Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederikshavn Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Informationsteknologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2025 2xIfC (2xIfC25)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema 1_Den digitale udv. og digitale artefakter
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til fagets identitet, formål, didaktiske principper og de 3 kompetenceområder. Der ses nærmere på den digitale udvikling for individ, virksomhed og samfund samt digitale artefakter. Der arbejdes med analyse af et digitalt artefakt, ligesom Leavitts model introduceres.
Grundbog: Systime, Erhvervsinformatik til EUD/EUX, ibog
Grundbog:
- Kap. 1: Den digitale udvikling
- Kap. 3: Digitale artefakter
PowerPoints:
Den digitale udvikling
Teknologien forandrer_Individ
Teknologien forandrer_Virksomhed
Teknologien forandrer_Samfund
Analyse af digitale artefakter
Leavitts model
Artikler:
Internet of things: Når ting ser, hører, føler og udspionerer dig - https://videnskab.dk/teknologi/internet-of-things-iot-eksempler-udvikling-sikkerhed-privatliv
Ansigtsscannere vinder frem i detailhandelen – nu vil butikkerne aflæse dit humør - https://nyheder.tv2.dk/business/2021-06-01-ansigtsscannere-vinder-frem-i-detailhandelen-nu-vil-butikkerne-aflaese-dit
Meny vil digitalisere sig til fremtidens dagligvarebutik - https://dagligvarehandlen.dk/dagrofa/meny-vil-digitalisere-sig-til-fremtidens-dagligvarebutik
Hvad er digital dannelse? - https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-digital-dannelse
De unge har ikke lyst til at diskutere på sociale medier: "Det er et kæmpe demokratisk problem" - https://www.berlingske.dk/aok/de-unge-har-ikke-lyst-til-at-diskutere-paa-sociale-medier-det-er-et-kaempe
Smittestop-app laves om efter fejl - https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-09-28-smittestop-app-laves-om-efter-fejl
Videoklip:
Next Big Thing - Beacons: What they'll do for retail - https://www.youtube.com/watch?v=ZGL0HpNm5BY
Ikea Beacons - https://www.youtube.com/watch?v=wEXv1ISURO0
https://www.tv2nord.dk/nyheder/28-03-2020/1930/overvagning-af-dispensere
https://www.tv2nord.dk/aalborg/robot-med-opfordring-husk-bruge-haandsprit
Podcast (frivillig):
Kristian Maul fra IT-virksomheden Bunker 43:
https://brondersleverhverv.dk/industrikvarteret/smartere-prodution/?fbclid=IwAR0WgTjI9Zdidu7n0l_E5xNv2WNSO9IvkJ3gauJa5N13TNzQn9PskkMYKpI
Øvrige opgaver:
PowerPoint præsentation med links: Hvem er jeg?
Gruppeopgave: PowerPoint præsentation: Fremtidens teknologi
Gruppeopgave: Sport24 og teknologi på lager og i butik
Egosurfing (Internetsøgning)
Signes webshop (Leavitts model)
Sport 24 (Leavitts model)
Analyse af et digitalt artefakt
Test: https://digitalstart.dk/
Quiz: Den digitale udvikling
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 3_Apps_Designudvikling_Netværksarkitektur
Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til og arbejder med iterative designprocesser, prototyping og design af brugergrænseflader.
Desuden præsenteres netværksarkitektur og 3-lags-arkitekturen. Programmering og kontrolstrukturer inddrages igen i dette forløb.
Grundbog:
- Kap. 4: Designudvikling
- Kap. 5: Programmering
- Kap. 6: Netværksarkitektur
PowerPoints:
Analyse af digitale artefakter
App-genren
Designudvikling 1
Designudvikling 2
Netværksarkitektur
Artikler:
Smittestop-app laves om efter fejl - https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-09-28-smittestop-app-laves-om-efter-fejl
Øvrige opgaver:
Opgave med 3-lags-arkitektur
Diverse programmeringsopgaver i Applab
Quiz: Kontrolstrukturer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70274284851",
"T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70274284851",
"H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70274284851"
}