Holdet 2022 BI/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Kalundborg Gymnasium og HF
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Jens Kristian Deigaard Sørensen, Sebastian Schultze
Hold 2022 BI/d (1d BI, 2d BI, 3d BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Liv og celler
Titel 2 Æblejuice og fordøjelse
Titel 3 Genetik
Titel 4 Økologi
Titel 5 Evolution
Titel 6 Slangegift
Titel 7 SRO - Ølbrygning
Titel 8 Patogener og immunforsvaret
Titel 9 Biodiversitet og bioinformatik
Titel 10 "Jeg er i chok!!!"
Titel 11 Arbejdsfysiologi
Titel 12 Hormoner og genregulering
Titel 13 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Liv og celler

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til, hvad liv er ved at arbejde med forskellige celletyper og organismegrupper herunder ekstremofile organismer. Arbejdet omfatter mikrobiologiske metoder som mikroskopi, sterilteknik, produktion af agarplader som vækstmedium, dyrkning af mikroorganismer og pladespredning. Der er desuden arbejdet med cellemembranen og membranprocesser gennem forsøg med osmose i kartofler.

Kernestof:
- Cellebiologi: Opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser.
- Mikrobiologi: Vækst og vækstfaktorer.
- Populationsbiologi: Vækstmodeller.
- Eksperimentelle metoder: Celledyrkning, spektrofotometri og bestemmelse af populationsstørrelse.

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin.

Eksperimentelt arbejde:
- Mikroskopi af dyre og planteceller (Løg, mundskrap, vandpest).
- Osmose i kartofler.
- Dyrkning af mikroorganismer (Kimfald og pladespredning).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose i kartofler 25-11-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Æblejuice og fordøjelse

Æblejuice og fordøjelse
Dette forløb leder eleverne frem mod TF1, som handler om sundhedstiltag på Kalundborg gymnasium. Eleverne starter forløbet med at se på proteinernes og enzymernes opbygning og funktion. Dette anvendes i et forsøg hvor der produceres æblejuice vha. enzymkomplekset Pectinex-ultra SPL som nedbryder kulhydratsstrukturen i æblets cellevæg. I tråd med dette gennemgås også kulhydraternes opbygning og struktur med særlig fokus på de kulhydrater der findes i et æble. Endvidere testes enzym- og substratkoncentrationens indflydelse på reaktionshastigheden i et lever/katalaseforsøg. Herfra drejer forløbet sig over mod fordøjelsen. Efter en kort overordnet gennemgang af fordøjelsessystemet arbejdes der med et særligt fokus på tyndtarmens enzymatiske nedbrydning og optagelse af kulhydrater hen over slimhindecellen. Herfra arbejdes der med omsætning af kulhydraterne i kroppens forskellige væv samt insulin og glukagons rolle i blodsukkerreguleringen. Fordøjelsens, optagelsen og omsætningen af kulhydrater belyses endvidere i et blodsukkerforsøg, hvor blodsukkerkoncentrationen måles i tiden efter indtagelse af cola. Herfra belyses kort det metaboliske syndrom som et afsæt i problematiseringen af sundhed er og hvordan sundhed kan måles med objektive sundhedsparametre. Til dette belyses BMI, kondital, fedt% og THR som objektive mål.


Kernestof
- cellebiologi: eucaryote celletyper og membranprocesser
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
- enzymer: opbygning, funktion, enzymatiske hovedklasser og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
- herunder carbohydraternes intermediære stofskifte
- fysiologi: hormonel regulering


Faglige mål
- Proteinernes opbygning. Herunder aminosyrernes struktur og egenskaber, primær-, sekundær-, tertiær- og kvaternærstruktur samt proteinernes stabilitet.
- Enzymernes opbygning og funktion. Herunder faktorer som har indflydelse på reaktionshastighed, samt enzymernes forskellige hovedklasser
- Madens energiholdige stoffer herunder kulhydraternes, lipidernes og proteinernes opbygning og struktur.
- Overordnet gennemgang af fordøjelsessystemet med særlig fokus på den enzymatiske nedbrydning af kulhydrater i tyndtarmen. Herunder primær og sekundær aktivtransport (Na+/K+-pumpen og SGLT1) over slimhindecellen.
- Kulhydraternes omsætning i kroppen, herunder GLUT og SGLT- transportørernes rolle.
- Blodsukkerregulering med fokus på hormonerne insulin og glukagons rolle.
- Det metaboliske syndrom og diabetes.
- Mål for sundhed: BMI, THR og fedt% samt kondital.
- Energibalance. herunder energistofskiftet.

Forsøg:
- Fremstilling af æblejuice.
- Forsøg med enzymet katalase
- Blodsukkerrespons på cola
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Produktion af æblejuice 17-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genetik

Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til cellecyklus, celledeling, klassisk genetik, DNA og RNA's opbygning og funktion, det centrale dogme, gen- og kromosommutationer, samt binomialfordeling og binomialtest. Eleverne får også kendskab til prøveindsamling og de molekylærbiologiske metoder PCR, gelelektroforese og DNA-sekventering.

Kernestof:
- Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer.
- Genetik og molekylærbiologi: Nedarvningsprincipper, genregulering, replikation, proteinsyntese, mutation, meiose og genteknologi.
- Eksperimentelle metoder: PCR, elektroforese og DNA-sekventering.

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin.

Eksperimentelt arbejde:
- Mitose i løg.
- Opstilling af stamtræer (Familiens øjenfarver).
- Ishihara test.
- Asparagusinsyre test (Dufter eller ikke-dufter af asparagusinsyre).
- PTC test (Smager og ikke-smager).
- Påvisning af Mendels 1. lov (Majsplanter 3 grøn:1 hvid).
- Blodtypebestemmelse og mikroskopi af røde blodlegemer.
- Kortlægning af svalereder i Kalundborg Kommune.
- Seglcelleanæmi og gelelektroforese.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Økologi

Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til økologi med fokus på hav og vandløb som økosystemer. Eleverne er blevet introduceret til økosystemer, fødekæder, fotosyntese, respiration, gæring, stofkredsløb, abiotiske og biotiske faktorer, eutrofiering, springlag, algeopblomstring, iltsvind og biodiversitet. Eleverne har desuden arbejdet med tilpasninger til at overleve i saltsøer samt vinproduktion i forbindelse med deres studietur til Torrevieja i Spanien.

Kernestof:
- Mikrobiologi: Vækst og vækstfaktorer.
- Biokemiske processer: Fotosyntesens overordnede delprocesser, respiration og gæring.
- Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb, og biodiversitet.
- Eksperimentelle metoder: Bestemmelse af netto- og bruttoproduktion.

Supplerende stof:
- Bæredygtighed.
- Miljøbeskyttelse.

Eksperimentelt arbejde:
- Primærproduktion og plankton.
- Pigmenter i makroalger.
- Miniforsøg: Kalk og kuldioxid (C-kredsløbet).
- Biodiversitet og forurening (Biotopundersøgelse af Kildebækken).
- På hovedet i Houget (Biotopundersøgelse).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Evolution

Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til evolution med fokus på mennesket og vores nærmeste slægtninge. Eleverne er blevet introduceret til biologisk variation, naturlig selektion, artsdannelse, populationsgenetik, slægtskab og fylogenetiske træer. Der er arbejdet med både morfologi og molekylærbiologi i arbejdet med slægtskab, hvor emner som menneskets udvandring fra Afrika og retsgenetik er blevet undersøgt.

Kernestof:
- Evolutionsbiologi: Biologisk variation, naturlig selektion og artsdannelse.
- Populationsbiologi: Populationsgenetik og Hardy-Weinberg-loven.

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin.
- Biologiske databaser og big data.

Eksperimentelt arbejde:
- Variation i højde.
- Menneskedyret.
- Fylogenetiske træer med elefanter (DNA-sekvenser) og gamma-fibrinogen (Aminosyresekvenser) vha. Geneious Prime.
- Nedbrydning af laktose i mælk.
- Naturlig selektion.
- Cases til artsdannelse (iSandbox).
- Menneskets udvandring (Geneious Prime).
- Mennesket og vores nærmeste nulevende slægtninge (Geneious Prime).
- Retsgenetik (Geneious Prime).

Programmer:
- Menneskedyret: https://snm.dk/da/menneskedyret
- Geneious Prime: https://www.geneious.com/download/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Slangegift

Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til kroppens organsystemer med fokus på åndedrætssystemet og blodkredsløbet samt hvordan antistoffer og immunologiske tests kan anvendes til at identificere hvilken slange en patient er blevet bidt af. Eleverne har anvendt kittet fra LIFE-Fondens Fight the Bite-forløb i arbejdet med slangegift. Undervejs i forløbet har der været optakt til de tværfaglige forløb SRP 6: Sex, køn og normer og SRO om ølbrygning.

Kernestof:
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb og immunsystem.
- Eksperimentelle metoder: ELISA.

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin.
- Biologisk produktion.
- Bioteknologi.

Eksperimentelt arbejde:
- Vitalkapacitet og ventilation.
- Undersøgelse af et pattedyrhjerte (Desuden demonstration af lungernes funktion med et hjertelungesæt).
- Kønsorganer og mikroskopi (Optakt til SRP 6: Sex, køn og normer).
- Hæmatokritværdi.
- Blodtryk og puls.
- Slangegift i blodet (Fight the Bite).
- Identifikation af slanger (Fight the Bite).
- ELISA-test (Fight the Bite).
- Behandling (Fight the Bite).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 SRO - Ølbrygning

Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til ølbrygning gennem et tværfagligt samarbejde mellem kemi og biologi. Eleverne har brygget deres egen øl og arbejdet med bæredygtig produktion af øl i deres SRO-forløb.

Kernestof:
- Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer.
- Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af carbohydrater.
- Enzymer: Faktorer, der påvirker enzymaktiviteten.
- Biokemiske processer: Gæring.

Supplerende stof:
- Biologisk produktion.
- Bioteknologi.
- Bæredygtighed.
- Biologi som videnskabsfag.

Eksperimentelt arbejde:
- Ølbrygning (Vejledning til bryg 2024 SRO).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Patogener og immunforsvaret

Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til immunforsvaret, infektion, vaccination, antibiotika, resistens og forskelle på behandling af infektioner forårsaget af vira og bakterier.

Kernestof:
- Mikrobiologi: Infektionsbiologi og resistens.
- Virus: Opbygning og formering.
- Evolutionsbiologi: Naturlig selektion.
- Fysiologi: Immunsystem.
- Eksperimentelle metoder: Celledyrkning og transformation.

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin

Eksperimentelt arbejde:
- Coronavirus
- Antibiotikas virkning

Programmer:
- Geneious Prime: https://www.geneious.com/download/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Biodiversitet og bioinformatik

Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til klassiske metoder og DNA-baserede metoder til bestemmelse af biodiversitet samt hvordan bioinformatik kan anvendes til at behandle store mængder data og identificere ukendte prøver. Eleverne har som afslutning på forløbet været i København Zoo for at arbejde med avlssamarbejde i forbindelse med naturbevarelse.

Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: Genteknologi og bioinformatik.
- Populationsbiologi: Vækstmodeller.
- Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø og biodiversitet.
- Eksperimentelle metoder: PCR, elektroforese, DNA-sekventering og bestemmelse af populationsstørrelse.

Supplerende stof:
- Bioteknologi.
- Miljøbeskyttelse.
- Biologiske databaser og big data.
- Biologi som videnskabsfag.

Eksperimentelt arbejde:
- Frekvensanalyse af vegetation på et overdrev.
- Pattedyr DNA og blodsugende igler.
- Artsbestemmelse og udbredelse.
- Faderskabsbestemmelse af chimpanserne (København Zoo).

Programmer:
- Geneious Prime: https://www.geneious.com/download/
- Seek by iNaturalist: https://www.inaturalist.org/pages/seekapp
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 "Jeg er i chok!!!"

Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til neuronets opbygning, aktionspotentialet, nervesystemets opbygning, hukommelse og rusmidler.

Kernestof:
- Cellebiologi: Eucaryote celletyper og membranprocesser.
- Fysiologi: Nervesystem.

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin.

Eksperimentelt arbejde:
- Måling af nerveimpulsens hastighed.
- Konflikt mellem hjernens to halvdele.
- To små sanseforsøg.
- Reflekser.
- Koffeins effekt på nervesystemet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Arbejdsfysiologi

Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til musklerne og arbejdsfysiologi samt omsætning af fedt og kulhydrater før, under og efter arbejde gennem undervisning på gymnasiet og forløbet Hjerteblod på LIFE Campus. Der er desuden arbejdet med Krustrups sundhedsmodel i forhold til forebyggelse af livsstilssygdomme.

Kernestof:
- Biokemiske processer: Respiration og gæring, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte.
- Fysiologi: Åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler og arbejdsfysiologi.
- Eksperimentelle metoder: Arbejdsfysiologiske målemetoder.

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin.

Eksperimentelt arbejde:
- Hjerteblod på LIFE Campus:
   - Maksimal iltoptagelse (VO2 max).
   - Anaerobt arbejde (Grebstyrke, hoppehøjde, sprinthastighed).
   - Dans og crossfit med pulsur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Hormoner og genregulering

Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til hormonel regulering, forplantning og genregulering. Dette omfatter appetitregulering med fokus på GLP-1 og semaglutid, formering, kønsudvikling, regulering af kønshormoner, kønsceller, menstruationscyklus, graviditet, prævention, kønssygdomme, hormonforstyrrende stoffer og økotoksikologi (LC50).

Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: Genregulering.
- Fysiologi: Hormonel regulering og forplantning.
- Økologi: Økotoksikologi.

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin.
- Miljøbeskyttelse.
- Bioetik.

Eksperimentelt arbejde:
- GLP-1.
- Graviditetstest og ægløsningstest.
- Kønsorganer og mikroskopi (Repetition fra optakt til SRP 6: Sex, køn og normer)
- Shampooers effekt på dødelighed hos karse.

Programmer:
- Geneious Prime: https://www.geneious.com/download/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Repetition

Formålet med forløbet er repetition for at gøre eleverne klar til skriftlig og mundtlig eksamen i biologi A.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer