Holdet 2024/3xIn - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau Innovation C
Lærer(e)
Hold 2024/3xIn (3xIn24)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundbegreber og Samarbejde
Titel 2 Carmen Curlers
Titel 3 Innovation under Handelskrig

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundbegreber og Samarbejde

Grundbogens kapitel 2 & 5 gennemgås

Aktiviteter:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Selvreflektion

Faglige mål:
– identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
– indsamle, bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt kritisk vurdere informationernes anvendelighed

Kernestofområder:
Værdiskabelse
– Værditilbud og værdiskabelse

Behov og muligheder
– Marked, kunder og brugere
– Diffusion og adoptanter

Samarbejde og organisering:
– Ledelse og organisering
– Netværk og interessenter
– Kommunikation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Carmen Curlers

Forløbets faser
Vi ser en dokumentarserie om Det danske eksporteventyr Carmen Curlers som oversigt over fagets indhold. Der er refleksions spørgsmål til hvert afsnit i dokumentarserien.

Aktiviteter:
gruppearbejde
Plenumdebat

Faglige Mål:
Eleverne skal kunne:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
– indsamle, bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt kritisk vurdere informationernes anvendelighed

Kernestof:
- Forretningsmodeller og værdiskabelse: Værditilbud og værdiskabelse
- Behov og mulighede: Marked, kunder, brugere. Diffusion og adoptanter.
- Samarbejde og organisering: Ledelse og organisering. Netværk og interessenter
- Foretagsomhed: Entreprenørielle handlinger. Etablering og finansiering
- Tendenser og aktualitet: Aktuelle tendensers betydning for forretningsmodeller
- Samfundsmæssige forhold. Innovations betydning på samfundsniveau. Faktorer der fremmer og hæmmer innovation nationalt og globalt.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Innovation under Handelskrig




Forløbets faser:
• Dan et team og få overblik over teamets kompetencer mv. (kap 4.4; 5.3; 5.4; 5.5; 5.6)
• Definer en målgruppe, I vil arbejde med og beskriv denne målgruppe. (Kap 8.3)
• Beslut jer for en innovationsprocesmodel, som I vil arbejde med. (kap 9)
• Diskuter med udgangspunkt i den innovationsprocesmodel I har valgt, hvilken viden I har brug for at komme i gang med innovationsprocessen.
• Gennemfør de undersøgelser I i opgave 4 fandt frem til. (kap 2.6; 7.8 & Kap 8)
• Vurder igen jeres egne kompetencer, viden, erfaringer og netværk mht. hvordan kan I bruge dette ift. at komme videre med jeres projekt? (kap 4.4; 4.5)
• Udvikl vha jeres innovationsprocesmodel jeres bedste bud på et produkt/koncept/value proposition. (Kap 6)
• Beskriv og vurder jeres innovation. (kap 7)
• Udvikl vha jeres innovationsprocesmodel jeres bedste bud på en forretningsmodel. (kap 12)
• Udarbejd et budget og overvej finansiering. (kap 3.2; 14.3; 14.4)
• Vurder mulighederne for diffusion på markedet. (kap 10)
• Udarbejd en powerpoint,video eller lignende hvor I præsenterer jeres arbejde.
• Feedback: Jeres arbejde præsenteres i plenum

Aktiviteter:
• Projektarbejde
• Gruppearbejde
• Samarbejde

Faglige Mål:
• Eleven skal lære at forholde sig til, udvælge og arbejde med innovationsprocesmodeller.
• Eleven skal lære at forholde sig til (og bruge) sine og gruppemedlemmernes kompetencer og netværk.
• Eleven skal afprøve teorier om teamets udvikling og samarbejde i praksis.
• Eleven skal lære om metoder til at forstå brugere og tale med relevante brugere.
• Eleven skal lære at udvikle forretningsmodeller.
• Eleven skal lære at vurdere en innovations mulighed for diffusion.
• Eleven skal lære at udarbejde budgetter og overveje finansiering.
• Eleven skal lære at præsentere og pitche deres innovation.
• Eleven skal kunne reflektere over arbejdet med innovationsprocesmodeller.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde