Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederikshavn Handelsskole
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2025 2xMaC (2xMaC25)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til matematik
De fire regningsarter
Fortegn
Reduktion
Ligninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lineære funktioner
Hans Henrik Hansen, Jytte Melin, Ken Elmquist Nielsen, Niels Henrik Poulsen og Johnny Welle: Matematik C hhx, systime 2021
Kapitel 2 Lineære funktioner
2.1 Funktionsbegrebet
2.2 Forskrift og graf
2.3 Bestemmelse af forskrift
2.4 Ligninger af første grad i en variabel
2.5 To ligninger med to variable
2.7 Stykkevis lineære funktioner
2.8 Anvendelse af lineære funktioner
2.9 Lineære modeller og lineær regression
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deskriptiv statistik
Karsten Juul: Statistik for gymnasiet og hf, 2016, s. 1- 10
DESKRIPTIV STATISTIK
Hvad er statistik?
1.1 Hvad er deskriptiv statistik?
1.2 Hvad er grupperede og ugrupperede data?
Ugrupperede data
2.1 Hvordan udregner vi middeltal (middelværdi) for ugrupperde data?
2.2 Hvordan finder vi medianen for ugrupperede data?
2.3 Hvordan finder vi kvartilsættet for ugrupperde data?
2.4 Hvordan tegner vi et boksplot?
2.5 Hvordan sammenligner vi boksplot?
Grupperede data
3.1 Hvordan tegner vi et histogram?
3.2 Et grupperet datasæt er en model af virkeligheden der er meget forenklet
3.3 Hvordan tegner vi en sumkurve?
3.4 Hvordan aflæser vi på en sumkurve?
3.5 Hvordan finder vi medianen for grupperede data?
3.6 Hvordan finder vi kvartilsættet for grupperde data?
3.7 Middeltal for grupperede data når antal (hyppighed) er oplyst
3.8 Middeltal for grupperede data når procent (frekvens) er oplyst
4.1 Hvordan grupperer vi data?
4.2 Hvor brede skal vi gøre intervallerne når vi grupperer data?
Hans Henrik Hansen, Jytte Melin, Ken Elmquist Nielsen, Niels Henrik Poulsen og Johnny Welle: Matematik C hhx, systime 2021
Kapitel 5 Deskriptiv statistik
5.4 Variationsmål
Emneopgave i deskriptiv statistik
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksponentialfunktioner
Hans Henrik Hansen, Jytte Melin, Ken Elmquist Nielsen, Niels Henrik Poulsen og Johnny Welle: Matematik C hhx, systime 2021
Kapitel 3 Eksponentialfunktioner
3.1 Eksponentielle udviklinger
3.2 Grafen for en eksponentiel udvikling
3.3 Bestemmelse af forskrift
3.4 Eksponentielle modeller og regression samt vækstmodeller
3.5 Eksponentielle ligninger
3.6 Fordoblings- og halveringskonstant
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Finansiel regning
Hans Henrik Hansen, Jytte Melin, Ken Elmquist Nielsen, Niels Henrik Poulsen og Johnny Welle: Matematik C hhx, systime 2021
Kapitel 4 Financiel regning
4.1 Introduktion til financiel regning
4.2 Sammensat rentesregning
4.3 Fremtidsværdi af en annuitet
4.4 Nutidsværdi af en annuitet
4.5 Annuitetslån
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Andengradspolynomier
Hans Henrik Hansen, Jytte Melin, Ken Elmquist Nielsen, Niels Henrik Poulsen og Johnny Welle: Matematik C hhx, systime 2021
Kapitel 6 Andengradspolynomier
6.1 Hvad er et andengradspolynomium?
6.2 Andengradsfunktioner
6.3 Toppunkt for en parabel
6.4 Andengradsligninger
6.7 Anvendelse af andengradspolynomier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Projektforløb med dokumentationsopgaver
Individuelt forløb , hvor hver elev selvstændigt udarbejder og besvarer en opgave i et selvvalgt emne, under vejledning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Tilladte hjælpemidler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70274305297",
"T": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70274305297",
"H": "/lectio/917/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70274305297"
}