Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederikshavn Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Markedskommunikation C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 MkC (HH2MkC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til MKK + Kom.processer, platform, målgruppe
Kernestof: Markedskommunikation, Kap 0, 1, 4
Michael Bregendahl, Morten Haase, Jan Madsen
Forlaget Systime 2018
Kommunikationsprocesser
Kommunikationsplatform (forstå, design, implementering og evaluering)
Den simple kommunikationsmodel
Selektering
Omnichannel marketing
Kommunikationsparametre
Mål- og modtagergrupper
Persona
Caseopgave omkring KiMS: Skab et nyt marketing tiltag for KiMS.
Supplerende stof til opgaven:
Hjemmeside og SoMe
• www.kims.dk/
• www.kims.dk/om-kims/
• www.kims.dk/kims-smukfest-samarbejde/
• www.facebook.com/KiMsDK/
• www.youtube.com/user/Kalddetjoergen
• www.instagram.com/kims_danmark/
Artikler m.m.
• www.datacvr.virk.dk/enhed/virksomhed/15233877?fritekst=15233877&sideIndex=0&size=10
• www.bt.dk/nyheder/danskerne-gaar-amok-i-chips-svaert-at-skelne-mellem-mandag-og-loerdag
• www.heartbeats.dk/chipskongens-fald-der-er-en-stor-krig-i-gang-mellem-kims-og-taffel-og-der-er-mere-drama-paa-vej/
• www.novaindex.com/dk/leverandoerer/foedevarer/chipsproducenter
• www.orkla.dk/brands/kims/
• www.food-supply.dk/article/view/790479/orklas_chips_og_sode_sager_mistede_millioner_pa_bade_top_og_bund
• www.taffel.dk/presserum/2020/3/5/taffel-fordobler-sin-omstning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Branding, positionering og virkemidler
Kernestof: Markedskommunikation Kap 3, Afsnit 9.1, 11.1, 12.1, 12.2, 12.5, Del 2
Michael Bregendahl, Morten Haase, Jan Madsen
Forlaget Systime 2018
Branding: Corporate, produkt, celebrity, personlig
Branded content/ Content marketing
Afsender- og modtager fokuseret
Integreret markedskommunikation
Virkemidler:
- De verbaltekniske virkemidler
- Manipulative og informative reklame
- USP - Unique Selling Proporsition
- ESP - Emotional Selling Proporsition:
- ISP - Ironic Selling Proporsition:
- Kommunikator
- Tematiske virkemidler
- Farver
- Reklamepsykologiske virkemidler: Perceptionspsykologi, Gestaltpsykologi og Semiotik
Produktpositioneringsstrategier
- Specifikke produktegenskaber
- Problemløsning eller behov
- Anvendelsessituation
- Brugerkategori
- Konkurrenter
Positioneringskort
Repositionering
Supplerende stof til Branding:
PODCAST: Sådan bruger Shaping New Tomorrow branding til at skille sig ud fra mængden
https://nochmal.dk/podcasts/hm263-saadan-bruger-shaping-new-tomorrow-branding-til-at-skille-sig-ud-fra-maengden/
https://skoleanalyser.dk/FARVESYMBOLIK-OG-FARVEBETYDNING/
Supplerende stof fra Infomedia til Positionering:
"Tøjgigant anklaget for at vildlede"
"H&M donerer penge efter hollandske myndigheders greenwashing undersøgelser"
"Tre års hårdt arbejde ud i afløbet over natten« -kom med bag kulissen, da Jysk-eventyret i Rusland kollapsede"
"Netto, Føtex og Bilka vil fortsat sælge Ecco sko"
"Dropper Ecco - ikke længere kongelig hofleverandør"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Medieplan, budskab og budgettering
Kernestof: Markedskommunikation Kap 5, 6 og 7
Michael Bregendahl, Morten Haase, Jan Madsen
Forlaget Systime 2018 samt Kreativ Kommunikation, Kap. 4, René Ahrendt, Forlaget Systime
Design af medieplan og budskabsudformning
Traditionelle medier
-reklamemiddel - og medie
- film, tv reklamer, biografreklamer, printmedier, outdoor, ambiente reklamemedier, lyd
Digitale medier
- Paid, earned og owned medier
- TikTok, Snapchat, Youtube, Facebook og Instagram
Medieplanlægning
- wear-out effekt, dobbeltdækning, oplag og læsertal, støj
Budgettering
OFFLINE REKLAMER: Vi tog i biografen og fik lov til at få ekstra lang reklameblok inden filmen begyndte. Efterfølgende talte vi om de lokale og nationale biografreklamer.
Løbende eksamenstræning:
Artikel: Markedsforing.dk, ”Kims øger budget og målsætninger i ny Chips Battle-kampagne” (07.02.2024) https://markedsforing.dk/artikler/nyheder/kims-oeger-budget-og-maalsaetninger-i-ny-chips-battle-kampagne/
Artikel: www.markedsforing.dk ”DSB-kampagne går i flæsket på danskernes fordomme” (06.05.2024) https://markedsforing.dk/artikler/nyheder/dsb-kampagne-gaar-i-flaesket-paa-danskernes-fordomme/ (REDIGERET)
Film: Der er fordomme om at arbejde hos DSB (youtube.com)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kultur i Markedskommunikation
Kernestof: Markedskommunikation Afsnit 19
Michael Bregendahl, Morten Haase, Jan Madsen
Forlaget Systime 2018
Definition af kultur
Halls kulturteori
Anden kulturteori i kommunikationen
Brug af humor og ironi som virkemiddel
Religions indflydelse på markedsføring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Etik og Juridiske retningslinjer
Kernestof: Markedskommunikation, Kap. 3 og 4
Michael Bregendahl, Morten Haase, Jan Madsen
Forlaget Systime 2018
Supplerende stof: Reklamefilmen 'When Harry met Santa'
Etik i markedskommunikation
Markedsføringsloven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Neuromarketing
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66531358277",
"T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66531358277",
"H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66531358277"
}