Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederikshavn Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Informationsteknologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2025/2yIfC (2yIfC25)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den digitale udvikling og digitale artefakter
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til fagets identitet, formål, didaktiske principper og
de 3 kompetenceområder. Der ses nærmere på den digitale udvikling for individ, virksomhed og
samfund samt digitale artefakter og computational thinking trænes.
Grundbog: Systime, Erhvervsinformatik til EUD/EUX, ibog
Grundbog:
- Kap. 1: Den digitale udvikling
- Kap. 3: Digitale artefakter
Eleverne bliver i dette forløb præsenteret for, hvordan verden har udviklet sig helt fra 1700 tallet og op til i dag hvor digitaliseringen, med hurtige skridt, er ved at overtage mange af vores opgaver.
De har igennem forløbet stiftet bekendtskab med hvordan teknologien forandre individet, samfundet og virksomheder. Herigennem har der været fokus på digital dannelse, sociale medier, den digitale borger, problematikker ved den digitale udvikling, digitale betalingsmetoder og hvordan virksomheder kan drage fordel af teknologien.
Til at undersøge det digitale aspekt, er eleverne blevet præsenteret for begrebet digitale artefakter, IOT og forbindelser herimellem.
Igennem arbejdet med digitale artefakter, har eleverne anvendt teknologianalyse, formålsanalyse, brugsstudier og konsekvens vurdering for at forstå hvad en digital artefakt er og hvilke intentioner diverse digitale artefakter har.
Denne analyse er også set i et lidt bredere perspektiv, hvor eleverne har anvendt Leavitts model, til at få en forståelse for, hvordan ny teknologi kan forandre virksomhederes opgaver, struktur, personer og teknologi.
Efter endt forløb har eleverne opnået evner til:
- At kunne tilgå ny teknologi med en kritisk, refleksiv og undersøgende tilgang. Eleverne kan hermed bidrage til at virksomheder tager kloge beslutninger når der skal indføres ny teknologi
- At kunne analysere Digitale artefakter ved brug af Teknologianalyse, formålsanalyse, brugsstudier og konsekvens vurdering.
- At kunne analysere hvilken effekt indførelsen et nyt digitalt artefakt vil have på en virksomhed.
- At kunne forstå den digitale udvikling og være i stand til at agerer i det digitale og på sociale medier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Data_databser_IT-sikkerhed
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til anvendelse af enkle databaser, kan udtrække information samt bearbejde information i disse og integrere med andre programmer. De får indblik i modellering, og der gives en introduktion til værktøjet Lucidchart til at fremstille E/R-diagrammer. Desuden arbejdes der med sikkerhed og adfærd, og eleverne får kendskab til love og regler i forbindelse med data.
Grundbog:
- Kap. 7: Data
- Kap. 8: Databaser
- Kap. 2: Sikkerhed og adfærd
Igennem forløbet arbejder elevenerne med databaser lignende dem der bruges i butikker rundt om i landet. Eleverne for i dette forløb indsigt i hvad der sker under hjelmen i butikkernes mange it systemer og hvordan data bliver opbevaret og organiseret. Der er i undervisningen lagt stor fokus på, hvordan virksomheder kan anvende databaser og data til at øge deres konkurrenceevne. Eleverne vil igennem forløbet stifte bekendtskab med programmet ACCES, hvor de for erfaringer i at oprette og udtrække data fra en flad og relations database. For at komplimenterer dette, bliver der i forløbet også snakket sikkerhed og adfærd, hvor eleverne præsenteres for GDPR og forskellige trusler, som potentielt kan skade vores It-systemer og i sidste ende vores virksomhed.
Forløbet dækker over kompetenceområderne erhvervsrettet digital udvikling, digital myndiggørelse og teknologisk handleevne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Apps_designudvikling_netværksarkitektur
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til og arbejder med iterative designprocesser,
prototyping og design af brugergrænseflader.
Desuden præsenteres netværksarkitektur og 3-lags-arkitekturen. Igennem forløbet introduceres eleverne for Programmering og kontrolstrukturer.
Grundbog:
- Kap. 4: Designudvikling
- kap. 5: Programmering
- Kap. 6: Netværksarkitektur
Eleverne arbejder i dette forløb frem mod at udvikle deres egen APP. Til dette bliver de introduceret for designudvikling, hvor de opnår viden og erfaring med designprocesser, idegenerering og interaktionsdesign. Eleverne bliver herefter introduceret til netværksarkitektur, som primært omhandler 3-lags arkitekturen og hvordan virksomheder anvender it systemer såsom ERP-systemer. Til sidst bliver eleverne introduceret til programmering, hvor de ved hjælp af en guide udarbejder en sundheds APP, som øver den i at arbejde med funktioner, forgreninger, variabler og sekvenser. Dertil får de erfaring med udarbejdelse af loginside, beregninger, interface og kodestruktur, som det kan støtte sig op ad. Til afslutning på forløbet, arbejder eleverne med en case, hvor de selv skal udarbejde en APP, hvor de bruger alt deres viden om designudvikling, netværksarkitektur og programmering
Forløbet dækker kompetenceområderne Erhvervsrettet digital udvikling og Teknologisk handleevne og computational tankegang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70258396286",
"T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70258396286",
"H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70258396286"
}