Holdet 2025 2xIfC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau Informationsteknologi C
Lærer(e)
Hold 2025 2xIfC (2xIfC25)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1_Den digitale udv. og digitale artefakter
Titel 2 Tema 2_Databaser_Data_Sikkerhed
Titel 3 Tema 3_Apps_Designudvikling_Netværksarkitektur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1_Den digitale udv. og digitale artefakter

Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til fagets identitet, formål, didaktiske principper og de 3 kompetenceområder. Der ses nærmere på den digitale udvikling for individ, virksomhed og samfund samt digitale artefakter. Der arbejdes med analyse af et digitalt artefakt, ligesom Leavitts model introduceres.

Grundbog: Systime, Erhvervsinformatik til EUD/EUX, ibog

Grundbog:
- Kap. 1: Den digitale udvikling
- Kap. 3: Digitale artefakter

PowerPoints:
Den digitale udvikling
Teknologien forandrer_Individ
Teknologien forandrer_Virksomhed
Teknologien forandrer_Samfund
Analyse af digitale artefakter
Leavitts model

Artikler:
Internet of things: Når ting ser, hører, føler og udspionerer dig - https://videnskab.dk/teknologi/internet-of-things-iot-eksempler-udvikling-sikkerhed-privatliv
Ansigtsscannere vinder frem i detailhandelen – nu vil butikkerne aflæse dit humør - https://nyheder.tv2.dk/business/2021-06-01-ansigtsscannere-vinder-frem-i-detailhandelen-nu-vil-butikkerne-aflaese-dit
Meny vil digitalisere sig til fremtidens dagligvarebutik - https://dagligvarehandlen.dk/dagrofa/meny-vil-digitalisere-sig-til-fremtidens-dagligvarebutik
Hvad er digital dannelse? - https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-digital-dannelse
De unge har ikke lyst til at diskutere på sociale medier: "Det er et kæmpe demokratisk problem" - https://www.berlingske.dk/aok/de-unge-har-ikke-lyst-til-at-diskutere-paa-sociale-medier-det-er-et-kaempe
Smittestop-app laves om efter fejl - https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-09-28-smittestop-app-laves-om-efter-fejl

Videoklip:
Next Big Thing - Beacons: What they'll do for retail - https://www.youtube.com/watch?v=ZGL0HpNm5BY
Ikea Beacons - https://www.youtube.com/watch?v=wEXv1ISURO0
https://www.tv2nord.dk/nyheder/28-03-2020/1930/overvagning-af-dispensere
https://www.tv2nord.dk/aalborg/robot-med-opfordring-husk-bruge-haandsprit

Podcast (frivillig):
Kristian Maul fra IT-virksomheden Bunker 43:
https://brondersleverhverv.dk/industrikvarteret/smartere-prodution/?fbclid=IwAR0WgTjI9Zdidu7n0l_E5xNv2WNSO9IvkJ3gauJa5N13TNzQn9PskkMYKpI

Øvrige opgaver:
PowerPoint præsentation med links: Hvem er jeg?
Gruppeopgave: PowerPoint præsentation: Fremtidens teknologi
Gruppeopgave: Sport24 og teknologi på lager og i butik
Egosurfing (Internetsøgning)
Signes webshop (Leavitts model)
Sport 24 (Leavitts model)
Analyse af et digitalt artefakt

Test: https://digitalstart.dk/
Quiz: Den digitale udvikling



Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tema 2_Databaser_Data_Sikkerhed

Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til anvendelse af enkle databaser, kan udtrække information samt bearbejde information i disse og integrere med andre programmer. De får indblik i modellering, og der gives en introduktion til værktøjet Lucidchart til at fremstille E/R-diagrammer. Desuden arbejdes der med sikkerhed og adfærd, og eleverne får kendskab til love og regler i forbindelse med data.

Grundbog:
- Kap. 7: Data
- Kap. 8: Databaser
- Kap. 2: Sikkerhed og adfærd

PowerPoints:
Big Data
Databaser 1_Flad database
Databaser 2_Relationsdatabaser
Databaser 3_Modellering
Datalovgivning
Cybersikkerhed
Digital adfærd

Artikler:
Hvad er Big Data? - https://www.ibiz-center.dk/viden-om-it/big-data-og-dataanvendelse/hvad-er-big-data/
Sådan kortlægger Coop kunderne med Big Data og tjener flere penge - https://www.computerworld.dk/art/227702/saadan-kortlaegger-coop-kunderne-med-big-data-og-tjener-flere-penge#mF6LBeTAhTZZmQuu.99
Danmark nye VM-våben: Big Data og it-nørder

Videoklip:
Hvis din bagerjomfru var en app - https://www.youtube.com/watch?v=RdU--d46D80
Entity Relationship Diagram (ERD) Tutorial - Part 1 - https://www.youtube.com/watch?v=QpdhBUYk7Kk -
Entity Relationship Diagram (ERD) Tutorial - Part 2 - https://www.youtube.com/watch?v=-CuY5ADwn24 -

Øvrige opgaver:
Undersøg dig selv - geodata
Diverse øvelser fra afsnittet om Access i Frank Bornakkes bog 2013
Projekt: Modellering og opbygning af en database til reg. af firmabiler
Projekt: Modellering og opbygning af en database til adm. af et distriktsstævne i dressur
Små krypteringsopgaver
Quizzer om sikkerhed
PowerPoint præsentation: Hvad er cookies?

Quiz om databaser
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema 3_Apps_Designudvikling_Netværksarkitektur

Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til og arbejder med iterative designprocesser, prototyping og design af brugergrænseflader.
Desuden præsenteres netværksarkitektur og 3-lags-arkitekturen. Programmering og kontrolstrukturer inddrages igen i dette forløb.

Grundbog:
- Kap. 4: Designudvikling
- Kap. 5: Programmering
- Kap. 6: Netværksarkitektur

PowerPoints:
Analyse af digitale artefakter
App-genren
Designudvikling 1
Designudvikling 2
Netværksarkitektur

Artikler:
Smittestop-app laves om efter fejl - https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-09-28-smittestop-app-laves-om-efter-fejl

Øvrige opgaver:
Opgave med 3-lags-arkitektur
Diverse programmeringsopgaver i Applab

Quiz: Kontrolstrukturer
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer