Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederikshavn Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Informatik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024/3xIf (3xIf24)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema 1_ IT som værdiskaber
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til fagets identitet og metoder. Der ses nærmere på emnerne digitalisering, videnssamfund, big data og IT som værdiskaber. Leavitts model introduceres som forandringsmodel.
Grundbog:
- Kap. 1: IT som værdiskaber
PowerPoints:
IT som værdiskaber
Video:
Beacons - https://www.youtube.com/watch?v=ZGL0HpNm5BY
Artikler:
Erhvervsstyrelsen: "Kend dine cookies lige så godt, som de kender dig"
Opgaver:
Opg. 1.2 og 1.3 i Grundbog
Opgave om Leavitts model
Øvelse 1.5: Business Intelligence Kop & Kande
Spørgsmål til artiklen "https://nyheder.tv2.dk/business/2021-06-01-ansigtsscannere-vinder-frem-i-detailhandelen-nu-vil-butikkerne-aflaese-dit" - TV2 Nyheder, 01.06.2021
Gruppeopgave: Præsentation af cookies
Afleveringsopgave i grupper:
Opgaver til artikel: "Interview: Digitale reklamer er langt mere skadelige, end vi tror" - Politiken, 24.01.2022
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema 2_Apps_Interaktionsdesign_Tests_Arkitektur
Formålet med forløbet er, at eleverne introduceres til blokprogrammering, og computational thinking trænes. Eleverne skal kunne ̶udarbejde et løsningsforslag til en app ved at beskrive og analysere problemet samt designe, realisere og teste appen. Eleverne introduceres for principper i forhold til interaktionsdesign og brugervenlighed. Der arbejdes med udvikling af prototyper, og 3-lags-arkitekturen introduceres.
Grundbog:
- Kap. 3.3: IT-systemers arkitektur
- Kap. 4: Interaktionsdesign
- Kap. 5: Test og igangsætning
- Kap. 6: Programmering
- Kap. 8.7: Apps til mobiltelefon
- Kap. 1-4 i Informatik C-bogen om Agil udvikling
PowerPoints:
App-genren
Interaktionsdesign 1
Testmetoder og brugervenlighed
Netværksarkitektur
Opgaver:
Diverse programmeringsøvelser i Applab
Tænke-højt-test
Forklar 3-lags-arkitekturen i en udvalgt app
Pizzaappen
Afleveringsopgave i grupper:
Projekt: Krikkekataloget - udvikling af en app
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 3_Scratch & Innovation
Formålet med forløbet er at udvide forståelse for blokprogrammering og computational thinking. Der ses nærmere på IT som værdiskaber, og innovation inddrages i forhold til begreberne radikal og inkrementel innovation ligesom 4P-modellen inddrages. I forløbet indgår desuden 12 lektioner til EuxBizCup, en case competition for EUX-elever i Erhvervsområde 1.
Grundbog: Systime, Informatik B til EUX Merkantil, ibog
Grundbog:
- Kap. 1: IT som værdiskaber
- Kap. 2: Innovation
- Kap. 6: Programmering
PowerPoints:
Innovation og IT
Introduktion til blokprogrammering
Artikler:
Gamification og læring: https://elearningspecialist.com/blog/posts/2019/april/gamification/
Opgaver:
Inkrementel eller radikal innovation?
Præsentation af et innovativt produkt
Diverse programmeringsøvelser i Scratch
Kontrolstrukturer
Afleveringsopgaver:
Gruppeprojekt: Reklamespil i Scratch
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema 4_Databaser_IT-sikkerhed_Lovgivning
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til anvendelse og oprettelse af relationelle databaser og kan udtrække information i form af forespørgsler. De får indblik i modellering, og der gives en introduktion til værktøjet Lucidchart til at fremstille E/R-diagrammer. Desuden arbejdes der med sikkerhed og adfærd.
Grundbog:
- Kap. 3: IT-sikkerhed, lovgivning og arkitektur
- Kap. 7: Databaser
PowerPoints:
Databaser
SQL - introduktion og basis
IT-sikkerhed
Lovgivning
Videoklip:
Entity Relationship Diagram (ERD) Tutorial - Part 1 - https://www.youtube.com/watch?v=QpdhBUYk7Kk -
Entity Relationship Diagram (ERD) Tutorial - Part 2 - https://www.youtube.com/watch?v=-CuY5ADwn24 -
Dokumentar: Hackerne angriber os
Opgaver:
Quiz om databaser
Quiz GDPR
Diverse SQL-forespørgsler i Access
Afleveringsopgaver:
Modellering og oprettelse af en relationsdatabase - distriktsstævne i dressur
Modellering og oprettelse af en relationsdatabase til VILA
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tema 5_Eksamensprojekt
Eksamensprojekt i henhold til projektoplæg.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tema 6_Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66939596958",
"T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66939596958",
"H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66939596958"
}