Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Frederikshavn Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 MaB/b (1bMaB23, 2bMaB23)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Materialer
Tilladte i forberedelsestiden til mundtlig eksamen
Anvendte lærebøger
1.år
Matematik C hhx
ISBN: 9788761691019
© Hans Henrik Hansen, Johnny Weile, Jytte Melin, Ken Elmquist Nielsen, Niels Henrik Poulsen og Systime A/S. Første udgivelsesår 2017.
2.år
Matematik B hhx
ISBN: 9788761692443
© Forfatterne og Systime A/S. Første udgivelsesår 2018.
Forfattere: Hans Henrik Hansen Jytte Melin Ken Elmquist Nielsen Niels Henrik Poulsen Johnny Weile
Andre skriftlige hjælpemidler:
Bøger/formelsamlinger i fysisk form eller downloadet til computeren
Andre hjælpemidler:
Noter og opgaver fra undervisningen, som findes i lection (ligger på lectionerne)
Elektroniske:
Office pakken inklusive wordmat
TI-Nspire (cas værktøj)
Geogebra
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundforløb: Procent regning og Lineære funktioner
Kapitel 5.5
Grundlæggende procentregning
+ noter
Kapitel 2
Lineære funktioner og funktionsanalyse
- forskrift og graf
- koefficienternes betydning for grafen
- bestemmelse af forskrift
- lineær regression
- lineære ligninger
- stykvis lineære funktioner
- Dm, Vm, monotoniforhold, nulpunkter
Anvendelse af – og modellering vha. – lineære funktioner samt tilnærmelsesvis lineære udviklinger.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Afrunding og opsamling grundforløb
-stykvis lineære funktioner
- Dm, Vm, monotoniforhold, nulpunkter
Bevis for a og b-formler for lineære funktioner
Anvendelse af – og modellering vha. – lineære funktioner samt tilnærmelsesvis lineære udviklinger.
Indekstal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Deskriptiv statistik
Diskrete og grupperede variable
Hyppighed, frekvens
Summeret hyppighed og –frekvens
Pinde- og trappediagrammer
Søjlediagram (histogram) og sumkurve
Fraktiler, kvartilsæt, boksplot
Positionsmål: Middelværdi, median og typetal/-interval
Variationsmål: Variationsbredde, kvartilafstand samt varians og spredning
Indekstal og overslagsregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Eksponentielle funktioner
Eksponentielle funktioner:
Eksponentielle funktioners forskrift
Graf og koefficienternes betydning for grafen.
Bestemmelse af forskrift ud fra sproglig beskrivelse og ud fra to punkter.
Fordoblings- og halveringskonstant
Tilnærmelsesvis eksponentielle udviklinger / eksponentiel regression
Anvendelse af – og modellering vha. – eksponentielle funktioner
Logaritmefunktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Finansiel regning
Rentesregning: frem- og tilbageskrivning af kapitalværdi, beregning af rentefod.
Gennemsnitlig rente og effektiv rente
Annuitetsregning: fremtidsværdi og nutidsværdi
Amortisationsplan og restgæld
Udledning af formler for K0, r og n ud fra Kn-formlen
Bevis for An og A0-formler samt udledning af formler for y og n
Bemærk at beviset for An-formlen er lavet vha induktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Andengradsfunktioner
Forskrift og graf
Diskriminant, koefficienternes og d’s betydning for grafen
Bestemmelse af toppunkt og nulpunkter
Bevis for toppunkts- og nulpunktsformler
Anvendelse af andengradsfunktioner, bl.a. prisoptimering
Supplerende stof:
Forskellige forskrift typer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Sandsynlighedsregning og statistik
- grundlæggende sandsynligheds regning
- uafhængighedstest
- stokastiske variable
- binomialfordeling
-konfidensinterval for andel
Supplerende stof:
Kombinatorik
Betinget sandsynlighed og uafhængighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Lineærprogrammering
- lineære uligheder
- polygonområde
-hjørnepunkts inspektion
- niveau linjer
-redundante krav
- ændring i betingelser eller kriteriefunktion
Arbejdet er delvis lavet som "læs selv" - HF forberedelses materiale 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Funktioner - omvendt funktion og polynomier
-definition og graf for polynomier
-nulpunkter og fortegn
-gradens betydning
-faktoriserede polynomier
Supplerende stof: Omvendte funktioner
Omvendt funktion for lineærefunktioner og eksponentielle funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Differentialregning
- begrebsdannelse og definition for f'(x0)
- sammenhæng mellem grafen for f(x) og grafen for f'(x)
- differentiation af 2.gradsfunktion ud fra definitionen på f'(x0)
- regneregler og deres beviser (bevist konstant gange funktion, samt sum af 2 funktioner)
- optimering vha f'(x)
- anvendelse (funktionsanalyse)
- toppunkt for parabel vha diff.regning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Eksamensprojekt 2025
Eksamensprojektet Matematik B april 2024
Der er brugt 14 lektioner á 45 minutter på eksamensprojektet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Fagdag med afsætning
Fagdag - fagligt samspil med afsætning
Indsamling og analyse af data. Herunder diskussion af datasættets kvalitet og mangler.
Data om unges medlemskab af sports/idrætsforeninger samt af kommercielle træningscentre
Der var tale om 6 lektioner hvoraf de tre er sat som matematiklektioner
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740235783",
"T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740235783",
"H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740235783"
}