Jeg er sikker på, at nogle af jer har noget at byde på ift. nedenstående - I arbejdede på punkterne i sidste lektion. I får lige 10 min. til at finde jeres noter og samle op med jeres gruppemedlemmer.
Sammenligning af krav på TyskB og TyskA
Jungunternehmer 15+16.docx
Ingen lektie
Jungunternehmer 17+18.docx
image.png
Resümee vom Text
Præmie til bedste sætningsanalyse-stafet-gruppe :))
Fragen zum Text: "Anna Günther: Großer Erfolg mit kleinen Körnern“ (Auf der Seite 11-12 im Kompendium)
MEDBRING pr. gruppe et slips og en farverig hue:
LÆS og FORSTÅ teksten "Myboshi - Jungunternehmer" - teksten er vedhæftet denne lektion. I skal arbejde sammen om teksten med en klassekammerat, så det er vigtigt at forberede sig.
Myboshi - Jungunternehmer.docx
HUSK:
Jungunternehmer 21+22.docx
INGEN LEKTIE
I skal lave en gruppeaflevering på klassen/i byen. Mere info, når vi mødes i dag. Sideløbende har vi karaktersamtaler.
Formativ evaluering - TyskHH1c24.docx
Grupper:
Jungunternehmer 23+24.docx
I får i dag 30 min. til at færdiggøre afleveringen fra i mandags (Meine Studienstadt).
Venligst læs og forstå de to første passager i teksten "Ein bisschen Südsee" i kompendiet på s. 16 (de to passager er kopieret ind herunder):
Besvar følgende spørgsmål til de to første passager:
Jungunternehmer 25+26.docx
Jungunternehmer 27+28.docx
INGEN lektier
Omfang
Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#4 Trends und Perspektiven (EKSAMEN)
Forløbet har til formål at give eleverne et indblik i den tyske hverdag og kultur med henblik på grøn tankegang. Forløbet lægger ligledes op til, at eleverne kan reflektere over eget forhold til bæredygtighed og derigennem lære faste vendinger og ord.
Was ist ein Trend?
EINE DEFINITION FORMULIEREN
NEUE TRENDS BESCHREIBEN
DEINE TRENDS BESCHREIBEN
„Zero Waste“
EINSTIEG – den Begriff verstehen
DER TEXT 1: „Trend „Zero Waste“: Der Jahresmüll in einem Glas“
Vor dem Lesen – mit Vokabeln arbeiten
Während des Lesens – richtig oder falsch?
Nach dem Lesen – eine Liste machen
Nach dem Lesen – ein Zitat kommentieren
Nach dem Lesen – eine Diskussion führen
Nach dem Lesen – ein Bild beschreiben und einen Denkzettel machen
„Lebensmittel retten“
EINSTIEG – mit einem Video arbeiten
https://www.youtube.com/watch?v=IJIRuXvChBU
DER TEXT 2: Marcel Leubecher und Simone Meyer: Mmmmh… Lecker, Müll!
Vor dem Lesen – mit Vokabeln arbeiten
Vor dem Lesen – den Titel besprechen
Während des Lesens – Fragen beantworten
Nach dem Lesen – Einen Begriff erklären
Nach dem Lesen – einen Comic erstellen
„Vom Wert des Teilens“
DER TEXT 3: Mirjam Hecking: Meins ist auch deins
Vor dem Lesen - den Titel besprechen
Vor dem Lesen – den Wortschatz erweitern
Während des Lesens – Fragen beantworten
Nach dem Lesen – Informationen im Text suchen
Nach dem Lesen – Themen diskutieren
Nach dem Lesen – Tic Tac Toe spielen
Tekster og inspiration fra:
https://genau.ibog.gyldendal.dk/
Indhold
Kernestof:
Jungunternehmer 27+28.docx
Trends und Perspektiven 3+4.docx
10 print af Trends und Perspektiven
Trends und Perspektiven 5+6.docx
Lav den lille tekst færdig med selvvalgt trend:
Vi skal arbejde med en tekst, som omhandler, hvordan man kan være mere bæredygtig omkring affald. Oversæt nedenstående nøglegloser til dansk:
Trends und Perspektiven 7+8.docx
LAV punkt 3.e i Arbeitsblatt 5+6 fra d. 23. april
BESØG af tyskere - program for seks lektioner.docx
Trends und Perspektiven 9+10.docx
INGEN lektier!
Trends und Perspektiven 11+12.docx
BESVAR følgende spørgsmål (HUSK at anvende Müll-Vokabeln. Müll-Vokbeln findes i Arbeitsblatt 9+10):
Trends und Perspektiven 13+14.docx
Læs teksten “Zero Waste” i kompendiet på s. 7-8. + lav opgaven “falsch und richtig” hertil - opgaven finder du i Arbeitsblatt 11+12
Trends und Perspektiven 15+16.docx
Ingen lektier.
Trends und Perspektiven 17+18+19.docx
Trends und Perspektiven 20+21.docx
Trends und Perspektiven 22+23.docx
OPGAVEN "Müll" (under opgaver i Lectio)
Trends und Perspektiven 24+25.docx
Trends und Perspektiven 26+27.docx
KleingruppeVon … bis …Sarah, Elias, Magnus L. og LarsenAls der Wagen – mit anderen zu teilenPrecht og Magnus B.Ökonomie des Teilens – gern zusammentunOlesen og SebastianDoch auch wenn – mehr nicht nötig:Sara, Boye und FrandsenVor allem junge – in Deu
Trends und Perspektiven 28+29.docx
HUSK, at afleveringen "Müll" skal være klar til aflevering.
Nedenstående opgaver står i Arbeitsblatt 26+27
Trends und Perspektiven 30+31.docx
Det er MEGET vigtigt, at I til i dag forstår HELE teksten "Meins ist auch deins" på s. 17-21 i kompendiet. I timen sætter jeg alle jeres små resmueer af tildelte tekststykker på tavlen, så I kan gengive HELE teksten mundtligt.
KREATIVOPGAVE:
Trends und Perspektiven 32+33.docx
Marker alle modalverber + hovedverbum (det betydningsbærende verbum) i nedenstående tekst:
Trends und Perspektiven 34+35.docx
Lav opgaverne med modalverber/mådesudsagnsord - kig i Arbeitsblatt 30+31 og 32+33 for hjælp:
Omskriv tekst fra nutid til nutid med modalverber:
Omfang
Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 46
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Tekstbehandling
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Forløb#5 Die DDR (EKSAMEN)
Målet med forløbet er at give eleverne et grundlæggende kendskab til die DDR og hverdagen her. Der arbejdes med forskellige aspekter af emnet: Hvordan så hverdagslivet ud for en DDR-borger? Hvordan
var forholdet mellem stat og borger? Hvordan opererede Stasi? Flugthistorier mm.
Zeitleiste – von 1945 bis 1990. Fokus: die DDR
”Das Leben der Anderen” – Film
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=CFUFILM1108774&cfuid=1
Die DDR – (immer noch) gehasst
http://blogs.taz.de/vollandsblog/2009/04/27/briefwechsel_ddr_heute_uta_an_wolfgang_schaeuble_und_jens_reich/
Stasi-Kinder
https://www.mdr.de/geschichte/ddr/alltag/familie/stasikinder-100.html
Die Berliner Mauer und die innere deutsche Grenze
https://api.playposit.com/go/share/528265/258543/0/0/Die-innerdeutsche-Grenze
Die cleversten Fluchten aus der DDR – Horst Beyer
http://www.youtube.com/watch?v=Mqx6KnC5p8I
Die cleversten Fluchten aus der DDR – Anneliese Trauzettel
http://www.youtube.com/watch?v=fA2jmQUyj90&feature=relmfu
Die Todesschützen
Kilde: ukendt
Kleingeschichten aus der DDR
https://www.zeitklicks.de/ddr/politik
DDR-Flucht eines 15-Jährigen – „Was haben sie dann im Kofferraum?“
https://www.spiegel.de/einestages/ddr-flucht-wie-ein-15-jaehriger-es-in-den-westen-schaffte-a-1114302.html
Die DDR – (immer noch) geliebt
Sehnsucht nach der guten alten Zeit? http://www.dw.de/sehnsucht-nach-der-guten-alten-zeit/a-18037690
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb: Die DDR
1+2 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Vi gennemgår "Herbstferien 2024" - modalverber - lav denne færdig til i dag (Findes i Arbeitsblatt fra i onsdags).
Vi ser resten af filmen "Das leben der Anderen".
3+4 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Vi ser resten af filmen "Das Leben der Anderen" - minut 02:11
Tjek besked sendt i Lectio
5+6 Arbeitsblatt (Die DDR)..docx
Vi ser de sidste minutter af "Das Leben der Anderen"
7+8 Arbeitsblatt (Die DDR)..docx
LÆS og FORSTÅ teksterne på s. 5-7 i DDR-kompendiet (I ved, hvor I finder kompendiet!) + I skal besvare de dertilhørende opgaver, som ligeledes findes i kompendiet under teksterne.
9+10 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
11+12 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Lav øvelserne på Minlæring - Ordstilling:
Iben fremlægger om sin tur til Frankrig.
13+14 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Lav nedenstående SOLO-opgave omhandlende Berlinermuren samt grænsen mellem det tidligere Østtyskland (DDR) og Vesttyskland (BRD)
15+16 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
LEKTIE: Lav hele punkt 2 i Arbeitsblatt 13+14 (Arbeitsblatt 13+14 er vedhæftet lektionerne d. 5. nov.)
17+18 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Dobbeltstyrende præpositioner - dokument til sætninger.docx
LEKTIE: MINLÆRING:
Prøven før prøven d. 29. nov.
19+20 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
21+22 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
23+24 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Læs og forstå vedhæftede prøvetekst - I skal IKKE lave de dertilhørende opgaver.
Prøvetekst_ Die DDR - DDR-Flucht eines 15-Jährigen.docx
25+26 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
LEKTIE: eksamensteksten "Die DDR - die Flucht eines 15-jährigen..." (hvis ikke du allerede har hentet teksten ned, kan den findes på lektionen d. 4. dec.)
Dobbelstyrende præp. - find og redegør.docx
27+28 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Ingen Lektie.
29+30 Arbeitsblatt (Die DDR).docx
Læs den sidste tekst; "Die DDR - (immer noch) geliebt" i DDR-kompendiet på s. 20-21.
Bestem 3-5 DDR-vendinger, som kanvære gode at kunne til eksamen. Fx: (er wohnte/lebte/) In der DDR.
Evaluering af tyskundervisningen (10 min.)
Vi samler op på "Die DDR" - vær klar med de nyttige DDR-udtryk, som var lektie til sidste lektion.
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
Forløb#6 Die Roboter der Zukunft (EKSAMEN)
Målet med forløbet "Die Zukunft der Roboter" er at give eleverne et indblik i det tekniske leje og fremskridt i Tyskland. Fokus i forløbet har været at kigge på forskellige former for roboters/cobots' funktion og indvirkning både privat, i det offentlige samt i tyske virksomheder.
1. Thomas Magenheim: Cobots sollen Partner der Menschen sein.
https://genau.systime.dk/?id=154
2. Über 100.000 Roboter im Einsatz
https://www.universal-robots.com/de/
3. Einsatz des sozialen Roboters Navel im Pflegeheim Eichenau
https://www.youtube.com/watch?v=Mpr55bYjlbE&t=752s
4. Wenn Sir James das Schnitzel bringt
https://www.tagesschau.de/wissen/forschung/roboter-kellner-101.html
5. Kraftfahrt-Bundesamt sicher: Bis 2030 sind Robo-Busse Normalität
https://www.noz.de/lebenswelten/auto-fahrrad-bahn/artikel/ki-und-autonomes-fahren-kba-praesident-sieht-verkehrs-revolution-48013018
6. Tim Bendzko: Keine Maschine
https://www.youtube.com/watch?v=u5Vz7obL460
Indhold
Kernestof:
1+2 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
HUSK: de to elever, som ikke var med til testen sidste fredag
3+4 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
LEKTIE:
Cobots sollen Partner der Menschen sein - med gloser.docx
5+6 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft)..docx
Forarbejde til teksten: Thomas Magenheim: Cobots sollen Partner der Menschen sein
7+8 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft)..docx
LÆS: Text 1: Thomas Magenheim: Cobots sollen Partner der Menschen sein
9+10 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
LEKTIE: I skal lave punkt 4. a, b, c og d i Arbeitsblatt 7+8 (arbejdsbladdet er vedhæftet lektionen mandag d. 10. feb.)
Ny Microsoft Word-dokument.docx
11+12 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
Vær klar med jeres interview (I har arbejdet med dette på klassen) - I får lige 10 min. på klassen til at blive klar:
13+14 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
LÆS teksten; "Wenn sir James das Schnitzel bringt" (teksten er vedhæftet lektionen i mandags)
15+16 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
LEKTIE: lav punkt 4 i Arbeitsblatt 13+14 - I arbejdede med opagverne i fredags (d. 7. marts)
17+18 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
Ingen lektie
Emilie, Boye og Sarah viser deres reklame for restauant "Bois"
19+20 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
LEKTIE: Læs teksten: „Kraftfahrt-Bundesamt sicher: Bis 2030 sind Robo-Busse Normalität” auf der Seite 16-18 im Kompendium. Imens du læser skal du finde og markere, hvad der i teksten nævnes iht. nedenstående punkter:
Lektien, som I havde for til fredags er jeres LEKTIE til i dag!
21+22 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
LEKTIE: hele punkt 3 i Arbeitsblatt 19+20 - i dag skal vi debattere pro/contra selvkørende biler PÅ TYSK. Vær klar med skarpe argumenter (som I har arbejdet med i lektionerne i tirsdags)
23+24 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
25+26 Arbeitsblatt (Die Roboter der Zukunft).docx
LEKTIE: HELE punkt 3 (Tim Bendzko; Keine Maschine) i Arbeitsblatt 23+24 (arbejdsbladet er vedhæftet lektionen i mandags)
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#7 Kurzfilm
Forløbet Kurzfilm har eleverne især arbejdet med at lytte og forstå autentisk tysk samt føre en samtale om emnerne i kortfilmene. Der er yddermere arbejdet forskelligt med hver kortfilm - det være sig ordforråd/faste vendinger, interviews, filmfremstilling mv.
1.0 10 Cent (3:48)
https://www.youtube.com/watch?v=61GxqapqyqA
2.0 Germany – New Horizons (7.09)
https://www.youtube.com/watch?v=Ip5yoK9XbuE
3.0 Täglicher Wahnsinn mit den Öffentlichen (3.40)
https://www.youtube.com/watch?v=zA7Dzqs0ZmU
4.0 Zing (8.04)
https://www.youtube.com/watch?v=BETa92ALukA
5.0 Bienenstich ist aus (14.59)
https://www.youtube.com/watch?v=cBODVmDo_uE&t=40s
Indhold
Kernestof:
1+2 Arbeitsblatt (Kurzfilm).docx
3+4 Arbeitsblatt (Kurzfilm).docx
Vi ser jeres kort-film på mælkekassen.
5+6 Arbeitsblatt (Kurzfilm).docx
Se filmen "Bienenstich ist aus" (på s. 7 i kompendiet "Kurzfilm"). Besvar følgende spørgsmål til kortfilmen:
DESUDEN skal I forberede (skriftligt - gerne i stikord), hvad I tænker, der efterfølgende sker i drengens liv med udgangspunkt i følgende punkter:
7+8 Arbeitsblatt (Kurzfilm).docx
181398_skabelon_word - uden udvidet infinitiv + email.docx
TEKST 1 (Influencer).pdf
TEKST 2 (Influencer).pdf
VIDEO (Influencer).mp4
Valgte temaer til eksamen
TyskB-elever: Forbered eksamensteksten
TyskA-elever: læs l. 1-36 i Tekst1
1+2+3+4 (Eksamenstræning + Handelskorrespondance).docx
Hygge med IS :)
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61693705333", "T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61693705333", "H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61693705333" }