Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederikshavn Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 IfC/d (1dIfC24)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema 1_Interaktionsdesign_Apps_Netværksarkitektur
Forløbet afløser grundforløbet, hvor eleverne har arbejdet med digital dannelse, og appgenren er kort introduceret. Formålet med tema 1 er, at eleverne får kendskab til fagets identitet, formål og didaktiske principper. Desuden får eleverne kendskab til og arbejder med iterative designprocesser, prototyping og design af brugergrænseflader.
Der arbejdes videre med blokprogrammering og udvikling af apps. Desuden præsenteres 3-lags-arkitekturen. Programmering og kontrolstrukturer inddrages i forløbet. Faget indgår i SOF1-forløbet, hvortil der udvikles en app.
Grundbog:
- Kap. 1: Fra idé til færdigt system
- Kap. 2: Planlægning af et IT-system
- Kap. 3: Udarbejdelse af et IT-system
- Kap. 4: Evaluering af et IT-system
- Kap. 5: Klient-server-arkitektur
- Kap. 5: Laswells kommunikationsmodel
PowerPoints:
Fra idé til færdigt IT-system
App-genren
Interaktionsdesign
Designudvikling 1
Designudvikling 2
Testmetoder og brugervenlighed
Netværksarkitektur
Øvrige dokumenter:
Minerva-modellen
Struktur- og flowdiagrammer
Øvrige opgaver:
Diverse programmeringsopgaver i Applab
Udarbejdelse af wireframes
Projekt:
Applikationsudvikling af en app til Skallerup Klip + dokumentation
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema 2_Databaser og IT-sikkerhed
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til anvendelse af enkle databaser, kan udtrække information samt bearbejde information i disse og integrere med andre programmer. De får indblik i modellering, og der gives en introduktion til værktøjet Lucidchart til fremstilling af E/R-diagrammer. Desuden arbejdes der med sikkerhed og adfærd, og eleverne får kendskab til love og regler i forbindelse med data.
Grundbog:
- Kap. 5: Personlige data
- Kap. 5: IT-sikkerhed
- Kap. 7 (Informatik B - EUX): (7.1 og 7.2) Databaser - fokus på E/R-diagrammer
- Kap. 8 (Erhvervsinformatik) Databaser
PowerPoints:
Databaser 1_Flad database
Databaser 2_Relationsdatabaser
Databaser 3_Modellering
Datalovgivning
IT-sikkerhed
Videoklip:
Hvis din bagerjomfru var en app - https://www.youtube.com/watch?v=RdU--d46D80
Entity Relationship Diagram (ERD) Tutorial - Part 1 - https://www.youtube.com/watch?v=QpdhBUYk7Kk -
Entity Relationship Diagram (ERD) Tutorial - Part 2 - https://www.youtube.com/watch?v=-CuY5ADwn24 -
Artikel:
Bilbranchen vil vide mere om dig, BERLINGSKE, Fredag d. 03. oktober 2014 - om CRM
Dokumentar:
Hackerne angriber os
Opgaver:
Diverse opgaver i Access med flade og relationsdatabaser samt brevfletning. Tabeller, forespørgsler, formularer og rapporter trænes.
Øvrige opgaver:
Projekt: Modellering og opbygning af en database til adm. af et distriktsstævne i dressur
Projekt: Modellering og opbygning af en database til JYSK
Quiz om databaser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 3_Spil_Blokprogrammering_Innovation
Vi tager igen fat i emnet "Konstruktion af et it-system som løsning til en problemstilling". Gennem forløbet opnår eleverne kompetence til at arbejde systematisk og reflekteret gennem inddragelse af teori og modeldannelse på den ene side og realisering og afprøvning på den anden side. Kontrolstrukturer introduceres her gennem små blokprogrammeringsøvelser i Scratch.
Grundbog: Systime, Informatik, ibog, Damhus M., m.fl.
Grundbog:
- Kap. 1-4
- Kap. 5: Innovation i IT
PowerPoints:
Introduktion til blokprogrammering
Innovation og IT
Opgaver:
Diverse programmeringsøvelser i Scratch
Kontrolstrukturer
Projekt: Catch Game
Projekt: Lav et reklamespil til en selvvalgt virksomhed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68052295186",
"T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68052295186",
"H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68052295186"
}