Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kalundborg Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Astronomi C
|
Lærer(e)
|
Tim Nielsen
|
Hold
|
2024 as/3g (3g as)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mælkevejen og andre galakser
Et (rigeligt) kort forløb om Mælkevejen som galakse efterfulgt af en oversigt over elementær viden om Universets indhold af galakser.
2.2. Kernestof
Menneskets plads i universet:
– mælkevejssystemets opbygning og specielt Solens placering
– det kosmiske zoom, herunder metoder til bestemmelse af afstande i
Universet.
2.1. Faglige mål
Eleverne skal:
– kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske
verdensbillede
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kosmologi
Forløbet har behandlet væsentlige faglige mål og væsentligt kernestof i en systematisk undervisning i Kosmologi.
Eleverne skal:
– kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske verdensbillede
– kunne indsamle, bearbejde og fortolke astronomiske data
– have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige argumentation
Menneskets plads i universet
– det kosmiske zoom, herunder metoder til bestemmelse af afstande i universet.
Universets udvikling og dynamik
– Big Bang-modellen med fokus på kosmologisk rødforskydning, universets alder, den kosmiske baggrundsstråling og dannelsen af de lette grundstoffer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Exoplaneter - og betingelser for liv
Et samlende forløb, som også indeholder håndtering af måledata.
Eleverne skal:
̶ kunne indhente, bearbejde og fortolke astronomiske data
̶ have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ undersøge problemstillinger og udvikle løsninger, hvor fagets metoder anvendes
̶ kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Menneskets plads i universet
- planeters egenskaber, herunder exoplaneter og betingelser for liv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65512952740",
"T": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65512952740",
"H": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65512952740"
}