Holdet 2024/3xIf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau Informatik B
Lærer(e)
Hold 2024/3xIf (3xIf24)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1_ IT som værdiskaber
Titel 2 Tema 2_Apps_Interaktionsdesign_Tests_Arkitektur
Titel 3 Tema 3_Scratch & Innovation
Titel 4 Tema 4_Databaser_IT-sikkerhed_Lovgivning
Titel 5 Tema 5_Eksamensprojekt
Titel 6 Tema 6_Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1_ IT som værdiskaber

Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til fagets identitet og metoder. Der ses nærmere på emnerne digitalisering, videnssamfund, big data og IT som værdiskaber. Leavitts model introduceres som forandringsmodel.

Grundbog:
- Kap. 1: IT som værdiskaber

PowerPoints:
IT som værdiskaber

Video:
Beacons - https://www.youtube.com/watch?v=ZGL0HpNm5BY

Artikler:
Erhvervsstyrelsen: "Kend dine cookies lige så godt, som de kender dig"

Opgaver:
Opg. 1.2 og 1.3 i Grundbog
Opgave om Leavitts model
Øvelse 1.5: Business Intelligence Kop & Kande
Spørgsmål til artiklen "https://nyheder.tv2.dk/business/2021-06-01-ansigtsscannere-vinder-frem-i-detailhandelen-nu-vil-butikkerne-aflaese-dit" - TV2 Nyheder, 01.06.2021
Gruppeopgave: Præsentation af cookies

Afleveringsopgave i grupper:
Opgaver til artikel: "Interview: Digitale reklamer er langt mere skadelige, end vi tror" - Politiken, 24.01.2022
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tema 2_Apps_Interaktionsdesign_Tests_Arkitektur

Formålet med forløbet er, at eleverne introduceres til blokprogrammering, og computational thinking trænes. Eleverne skal kunne ̶udarbejde et løsningsforslag til en app ved at beskrive og analysere problemet samt designe, realisere og teste appen. Eleverne introduceres for principper i forhold til interaktionsdesign og brugervenlighed. Der arbejdes med udvikling af prototyper, og 3-lags-arkitekturen introduceres.

Grundbog:
- Kap. 3.3: IT-systemers arkitektur
- Kap. 4: Interaktionsdesign
- Kap. 5: Test og igangsætning
- Kap. 6: Programmering
- Kap. 8.7: Apps til mobiltelefon
- Kap. 1-4 i Informatik C-bogen om Agil udvikling

PowerPoints:
App-genren
Interaktionsdesign 1
Testmetoder og brugervenlighed
Netværksarkitektur

Opgaver:
Diverse programmeringsøvelser i Applab
Tænke-højt-test
Forklar 3-lags-arkitekturen i en udvalgt app
Pizzaappen

Afleveringsopgave i grupper:
Projekt: Krikkekataloget - udvikling af en app
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema 3_Scratch & Innovation

Formålet med forløbet er at udvide forståelse for blokprogrammering og computational thinking. Der ses nærmere på IT som værdiskaber, og innovation inddrages i forhold til begreberne radikal og inkrementel innovation ligesom 4P-modellen inddrages. I forløbet indgår desuden 12 lektioner til EuxBizCup, en case competition for EUX-elever i Erhvervsområde 1.

Grundbog: Systime, Informatik B til EUX Merkantil, ibog

Grundbog:
- Kap. 1: IT som værdiskaber
- Kap. 2: Innovation
- Kap. 6: Programmering

PowerPoints:
Innovation og IT
Introduktion til blokprogrammering

Artikler:
Gamification og læring: https://elearningspecialist.com/blog/posts/2019/april/gamification/

Opgaver:
Inkrementel eller radikal innovation?
Præsentation af et innovativt produkt
Diverse programmeringsøvelser i Scratch
Kontrolstrukturer

Afleveringsopgaver:
Gruppeprojekt: Reklamespil i Scratch
Indhold
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tema 4_Databaser_IT-sikkerhed_Lovgivning

Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til anvendelse og oprettelse af relationelle databaser og kan udtrække information i form af forespørgsler. De får indblik i modellering, og der gives en introduktion til værktøjet Lucidchart til at fremstille E/R-diagrammer. Desuden arbejdes der med sikkerhed og adfærd.

Grundbog:
- Kap. 3: IT-sikkerhed, lovgivning og arkitektur
- Kap. 7: Databaser

PowerPoints:
Databaser
SQL - introduktion og basis
IT-sikkerhed
Lovgivning

Videoklip:
Entity Relationship Diagram (ERD) Tutorial - Part 1 - https://www.youtube.com/watch?v=QpdhBUYk7Kk -
Entity Relationship Diagram (ERD) Tutorial - Part 2 - https://www.youtube.com/watch?v=-CuY5ADwn24 -

Dokumentar: Hackerne angriber os

Opgaver:
Quiz om databaser
Quiz GDPR
Diverse SQL-forespørgsler i Access

Afleveringsopgaver:
Modellering og oprettelse af en relationsdatabase - distriktsstævne i dressur
Modellering og oprettelse af en relationsdatabase til VILA
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tema 5_Eksamensprojekt

Eksamensprojekt i henhold til projektoplæg.

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tema 6_Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer