Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederikshavn Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 VøB/f (1fVøB23, 2fVøB23)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Grundforløb - på FHS bruger vi systime bogen som vores grundbog. I grundforløbet er der blevet arbejdet med følgende kap. 1-4. Lære der har været sat på er følgende: aaen, jakb, pepe
https://virksomhed.systime.dk/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Virksomheden forsat.
Opstart i klassen efter endt grundforløb - klassen og lære skal lære hinanden at kende. Der skal samles op efter grundforløb. Ellers arbejdes der videre med virksomheden, at få styr på budgetter, som skal bruges i SOF opgave, løvenshule.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opstart efter grundforløb
|
20-11-2023
|
Opgave 6.8
|
10-01-2024
|
Opgave 5.5
|
23-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rapportering og økonomisk analyse
Fokus er her, at der arbejdes med rapportering, forståelse af hvorfor der laves årsregnskab og årsrapport mv. Der arbejdes med forståelse og udførelse af resultatopgørelse og balance. '
Kap 9-11.
Der er løbende henover året lavet små tests af forskellig art.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Gennemgang af opgave 8.16 og opstart på kap. 9.
-
Kap 11.1-11.3
-
Forsat arbejde med opgave 11.1 og derefter opstart på kap 9.
-
Opgave 9.1 og kap 9.1, 9.2 og 9.3
-
Opgave 9.1 gennemgang.
-
Opstart på bogføring.
-
Gennemgang af 9.2 og 9.3
-
Gennemgang af 9.4 og 9.5.1
-
Læs op på opstille reslutatopgørelse i kontoform samt balancen.
-
Opgave 9.15, 9.16 og 9.17
-
Forsat arbejde med opgaver til kap 9.5
-
Opgaver: 9.18, 9.20, 9.21, 9.22, 9.23
-
Opgave 9.26 og 9.27 skal være lavet færdig inden times start.
-
Gennemgang af 10 og 10.1
-
Kap 10.2 og 10.3
-
Gennemgang af saldobalance.
-
Kap 10.4 gennemgået.
-
Gennemgang af opgave 10.11
-
PBL 1 - Opstart af virksomhed - SOF2.docx
-
I skal arbejde selvstændigt med jeres PBL. Der bliver ført fravær - der kommer en fra administrationen.
-
Fremlæggelse af PBL
-
Runde 1
-
Runde 2.
-
Runde 3.
-
Runde 4 - den sidste.
-
Kap 11.4-11.8
-
Opgaver 11.13 og 11.14 KUN resultatopgørelsen.
-
11.13 og 11.14 færdig gøres.
-
Printer vejledning.pdf
-
Fusion Opgave 3.odp
-
prøve forår 2024 1 år - artsopdelt.xlsx
-
Der har været test på klassen.
-
Opstart på andet år.
-
Forsat resultatopgørelse og balance.
-
Opgave 11.15 og 11.16
-
Gennemgået funktionsopdelt resultatopgørelse. 11.9.3 og 11.9.4
-
Opgave 11.16 og 11.17
-
Følgende er gennemgået: 11.11, 11.12, 11.13, 11.14 og 11.15 samt opgave 11.23.
-
Runde 1.
-
Runde 3. Sidste
-
Kap 12 gennemgået - opgave 12.1 og 12.2.
-
Indtjeningsevne.pptx
-
Kap 13 gennemgået og opgave 13.2 og 13.2
-
Hele kap 14.
-
Opstart på opgaver.
-
Alle opgaver i kap. 14 minus 14.7
-
Afslut kap 14.
-
Opstart kap 15.
-
Kap 15.1, 15.2 og 15.3 + opgave 15.25 spørgsmål 1-9.
-
Gennemgå aflevering om Carl-Hansen.
-
Opgave 15.1-15.9
-
Forsat arbejde med opgaver 15.1-15.9
-
Gennemgang af kap. 15.4 + 15.5
-
Opgave 15.10-15.17 KUN beregn og redegør - resten tager vi næste gang, så vigtigt i gemmer jeres opgaver.
-
Arbejde med EC.
-
Opgave 15.10-15.17 Arbejde med vurdere/diskuter og analyse.
-
Gennemgang af test.
-
https://cases.fhavnhs.dk/virksomhedsoekonomi/2021_2025/VOE_hhx232-VOEK-B-09082023/index.html
-
Afslutning af kap. 15.
-
Læs 15.5+15.6+15.7 og 15.8
-
Eva
-
Opstart med opgave fra sidst.Opstart på kap. 16 - LG og SG.
-
Læs kap 16. Lav opgave 16.9
-
Opgave 16.1 -->
-
PBL 3 - Økonomisk analyse 2024.docx
-
Forsat arbejde med PBL.
-
Orskov Yard arbejder på ny dok til 500-600 millioner kroner
-
Fremlæggelse i grupper af jeres pbl.
-
Gennemgang af Hummel.
-
billede.png
-
2.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 10.5
|
26-04-2024
|
Små test på klassen hen over året.
|
30-04-2024
|
PBL 1 opstart virksomhed
|
12-05-2024
|
Test på klassen
|
28-05-2024
|
Opstart 2.g
|
12-08-2024
|
PBL 2 - årsrapport
|
27-08-2024
|
Opgave 1-3 test på klassen
|
27-09-2024
|
Hummel
|
01-12-2024
|
PBL 3 - Økonomiskanalyse
|
18-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
80,00 moduler
Dækker over:
97 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
CSR
Arbejdet med CSR - hvor vi har taget udgangspunkt i en dokumentar om IKEA og deres brug af træere.
Der er blevet fortaget delvist gruppe arbejde hvor eleverne har fremlagt deres resultat og skiftevis tavleundervisning og opgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Strategi
Der er arbejdet med startegi - dette er sket i sammenspil AØ og EC. Yderliger er der kørt en PBL som dækkerover Strategi og CSR.
Yderliger er der lagt vægt på skriftlig eksamen og tilbagemeldning på terminsprøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve
|
25-02-2025
|
T-hansen
|
29-04-2025
|
Excel arbejde
|
16-05-2025
|
PBL 4 CSR og Strategi
|
16-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740121305",
"T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740121305",
"H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740121305"
}