Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederikshavn Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 PsyC (HH2PsyC24)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er psykologi?
Ole Schultz Larsen
"Psykologiens veje" i-bog 2018: - grundbog
Hvad er psykologi (1,9 side) og Om psykologifaget (1,3 side)
Kapitel 2: Den mangfoldige psykologi (0,5 side)
herunder: Psykoanalyse (2 sider, Behaviorisme (1,5 sider), Socialpsykologi (1,3 sider)
Case: Lena (2,2 sider)
Tre videnskabelige traditioner (2,2 sider)
Lærerudarbejdede dias til forløbet
Fokus:
Eleverne introduceres kort for psykologiens historie, til psykologien som videnskab og dens forskellige metoder. Herunder også til en kritisk tilgang til arbejdet med f.eks. psykologiske undersøgelser af forskellig slags. Ydermere introduceres eleverne kort for psykologiens forskellige perspektiver og disses sammenhæng med forskellige forskningstraditioner.
Eleverne får indblik i bekendtgørelsens formål for faget, fagets identitet, min foreløbige tilrettelæggelse af undervisningen og elevens muligheder for indflydelse på tilrettelæggelsen.
Arbejdsformer:
klasseundervisning, diskussionsøvelser, par-og gruppeøvelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Psykologi og personlighed
. Personligheds(træk)teorier og psykologiske metoder introduceres. Der arbejdes med de to personlighedstræk introvert/ekstrovert med det formål at udvikle elevernes forståelse og respekt for menneskers forskellighed herudover inddragelse af den psykopatiske personlighedstype efter ønske fra eleverne
Psykologiens veje: Kapitel 18: Personlighedspsykologi (0,6 side)
introvert og ekstrovert
The BIg Five (1,9 side)
Den forsigtige og den risikovillige type (1,6 side)
- Quiz til kapitel 18
Case_ Peter
hertil lærerudarbejdede dias
Supplerende tekster:
- https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sj%C3%A6l/indadvendte-og-udadvendte-medarbejdere-er-lige-vigtige
Personlighedstest: https://www.idrlabs.com/dk/femfaktor-personlighedstest/test.php
Kapitel 16 "Psykoanalyse": afsnittet forsvarsmekanismer
Læreroplæg om O Hares psykopatitest - og mulighed for Er du psykopat (online test)
dokumentar TV2 DOK 2000 "En morder vender hjem" 38 minutter
Afleveringsopgave til forløbet til individuel vurdering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave til Identitet
|
16-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Metoder og undersøgelser i psykologi
Christian Skjødt Pedersen
Temaer til psykologi - Grundbog til C-niveau Systime
kapitel 2
Metode i psykologi 0,3 side
Vigtige psykologiske metoder (læs kun til tvillingeundersøgelse) ca. 4 sider
Kritisk vurdering af undersøgelser (læs kun til opgaverne) ca. 3 sider
diverse lærerudarbejdede dias til forløbet
Elever præsenteres igen for psykologien som videnskab og dens forskellige metoder. Herunder også til en kritisk tilgang til arbejdet med f.eks. psykologiske undersøgelser af forskellig slags. Ydermere introduceres eleverne kort for psykologiens forskellige perspektiver og disses sammenhæng med forskellige forskningstraditioner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Udvikling i barndom, tilknytning og omsorgssvigt
I forløbet psykologiske teorier og undersøgelser i relation til den tidlige udvikling, tilknytning, omsorgssvigt og resiliens. Forløbet har fokus på både menneskets normaludvikling, opdragelsens betydning og omsorgssvigt. Formålet er bl.a. at undersøge, hvorfor nogle mennesker kan foretage mønsterbrud, mens andre ikke kan - her belyses begrebet resiliens.
Psykologiens veje
Kapitel 6 Udviklingspsykologi (0,3 side)
Kritik af faseteorierne (3,8 side) frem til ("Eksempler på metoder i spædbarneforskningen)
John Bowlby og Mary Ainsworth (7,3 sider)
kapitel 15: Forskellige tilknytningsstile (2 sider)
Diane Baumrinds 4 forældrestile
Erik H. Eriksson - 8 psykosociale stadier s. 32-39 i Flemming Andres Ravn og Troels Wolf Psykologi - fra celle til selfie Columbus i pdf scan ca. 6 sider
Psykologiens veje
Kapitel 12
"Tænkningens udvikling" (Jean Piagets teori for hvordan vores tænkning udvikler sig.
Psykologiens veje
kapitel 8
Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt (0,7 side)
Seperationsreaktioner (1,1 side)
Eksperiment med abeunger (1,3 side)
Spædbarnsdepression og hospitalisme (3 sider)
Omsorgssvigt (1,9 sider)
Børns reaktioner på omsorgssvigt (3,7 sider - check)
Dokumentar:
• Er du mors lille dreng? TV2, 1998
• Mors llille dreng 20 år efter TV2 2017
Eksperimenter:
• Harlows abeforsøg (https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I)
• Mary Ainsworths fremmedsituationstest (https://www.youtube.com/watch?
v=PnFKaaOSPmk&list=PLYUVQ7EHlLgMUPNIkfgWEnZCeJCsGHwNH&index=2)
Quiz og afleveringsopgave om opdragelsesformer, Bowllbys tilknytningsteori og Mary Ainsworths begreb om sikker base
Supplerende tekster:
- https://jv.dk/artikel/sexologen-kl%C3%A6ber-du-til-din-partner-eller-flygter-du-2019-1-20(6)
Angående Nicklas
Case Erik (til Piaget)
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Unge i senmoderniteten og stress
Unge i senmoderniteten og stress - (fokus på unges stress)
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår viden om, at unge i dag lever under nogle vilkår, hvor deres identitetsdannelse har betydning for deres psykiske velbefindende. Desuden Behandles begrebet om en narcissistisk ungdom og køn.
Psykologiens veje
kapitel 19:
Ungdom og senmodernitet 4 side
En flodbølge af muligheder 1,4 side
Tvangen til at vælge 1,1 side
Kapital og habitus (Pierre Bourdieu) 2,1 side
Hvad er identitet? 1,1 side
Krop, køn og identitet ca. 2,5 side (kun til overskriften "To undersøgelser")
Sex & Samfund https://sexogsamfund.dk/kropskontrol
Undersøgelse om krop og udseendets betydning for unges trivsel og fællesskaber i skolen 05.02.2024
Frigørelse fra forældrene ca. 1 side
Sociale arenaer, roller og identitet 3,7 side (Anthony Giddens, Kenneth Gergen)
Den narcissistiske ungdom 1 side (Thomas Ziehe)
Selvrealisering, ansvarspres og mistrivsel 2,0 side
Unge i konkurrencestaten 1,3 side
Tre socialkarakterer 2,7 side David Riesman
Forelæsning om "Unges mentale trivsel i præstationssamfundet", Aalborg Universitet, AAU Play ved Anders Petersen Aalborg Universitet :
https://www.aau.dk/samarbejde/tilbud-til-gymnasier/aau-play/samfund-psykologi-innovation/unges-mentale-trivsel-i-praestationssamfundet
Anders Petersen: opgaver til forelæsningen
Statens Institut for Folkesundhed midtvejssundhedsprofil-undersøgelse i 2023, https://www.sst.dk/da/nyheder/2024/Ny-undersoegelse-bekraefter-mistrivsel-blandt-unge
Psykologiens veje
kapitel 23. Stress og coping 0,9 side
Akut og kronisk stress 1,9 side
Stress: Et samspil mellem ydre og indre faktorer (Richard S. Lazarus)
Ydre faktorer: livsforandringer og daglige gener (Holmes og Rahe social belastningsskala)
Ydre faktorer: stress på arbejdet (Robert Karasek og Theorell krav-kontrol-model)
Indre faktorer
Fra Industriarbejde til service og vidensarbejde (til overskriften "Kirsten") ca. 7 sider
Supplerende:
diskussionsopgave om bl.a. køn
Elevudarbejdede oplæg om stress
Drengene mod pigerne klip fra dokumentar nr. 3 og 4 2017
Quiz til kapitel 19
Quiz til kapitel 23
eksamensopgaver
Den nationale sundhedsprofil - data opsøgt
Sundhed og Sygelighed i Danmark 2005,2010 samt Den nationale Sundhedsprofil 2010 og 2013, DR (fil)
"Jeg troede, jeg var lavet af jern
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til arbejdsvilkår i det moderne samfund. Vi hører ofte, at flere og flere udvikler stress grundet præstationskrav og perfektionisme. I forløbet opnår eleverne blandt andet viden om stress og forskellige mindset og disses betydning for stressoplevelser og coping
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
os og dem - mennesker i grupper
Psykologiens veje
kapitel 21
Socialpsykologi 1,2 side
Massehypnose 1,9 side
Hvad er en gruppe? 4 sider
Gruppepres og social kontrol; herunder følgende underafsnit - Solomon Asch, Gruppetænkning (Irving Janis) og Gruppepolarisering (James Stoner, Cass Sunstein)
Ekkokamre ca. i alt 6 sider
udvalgte opgaver til kapitlet
lærerudarbejdede dias
Quiz til kapitel 21
https://www.ft.dk/samling/20111/almdel/uui/bilag/94/1093169.pdf (link samt fil)
Under forløbet introduceres eleverne for diverse vigtige socialpsykologiske begreber, teorier og undersøgelser. Det centrale er hele tiden spørgsmålet om, hvordan vi som mennesker påvirker og styrer hinanden. Herunder blev der bl.a. arbejdet med, hvordan socialpsykologien kan være med til at forklare situationer, hvor mennesket handler på måder, som det ellers ikke ville.
Vigtigt herunder også betydningen af kultur for, hvordan verden opfattes og kulturens betydning for bl.a. forståelse eller manglen på samme mellem mennesker.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tænkning, læring og motivation
Ole Schultz Larsen Psykologiens veje 2018
Kapitel 11: Kognitionspsykologi
Magnus Riisager PsykC - Grundbog til psykologi på C niveau
Frydenlund 2021
Kapitel 4: Læring i den moderne digitaliserede verden (s. 101-108 og s. 123-137)
Læring og de kognitive processer 4 sider
motivation og læring (selvbestemmelsesteorien og Albert Banura (motivation) 3 sider
Kahnemanns dobbeltprocesteori samt udvalgte kognitive bias samt tænkningens udfordringer i en digital tidsalder (til overskriften Brug din viden) ca. 5 sider
Lærerudarbejdede dias til de forskellige teorier og begreber
øvelser med gestaltlove
Videoklip:
This is an awareness test - https://www.youtube.com/watch?v=oSQJP40PcGI
Jeopardy samt flashcards fra Systime
Formålet med forløbet er, at eleverne får viden om, hvordan mennesker lærer ting og forstår den verden, der omgiver os. Dermed bliver det muligt at reflektere over egen læring. Vi behandler blandt andet emner som opmærksomhed, motivation, hukommelse og tænkning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66531899472",
"T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66531899472",
"H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66531899472"
}