Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederikshavn Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 MaB/c (1cMaB23, 2cMaB23)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Grundforløb + opsamling
Fællesmappe på OneDrive
https://efif-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/sars_fhavnhs_dk/EqBOiYEZbl9Giqo7-8ziOLcBC-ZZyRnZFJJzvhqnhCBrRQ?e=F7caFB
Funktioner generelt
- Repræsentation (tekst, tabel, forskrift, graf)
- Definitionsmængde
- Værdimængde
- Nulpunkt
- Fortegnsvariation
- Monotoniforhold
- Ekstrema
- Aflæs x=
- Løs grafisk ligning f(x)=
Lineære funktioner og funktionsanalyse
- forskrift og graf
- koefficienternes betydning for grafen
- bestemmelse af forskrift
- lineær regression
- lineære ligninger
- stykvis lineære funktioner
Matematik C hhx (iBog fra Systime) kapitel 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.8 og 2.9.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deskriptiv statistik
Diskrete og grupperede variable
Hyppighed, frekvens
Summeret hyppighed og –frekvens
Pinde- og trappediagrammer
Histogram og sumkurve
Fraktiler, kvartilsæt, boksplot
Positionsmål: Middelværdi, median og typetal/-interval
Variationsmål: Variationsbredde, kvartilafstand samt varians og spredning
Materialer:
Matematik C hhx (iBog fra Systime) kapitel 5.
Plus 1 hhx (eux) (iBog fra Systime) kapital 5.1, 5.2 og 5.6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksponentialfunktioner
Eksponentielle funktioners forskrift
Graf og koefficienternes betydning for grafen.
Bestemmelse af forskrift ud fra sproglig beskrivelse og ud fra to punkter.
Fordoblings- og halveringskonstant
Eksponentiel regression
Anvendelse af – og modellering vha. – eksponentielle funktioner
Materiale:
Matematik C hhx (iBog fra Systime) kapitel 3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Finansregning
Rentesregning:
frem- og tilbageskrivning af kapitalværdi, beregning af rentefod, beregning af termin
nominel -, gennemsnitlig - og effektiv rente
Annuitetsregning:
Fremtidsværdi af annuitet (An),
nutidsværdi/hovedstol (A0),
bestemmelse af ydelsens størrelse og antal ydelser på såvel opsparing som lån.
Restgæld.
Amortisationsplaner.
Materialer:
Matematik C hhx (iBog fra Systime) kapitel 4
Plus 1 hhx (eux) (iBog fra Systime) kapital 6.5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sandsynlighed og uafhængighedstest
Begreberne udfald, udfaldsrum, hændelse, sandsynlighed, sandsynlighedsfelt, betinget sandsynlighed og uafhængighed
Hypotesetest, nulhypotese, fejltyper, signifikans niveau, konfidensniveau
Chi-i anden test, uafhængighedstest,
Materialer:
Matematik B hhx (iBog fra Systime) kapitel 6.1, 6.2, 6.3, 7.6 (kun teori), og 8.2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Binomialfordeling og konfidensinterval for andel
I forløbet er der arbejdet med stokastiske variable, med særligt fokus på binomialfordelte stokastiske variable. Eleverne er blevet præsenteret for følgende begreber:
Stokastisk variabel (diskret og kontinuert)
- Punktsandsynlighed
- Sandsynlighedsfordeling/Tæthedsfunktion
- Sumfunktion/Fordelingsfunktion
- Middelværdi, varians og standardafvigelse
- Forventet værdi og spredning
- Stokastisk eksperiment
Binomialfordeling (og fordelinger generelt)
- Succes og fiasko
- Gentagelser/Antalparameter
- Sandsynlighedsparameter
- Kombinatorik, herunder binomialkoefficienten
- Fakultet (x!)
- Symmetrisk fordeling, højreskæv fordeling og venstreskæv fordeling
- Intervalsandsynligheder
Konfidensinterval
- Intervalestimat
- Population og stikprøve
- Andel
- Populationsparametre
- Punktestimater ("p hat")
Normalfordeling
- Standardnormalfordeling
- Klokkeformet kurve
- Areal under tæthedsfunktionen
- Sumkurve
- Fraktiler (2,5% og 97,5%)
- Nummeriske værdier for fraktiler
Materialer:
Hans Henrik Hansen m.fl.
Matematik B hhx (Læreplan 2017)
ISBN: 9788761692443
- Kapitel 6.4, 7.1, 7.2, 7.3, 7.4 og 7.5
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave: Binomialfordeling og konfidensinterval
|
22-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Andengradspolynomier
I forløbet er der arbejdet med andengradspolynomier. Eleverne er blevet præsenteret for følgende begreber
Forskrift og formler
- Generel forskrift
- Konstanternes betydning
Andengradsligninger
- Diskriminanten
- Nulpunktsformlen
- Andengradsligninger uden b- eller c-led
- Faktorisering af forskrift ud fra nulpunkter
- Skæringspunkter
- Andengradsuligheder
Optimering
- Toppunktsformlen
- Pris-, omsætnings- og overskudsoptimering
Funktionsanalyse
- Udtrykket 'parabel'
- Toppunkt
- Nulpunkter/Rødder
- Konkav og konveks graf
- Fortegnsvariation
- Monotoniforhold
Beviser
- Nulpunktsformlen
- Toppunktsformlen
Materialer:
Hans Henrik Hansen m.fl.
Matematik C hhx (Læreplan 2017)
ISBN: 9788761691019
- Kapitel 6
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave: Andengradspolynomier
|
10-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Polynomier, omvendte og sammensatte funktioner
I forløbet er der arbejdet med polynomier af højere grad, omvendte funktioner og sammensatte funktioner. Hertil er der suppleret med produktfunktionen.
Polynomier
- Generel forskrift
- Bestemmelse af grad
- Betydning af ledende koefficient (a)
- Faktorisering af polynomier uden konstantled)
- Skitsering af graf ud fra nulpunkter og fortegnsvariation
Standardiseret funktionsanalyse af polynomier
- Bestemmelse af rødder
- Dobbeltrødder
- Vendetangent
- Fortegnsundersøgelse
- Repetition af lokale og globale ekstrema
Andre funktionstyper
- Definitionsmængde og værdimængde
- Invertible funktioner
- Omvendte funktioner (f^-1)
- Den naturlige eksponentialfunktion (exp(x))
- Regneregler for den naturlige eksponentialfunktion
- Den naturlige logaritmefunktion
- Regneregler for den naturlige logaritmefunktion (og tilhørende beviser)
- Løsninger af ligninger med den naturlige logaritmefunktion og den naturlige logaritmefunktion.
Kombinationer af funktioner
- Produktfunktionen
- Sammensat funktion
Materialer:
Hans Henrik Hansen m.fl.
Matematik B hhx (Læreplan 2017)
ISBN: 9788761692443
- Kapitel 2
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave: Polynomier, omvendte, sammensatte fkt.
|
15-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Lineær programmering
I løbet af forløbet er der arbejdet med alt kernestoffet inden for lineær programmering. Derudover er der brugt tid på supplerende stof, herunder følsomhedsanalyse, skyggepriser, overskydende kapacitet og redundante betingelser
Kernestof
- Funktioner i to variable
- Kriteriefunktioner
- Niveaulinjer
- Polygonområder
- Optimering (minimum og maksimum)
- LP-algoritmen
Supplerende stof
- Følsomhedsanalyse
- Skyggepriser
- Overskydende kapacitet
- Redundante betingelser
Materialer:
Hans Henrik Hansen m.fl.
Matematik C hhx (Læreplan 2017)
ISBN: 9788761691019
- Kapitel 7
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave - Lineær programmering
|
09-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialregning
I dette forløb om differentialregning er følgende dele af pensum blevet gennemgået:
Grundlæggende differentialregning
- Differenskvotient
- Differentialkvotient
- Overgang fra sekant til tangent
Monotoniforhold og ekstrema
- Differentialkvotientens sammenhæng med monotoniforhold
- Optimering af funktioner
Den afledte funktion
- Bestemmelse af differentialkvotienten for lineære funktioner
- Bestemmelse af differentialkvotienten for eksponentialfunktioner (herunder den naturlige eksponentialfunktion)
- Bestemmelse af differentialkvotienten for polynomier
Tangentens ligning
- Bestemmelse af tangentens ligning
Materialer:
Hans Henrik Hansen m.fl.
Matematik B hhx (Læreplan 2017)
ISBN: 9788761692443
- Kapitel 3
- Kapitel 4
- kapitel 5
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave - Differentialregning
|
06-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
12
|
Prøveprojekt
I dette forløb arbejdede eleverne med en opgave fra et tidligere projektoplæg i Matematik B på HHX. Prøveprojektet skulle afleveres som en skriftlig opgave. Forløbet blev afsluttet med en fælles gennemgang af projektopgaven på klassen.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøveprojekt
|
23-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Eksamensprojekt
I dette forløb har eleverne arbejdet med deres eksamensprojekt i matematik.
I de skemalagte moduler er der ydet vejledning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Fagdag i matematik og afsætning
I dette forløb arbejdede eleverne med en tværfaglig problemstilling i fagene Matematik og Afsætning. Der blev arbejdet med fastholdelse af teenagere i de lokale idrætsforeninger, på baggrund af data indsamlet via et spørgeskema, der blev rundsendt på skolen, samt via data hentet fra statistikbanken.
Projektarbejdet ledte til udarbejdelsen af en speaket PowerPoint, som blev afleveret ved dagens afslutning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition og eksamenstræning
I forløbet er der blevet repeteret forskellige dele af pensum.
De repeterede emner er:
- Funktionsanalyse
- Statistik
- Sandsynlighedsregning
- Binomialfordelingen
- Konfidensinterval for andel
- Beviser
Emnerne er blevet repeteret via fremlæggelser af beviser, træning og præsentation af mindstekravsopgaver, samt forskellige spil (Det Store Statistikspil og Matematik-Hint).
På denne måde har eleverne ligeledes fået trænet deres mundtlige færdigheder, både ved at stå foran klassen, samt ved at tale med sine klassekammerater om forskellige emner og begreber.
Forløbet blev afsluttet med en emneopgave vedrørende funktionsanalyse og anvendelse af differentialregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave: Funktionsanalyse og optimering
|
15-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61696089009",
"T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61696089009",
"H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61696089009"
}