Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederikshavn Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024/3xIn (3xIn24)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundbegreber og Samarbejde
Grundbogens kapitel 2 & 5 gennemgås
Aktiviteter:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Selvreflektion
Faglige mål:
– identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
– indsamle, bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt kritisk vurdere informationernes anvendelighed
Kernestofområder:
Værdiskabelse
– Værditilbud og værdiskabelse
Behov og muligheder
– Marked, kunder og brugere
– Diffusion og adoptanter
Samarbejde og organisering:
– Ledelse og organisering
– Netværk og interessenter
– Kommunikation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Carmen Curlers
Forløbets faser
Vi ser en dokumentarserie om Det danske eksporteventyr Carmen Curlers som oversigt over fagets indhold. Der er refleksions spørgsmål til hvert afsnit i dokumentarserien.
Aktiviteter:
gruppearbejde
Plenumdebat
Faglige Mål:
Eleverne skal kunne:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
– indsamle, bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt kritisk vurdere informationernes anvendelighed
Kernestof:
- Forretningsmodeller og værdiskabelse: Værditilbud og værdiskabelse
- Behov og mulighede: Marked, kunder, brugere. Diffusion og adoptanter.
- Samarbejde og organisering: Ledelse og organisering. Netværk og interessenter
- Foretagsomhed: Entreprenørielle handlinger. Etablering og finansiering
- Tendenser og aktualitet: Aktuelle tendensers betydning for forretningsmodeller
- Samfundsmæssige forhold. Innovations betydning på samfundsniveau. Faktorer der fremmer og hæmmer innovation nationalt og globalt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Innovation under Handelskrig
Forløbets faser:
• Dan et team og få overblik over teamets kompetencer mv. (kap 4.4; 5.3; 5.4; 5.5; 5.6)
• Definer en målgruppe, I vil arbejde med og beskriv denne målgruppe. (Kap 8.3)
• Beslut jer for en innovationsprocesmodel, som I vil arbejde med. (kap 9)
• Diskuter med udgangspunkt i den innovationsprocesmodel I har valgt, hvilken viden I har brug for at komme i gang med innovationsprocessen.
• Gennemfør de undersøgelser I i opgave 4 fandt frem til. (kap 2.6; 7.8 & Kap 8)
• Vurder igen jeres egne kompetencer, viden, erfaringer og netværk mht. hvordan kan I bruge dette ift. at komme videre med jeres projekt? (kap 4.4; 4.5)
• Udvikl vha jeres innovationsprocesmodel jeres bedste bud på et produkt/koncept/value proposition. (Kap 6)
• Beskriv og vurder jeres innovation. (kap 7)
• Udvikl vha jeres innovationsprocesmodel jeres bedste bud på en forretningsmodel. (kap 12)
• Udarbejd et budget og overvej finansiering. (kap 3.2; 14.3; 14.4)
• Vurder mulighederne for diffusion på markedet. (kap 10)
• Udarbejd en powerpoint,video eller lignende hvor I præsenterer jeres arbejde.
• Feedback: Jeres arbejde præsenteres i plenum
Aktiviteter:
• Projektarbejde
• Gruppearbejde
• Samarbejde
Faglige Mål:
• Eleven skal lære at forholde sig til, udvælge og arbejde med innovationsprocesmodeller.
• Eleven skal lære at forholde sig til (og bruge) sine og gruppemedlemmernes kompetencer og netværk.
• Eleven skal afprøve teorier om teamets udvikling og samarbejde i praksis.
• Eleven skal lære om metoder til at forstå brugere og tale med relevante brugere.
• Eleven skal lære at udvikle forretningsmodeller.
• Eleven skal lære at vurdere en innovations mulighed for diffusion.
• Eleven skal lære at udarbejde budgetter og overveje finansiering.
• Eleven skal lære at præsentere og pitche deres innovation.
• Eleven skal kunne reflektere over arbejdet med innovationsprocesmodeller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66940094049",
"T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66940094049",
"H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66940094049"
}