Holdet 2022 HI/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Kalundborg Gymnasium og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Gülay Sahin, Pernille Skafte, Søren Bech Daugaard, Vibecke Bette Molise Lemmergaard, Winnie Trankjær
Hold 2022 HI/x (1x HI, 2x HI, 3x HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Antikkens Grækenland - Demokratiets vugge
Titel 2 Familieliv i DK, fattige i 1850-1950 (DHO-forløb)
Titel 3 Middelalder, renæssance og opdagelser
Titel 4 Oplysningstid og den store revolutioner
Titel 5 KInas historie
Titel 6 Fra krig til krig
Titel 7 Kold krig og afkolonisering.
Titel 8 Velfærdsstaten
Titel 9 Folkedrab med fokus på Rwanda
Titel 10 Kronologiforløb / IKKE SELVSTÆNDIGT EKSAMENSTEMA.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Antikkens Grækenland - Demokratiets vugge

Forløb af VL.

(Dansk CL forløb "Magtens Historie" blev påbegyndt", men viste sig for svært/abstrakt? Derfor skiftes til Antikkens Grækenland)

Antikkens Grækenland - Demokratiets vugge - ca. 750 - 300 f.v.t.
Kilde: Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie (2019) Columbus, s. 22-49
Der arbejdes i dybden med følgende: At forstå styreformer og at forstå menneskets ønske om indflydelse via hoplitternes ønsker. Vi ser på demokrati som løsning og forhindring (perikles og oligarken), og vi forsøger at forstå menneskets styrker og begrænsninger. Dette sker gennem kildeanalyse og (især) gennem undervisning i 'Hulelignelsen' - hvad betyder den? Gennemgang via film, doku og tavleundervisning.

Følgende punkter gennemgås:

a. Indledning (vi ser på alfabetet)
b. Små isolerede bystater
c. Kolonitiden: Fra bytte- til pengeøkonomi
d. Kunsthåndværk
e. Græske ideer og forestillinger - Apollons tempel i Delfi og Oraklet
f. Perserkrigene
g. Athens storhed
h. Bystaten
i. En græske hær og flåde
j. Demokratiets vugge: Forudsætningerne for udvikling af demokratiet
k. Ansvaret hos folket
l. Kvinderne i det athenske samfund
m. Historiebevidsthed
n. Slaverne
o. Perikles om det athenske demokrati
p. Talekunst
q. Den peloponnesiske Krig 431-404 f.v.t.
r. Styreformer
s. Græsk mytologi
t. Videnskab
u. Skole og videnskab
v. Kærlighed til viden
x. Græsk kunst
y. Teater og skuespil
z. Hellenismen

Små kildeuddrag fra:
Herodot om oraklet i Delfi
Aristoteles om slaver
Zenophon om kvinder
Perikles gravtale
Den gamle oligark
Hulelignelsen fra Platons Staten

Film:
Greg Wallace in Greece
https://www.youtube.com/watch?v=HU1bOL7AP3A
Hulelignelsen/Allegory of the Cave (Platon)
https://www.youtube.com/watch?v=O6U25zUBsdQ
Understand the Allegory of the Cave:
https://www.youtube.com/watch?v=aBPd7getIcM (fra Utah State Universitys orientering til nye studerende)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Familieliv i DK, fattige i 1850-1950 (DHO-forløb)

Forløb af VL.

Forløb 2: Familieliv i Danmark 1850-1950 med fokus på landarbejdernes levevilkår og arbejderklassens levevilkår i byerne. - DHO forløb
(eks. tag fra His2rie)

Der læses fra bogen Løkke og Faye Jacobsen "Familieliv i Danmark" - gl. udgave 1986 og ny udgave 1997-2008 fra Systime og KS-bogen (den lyserøde), afsnittet 'Det gode samfund':

1. Et samfund i opbrud 1850-1950, 'Familieliv' gl udgave s. 28-33 (pdf)
2. Landarbejderfamilien, 'Familieliv' gl. udgave s. 40-43 (pdf)
3. Fra almisse til hjælp til selvhjælp s. 156 - 164 (se KS-bogen pdf)
4. Arbejderfamilien i byerne s. 50-55 i 'Familieliv' gl. udgave (pdf).
5. 1950'ernes kernefamilie s. 66-70 i 'Familieliv' gl. udgave (pdf)
6. Pamflet fra skoletjenesten - tekst og billeder evt. kildemateriale til dho.
7. Komparativ analyse af to kilder fra Familieliv i DK, gl. udgave: "Opdragelse til ægteskab 1958" + "Focus på familien" 1985. (store grupper)  


Film fra CFU:
Dengang vi var bønder nr. 5 - præsenteret af Liv Thomsen

Film fra DR/TV:
Historien om de fattige 1870-1920:
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-de-fattige_-1870_1920_235530

Kilder læst på klassen:
Søn af en fæstebonde (1837-1845), s. 144-145 ny. udgave

Dødeligheden i arbejderklassen (kilde 34) fra His2rie kilder: https://www.his2rie.dk/kildetekster/tyendet-det-tjenende-folks-danmarkshistorie/tekst-34/

Et Spørgsmål af Jeppe Aakjær (kilde 35) fra His2rie tyendet:
https://www.his2rie.dk/kildetekster/tyendet-det-tjenende-folks-danmarkshistorie/tekst-35/

Pamflet fra skoletjenesten:
file:///C:/Users/vibec/Downloads/En%20familie%20flytter%20til%20byen%20-%20pamflet%20fra%20skoletjenesten%20(7).pdf

Øve komparativ analyse med kilder:
"Opdragelse til ægteskab 1958" + "Focus på familien" 1985 - begge fra bogen "Familieliv i DK" gl. udgave (1986)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DHO 27-04-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Middelalder, renæssance og opdagelser

Forløb af PS.

Eleverne havde ét modul i dette forløb om Malta i forbindelse med deres studietur.

Kontekst:
VV1, Frederiksen, s. 120, 122-127, 129-134
Film om middelalderen: https://www.youtube.com/watch?v=jSJDfgA5ifA&t=457s
Film om reformationen: https://www.youtube.com/watch?v=Y6cdXMBjHPc
VV1, Frederiksen, s. 218-219 s. 220-222 + s. 224-225 + s. 228-236 + s. 142+144+146.
Film om Columbus: https://www.youtube.com/watch?v=-ZFjIdQNrXE
VV2, Frederiksen, s. 16-22 + s. 25-39
VV2, Frederiksen, s. 53-59
Film om Dansk-Vestindien: https://www.youtube.com/watch?v=_L-S8tXePnE&t=82s
Fra danmarkshistorien.dk: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/de-vestindiske-oeer-dansk-vestindien
Udsnit af "Historien om Danmark" (14.08- + 40.24- + 54.15-)
Om erstatning: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/debatten-om-en-officiel-undskyldning-for-slaveriet-i-dansk-vestindien-1998

(Mangler lidt kontekst ift. indianermassakren og aztekerne)


Kilder:
Kilde 29 og 30 i VV1
Billeder: Rafael og Skolen i Athen og Venus’ fødsel
Renæssancebygninger
Det gamle og det nye verdensbillede
Da Vincis tegning fra 1485
Kilde 5+6+7 i VV2 om Columbus og opdagelser
Dele af kilden ”Indianermassakren” af Las Casas.
”Forordning om negerhandlen, 1792”
Valgplakat: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/valgplakat-til-folkeafstemningen-om-salget-af-de-vestindiske-oeer-1916


Supplerende materiale:
Leg med Smarties om feudalsamfundet
Video om ”Kingdom of Heaven”: https://www.youtube.com/watch?v=KartNo8EDWY
Artikel: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/klosterlivet-i-danmark-er-ved-ebbe-ud
Artikel: https://faktalink.dk/titelliste/slaveriet-i-usa?check_logged_in=1
Nissernes Ø: https://www.youtube.com/watch?v=OBLO0gnYwqo


Begreber/metoder:
Eurocentrisk og etnocentrisk
Globalisering og økonomisk globalisering
Handelskompagnier
Merkantilisme
Trekantshandel

Årsagsforklaringer. Hvorfor rejste man ud, og hvordan kunne det overhovedet lykkes?
Kildekritik
Formidling af historie
Alle tre taksonomiske niveauer – det diskuterende/vurderende ift. erstatningskrav


Fokuspunkter:
Europa-situationen efter Romerrigets deling og fald
Middelaldersamfundets opbygning
Feudalsamfund og vasal-/herreforhold
Kirke- og kongemagt
Reformation i DK/Norden + munke/nonner i dag
Korstog i store træk
Kirken i centrum vs. mennesket i centrum
Renæssance og humanisme
Arven fra antikken og det nye menneskesyn
Sammenhæng mellem renæssancen og opdagelserne
Hvem rejste ud og hvorfor?
Forskellen på det første møde med Columbus og den senere kolonisering ift. behandling af de indfødte
Tråde til slaveriet i USA – og den amerikanske revolution (som uddybes i starten af næste forløb)
Danmarks rolle – Vestindien og Guldkysten. Hvilke kolonier har Danmark haft?
Slaveri og afskaffelsen af dette
Salg af øerne
Erstatning?


Mange små fremlæggelser
Kreativ formidling


Problemstillinger:
https://docs.google.com/document/d/1xmYFvKZtOMd6i19Q9sa8xLI-YZpuJb8KdLVn_niR2gU/edit?usp=sharing

Dette skal der følges op på.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Oplysningstid og den store revolutioner

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 KInas historie

I dette forløb arbejder vi med Kinas historie fra oldtiden til  i dag og har nedslag på:

Dynastierne
Konfusianismens magtpyramider i samfundet og i familien
Mødet med europæerne
Imperialisme, Opiumkrigene og de 100 års ydmygelser
Bokseropstand, Goumindang og republikkens indførelse
Det korte demokrati , borgerkrigen og  Den lange march
Maos Kina:  Det store spring fremad og kulturrevolutionen
Et barns politikken
Mao og Kold krig
Kina efter Mao
evt. nedslag på kvindesyn: lotusfødder

Formålet med dette forløb er at få indblik i og overblik over Kinas historie.  Vi vil arbejde med Kinas forskellige styreformer og samfundsorganiseringer, kulturmødet med europæerne og samspilet mellem naturen, den kinesiske kultur og samfundsformerne. Vi arbejder med :
Dynastierne
Konfusianismens magtpyramider i samfundet og i familien
Mødet med europæerne
Imperialisme, Opiumkrigene og de 100 års ydmygelser
Bokseropstand, Goumindang og republik
kens indførelse
Det korte demokrati , borgerkrigen og  Den lange march
Maos Kina:  Det store spring fremad og kulturrevolutionen
Et barns politikken
Mao og Kold krig
Kina efter Mao
Kønspolitik og kvindesyn

Faglige måL ::
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper

̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Der er arbejdet med  følgende kernestof:

̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
2
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
KINAS HISTORIE i alt 108 sider .
Frederiksen, Peter mfl.: Grundbog til historie. Verden uden for Europa. Systime 2013 s. 80-102
                                                                                                                                              = 22 normalsider
Christensen, Vrist Søren:  Kinas historie del 1 - oldtiden og de første dynastier.  21. feb. 2020 på Youtube:       https://www.youtube.com/watch?v=eK-kgz7u-P0   18 minutter                           = 15 normalsider

Christensen, Vrist Søren:  Kinas historie. del 2 - Tang-dynastiet, Djengis Khan, Marco Polo og Ming-dynastiet
11. aug. 2020 på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=UMmmsuP-MbU&t=293s  20 minutter                                                                                                    =  18 normalsider

Christensen, Vrist Søren:  Kinas historie del 3 - Opiumskrigene, taipingoprøret, bokseropstanden ogkejserrigets fald.   04.nov.2020 på youtube:  
https://www.youtube.com/watch?v=JUgnQJTvHRk&t=19s       24 minutter                       = 20 normalsider




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fra krig til krig

Forløbets formål er at få en indsigt i, og forståelse for, perioden fra 1. - 2. verdenskrig.
At kunne se forbindelserne mellem de to verdenskrige. Herunder hvilken rolle  tidens store politiske ideologier spillede.
Der er arbejdet med at konstruere flow-charts, så der er skabt et overblik fra 1914 - Holocaust.

Fremstillingsmateriale:
Dokumentar:
"Apokalypsen", eps. 1  (DRK - fransk dokumentar, 2021)
Vores Verdenshistorie, bd 3 (VV3)
s. 13 - 23
s. 23 - 31
s. 32 - 39
s. 48 - 56
s. 68 - 69
s. 76 - 89
s. 96 - 98
s. 119 - 123

Kilder:
VV3: Billedanalyse af "Christian 10. ridder den gamle grænse" og "Dansestedet Moulin Rouge"
Tysk billede af kvinder på ammunitionsfabrik
"Gør riget rent" (Tysk valgplakat, 1928) (s. 77)
NSDAP valgplakat, 1936 (s. 86)
Plakat fra Hitler-Jugend, 1939 (s. 89)
Fra VV3:
Kilde 1: Serbiske nationalister
Kilde 2: Krigen er mandens eventyr
Kilde 3: No Man's Land
Kilde 6: Wilsons fredsmål
Kilde 7: Regnskabet gøres op.
Kilde 9: Lenin om demokrati og stat.
Kilde 11: Derfor blev jeg nazist
Kilde 12: Bemyndigelsesloven
Kilde 13: Rigsborgerloven
Kilde 14: Lov til beskyttelse af det tyske blod og ære
Kilde 15: Min tid i Hitler-Jugend
Kilde 16: Historieundervisningens mål
Kilde 19: Det er fuldkommen absurd.
Kilde 24: "Kvinder, børn, alle?"
Kilde 25 "Mit virke i Belzec"

Fokuspunkter:
- Baggrunden for 1. verdenskrig,
- fredsslutningen
- trådene til 2. verdenskrig
- skyttegravene,
- the lost generation
- Nationalstat og nationalisme
- Tyskland i 1920’erne
- Optakten til nazistyret
- Vejen til magten og nazistaten
- Racelæreren
- Holocaust
- Ideologiernes kamp
- Staten, folket og magten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kold krig og afkolonisering.

Formålet med forløbet er at danne et overblik, og at kunne se sammenhængen mellem den kolde krig og afkoloniseringen. Fra jerntæppet sænker sig, til det går op igen.

Fremstillingsmateriale
Vores Verdenshistorie, bd. 3 (VV3)
s. 127 - 135
s. 136 - 144
s. 148 - 153
s. 158 - 161
s. 183 - 186
s. 190 - 192
s. 194 - 197
s. 221 - 230

Kilder (tekst)
26: Jalta-aftalen
27: Postdamaftalen
28: Jerntæppet i Europa
29: Sovjetunionens sikkerhed
30: Truman-doktrinen
31: Marshall om genopretningen af Europa
32: USA's politiske pression
34: Uafhængighedserklæringen, 1945

Billeder
s. 127: "Mødet mellem. amerikanske soldater i byen Torgau, april 1945
s. 141 - 142: Div. film- og reklameplakater.

Dokumentar
https://www.youtube.com/watch?v=5XZ07UWhk8s (Feel Like I'm Fixing to Die Rag)
Vietnamkrigen ep. 01 + 02
01: Udgiver: DRKultur
Udgivelsesår: 2015
Udsendelsesdato: Mandag den 23. februar 2015 kl. 20.00
02: Udgiver: DRKultur
Udgivelsesår: 2015
Udsendelsesdato: Mandag den 2. marts 2015 kl. 20.00

Fokuspunkter:
- Forskellige styreformer og samfundsorganisering
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling
- Politiske ideologier
- Politiske og sociale revolutioner
- To veje i afkoloniseringen
- Diskursanalyse
- Årsagsforklaring
- Udviklingen i Europa 1945-47
- Stats- og nationsdannelse
- Dominoteori
- Inddæmningspolitik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Velfærdsstaten

Forløbet har haft fokus på velfærdsstatens udvikling fra indførelsen af demokratiet i 1849 til i dag. Vi har i forløbet diskuteret årsager til velfærdsstatens udvikling, samt de udfordringer, den står overfor i det moderne samfund. Vi har også haft et særligt fokus på aktør/struktur og brud/kontinuitet.

Fremstillingsmateriale:
- Adriansen, m.fl: ”Fra oplysningstid til europæisk integration”, s. 289-308, 321, 328

Kilder:
- Poul Møller: Velfærdsstaten sløver modstandskraften, 1956
- Socialdemokratiets Valg- og Arbejdsprogram, 1923
- Socialdemokratisk valgplakat: ”Gør gode tider bedre”, 1960
- Socialdemokratisk valgplakat: ”Byg Danmark op”, 1947
- ”Er velfærdsstaten truet af indvandring?”, Information, 11/4-2017
- Statistik: ”59 pct. flere over 80 år i 2030”,
        www.statistikbanken.dk/frdk120

Fokuspunkter:
- De tre velfærdsmodeller – universel, residual og selektiv
- Socialisme, liberalisme og konservatisme
- Skøns- og retsprincippet
- Velfærdsstatens rødder og historiske udvikling
- Industrialiseringens betydning for velfærdsstatens opståen
- De politiske holdninger til velfærdsstaten – historisk set
- Velfærdsstatens udfordringer i fremtiden
- Er velfærdsstaten et socialdemokratisk projekt?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer