Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2020/21
Institution Kalundborg Gymnasium og HF
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Dolly Kjeldsen
Hold 2020 mu/1pqr (1pqr mu)

Oversigt over gennemførte orløb
Titel A Tematisk forløb - musikteori og analyse
Titel B Tematisk forløb - Kunstmusik
Titel C Tematisk forløb - populærmusik
Titel D Særligt studeret område - Musik og identitet

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Tematisk forløb - musikteori og analyse

Nodeværdier og tilhørende pauser
g-nøglen
Stamtonernes navne og deres placering på klaveret
Groovebegreberne beatmarkering, afterbeat, underdeling, offbeat, komplementær rytmik, sammenfald, ostinat
https://www.thomashammer.dk/uf/70000_79999/75258/997c0f4bf4f099885d46b9c99f3bc5b9.pdf

Spille små melodier på klaver

Groove:
Gert Uttenthal: Rytmer og trommequiz
Nirvana: Smells Like Teen Spirit
Pink Floyd: Another Brick in the Wall
Nic og Jay: Kommer igen
Bob Dylan: Lily Rosemary and the Jack of Hearts
Green Day. Boulevard of Broken Dreams
Radiohead: Creep

Treklange:
Opbygning af dur- og moltreklange
Spille treklange på klaver

Rytmerondo af Johannes Grønager (talekor)

http://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/noder/index.html

Rockanalyse
https://tartelet.dk/musikanalyse/generel/analysemetoder/Rockanalyse-1g-part1-og-2.htm





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B Tematisk forløb - Kunstmusik

Antonio Vivaldi: De fire årstider, efteråret
http://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Vivaldi_efteraaret_fra_aarstiderne.html
Beethoven: Symfoni nr. 5, 1.sats, ekspositionen

Susanne Christiansen & Mette Rigtrup Haaning (2019): kompendium, Kunstmusik, side 38-46

Fokus:
Programmusik, absolut musik, dirigentens rolle, partituret, mæcen-begrebet
Kontraster i musikken - tonehøjde, rytmisk aktivitet, dynamik (volumen), gentagelsesmønstre, rondo


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Tematisk forløb - populærmusik

Abba: Honey, Honey
Fokus på formopbygning og korets rolle

Lukas Graham: Drunk In the Morning
Fokus på formopbygning, analysebegreber, groovebegreber

Analysebegreber: https://tartelet.dk/musikanalyse/generel/analysemetoder/Rockanalyse-1g-part1-og-2.htm

Arbejde i grupper med selvvalgte "Hits". Fokus på hitskabelon - nummerets form, tid før første omkvæd, nummerets længde

Christensen & Haaning: Kompendium til c-niveau, side 69-72

Lille forløb hvor eleverne på skift præsenterer deres egen musik (udenfor eksaminationspensum)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Særligt studeret område - Musik og identitet

Aretha Franklin: Respect
Christensen & Haaning: Kompendium for c-niveau, side 23-26
Jakob Jensen og Thomas Hammer: Soul – sort musik i 1960’erne, Systime 2007: Side 23-25, 57-59

Fokus:  
Sydstatssoul, musik som identitetsskaber og talerør, musikalske kendetegn og rødder

Nirvana: Smells Like Teen Spirit
Per Reinholdt Nielsen: Rebel & Remix, side 238-259
https://www.dr.dk/drtv/se/husker-du_-grunge-grimhed-og-skovmandskjorter_140126

Fokus: subkultur, 90'ernes unge, Nirvana, Cobain

Michael Jackson: Billie Jean
Per Reinholdt Nielsen: Rebel & Remix, side 162-165, 183-188
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/vi-soerger-ogsaa-over-tabet-af-os-selv




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer