Holdet 2025 2xOrC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederikshavn Handelsskole
Fag og niveau Organisation C
Lærer(e)
Hold 2025 2xOrC (2xOrC25)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Introduktion
Titel 2 Forløb 2: Ledelse og org. i historisk perspektiv
Titel 3 Forløb 3: Individ, motivation og individpsykologi
Titel 4 Forløb 4: Grupper, teams og socialpsykologi
Titel 5 Forløb 5: Personaleudvikling og ledelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Introduktion

I det første forløb lægges der vægt på, at eleverne opnår en fælles grundforståelse for begrebet organisation. Selvom alle elever unægtelig er i berøring med mange organisationer, varierer elevernes forudgående kendskab til organisationsbegrebet betydeligt. Henset til, at visse elever via fritidsbeskæftigelse og erhvervsmæssig erfaring har opnået en implicit forståelse af organisationer som institutionelle konstruktioner, mens andre alene har stiftet bekendtskab hermed gennem skole- og foreningslivet, har forløbet været struktureret med henblik på at udligne disse forskelle.

Gennem introduktionsforløbet skal eleverne ud fra et teoretisk ståsted blive i stand til at redegøre for, hvad en organisation er, idet der tages udgangspunkt i en institutionel definition; og at eleverne gøres bevidste om, at organisationer kan analyseres på forskellige niveauer. På mikroniveauet beskæftiger man sig således med adfærd i organisationen, idet der er fokus på individ, gruppe samt under- og hovedafdeling; mens der på makroniveau er fokus på organisationernes adfærd i forhold til hinanden, samfundet og den globale udvikling.

På baggrund af den grundlæggende forståelse har fokus i den videre undervisning primært været koncentreret om organisationer i form af erhvervsvirksomheder. Der lægges derfor tillige vægt på, at eleverne kan forklare, hvorfor en organisation kan beskrives som en transformationsenhed, og hvilke roller de forskellige elementer i transformationen har. Dermed skal eleverne opnå en forståelse for, at organisationer også kan defineres ud fra en instrumentel opfattelse, hvor organisationen virker som et middel der kan afstedkomme en transformation, hvad end denne måtte være materiel eller immateriel.

Organisation er et abstrakt videnskabsfelt, hvor der sjældent findes entydige løsninger. Det kan erfaringsmæssigt medføre en aversion hos nogle elever, der tidligt mister følelsen af at kunne mestre faget. For at imødekomme denne aversion, har arbejdsformen primært været tilrettelagt som en formidlingsorienteret klasseundervisning, idet begrebsintroduktion og tilegnelse af faglig viden har været det primære mål. Som et led i at aktivere eleverne, har undervisningen løbende budt på refleksionsspørgsmål, hvor eleverne parvist eller i mindre grupper har skullet forholde sig til afgrænsede spørgsmål. Ved at veksle mellem klasse- og gruppeundervisning, har det været hensigten at skabe et trygt rum, hvor eleverne har lyst og vilje til at bidrage til debatten i plenum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Forløb 2: Ledelse og org. i historisk perspektiv

I forlængelse af introduktionsforløbet skal eleverne i dette forløb introduceres til organisationsteoriens udvikling, idet der på den ene side skelnes mellem de klassiske skoler, og på den anden side de nyere skoler. Formålet har dels været at give en overordnet oversigt over organisationsteoriens historiske udvikling og centrale emneområder, samt dels at skabe en baggrundsforståelse for de divergerende synspunkter, der historisk har præget og fortsat i varierende grad influerer den organisationsteoretiske praksis.
Inden for de klassiske skoler skal eleverne kunne redegøre for den bureaukratiske skole, videnskabelig virksomhedsledelse og den administrative skole; og kunne identificere forskelle og ligheder imellem disse. Det forudsætter, at eleverne kan redegøre for de væsentligste tanker i de enkelte skoler, og på sigt være i stand til at relatere de klassiske skoler til det øvrige kernestof i faget. Selvom Adam Smith ikke altid sættes i relation til de klassiske skoler, må begreberne arbejdsdeling og specialisering, som de forefindes i An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations (1776), anses for at bidrage til den samlede historiske forståelse for organisationsteoriens behørige fremvækst, hvorfor eleverne også har stiftet bekendtskab med denne og ”historien om nålen”. Eleverne er på den måde bibragt en fornemmelse for, at de tre benævnte klassiske skoler, herunder især den videnskabelige skole, bygger videre på Adam Smiths begrebsverden fra 1776, hvor den spæde industrialisering havde taget sin begyndelse. Den fagligt stærke elev vil således kunne se en kobling til samfundsfag, hvor eleverne netop beskæftiger sig med overgangen fra det traditionelle landbrugssamfund til modernitetens industrisamfund. I den forbindelse bliver ”historien om nålen” en karikeret anekdote, der anskueliggør de produktivitetsstigninger der prægede den daværende fabriksindustri.  

Eleverne skal ligeledes kunne redegøre for de nyere skoler, idet der lægges særlig vægt på den humanistiske skole og systemteorien. Den humanistiske skole kommer således til at præge det efterfølgende forløb om individ, motivation og individpsykologi, hvor eleverne bl.a. skal stifte bekendtskab med Hawthorne, Mayo og Maslow. Udover at kunne redegøre for idegrundlaget bag de nyere skoler, skal eleverne være bevidste om, at organisationsteori er en organisk størrelse, der udvikler sig i takt med samfundet. Således er nogle af de nyere organisationsteorier endnu ikke så konforme, at de udgør en decideret og konfigurativ skole, men snarere nogle postmoderne teorier om komplekse og partikulære organisationsprocesser – det være sig selvledelse, den agile organisation og den grænseløse organisation mv. Disse må dog anses for at være ekstracurriculære ift. niveauet. Det bemærkes endvidere, at der på dette niveau ikke arbejdes eksplicit med de neoklassiske organisationsteorier, som en selvstændig historisk periode inden for organisationsteorien.

I dette, det andet forløb har arbejdsformen ligesom i forrige forløb hovedsageligt været tilrettelagt som en formidlingsorienteret klasseundervisning. Det skal ses i forlængelse af forløbets historiske indhold, hvor det primære formål er at give eleverne et ståsted ift. organisationsteoriens oprindelse samt de begreber og opdagelser der knytter sig til forskellige perioder. Begreber der, afhængigt af konteksten, stadig præger forståelsen af nutidens organisationer. For at sikrer en sekvensering af undervisningen har forløbet bl.a. budt på summeopgaver, f.eks. ifm. historien om Adam Smiths nåleproduktion; ligesom et uddrag af TV-dokumentaren, Henry Ford, har bidraget til at billedliggøre Taylors - Den Videnskabelige Skole og det det daværende menneskesyn.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Forløb 3: Individ, motivation og individpsykologi

I introduktionsforløbet blev eleverne præsenteret for, at organisationer kan anskues på flere niveauer. I dette og det efterfølgende forløb stilles der skarpt på mikroniveauet, hvor eleverne i første omgang skal stifte bekendtskab med individets rolle i organisationen med et særligt fokus på motivation og individpsykologi. Man kan med andre ord sige, at eleverne i dette forløb skal anlægge et intrapersonelt perspektiv på mikroniveauet, mens perspektivet skifter til det interpersonelle i det efterfølgende forløb om grupper og gruppedynamik.

For at opnå en hensigtsmæssig forståelse for begrebet motivation, må eleverne indledningsvis kunne forklare individets betydning i organisationen, idet der hersker et gensidigt afhængighedsforhold mellem individ og organisation – arbejdstager og arbejdsgiver. På den måde er dette forløb nært beslægtet med såvel sociologi og psykologi, hvor der navnlig trækkes på det individpsykologiske paradigme. Eleverne skal tilegne sig en forståelse for de overvejelser en organisation må have ifm. rekruttering og motivation af den enkelte medarbejder. At en medarbejder på godt og ondt tager sin personlighed, identitet og intelligens med ind i arbejdsforholdet.

Eleverne skal vha. en taksonomi for personlighedstræk, som f.eks. ”the big five” kunne demonstrere en forståelse for, at nogle personlighedstræk kan være mere eller mindre hensigtsmæssige afhængigt af den enkelte jobtype. Således skal eleverne have kendskab til forskellige personlighedstest der kan indgå i såvel rekruttering som medarbejderudvikling, det være sig DISC, NEO-PIR og Myers-Briggs Type Indikator. I forlængelse heraf skal eleverne også kunne redegøre for identitetens betydning for personligheden, som en følelse af sammenhæng mellem på den ene side en personlig identitet i form af individets ophav og på den anden side en social identitet som resultat af sekundær og tertiær socialisering. Eleverne skal med andre ord opnå en forståelse for, at identiteten opstår i grænsefeltet mellem to grundlæggende behov, nemlig på den ene side behovet for at være et selvafgrænset og kohærent individ; og på den anden side et behov for at føle et tilhørsforhold.  Forståelsen af intelligens har ligeledes været central, idet eleverne har arbejdet med Alfred Binets, Charles Spearmans og Howard Gardners teorier om intelligensformer samt arvens og miljøets indflydelse på intelligensudvikling.

Et andet centralt element i forløbet har været motivationsteori. Eleverne har beskæftiget sig med Hawthorne-effekten, hvor Elton Mayos fortolkning af medarbejdernes adfærd ved Western Electric har dannet udgangspunkt for moderne motivationsteori. Som et andet delfokus i nærværende forløb, skal eleverne kunne beskrive, hvordan en person bliver motiveret, idet motivation både kan opfattes som en indre og en ydre størrelse. Det sker gennem anvendelse af forskellige teorier om motivation, hvor eleverne skal kunne skelne mellem, hvordan et adfærdsteoretisk motivationsperspektiv, som man finder det i Thorndikes effektlov og Lawlers forventningsteori, adskiller sig fra den humanistiske skole, som repræsenteres ved Maslows behovshierarki, McGregors X- og Y-teori samt Herzbergs to-faktor teori.

Herzbergs skelnen mellem vedligeholdelsesfaktorer og motivationsfaktorer, giver endvidere anledning til, at eleverne skal tilegne sig viden om, hvad der skaber trivsel, og hvordan trivsel vha. Eggert Petersens model for tilfredshedsreaktion kan måles. Der vil imidlertid navnlig være fokus på, hvad der sker, hvis man ikke trives og hvordan frustration kan opstå. Det sker med udgangspunkt i Freuds psykoanalytiske personlighedsmodel og de ubevidste jegfunktioner, der som et immunforsvar skal tilvirke en ligevægt ifm. indre og ydre konflikter – således, at eleverne skal kunne identificere og skelne mellem forskellige frustrationsreaktioner – herunder behovsspærring, dissonans samt neurotiske og modne forsvarsmekanismer. Afslutningsvis skal eleverne have kendskab til beslægtede begreber så som stress, udbrændthed og kriser, der tillige udgør en væsentlig udfordring i organisationernes dagligdag.

Arbejdsformen i forløb 3 har fortsat været domineret af klasseundervisning, men aktivitetsformen har i højere grad vekslet mellem at være formidlings- og procesorienteret. Den traditionelle tavleundervisning har på den måde bidraget til at præsentere eleverne for de faglige begreber der knytter sig til emnerne motivation og individpsykologi, men især Freuds personlighedsmodel og forsvarsmekanismer animerer til en livlig og kollektiv klassesamtale, hvor eleverne undertiden kan være særdeles aktive; undervisningen varierer således mellem at basere sig på hhv. det induktive og deduktive princip. Den øgede elevdeltagelse kan betragtes som en progression ift. de forrige forløb, hvor undervisningen var funderet på en højere grad af lærerstyring. Det bemærkes, at netop dette forløb formår at fremskynde en selvrefleksion hos eleverne, der er uafhængig af kendskabet eller praktisk erfaring med organisationer.

Selvom klasseundervisning har været den dominerende arbejdsform i dette forløb, har undervisningen sekventielt også budt på gruppe- og individuel undervisning. Som i de forrige forløb varieres undervisningen med korte refleksionsopgaver, der løses i grupper; Ligesom interaktive opgaver og multiple choice opgaver ved egen tilvirkning såvel som fra forlaget, Systime, sikrer at undervisningen tillige har en individuel dimension.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb 4: Grupper, teams og socialpsykologi

I forlængelse af forrige forløb om individ og motivation, skifter perspektivet fra at være intrapersonelt til det interpersonelle, hvormed der tillige sker en overgang til det socialpsykologiske paradigme. Eleverne skal tilegne sig kendskab til forskellige gruppetyper, herunder primære, sekundære, formelle og uformelle grupper, samt kunne redegøre for gruppedynamiske faktorer såsom normer, roller, holdninger og status, der implicit eller eksplicit udøver en styrende indflydelse på gruppens funktion.

Eleverne skal være bekendte med, at grupper kan udgøre både positive og negative referencegrupper. Årsagerne hertil kan være forskellige og vil ofte opleves individuelt fra person til person. Nogle grupper fremstår tiltalende alene på grund af den faglige profession de repræsenterer, mens andre er præget af uhensigtsmæssige karaktertræk i form af suboptimaliserende gruppetænkning. Eleverne skal derfor kunne diskutere konsekvenser ved gruppetænkning og herunder inddrage viden om konflikthåndtering, idet gruppetænkning ofte kan anstifte gruppekonflikter, herunder båder intra- og intergruppekonflikter. I den forbindelse skal eleverne kunne anvende begreberne ind- og udgrupper som forklaring på, hvorfor gruppepres og social kontrol opstår som en naturlig del af gruppens søgen efter adfærdskonformitet og normkonsensus. I den forbindelse er eleverne blevet introduceret til Sherifs hypotese og Tajfels Minimalgruppeeksperiment. Disse må dog anses for at være ekstracurriculære ift. niveauet.   

Eleverne skal endvidere kunne skelne mellem grupper og teams, ud fra den forudsætning at grupper eksisterer som et uafhængigt objekt, mens teams er en intenderet konstruktion, der fordrer et andet engagement ift. dynamik og ydeevne. Som konstruktion, skal eleverne kunne redegøre for de udviklingsfaser, som teams iflg. Bruce Tuckman gennemgår for at blive effektive. Endelig skal eleverne kunne forklare tankesættet bag Belbins gruppeanalyse; og hvordan de ni grupperoller kan anvendes til at sammensætte effektive teams, der mindsker faren for det såkaldte Apollo Syndrom. Heri ligger der desuden en reference til de personlighedstest som blev gennemgået i forrige forløb, og som bygger på den samme heterogene diskurs ift. gruppesammensætning.

Endelig indeholder forløbet også en introduktion til roller og identitet, idet eleverne skal kunne skelne mellem tilskrevne, opnåede og skabte roller. Emnet om roller ligger i et krydsfelt mellem individet og gruppen, da roller på den ene side kan have en særlig betydning for identitet og selvforståelse, mens rolleforventningerne på den anden side udspringer af eksterne sociale strukturer, der ligger uden for det personlige system. Eleverne bygger således videre på den identitetsforståelse, som blev tillært under forrige forløb, hvor holdet blevet introduceret til Carsten René Jørgensens identitetsforståelse, hvor identitet netop betragtes som et produkt af en naturlig indre konflikt mellem et selvafgrænsningsbehov og et tilhørsforholdsbehov. Disse to behov består hhv. på den en side af jegidentiteten og den personlige identitet – og på den anden side af den sociale og kollektive identitet; idet den sociale identitet over for den personlige identitet er særlig væsentlige i dette forløb.  Den ressourcestærke elev vil desuden kunne indgå i en vurdering og diskussion om rolleaccept/-distance og de konflikter sidstnævnte kan afstedkomme ift. gruppen.

Arbejdsformen i forløb 4 minder for så vidt meget om arbejdsformen i forrige forløb, idet der sker et skifte fra det individpsykologiske til det socialpsykologiske perspektiv på organisationer. Der er fortsat tale om en formidlings- og procesorienteret klasseundervisning, hvor der dels sker en traditionel vidensformidlende tavleundervisning, for efterfølgende at anspore en refleksion over gruppeformer, gruppedynamik og social kontrol. I den forbindelse har klasesamtalen både taget udgangspunkt i grupper uden for skolen, ligesom holdets egen klasse har været genstand for samtaler og diskussioner. Endvidere har klassen arbejdet problemorienteret med udvalgte emner, såsom silo- og gruppetænkning, hvor eleverne gennem illustrative præsentationer har arbejdet med stereotyper og subkulturer i gymnasieskolen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Forløb 5: Personaleudvikling og ledelse

Som indledning til dette forløb skal eleverne etablere en grundforståelse af, hvordan den personaleadministrative funktion har ændret karakter gennem de seneste årtier. Der skelnes mellem personaleafdeling, HR-afdeling og HRM-afdeling, hvor udviklingen vidner om, at den organisatoriske disciplin i stigende grad har koncentreret sig om medarbejderudvikling. Dette afspejler et skift, hvor medarbejderen ikke blot anses som en ressource, men også som en kilde til motivation, jf. den humanistiske skole. Det er væsentligt, at eleverne ikke opfatter disse udviklingsstadier som skarpt adskilte, da personaleadministrative funktioner varierer afhængigt af organisationens kontekst. Overgangen fra et stadie til et andet er snarere en akkumulerende proces, hvor tidligere funktioner fortsat varetages, selvom det overordnede fokus ændres. Den ressourcestærke elev vil således være i stand til at anlægge en nuanceret, kontekstafhængig tilgang til emnet.

For at skabe en hensigtsmæssig forståelse af medarbejderudvikling bygger undervisningen videre på forløb 3 om individ og motivation. Eleverne skal forstå, hvordan arbejdsmarkedet har udviklet sig fra en lønarbejderlivsform til en karriereorienteret eller selvstændig livsform (jf. Thomas Højrup), hvor arbejdet ikke kun opfattes som et bytteforhold mellem arbejdskraft og løn, men også som en integreret del af et personligt selvrealiseringsprojekt. I denne kontekst er det væsentligt, at eleverne forstår, at arbejdsforholdet reguleres ikke blot gennem en formel ansættelseskontrakt, men også gennem en nonverbal psykologisk kontrakt. Schein fremhæver her betydningen af et gensidigt og interaktivt forhold mellem medarbejder og virksomhed, mens Denise Rousseau går et skridt videre og sammenligner den psykologiske kontrakt med et ægteskabeligt samliv.

På et mere praktisk plan skal eleverne kunne skelne mellem kvalifikationer, kompetencer og talent. Med særligt fokus på kompetencer skal de opnå indsigt i, at en kompetence, jf. Statens Kompetencesekretariat, består af tre elementer: viden, erfaring og personlig indstilling, der omslutter en kerne af medarbejderens personlighed. Dette emne har desuden et naturligt sammenfald med forløb 3. Eleverne skal også kunne redegøre for kompetencetypernes relevans i forhold til virksomheders behov, idet kompetencer – afhængigt af arbejdsopgaver og organisatoriske forhold – kan inddeles i metakompetencer samt operative, unikke og lokale kompetencer.
På baggrund af Chaizes model over kompetence og bevidsthed skal eleverne forstå kompetencebegrebet som en dynamisk størrelse, hvor udvikling sker indefra.

Organisationen spiller dog en central rolle i at initiere behovet for kompetenceudvikling, hvilket afspejles i Joharis vindue. Ligesom Chaizes model understreger denne teori, at kommunikation er afgørende for at skabe bevidsthed om behovet for kompetenceudvikling, idet det blinde område er skjult for individet, mens det skjulte område er usynligt for organisationen. Den ressourcestærke elev vil kunne drage paralleller mellem Chaizes model og temaet om frustrationsreaktioner fra forløb 3, idet stadierne "bevidst inkompetent" og "bevidst kompetent" kan forstås som en frustrationszone, hvor organisationen har en særlig opgave i at understøtte medarbejderens oplevede frustration – eksempelvis gennem motivation og mulighed for at anvende de tillærte kompetencer.

Eleverne skal ikke kun betragte kompetenceudvikling fra et individuelt perspektiv, men også forstå dens betydning på organisatorisk niveau. Kompetenceudvikling er afgørende for at pleje en virksomheds samlede kompetencekapital, og en manglende indsats på dette område kan føre til en såkaldt kompetencefælde, jf. Lewitt og March. Undervisningen dækker derfor de forhold, der skal være opfyldt for, at kompetenceudvikling er relevant for en virksomhed, samt hvordan denne kan finde sted både internt og eksternt.

For at sikre en helhedsforståelse af både nærværende og tidligere forløb er det essentielt, at eleverne har kendskab til Hackman & Oldhams jobdesignmodel, der identificerer de faktorer, som bidrager til, at et job opleves som meningsfuldt, mindre ensartet og mindre opslidende. Modellen understreger også betydningen af øget ansvar og indflydelse. I forlængelse heraf introduceres eleverne til Herzbergs principper for jobberigelse og begrebet jobudvidelse.

Afslutningsvis skal eleverne forstå, hvordan organisationer kan arbejde med læring i forskelligt omfang. Den lærende organisation betragter viden som en afgørende ressource for virksomhedens konkurrenceevne. Ifølge Argyris og Schön kan organisatorisk læring opdeles i tre niveauer: single-loop læring, double-loop læring og deutero-læring, hvor graden af refleksion og tilpasning øges på hvert niveau.

I dette forløb har undervisningen været en kombination af formidlings- og procesorienteret klasseundervisning. Hvert nyt forløb introducerer eleverne til begreber og teorier, der enten er ukendte fra folkeskolen eller præsenteres i en anden kontekst end i de øvrige merkantile fag på handelsskolen. Dette nødvendiggør en vis grad af vidensformidlende undervisning, som sekvenseres med mindre individuelle opgaver og gruppeøvelser. Da faget rummer en høj grad af tværfaglighed, lægges der vægt på at tydeliggøre sammenhænge mellem organisationsfaget og andre fag som afsætning, dansk, innovation og virksomhedsøkonomi.

Samtidig er det afgørende at synliggøre den holistiske sammenhæng mellem de enkelte forløb inden for organisationsfaget, hvilket i stigende grad bliver et fokuspunkt i undervisningen. Fagets taksonomiske progression betyder, at eleverne gradvist skal mestre det som en helhed, hvor de enkelte begreber og modeller fungerer som tandhjul, der griber ind i hinanden. Eksempelvis må kompetenceudvikling forstås som et resultat af den historiske udvikling behandlet i forløb 2, mens frustrationszonen i Chaizes model kan relateres til behovsspærring, dissonans og forsvarsmekanismer fra forløb 3. Ligeledes vil kompetenceudvikling ofte påvirke rolleopfattelsen og dermed gruppedynamikken, som var temaet i forløb 4.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde