Holdet 2025 2xMaC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e)
Hold 2025 2xMaC (2xMaC25)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til matematik
Titel 2 Lineære funktioner
Titel 3 Deskriptiv statistik
Titel 4 Eksponentialfunktioner
Titel 5 Finansiel regning
Titel 6 Andengradspolynomier
Titel 7 Projektforløb med dokumentationsopgaver
Titel 8 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til matematik

De fire regningsarter
Fortegn
Reduktion
Ligninger
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Lineære funktioner

Hans Henrik Hansen, Jytte Melin, Ken Elmquist Nielsen, Niels Henrik Poulsen og Johnny Welle: Matematik C hhx, systime 2021

Kapitel 2 Lineære funktioner
2.1 Funktionsbegrebet
2.2 Forskrift og graf
2.3 Bestemmelse af forskrift
2.4 Ligninger af første grad i en variabel
2.5 To ligninger med to variable
2.7 Stykkevis lineære funktioner
2.8 Anvendelse af lineære funktioner
2.9 Lineære modeller og lineær regression

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Deskriptiv statistik

Karsten Juul: Statistik for gymnasiet og hf, 2016, s. 1- 10

DESKRIPTIV STATISTIK

Hvad er statistik?
1.1 Hvad er deskriptiv statistik?
1.2 Hvad er grupperede og ugrupperede data?

Ugrupperede data
2.1 Hvordan udregner vi middeltal (middelværdi) for ugrupperde data?
2.2 Hvordan finder vi medianen for ugrupperede data?
2.3 Hvordan finder vi kvartilsættet for ugrupperde data?
2.4 Hvordan tegner vi et boksplot?
2.5 Hvordan sammenligner vi boksplot?

Grupperede data
3.1 Hvordan tegner vi et histogram?
3.2 Et grupperet datasæt er en model af virkeligheden der er meget forenklet
3.3 Hvordan tegner vi en sumkurve?
3.4 Hvordan aflæser vi på en sumkurve?
3.5 Hvordan finder vi medianen for grupperede data?
3.6 Hvordan finder vi kvartilsættet for grupperde data?
3.7 Middeltal for grupperede data når antal (hyppighed) er oplyst
3.8 Middeltal for grupperede data når procent (frekvens) er oplyst
4.1 Hvordan grupperer vi data?
4.2 Hvor brede skal vi gøre intervallerne når vi grupperer data?

Hans Henrik Hansen, Jytte Melin, Ken Elmquist Nielsen, Niels Henrik Poulsen og Johnny Welle: Matematik C hhx, systime 2021

Kapitel 5 Deskriptiv statistik
5.4 Variationsmål

Emneopgave i deskriptiv statistik
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksponentialfunktioner

Hans Henrik Hansen, Jytte Melin, Ken Elmquist Nielsen, Niels Henrik Poulsen og Johnny Welle: Matematik C hhx, systime 2021

Kapitel 3 Eksponentialfunktioner
3.1 Eksponentielle udviklinger
3.2 Grafen for en eksponentiel udvikling
3.3 Bestemmelse af forskrift
3.4 Eksponentielle modeller og regression samt vækstmodeller
3.5 Eksponentielle ligninger
3.6 Fordoblings- og halveringskonstant
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Finansiel regning

Hans Henrik Hansen, Jytte Melin, Ken Elmquist Nielsen, Niels Henrik Poulsen og Johnny Welle: Matematik C hhx, systime 2021

Kapitel 4 Financiel regning
4.1 Introduktion til financiel regning
4.2 Sammensat rentesregning
4.3 Fremtidsværdi af en annuitet
4.4 Nutidsværdi af en annuitet
4.5 Annuitetslån
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Andengradspolynomier

Hans Henrik Hansen, Jytte Melin, Ken Elmquist Nielsen, Niels Henrik Poulsen og Johnny Welle: Matematik C hhx, systime 2021

Kapitel 6 Andengradspolynomier
6.1 Hvad er et andengradspolynomium?
6.2 Andengradsfunktioner
6.3 Toppunkt for en parabel
6.4 Andengradsligninger
6.7 Anvendelse af andengradspolynomier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Projektforløb med dokumentationsopgaver

Individuelt forløb ,  hvor hver elev selvstændigt udarbejder og besvarer en opgave i et selvvalgt emne, under vejledning.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Tilladte hjælpemidler

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer