Holdet 2024 erB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau Erhvervsjura B
Lærer(e)
Hold 2024 erB (HH3ErB24)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse erhvervsjura B 2024 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse erhvervsjura B 2024 2025

UNDERVISNINGSBESKRIVELSE HH3 ERHVERVSJURA B

Termin: Maj-juni 2024/25.
Institution: Frederikshavn Handelsgymnasium.
Uddannelse: HHX.
Fag og niveau: Erhvervsjura B.
Underviser: Thea Susanne Sønderby.
Hold: Holdet HH3 er. Holdet er sammensat af elever fra hh3a, hh3e, hh3f. Der er lavet undervisningsbeskrivelser for C-niveau for året 2023/2024. Disse kan findes på Lectio.

EKSAMEN I ERHVERVSJURA B OG TILLADTE HJÆLPEMIDLER
Forberedelse: 30 min.
Mundtlig eksamination (inkl. votering): 30 min.
Ca. 12 min: Fremlæggelse af synopsis 7 min + spm. fra censor og eksaminator 3 min.
Eleverne er blevet opfordret til at udarbejde et PPX, hvor synopsis præsenteres.
Ca. 13 min: Fremlæggelse af ukendt case, der udvikler sig til en samtale.
Ca. 5 min: Votering + afgivelse af karakter.

Eleven bestemmer selv, om denne vil fremlægge synopsis eller case først.

Tilladte hjælpemidler:
• Lærebog: Erhvervsjura C & B – juraens grundregler (lærebog fra Systime): https://erhvervsjura.systime.dk/ Bogen kan ikke lagres lokalt på computeren – og må gerne tilgås via internettet til eksamen.
• Supplerende materiale: Forbrydelser og andre strafforhold, 3. Udgave af Jørn Vestergaard), s. 1 - s. 7, s. 208 – 216, Kommenteret straffelov, 11. udgave af Gorm Toftegaard, mfl., s. 632 – 285. Skal lagres lokalt på computeren inden eksamen (findes under forløb 7).
• OneNote: Supplerende materiale fra OneNote i form af fx opgaver, tjekspørgsmål, hjælpebilag, supplerende tekster og PowerPoints må anvendes til eksamen i offline-version. Elever, der har en MacBook, kan ikke anvende OneNote i offline-version og må derfor forud for eksamen downloade alt materiale, så det ligger lokalt på computeren.
• Lectio: Materiale på Lectio skal downloades inden eksamen, så det ligger lokalt på computeren.
• Lovgivning: Der er ikke linket til love i undervisningsbeskrivelsen. Lovgivning skal downloades fra www.retsinformation eller www.Karnov.dk inden eksamen, så de ligger lokalt på computeren.
• Links i undervisningsbeskrivelsen og PodCasts: Øvrige links, PodCasts og hjemmesider, der er henvist til i denne undervisningsbeskrivelse må ikke tilgås til eksamen, men der må gerne lagres information fra disse hjemmesider lokalt på computeren forud for eksamen.


UNDERVISNINGSFORLØB

Forløb ① Om erhvervsjura B
Forløb Ⓐ Virksomhedens etablering
Forløb ② Selskabsformer og hæftelse
Forløb ③ Immaterialret
Forløb ④ Ansættelsesret
Forløb Ⓑ Virksomhedens ophør (B) (herunder prøvesynopsis)
Forløb ⑤ Kreditsikring i erhvervsforhold
Forløb ⑥ Universalforfølgning
Forløb ⑦ Valgfrit fokusområde om skyldnersvig og strafferet i hovedtræk samt retssag
Forløb Ⓒ Virksomhedens drift, herunder repetition
Forløb ⑧ International ret
Forløb ⑨ Det afsluttende problemidentificerende forløb (eksamenssynopsis)
Forløb ⑩‪ Eksamensforberedelse og repetition‬‬‬‬



Forløb ① Om erhvervsjura B

Omfang:
2 lektioner af 45 minutter.

Indhold og fokus:
Der er ved undervisning i det korte introforløb lagt vægt på, at elever fra erhvervsjura B er samlet fra flere forskellige klasser., hvorfor de skal møde hinanden og faget på B-niveau. Eleverne skal desuden have viden om sammenhænge og forskelle mellem fagets C-niveau og B-niveau kernestofområder.

Væsentligste arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning/klasseundervisning, anvendelse af fagprogrammer (Karnov), individuelt arbejde, pararbejde, skriftligt arbejde.

Anvendt materiale (kernestof + supplerende)
Erhvervsjura c & b – juraens grundregler (lærebog fra systime):
▶ Kap. Erhvervsjura B.
Supplerende materiale:
• Læreplan for erhvervsjura B: • Læreplan for erhvervsjura C: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym-laereplaner-2017/hhx/erhvervsjura-b-hhx-august-2017.pdf
• Vejledning til erhvervsjura B: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym-vejledninger-til-laereplaner/hhx/240805-vejledning-til-erhvervsjura-b--hhx.pdf



Ⓐ Virksomhedens etablering
Forløb ② Selskabsformer og hæftelse
Forløb ③ Immaterialret
Forløb ④ Ansættelsesret

Omfang:
Forløbet i alt: 33 lektioner af 45 minutter.
Fordelt på: Selskabsformer og juridiske personer hæftelse (6 lektioner), immaterialret (10 lektioner) samt ansættelsesret (8 lektioner) + forløbet virksomhedens etablering (9 lektioner).

Kernestof – læreplan erhvervsjura B
• B-niveau: Selskabsformer og hæftelse, immaterialret samt ansættelsesret.
• C-niveau: Blandt andet perspektiveret til/inddraget aftaleret, forbrugerret, køberet, værneting, lovvalg, markedsføringsret, fysiske personers hæftelse mv.

Faglige mål – Læreplan erhvervsjura B:
Eleverne skal kunne forstå det demokratiske medborgerskab, anvende juridisk metode til at identificere, analysere, diskutere og vurdere innovative forebyggende løsninger på problemstillinger, forstå juridiske grundprincipper og begreber, anvende relevante retskilder, foretage en kritisk og prioriteret informationssøgning, udtrykke sig hensigtsmæssigt, nuanceret, præcist og argumenterende, anvende juridisk terminologi samt foretage juridiske ræsonnementer i samspil med andre fag.

Fokus og indhold:
• Det overordnede fokus i dette forløb har været, at eleverne gennem kernestoffet har opnået faglig fordybelse, viden og kundskaber om selskabsformer og juridiske personers hæftelse, immaterialrettigheder og ansættelsesret, samt at eleverne får anvendt juridisk metode til løsning af problemstillinger indenfor disse kernestofområder.
• Herudover har der i forløbet været fokus på at arbejde med relevante B- og C-niveaukernestofområder i forbindelse med problemidentificering samt problembehandling i virksomhedens etableringsfase.

Undervisning i kernestofområderne:
Eleverne er indledningsvist i forløbet blevet introduceret til – og har arbejdet med selskabsformer og juridiske personers hæftelse, immaterialrettigheder og ansættelsesret. Her har der i nogen grad været tale om en lærerstyret og deduktiv gennemgang af emnerne, undersøgelser på relevante myndigheders hjemmesider samt opgaveløsning efter den juridiske metode

Der er ved undervisningen i kernestofområderne især lagt vægt på:
• at eleverne ift. kernestoffet SELSKABSFORMER OG JURIDISKE PERSONERS HÆFTELSE får viden om de forskellige virksomheds- samt selskabsformer (især enkeltmandsvirksomheder, interessentskaber samt aktie- og anpartsselskaber) og hæftelsen heri samt fordele/ulemper ved de forskellige virksomheds- og selskabsformer.
• at eleverne ift. kernestoffet IMMATERIALRET i hovedtræk får en overordnet viden om de forskellige typer af immaterialrettigheder (ophavsret, patentret (brugsmodelret), designret og varemærkeret (domænebeskyttelse), hvad der beskyttes, krav til beskyttelsen, hvordan stiftelsen sker (Fx registrering ved Patent- og Varemærkestyrelsen), gyldighedsperioder, hvad der sker ved krænkelse af immaterialrettighederne, ligesom eleverne har set og arbejdet med domme vedr. ovennævnte fra Sø- og Handelsretten.
• at eleverne ift. kernestoffet ANSÆTTELSESRET får et overordnet kendskab til den danske model i hovedtræk (arbejdsmarkedets parter, hovedaftalen, samarbejdsaftalen, overenskomster), ansættelsesaftaler og ansættelsesbeviser samt ansættelsesbevisloven, funktionærloven, (hvem/hvad er omfattet af funktionærloven, at funktionærloven er beskyttelsespræceptiv, arbejdsgivers/arbejdstagers pligter og rettigheder, ophør af ansættelsesforholdet (at forstå forskellen på opsigelse (saglig/usaglig, opsigelsesvarsler) og ophævelse samt konsekvenserne heraf), evt. godtgørelse ved ophør, ansættelsesklausuler mv. Fokus har været på funktionærloven, ansættelsesbevisloven samt forbuddet mod forskelsbehandling (øvrig ansættelsesretlig lovgivning). Ferieloven er kun inddraget meget overordnet.

Forløbet Virksomhedens etablering:
Efter undervisning i kernestoffet har eleverne arbejdet med problemidentificering og problembehandling indenfor selskabsformer og hæftelse, immaterialret og ansættelsesret samt 3 øvrige valgfrie problemfelter fra fagets C-niveau med fokus på virksomhedens etablering.
Eleverne har udarbejdet et Powerpoint, som indeholder de samme punkter som synopsis – dog med flere problemstillinger.
Undervisningen i forløbet med virksomhedens etablering har - som fremgår - haft udgangspunkt i induktiv undervisningsmetode med ”benspænd”/stilladsering, hvor det har været elevernes lyst til at udfordre sig selv, der har dannet grobund for læringsudbyttet.  PowerPointet er fremlagt for klassen efterfølgende!

Anvendt materiale (kernestof + supplerende)
Selskabsformer og hæftelse:
Kernestof:
Erhvervsjura c & b – juraens grundregler (lærebog fra systime):
▶ Kap. 25: Selskabsformer og hæftelse (B).
(niveau: det analyserende og vurderende niveau)
Supplerende materiale:
• Selskabsloven.
https://erhvervsstyrelsen.dk/
https://virksomhedsguiden.dk/erhvervsfremme/content/temaer/ivaerksaetteri/artikler/faa-overblikket-tjekliste-til-opstart-af-din-virksomhed/e3d61f6e-9914-45b0-8c75-8d77b5841f01/
https://virksomhedsguiden.dk/erhvervsfremme/content/emner/virksomhedsformer/
https://virksomhedsguiden.dk/erhvervsfremme/content/emner/registrering_af_virksomhed/
https://virksomhedsguiden.dk/erhvervsfremme/content/emner/selskabets_ledelse_og_ejerforhold/
https://virksomhedsguiden.dk/erhvervsfremme/content/ydelser/din-virksomheds-firmanavn-og-binavn/ae2627fd-8f9e-4375-baf8-b2e92a39bbad/

Immaterialret:
Kernestof:
Erhvervsjura c & b – juraens grundregler (lærebog fra systime):
▶ Kap. 35: Immaterialrettigheder (B).
(niveau: det analyserende og vurderende niveau)
Supplerende materiale:
• Brugsmodelloven.
• Designloven.
• EU-varemærkeforordningen.
• Ophavsretsloven.
• Patentloven.
• Varemærkeloven.
• Nicekoncentionen.
https://www.dkpto.dk
https://vmguidelines.dkpto.dk/aa/aaa/varefortegnelser/saerligt-om-nice-klassifikationen.aspx
https://dk.linkedin.com/company/danish-patent-and-trademark-office?trk=organization-update_share-update_actor-image
https://www.dkpto.dk/bliv-klogere-paa-rettigheder/styrk-din-ide
https://www.youtube.com/results?search_query=immaterialret
https://domstol.dk/soeoghandelsretten/
• Jensens mod Jensens – en varemærkesag: https://channels.podcastfeed.eu/fdcba7f0-d82d-11ec-bf2d-e999aee10044?_ga=2.56620642.853406039.1653981445-1389743058.1653044569

Ansættelsesret:
Kernestof:
Erhvervsjura c & b – juraens grundregler (lærebog fra systime):
▶ Kap. 34. Ansættelsesret (B).
(niveau: det analyserende og vurderende niveau)
Supplerende materiale:
• Arbejdstidsloven
• Ferieloven
• Forskelsbehandlingsloven
• Funktionærloven
• Ligebehandlingsloven
• Lov om ansættelsesbeviser
• Lov om ansættelsesklausuler
• Lov om arbejdsskadesikring
• Lov om forretningshemmeligheder
• Lov om kollektive afskedigelser
• Lov om lige løn til mænd og kvinder
Lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse
https://ast.dk/naevn/ligebehandlingsnaevnet
• HjulmandKaptain Podcast: https://www.hjulmandkaptain.dk/viden/mere-viden/har-du-styr-paa-reglerne-ved-opsigelse-af-en-medarbejder/

Væsentligste arbejdsformer:
Fokus på projektarbejde i forløbet, men lærerstyret undervisning/klasseundervisning i forbindelse med introduktion af kernestofområderne, anvendelse af fagprogrammer (Karnov), individuelt arbejde, pararbejde, skriftligt arbejde.



Forløb Ⓑ Virksomhedens ophør (B) (prøvesynopsis)
Forløb ⑤ Kreditsikring i erhvervsforhold
Forløb ⑥ Universalforfølgning
Forløb ⑦ Valgfrit fokusområde om skyldnersvig og strafferet i hovedtræk samt retssag

Omfang:
Forløbet i alt: 60 lektioner af 45 minutter.
Fordelt på: Kreditsikring i erhvervsforhold (27), universalforfølgning (8), valgfrit fokusområde: Skyldnersvig og strafferet (17), inkl. retsbesøg 7 lektioner af 45 minutter jf. Forløb ⑦ Valgfrit fokusområde om skyldnersvig og strafferet i hovedtræk samt retssag, virksomhedens ophørsfase/prøvesynopsis (8).

Kernestof – læreplan erhvervsjura B:
• B-niveau: Kreditsikring i erhvervsforhold, universalforfølgning, valgfrit fokusområde: Skyldnersvig og strafferet.
• C-niveau: Der er i dette forløb også perspektiveret til/inddraget blandt andet kreditsikring i forbrugerforhold, individualforfølgning.

Faglige mål – Læreplan erhvervsjura B:
Eleverne skal kunne forstå det demokratiske medborgerskab, anvende juridisk metode til at identificere, analysere, diskutere og vurdere innovative forebyggende løsninger på problemstillinger, forstå juridiske grundprincipper og begreber, anvende relevante retskilder, foretage en kritisk og prioriteret informationssøgning, udtrykke sig hensigtsmæssigt, nuanceret, præcist og argumenterende, anvende juridisk terminologi samt foretage juridiske ræsonnementer i samspil med andre fag.

Fokus og indhold:
• Det overordnede fokus i dette forløb har været, at eleverne igennem i kernestoffet har opnået faglig fordybelse, viden og kundskaber om kreditsikring i erhvervsforhold, universalforfølgning og det valgfrie fokusområde skyldnersvig og strafferet samt, at eleverne kan anvende juridisk metode til løsning af problemstillinger indenfor disse kernestofområder.
• Anvendelse af supplerende stof jf. læreplanens punkt 2.3 Supplerende stof, idet der har været besøg fra anklager samt besøg ved Retten i Hjørring.
• Herudover har der i forløbet været fokus på at arbejde med relevante B- og C-niveaukernestofområder i forbindelse med problemidentificering samt problembehandling i virksomhedens omdannelses- eller ophørsfase.

Undervisning i kernestofområderne:
Der er ved undervisningen især lagt vægt på:
• at eleverne udvider deres eksisterende viden inden for kreditsikring i forbrugerforhold til også at omfatte KREDITSIKRING I ERHVERVSFORHOLD. Der er arbejdet med ejendomsrettens overgang (ejendomsforbehold, konsignation og leasing), fordringer og gældsbreve (gældsbrevstyper, overdragelser og indsigelser), pant og sikringsakter (prioritetsvirkningen og gyldighedsvirkningen), pant i løsøre, tilgodehavender og virksomhedspant (flydende pant), pant i fast ejendom (især pantets omfang ved pant i fast ejendom og forskellen mellem TL § 37 og TL § 38), kaution (kautionsformerne og forskellen på disse, parterne ved kaution, kreditors pligter ved indgåelse af kautionsaftalen med kautionisten, kautionistens hæftelse, regresret mellem kautionist og debitor, indtrædelsesret, samkaution og hæftelse i form af solidarisk hæftelse og pro rata hæftelse samt kautionens ophør) og gældsophør. Der er blandt andet perspektiveret til emner fra erhvervsjura C – især ”Kreditsikring i forbrugerforhold” og ”Fysiske personers hæftelse”.

• at eleverne forstår forskellen/sammenhængen mellem individualforfølgning og UNIVERSALFORFØLGNING, herunder at eleverne forstår forskellen/sammenhængen mellem rekonstruktion og konkurs, gældssanering og formålet med førnævnte samt betingelser herfor, rekonstruktionens og konkursens forløb, kurators rolle, fristdag, konkursdekret, retsvirkningen af rekonstruktion og konkurs, aktivmassen under konkurs, konkursordenen, omstødelse, gældssanering samt betingelserne herfor. Der har ved undervisningen også været fokus på, at eleverne forstår formålet med de enkelte bestemmelser, og hvorfor der lovgives, som der gør i konkursloven. Det er søgt at give eleverne indsigt i de mekanismer og tanker, der opstår, når er en kreditor nærmer sig et økonomisk sammenbrud. Konkursret hænger således meget sammen med skyldnersvig. Ved undervisningen i universalforfølgning er der blandt andet perspektiveret til kernestoffet Individualforfølgning” og ”Kreditsikring” fra erhvervsjura C samt emner fra ”Kreditsikring i erhvervsforhold” erhvervsjura B.
• at eleverne på baggrund af viden om blandt andet kreditsikring (især pant), universalforfølgning (især konkurs og omstødelse) samt hæftelse kan vurdere, hvornår debitors dispositioner i forbindelse med en virksomheds ophørsfase kan være strafbare efter straffeloven. Her har der været fokus på bestemmelsen om SKYLDNERSVIG, der er en formueforbrydelse. Ved forløbets opstart er der sket en generel introduktion til STRAFFERET og berigelsesforbrydelser af anklager fra Nordjyllands Politi/underviser på Aalborg Universitet. Eleverne har opnået kendskab til STRFL § 283 om skyldnersvig (parter, gerningsindhold (omfattede dispositioner), betingelser for at anvende bestemmelserne, subjektiv og objektiv betingelse, formålet med bestemmelserne mv., retspraksis. Det bemærkes, at eleverne i forløbet har læst materiale, der anvendes på Aalborg Universitets jurauddannelse på kandidatniveau. Eleverne forventes på ingen måde at mestre andre dele af strafferetten/straffeloven – kun bestemmelsen om skyldnersvig og strafferammen herfor. Der er arbejdet med opgaver efter den juridiske metode, således forventes det også, at eleverne kan anvende juridisk metode indenfor skyldnersvig. Eleverne har overværet en straffesag ved Retten i Hjørring. Retssagen er dermed en del af det valgfrie fokusområde og det danske retssystem.

Forløb Ⓑ Virksomhedens ophør:
Efter undervisning i B-niveau kernestof har eleverne arbejdet mere med problemidentificering og problembehandling af de juridiske problemstillinger, som kan opstå i en virksomheds ophørsfase. Der er arbejdet ud fra benspænd hvor eleverne løbende er blevet introduceret til (og har skullet arbejde med) de elementer, der skal indgå i en synopsis, fx har eleverne med udgangspunkt i en selvvalgt virksomhed (i ophørsfasen) udarbejdet med virksomhedskarakteristik, metodeafsnit, problemfelter, problemstillinger, retskilde- og teoriafsnit samt løsningsforslag og perspektiveringsafsnit.
Eleverne har haft mulighed for at aflevere produktet og få efterfølgende feedback. Der har i forløbet også været fokus på skriftlighed og det at udtrykke sig hensigtsmæssigt samt at anvende den juridiske metode i en anden kontekst (i skriftlig fremstilling, hvor der ikke skal svares på en opdigtet, men en autentisk eller virkelighedsnær selvvalgt problemstilling).

Anvendt materiale (kernestof + supplerende):
Kreditsikring i erhvervsforhold:
Kernestof:
Erhvervsjura C & B – juraens grundregler (lærebog fra Systime):
▶ Kap. 25: Selskabsformer og hæftelse (B).
▶ Kap. 26: Introduktion til kreditsikring (B).
▶ Kap. 27: Ejendomsrettens overgang og ejendomsforbehold (B).
▶ Kap. 28: Fordringer og gældsbreve (B).
▶ Kap. 29: Pant i erhvervsforhold – tilgodehavender og virksomhedspant (B).
▶ Kap. 30: Pant i fast ejendom (B).
▶ Kap: 31: Kaution (B).
▶ Kap. 32: gældsophør (B).
(Niveau: det analyserende og vurderende niveau).
Supplerende materiale:
• Kreditaftaleloven.
• Tinglysningsloven.
• Gældsbrevsloven
• Lov om finansiel virksomhed.
• Forældelsesloven.
www.virk.dk
www.statstidende.dk

Universalforfølgning:
Kernestof:
▶ Kap. 32: Gældsophør (B).
▶ Kap. 33: Universalforfølgning (B).
(niveau: selskabsformer: det analyserende og vurderende niveau - kreditsikring i erhvervsforhold: det analyserende og (Niveau: det analyserende og vurderende niveau).
Supplerende materiale:
• Konkursloven
www.virk.dk
www.statstidende.dk

Det valgfrie fokusområde Skyldnersvig og strafferet:
Kernestof:
▶ Forbrydelser og andre strafforhold, 3. Udgave af Jørn Vestergaard), s. 1 - s. 7, s. 208 – 216.
▶ Kommenteret straffelov, 11. udgave af Gorm Toftegaard, mfl., s. 632 – 285.
(niveau: det analyserende og vurderende niveau).
Supplerende materiale:
• Straffeloven.
• Karnovs noter til bestemmelsen: Skyldnersvig - straffelovens § 283.
• Domme vedr. Skyldnersvig tfk2015.359, tfk2014.1055, tfk2000.569.
https://www.statstidende.dk/messages/s04112016-71.



Ⓒ Virksomhedens drift, herunder repetition
Forløb ⑧ International ret
Omfang:
Forløbet i alt: 36 lektioner af 45 minutter.
Fordelt på: Internationale retskilders indflydelse på dansk ret i hovedtræk (2), international aftaleret (9) samt international køberet (9) samt hovedreglerne indenfor værneting og lovvalg i internationale sager (3) og virksomhedens drift, herunder repetition (13)

Kernestof – læreplan erhvervsjura B:
• B-niveau: Blandt andet internationale retskilders indflydelse på dansk ret i hovedtræk, international aftaleret samt international køberet samt hovedreglerne indenfor værneting og lovvalg i internationale sager.
• C-niveau: Også perspektiveret til/inddraget blandt andet retskilder og det danske retssystem, handelskøb, aftaleret og forbrugerret.

Faglige mål – Læreplan erhvervsjura B:
Eleverne skal kunne forstå det demokratiske medborgerskab, anvende juridisk metode til at identificere, analysere, diskutere og vurdere innovative forebyggende løsninger på problemstillinger, forstå juridiske grundprincipper og begreber, anvende relevante retskilder, foretage en kritisk og prioriteret informationssøgning, udtrykke sig hensigtsmæssigt, nuanceret, præcist og argumenterende, anvende juridisk terminologi samt foretage juridiske ræsonnementer i samspil med andre fag.

Fokus og indhold:
• Det overordnede fokus i dette forløb har været, at eleverne gennem kernestoffet har opnået faglig fordybelse, viden og kundskaber om internationale retskilders indflydelse på dansk ret i hovedtræk, hovedreglerne indenfor værneting og lovvalg i internationale sager, international aftaleret samt international køberet.
• Herudover har der i forløbet været fokus på at arbejde med ovennævnte B-niveau kernestof og relevant C-niveau kernestof i forbindelse med problemidentificering samt problembehandling i virksomhedens driftsfase.
Fokus og indhold:
• I forbindelse med virksomhedens drift er der også slutteligt arbejdet med eksamenslignende opgaver med henblik på repetition af emner fra både C- og B-niveau samt anvendelse af juridisk metode. Følgende emner er blandt andet repeteret: Erstatnings- og forsikringsret, kreditsikring i erhvervsforhold, aftaleret, inkasso- og fogedret, fysiske personers hæftelse, immaterialret og ansættelsesret.

Væsentligste arbejdsformer:
Individuelt arbejde, skriftligt arbejde, tavleundervisning.

Undervisning i kernestofområderne:
Der er ved undervisningen især lagt vægt på:
• At eleverne i hovedtræk kan redegøre og har en forståelse for INTERNATIONALE RETSKILDERS indflydelse på dansk ret, EU's institutioner, lovgivningsproceduren i EU, forskellen på en traktat, forordning, et direktiv mv., samt de internationale retskilders indbyrdes forhold i forhold til de danske retskilder. Der er således perspektiveret til kernestoffet retskilder fra erhvervsjura C.
• At eleverne får kendskab til HOVEDREGLERNE INDEN FOR VÆRNETING OG LOVVALG I INTERNATIONALE SAGER, herunder at der kan indgås en værnetingsaftale og lovvalgsaftale, EU-domsforordningen, løsørekøbelovvalgsloven, kontraktskonventionen og CISG. Ved undervisningen er der sket inddragelse af nationalt værneting/retsplejeloven, og der er således perspektiveret til kernestoffet ”Det danske retssystem” fra erhvervsjura C.
• At eleverne får kendskab til INTERNATIONAL KØBERET, CISG I og dens anvendelsesområde, herunder sælger og købers forpligtelser, sælger og købers misligholdelsesbeføjelser, risikoovergang, INCOTERMS mv. Der er ved undervisningen især lagt vægt på sælgers forpligtelse og misligholdelse og køberens misligholdelsesbeføjelser.
Der er ved undervisningen også sket inddragelse af national køberet (handelskøb), og der er således perspektiveret til kernestoffet køberet fra erhvervsjura C.
• At eleverne får kendskab til INTERNATIONAL AFTALERET, CISG II og dens anvendelsesområde, herunder, hvordan en international aftale indgås, tilbud, accept, acceptfrist, uoverensstemmende/forsinket accept, reklamation samt tilbagekaldelse. Der er ved undervisningen inddraget national aftaleret, og der er således perspektiveret til kernestoffet aftaleret fra erhvervsjura C.
• At eleverne får” anvendt” teorien ved at løse opgaver indenfor international aftaleret, international køberet samt indenfor værneting og lovvalg i internationale sager med udgangspunkt i den juridiske metode.

Ifølge læreplanens afsnit 3.4 til erhvervsjura B skal der i undervisningen indgå brug af tekster på engelsk og om muligt på andre fremmedsprog. Dette opfyldes blandt andet med det engelsksprogede forløb, hvor eleverne har arbejdet med oversættelse af udvalgte juridiske gloser fra dansk til engelsk ved at sammenligne den danske og engelske version af CISG.

Undervisningen har haft udgangspunkt i induktiv undervisningsmetode med ”benspænd”/stilladsering, hvor det har været elevernes lyst til at udfordre sig selv, der har dannet grobund for læringsudbyttet.

Anvendt materiale (kernestof + supplerende):
International ret:
Kernestof:
Erhvervsjura C & B – juraens grundregler (lærebog fra Systime):
▶ Kap. 36: Introduktion til international ret (B).
▶ Kap. 37: EU og EU-retskilder (B).
▶ Kap. 38: Internationale aftaler (CISG) (B).
▶ Kap. 39: Internationale køb (CISG) (B).
▶ Kap. 40. Værneting og lovvalg i internationale sager (B).
(Niveau: Internationale retskilder: Det redegørende niveau - Hovedreglerne inden for værneting og lovvalg i internationale sager: Det analyserende og redegørende niveau – International aftaleret: Det analyserende og vurderende niveau – International køberet: Det analyserende og vurderende niveau).
Supplerende stof
• CISG
• Bruxelles I-forordningen
• EU-domsforordningen
• Lov om, hvilket lands retsregler der skal anvendes på løsørekøb af international karakter (løsørekøbelovvalgslov)
• Kontraktskonventionen
• Retsplejeloven
https://www.youtube.com/watch?v=7y0IJQHlEEY
https://www.youtube.com/watch?v=ED7rPDtZkPM
https://www.youtube.com/watch?v=GXDR-KS7a2k
• CISG-song http://kortlink.dk/europa/25ayf

Væsentligste arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning/klasseundervisning, anvendelse af fagprogrammer (Karnov), individuelt arbejde, pararbejde, skriftligt arbejde.



Forløb ⑨ Det afsluttende problemidentificerende forløb (eksamenssynopsis)
Omfang:
Forløbet i alt: 15 lektioner af 45 minutter.
Kernestof – læreplan erhvervsjura B:
Alt kernestof fra C- og B-niveau kan indgå i synopsen.

Faglige mål – Læreplan erhvervsjura B:
Eleverne skal kunne forstå det demokratiske medborgerskab, anvende juridisk metode til at identificere, analysere, diskutere og vurdere innovative forebyggende løsninger på problemstillinger, forstå juridiske grundprincipper og begreber, anvende relevante retskilder, foretage en kritisk og prioriteret informationssøgning, udtrykke sig hensigtsmæssigt, nuanceret, præcist og argumenterende, anvende juridisk terminologi samt foretage juridiske ræsonnementer i samspil med andre fag.

Fokus og indhold:
Ifølge læreplanens punkt 3.2 skal eleverne ved slutningen af undervisningsåret på baggrund af et afsluttende problemidentificerende og problembehandlende forløb udarbejde en synopsis med juridiske udfordringer i virksomhedens etablerings-, drifts- og/eller ophørsfase som dækker de faglige mål og et bredt udsnit af kernestoffet.
Forløbet afsluttes med en synopsis, der afleveres på Lectio.

Eleverne har selv valgt en virksomhed – og det har ikke været et krav, at problemstillingen var autentisk, men den skulle være virkelighedsnær med udgangspunkt i den valgte virksomhed.

Det har været et krav, at eleverne skulle udarbejde mindst 2 problemfelter og på baggrund af mindst et problemfelt udarbejde 2 problemstillinger, hvoraf mindst en problemstilling skulle behandles ud fra den juridiske metode.

Igennem hele forløbet har eleverne haft mulighed for sparring og vejledning med underviser i alle lektioner.

Eleverne har haft tid til at udarbejde et PowerPoint til brug for eksamen. Dette PowerPoint har eleverne ikke afleveret.

Anvendt materiale (kernestof + supplerende):
Kernestof:
Erhvervsjura c & b – juraens grundregler (lærebog fra systime):
▶ Bliv klar til eksamen (B).
▶ SOP med erhvervsjura (anvendt ifb. med juridisk skrivning).
▶ De øvrige kapitler i bogen fra C-niveau og B-niveau.
▶ Materiale fra Det valgfrie fokusområde om skyldnersvig.
Supplerende materiale:
• PowerPoint, brochure m synopsis samt eksempel på synopsis.
• Egen informationssøgning om virksomheden.

Væsentligste arbejdsformer:
Individuelt arbejde, gruppearbejde, skriftligt arbejde.



Forløb ⑩‪ Eksamensforberedelse og repetition‬‬‬‬
Omfang:
4 lektioner af 45 minutter.

Forløbets indhold og fokus:
Eksamen er drøftet, herunder tid, hjælpemidler, gode råd mv. Desuden er der igen henvist til læreplan (faglige mål), vejledning og karakterbekendtgørelsen.
Eleverne har desuden arbejdet med repetitionsopgaver (30 minutters forberedelsestid, herefter mundtlig gennemgang, hvor udvalgte elever har været til ”mundtlig” eksamen).

Anvendt materiale:
Kernestof:
Erhvervsjura C & B– juraens grundregler (lærebog fra Systime):
▶ Bliv klar til eksamen (B)

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, mundtlig fremlæggelse.
Indhold
Omfang Estimeret: 154,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer