Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Kalundborg Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Jens Kristian Deigaard Sørensen, Sebastian Schultze
|
Hold
|
2022 BI/d (1d BI, 2d BI, 3d BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Liv og celler
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til, hvad liv er ved at arbejde med forskellige celletyper og organismegrupper herunder ekstremofile organismer. Arbejdet omfatter mikrobiologiske metoder som mikroskopi, sterilteknik, produktion af agarplader som vækstmedium, dyrkning af mikroorganismer og pladespredning. Der er desuden arbejdet med cellemembranen og membranprocesser gennem forsøg med osmose i kartofler.
Kernestof:
- Cellebiologi: Opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser.
- Mikrobiologi: Vækst og vækstfaktorer.
- Populationsbiologi: Vækstmodeller.
- Eksperimentelle metoder: Celledyrkning, spektrofotometri og bestemmelse af populationsstørrelse.
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin.
Eksperimentelt arbejde:
- Mikroskopi af dyre og planteceller (Løg, mundskrap, vandpest).
- Osmose i kartofler.
- Dyrkning af mikroorganismer (Kimfald og pladespredning).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose i kartofler
|
25-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Æblejuice og fordøjelse
Æblejuice og fordøjelse
Dette forløb leder eleverne frem mod TF1, som handler om sundhedstiltag på Kalundborg gymnasium. Eleverne starter forløbet med at se på proteinernes og enzymernes opbygning og funktion. Dette anvendes i et forsøg hvor der produceres æblejuice vha. enzymkomplekset Pectinex-ultra SPL som nedbryder kulhydratsstrukturen i æblets cellevæg. I tråd med dette gennemgås også kulhydraternes opbygning og struktur med særlig fokus på de kulhydrater der findes i et æble. Endvidere testes enzym- og substratkoncentrationens indflydelse på reaktionshastigheden i et lever/katalaseforsøg. Herfra drejer forløbet sig over mod fordøjelsen. Efter en kort overordnet gennemgang af fordøjelsessystemet arbejdes der med et særligt fokus på tyndtarmens enzymatiske nedbrydning og optagelse af kulhydrater hen over slimhindecellen. Herfra arbejdes der med omsætning af kulhydraterne i kroppens forskellige væv samt insulin og glukagons rolle i blodsukkerreguleringen. Fordøjelsens, optagelsen og omsætningen af kulhydrater belyses endvidere i et blodsukkerforsøg, hvor blodsukkerkoncentrationen måles i tiden efter indtagelse af cola. Herfra belyses kort det metaboliske syndrom som et afsæt i problematiseringen af sundhed er og hvordan sundhed kan måles med objektive sundhedsparametre. Til dette belyses BMI, kondital, fedt% og THR som objektive mål.
Kernestof
- cellebiologi: eucaryote celletyper og membranprocesser
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiners struktur, specifikke egenskaber og funktioner
- enzymer: opbygning, funktion, enzymatiske hovedklasser og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
- herunder carbohydraternes intermediære stofskifte
- fysiologi: hormonel regulering
Faglige mål
- Proteinernes opbygning. Herunder aminosyrernes struktur og egenskaber, primær-, sekundær-, tertiær- og kvaternærstruktur samt proteinernes stabilitet.
- Enzymernes opbygning og funktion. Herunder faktorer som har indflydelse på reaktionshastighed, samt enzymernes forskellige hovedklasser
- Madens energiholdige stoffer herunder kulhydraternes, lipidernes og proteinernes opbygning og struktur.
- Overordnet gennemgang af fordøjelsessystemet med særlig fokus på den enzymatiske nedbrydning af kulhydrater i tyndtarmen. Herunder primær og sekundær aktivtransport (Na+/K+-pumpen og SGLT1) over slimhindecellen.
- Kulhydraternes omsætning i kroppen, herunder GLUT og SGLT- transportørernes rolle.
- Blodsukkerregulering med fokus på hormonerne insulin og glukagons rolle.
- Det metaboliske syndrom og diabetes.
- Mål for sundhed: BMI, THR og fedt% samt kondital.
- Energibalance. herunder energistofskiftet.
Forsøg:
- Fremstilling af æblejuice.
- Forsøg med enzymet katalase
- Blodsukkerrespons på cola
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Produktion af æblejuice
|
17-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik
Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til cellecyklus, celledeling, klassisk genetik, DNA og RNA's opbygning og funktion, det centrale dogme, gen- og kromosommutationer, samt binomialfordeling og binomialtest. Eleverne får også kendskab til prøveindsamling og de molekylærbiologiske metoder PCR, gelelektroforese og DNA-sekventering.
Kernestof:
- Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer.
- Genetik og molekylærbiologi: Nedarvningsprincipper, genregulering, replikation, proteinsyntese, mutation, meiose og genteknologi.
- Eksperimentelle metoder: PCR, elektroforese og DNA-sekventering.
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin.
Eksperimentelt arbejde:
- Mitose i løg.
- Opstilling af stamtræer (Familiens øjenfarver).
- Ishihara test.
- Asparagusinsyre test (Dufter eller ikke-dufter af asparagusinsyre).
- PTC test (Smager og ikke-smager).
- Påvisning af Mendels 1. lov (Majsplanter 3 grøn:1 hvid).
- Blodtypebestemmelse og mikroskopi af røde blodlegemer.
- Kortlægning af svalereder i Kalundborg Kommune.
- Seglcelleanæmi og gelelektroforese.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lone Als Egebo: Genetikbogen B+A 3D, Nucleus; sider: 11-19, 21-37, 39-55, 57-69, 139-144, 149-154
-
Opgaver til side 11-15 - Kromosomer og mitose.docx
-
DNA Hook
-
Mitose og cellens livscyklus.docx
-
Meiose.docx
-
Mitose
-
Krydsningsskemaer og udspaltningsforhold.docx
-
Stamtræer, dominansformer og monogene sygdomme.docx
-
Familiens øjenfarver
-
Nedarvning af monogene sygdomme
-
Kønsbundne egenskaber.docx
-
Typeord.docx
-
Samme lektie som fredag
-
To geners nedarvning.docx
-
Asparagusinsyre
-
PTC
-
Typeord - Biologi A STX.docx
-
Husk Genetikbogen
-
Øjenfarve, PTC test og Ishihara test
-
Asparges
-
DNA, RNA og kromosomer.docx
-
Majsplanter
-
Påvisning af Mendels 1. lov.docx
-
Replikation.docx
-
Det centrale dogme
-
Translation.docx
-
Blodtyper og røde blodlegemer.docx
-
Husk studierejsebrev med underskrift
-
Blodtype
-
Påvisning af Mendels 1. lov.xlsx
-
Fælles Excel-ark
-
Binomialfordeling og binomialtest.docx
-
Binomialtest_Cheat sheet.xlsx
-
Resultater fra forsøg
-
Cystic Fibrosis: Sam's Story
-
Monogene sygdomme.docx
-
Kromosommutationer.docx
-
Kortlægning af svalereder i Kalundborg Kommune.docx
-
Fuglereder er fredet og må ikke rives ned | Dansk Ornitologisk Forening
-
Download Google Earth til din telefon
-
Tre mutationer, der ændrede mennesket
-
Seglcelleanæmi og gelelektroforese_A-niveau.docx
-
Fra prøve til sekvens.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økologi
Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til økologi med fokus på hav og vandløb som økosystemer. Eleverne er blevet introduceret til økosystemer, fødekæder, fotosyntese, respiration, gæring, stofkredsløb, abiotiske og biotiske faktorer, eutrofiering, springlag, algeopblomstring, iltsvind og biodiversitet. Eleverne har desuden arbejdet med tilpasninger til at overleve i saltsøer samt vinproduktion i forbindelse med deres studietur til Torrevieja i Spanien.
Kernestof:
- Mikrobiologi: Vækst og vækstfaktorer.
- Biokemiske processer: Fotosyntesens overordnede delprocesser, respiration og gæring.
- Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb, og biodiversitet.
- Eksperimentelle metoder: Bestemmelse af netto- og bruttoproduktion.
Supplerende stof:
- Bæredygtighed.
- Miljøbeskyttelse.
Eksperimentelt arbejde:
- Primærproduktion og plankton.
- Pigmenter i makroalger.
- Miniforsøg: Kalk og kuldioxid (C-kredsløbet).
- Biodiversitet og forurening (Biotopundersøgelse af Kildebækken).
- På hovedet i Houget (Biotopundersøgelse).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Evolution
Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til evolution med fokus på mennesket og vores nærmeste slægtninge. Eleverne er blevet introduceret til biologisk variation, naturlig selektion, artsdannelse, populationsgenetik, slægtskab og fylogenetiske træer. Der er arbejdet med både morfologi og molekylærbiologi i arbejdet med slægtskab, hvor emner som menneskets udvandring fra Afrika og retsgenetik er blevet undersøgt.
Kernestof:
- Evolutionsbiologi: Biologisk variation, naturlig selektion og artsdannelse.
- Populationsbiologi: Populationsgenetik og Hardy-Weinberg-loven.
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin.
- Biologiske databaser og big data.
Eksperimentelt arbejde:
- Variation i højde.
- Menneskedyret.
- Fylogenetiske træer med elefanter (DNA-sekvenser) og gamma-fibrinogen (Aminosyresekvenser) vha. Geneious Prime.
- Nedbrydning af laktose i mælk.
- Naturlig selektion.
- Cases til artsdannelse (iSandbox).
- Menneskets udvandring (Geneious Prime).
- Mennesket og vores nærmeste nulevende slægtninge (Geneious Prime).
- Retsgenetik (Geneious Prime).
Programmer:
- Menneskedyret: https://snm.dk/da/menneskedyret
- Geneious Prime: https://www.geneious.com/download/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Slangegift
Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til kroppens organsystemer med fokus på åndedrætssystemet og blodkredsløbet samt hvordan antistoffer og immunologiske tests kan anvendes til at identificere hvilken slange en patient er blevet bidt af. Eleverne har anvendt kittet fra LIFE-Fondens Fight the Bite-forløb i arbejdet med slangegift. Undervejs i forløbet har der været optakt til de tværfaglige forløb SRP 6: Sex, køn og normer og SRO om ølbrygning.
Kernestof:
- Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb og immunsystem.
- Eksperimentelle metoder: ELISA.
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin.
- Biologisk produktion.
- Bioteknologi.
Eksperimentelt arbejde:
- Vitalkapacitet og ventilation.
- Undersøgelse af et pattedyrhjerte (Desuden demonstration af lungernes funktion med et hjertelungesæt).
- Kønsorganer og mikroskopi (Optakt til SRP 6: Sex, køn og normer).
- Hæmatokritværdi.
- Blodtryk og puls.
- Slangegift i blodet (Fight the Bite).
- Identifikation af slanger (Fight the Bite).
- ELISA-test (Fight the Bite).
- Behandling (Fight the Bite).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Organsystemer.docx
-
Organsystemer_Biologi i udvikling C-niveau 2 udgave.pdf
-
Vitalkapacitet og ventilation.docx
-
Lungernes opbygning og funktion.docx
-
Bodil Bidstrup: Fysiologibogen 2. udg. 3C, Nucleus; sider: 67-72
-
Vitalkapacitet og ventilation
-
Bodil Blem Bidstrup, m.fl (2018). Fysiologibogen, 2. udgave, 2. oplag, Nucleus; sider: 74-82, 93-107, 160-161, 172-175, 189-191, 197-199
-
Transport af ilt.docx
-
Transport af kuldioxid.docx
-
Hjertet og blodkredsløbet.pptx
-
Undersøgelse af et pattedyrhjerte
-
Kønsorganer og mikroskopi.docx
-
Vandremusling.docx
-
opgave_2-datafil_-OD600-1731.xlsx
-
Hæmatokritværdi.doc
-
Blodets bestanddele
-
Hæmatokrit
-
Blod og blodtryk.docx
-
Blodtryk og puls
-
Slangegift i blodet
-
Ingen lektie
-
Giftslangefylogeni.png
-
Identifikation af slanger
-
Antistoffer og ELISA.docx
-
Antistoffer og ELISA.pptx
-
Beerzymes-undervisningsmateriale[4852].pdf
-
TLC - Videre med kemi af Lone Als Egebo og Hanne Wolff.docx
-
Sukkeranalyser smager af øl.pdf
-
TLC af sukker arter.pdf
-
Vejledning til bryg 2024 SRO.docx
-
ELISA-test_Slangegift
-
ELISA-test
-
Behandling
-
Diskuterende spørgsmål.docx
-
SROforside (1).docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SRO - Ølbrygning
Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til ølbrygning gennem et tværfagligt samarbejde mellem kemi og biologi. Eleverne har brygget deres egen øl og arbejdet med bæredygtig produktion af øl i deres SRO-forløb.
Kernestof:
- Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer.
- Makromolekyler: Opbygning og biologisk funktion af carbohydrater.
- Enzymer: Faktorer, der påvirker enzymaktiviteten.
- Biokemiske processer: Gæring.
Supplerende stof:
- Biologisk produktion.
- Bioteknologi.
- Bæredygtighed.
- Biologi som videnskabsfag.
Eksperimentelt arbejde:
- Ølbrygning (Vejledning til bryg 2024 SRO).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Patogener og immunforsvaret
Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til immunforsvaret, infektion, vaccination, antibiotika, resistens og forskelle på behandling af infektioner forårsaget af vira og bakterier.
Kernestof:
- Mikrobiologi: Infektionsbiologi og resistens.
- Virus: Opbygning og formering.
- Evolutionsbiologi: Naturlig selektion.
- Fysiologi: Immunsystem.
- Eksperimentelle metoder: Celledyrkning og transformation.
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin
Eksperimentelt arbejde:
- Coronavirus
- Antibiotikas virkning
Programmer:
- Geneious Prime: https://www.geneious.com/download/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Evaluering - Slangegift
-
Patogener og immunforsvaret.docx
-
Patogener og immunforsvaret.pptx
-
Bodil Blem Bidstrup, m.fl (2018). Fysiologibogen, 2. udgave, 2. oplag, Nucleus; sider: 147-160
-
Quizlet
-
Toll-like receptors and innate immunity - Nature Reviews Immunology
-
Det specifikke immunforsvar.docx
-
Det uspecfikke immunforsvar
-
Det specifikke immunforsvar
-
Virus.docx
-
Virus.pptx
-
Lone Als Egebo: Mikrobiologibogen - 3B, Nucleus; sider: 27-28, 64-69, 71-83, 87-89, 92-96, 100-106
-
Vaccination og qPCR.docx
-
Coronavirus.zip
-
Download | Geneious Prime
-
Det danske børnevaccinationsprogram
-
Husk flasker og kapsler til at flaske jeres SRO-øl :)
-
Fysiologiske effekter af SARS-CoV-2.docx
-
Husk Fysiologibogen og Mikrobiologibogen
-
Antibiotika og resistens.docx
-
Antibiotika.pptx
-
Antibiotikas virkning.docx
-
På jagt efter ny medicin.zip
-
Tapning af øl med hævert
-
Antibiotikaresistens.docx
-
Antibiotikas virkning
-
Skriftlig eksamen i biologi A.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Biodiversitet og bioinformatik
Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til klassiske metoder og DNA-baserede metoder til bestemmelse af biodiversitet samt hvordan bioinformatik kan anvendes til at behandle store mængder data og identificere ukendte prøver. Eleverne har som afslutning på forløbet været i København Zoo for at arbejde med avlssamarbejde i forbindelse med naturbevarelse.
Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: Genteknologi og bioinformatik.
- Populationsbiologi: Vækstmodeller.
- Økologi: Samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø og biodiversitet.
- Eksperimentelle metoder: PCR, elektroforese, DNA-sekventering og bestemmelse af populationsstørrelse.
Supplerende stof:
- Bioteknologi.
- Miljøbeskyttelse.
- Biologiske databaser og big data.
- Biologi som videnskabsfag.
Eksperimentelt arbejde:
- Frekvensanalyse af vegetation på et overdrev.
- Pattedyr DNA og blodsugende igler.
- Artsbestemmelse og udbredelse.
- Faderskabsbestemmelse af chimpanserne (København Zoo).
Programmer:
- Geneious Prime: https://www.geneious.com/download/
- Seek by iNaturalist: https://www.inaturalist.org/pages/seekapp
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Husk hjernen! side 47-48.pdf
-
Hvad er biodiversitet?
-
Populationsbiologi.docx
-
Populationsbiologi_Datasæt.xlsx
-
Populationsbiologi-case.docx
-
Bodil Blem Bidstrup m.fl.: ØKOLOGI - danske naturtyper - 3C, nucleus; sider: 71-74, 187-201
-
Biodiversitetsovervågning.docx
-
Fælles PowerPoint
-
Succession.docx
-
Succession og naturpleje.pptx
-
Naturpleje - Danmarks Naturfredningsforening
-
Gør-det-selv Vild Med Vilje - Vild Med Vilje
-
Husk lystlæsningsbog, minilex, genetikbogen og økologibogen.
-
Ekskursion til Naturrummet.docx
-
Frekvensanalyse af vegetation på et overdrev.docx
-
Seek by iNaturalist · iNaturalist
-
Merlin Bird ID - Home
-
Screening mammal biodiversity using DNA from leeches_Schnell et al_2012.pdf
-
Pattedyr DNA og blodsugende igler.docx
-
Artsbestemmelse og udbredelse.docx
-
Lone Als Egebo: Genetikbogen B+A 3D, Nucleus; sider: 174-177
-
Lone Als Egebo: Mikrobiologibogen - 3B, Nucleus; sider: 127-128
-
Biodiversitet - afrunding.docx
-
Københavnertur 3d.docx
-
Københavnske forskere springer ind i debatten om at genoplive mammutten
-
Nervesystemets celler.docx
-
Måling af nerveimpulsens hastighed.doc
-
Nerveimpulsens hastighed_3d 2024-25.xlsx
-
Bodil Blem Bidstrup, m.fl (2018). Fysiologibogen, 2. udgave, 2. oplag, Nucleus; sider: 34-36, 39
-
Husk bøger
-
Arbejdsark til faderskab efterbeabejdning.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
"Jeg er i chok!!!"
Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til neuronets opbygning, aktionspotentialet, nervesystemets opbygning, hukommelse og rusmidler.
Kernestof:
- Cellebiologi: Eucaryote celletyper og membranprocesser.
- Fysiologi: Nervesystem.
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin.
Eksperimentelt arbejde:
- Måling af nerveimpulsens hastighed.
- Konflikt mellem hjernens to halvdele.
- To små sanseforsøg.
- Reflekser.
- Koffeins effekt på nervesystemet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Arbejdsfysiologi
Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til musklerne og arbejdsfysiologi samt omsætning af fedt og kulhydrater før, under og efter arbejde gennem undervisning på gymnasiet og forløbet Hjerteblod på LIFE Campus. Der er desuden arbejdet med Krustrups sundhedsmodel i forhold til forebyggelse af livsstilssygdomme.
Kernestof:
- Biokemiske processer: Respiration og gæring, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte.
- Fysiologi: Åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler og arbejdsfysiologi.
- Eksperimentelle metoder: Arbejdsfysiologiske målemetoder.
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin.
Eksperimentelt arbejde:
- Hjerteblod på LIFE Campus:
- Maksimal iltoptagelse (VO2 max).
- Anaerobt arbejde (Grebstyrke, hoppehøjde, sprinthastighed).
- Dans og crossfit med pulsur.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bodil Blem Bidstrup, m.fl (2018). Fysiologibogen, 2. udgave, 2. oplag, Nucleus; sider: 111-126, 128-140, 142-143, 241, 243-245
-
Muskler.docx
-
Hjerteblod_3d 2024-25.docx
-
Husk Fysiologibogen.
-
Muskler og muskelkontraktion.pptx
-
Muskelarbejde og energiproduktion.docx
-
Husk betaling til ekskursion
-
Muskelarbejde og energiproduktion.pptx
-
Muskelfibre og muskelmasse.docx
-
Hjerteblod LAB Undervisning
-
Husk computer
-
Opfølgning på Hjerteblod.docx
-
Opfølgning på Hjerteblod_3d 2024-25.pptx
-
RER plakat.pdf
-
Anaerobt arbejde_3d 2024-25.xlsx
-
Fælles dokument til besvarelser
-
Respiration og glykolyse.docx
-
Biokemibogen 2.udg. 3D, Nucleus; sider: 121-131, 198-203
-
Bøger
-
Citronsyrecyklus.docx
-
Elektrontransportkæden.docx
-
Overblik over respiration og mælkesyregæring.docx
-
Forsøg til SRP.docx
-
Energiproduktion
-
Husk Fysiologi og Biokemibøgerne
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Hormoner og genregulering
Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til hormonel regulering, forplantning og genregulering. Dette omfatter appetitregulering med fokus på GLP-1 og semaglutid, formering, kønsudvikling, regulering af kønshormoner, kønsceller, menstruationscyklus, graviditet, prævention, kønssygdomme, hormonforstyrrende stoffer og økotoksikologi (LC50).
Kernestof:
- Genetik og molekylærbiologi: Genregulering.
- Fysiologi: Hormonel regulering og forplantning.
- Økologi: Økotoksikologi.
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin.
- Miljøbeskyttelse.
- Bioetik.
Eksperimentelt arbejde:
- GLP-1.
- Graviditetstest og ægløsningstest.
- Kønsorganer og mikroskopi (Repetition fra optakt til SRP 6: Sex, køn og normer)
- Shampooers effekt på dødelighed hos karse.
Programmer:
- Geneious Prime: https://www.geneious.com/download/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lone Als Egebo: Genetikbogen B+A 3D, Nucleus; sider: 47-55
-
Terminsprøven og andre skriftlige prøver herunder studentereksamen.docx
-
Genetik hos tomater.docx
-
Husk Genetikbogen
-
Stoffet bag danske Wegovy er kåret til ‘Årets videnskabelige gennembrud’
-
Milliarderne vælter ind i Novo Nordisk: Får overskud på 102 milliarder
-
Hormon-introduktion.pptx
-
Hormoner.docx
-
Bodil Blem Bidstrup, m.fl (2018). Fysiologibogen, 2. udgave, 2. oplag, Nucleus; sider: 180-185, 189-202, 265-266
-
GLP-1.docx
-
GLP-1.zip
-
GLP-1.pptx
-
Faser i kliniske forsøg
-
Geneious Prime
-
Menstruation, befrugtning og fødsel.docx
-
I livmoderen (45 min)
-
Arbejdsspørgsmål - I livmoderen.docx
-
Kønsorganer og mikroskopi.docx
-
Prævention og kønssygdomme.pptx
-
Økologibogen - danske naturtyper side 205-213.pdf
-
Bodil Blem Bidstrup m.fl.: ØKOLOGI - danske naturtyper - 3C, nucleus; sider: 205-216
-
Økotoksikologi.docx
-
Økologi - danske naturtyper
-
Husk Genetikbogen, Økologi - danske naturtyper og Minilex
-
Miljøgifte og hormonforstyrrende stoffer.pptx
-
LC50
-
Husk shampoo
-
Shampooers effekt på dødelighed hos karse.docx
-
Husk lystlæsningsbog
-
Gensplejsning.docx
-
Gensplejsning.pptx
-
Lone Als Egebo: Mikrobiologibogen - 3B, Nucleus; sider: 131, 133-139
-
CRISPR-Cas9.docx
-
CRISPR-Cas9.pptx
-
Sådan lever du evigt (DRTV 2022)
-
CRISPR-Cas9.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition
Formålet med forløbet er repetition for at gøre eleverne klar til skriftlig og mundtlig eksamen i biologi A.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726304924",
"T": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726304924",
"H": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726304924"
}