Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kalundborg Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Annette Bach Møller
|
Hold
|
2024 1acx bk/1 (1acx bk/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det lykkelige menneske
Menneskekroppen har alle dage spillet en meget central rolle i kunsten gennem tiden. I dette forløb laver vi en skulptur ud fra titlen: Det lykkelige menneske, for hvad vil det sige at være lykkelig? Samtidig arbejder vi med formal- og betydningsanalyse i forhold til skulpturer.
Research
- Find billeder på internettet, i bøger eller tag nogle fotos. Ellers må du lave skitser og modeller i fri hånd
Formelle krav til dit værk
- Skulpturen skal forestille dit bud på det lykkelige menneske
- Materialet er sort voks monteret på et skelet af ståltråd på en spånpladesokkel. Maksimal højde er 25 cm
- Der skal sideløbende laves en procesportfolio med din research og tanker omkring skulpturen i din portfolio. I procesportfolioen skal der minimum være én skitse af skulpturen
Evalueringskriterier:
- Idéen bag skulpturen
- Den kreative forarbejdnings originalitet og gennemførthed
- Overfladens bearbejdning – altså hvordan indvirker lys og skygge til skulpturens udtryk
- Er skulpturen interessant fra alle vinkler – også fra bagsiden, siden mm
- Udgør skulpturen alt i alt et overbevisende helhedsindtryk?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Visuelle værker før og efter 1800 og fra de seneste 10 år. Forskellige værktyper; maleri, skulptur, video og installationer. Danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst. Forskellige analytiske tilgange; formal- og betydningsanalyse i forhold til skulptur. Æstetiske og innovative processer. Praktisk arbejde med skulptur.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Loving Vincent
Vincent van Gogh var en helt usædvanlig kunstner, og”Loving Vincent” er en helt usædvanlig film. Den polsk-britiske animationsfilm fra 2017 består udelukkende af oliemalerier. Processen gik ud på først at filme scener med skuespillere og derefter male oven på optagelserne – i alt 65.000 frames (enkeltbilleder), håndmalet af 150 kunstnere. Undervejs blev 94 van Gogh-malerier og dele af 31 andre brugt til at skabe levende tableauer om handlingen, der udforsker van Goghs sidste år og mystiske selvmord. Malerens modeller får liv undervejs og bidrager med vidt forskellige opfattelser af hans person og omstændighederne omkring hans død. I dette maleriforløb inspireres vi af Van Goghs liv og malemåde til at lave nye og unikke malerier.
Research
Find billeder på internettet, i bøger eller tag nogle fotos, og lav skitser i fri hånd. Du må også gerne anvende AI, til at skabe skitser. Man må også meget gerne få printet et foto eller et billede og så overføre hele eller dele af motivet til et lærred ved kalkerpapirs-metoden
Formelle krav til dit værk
- Motivet er selvvalgt, men det skal have noget med Vincent van Goghs liv at gøre
- Materialerne er akrylmaling på en 30 x 30 cm malerplade
- Der skal sideløbende laves en procesportfolio med din research og tanker omkring maleriet i OneNote under fanen ”Loving Vincent”. I procesportfolioen skal der minimum være én skitse til maleriet. Husk derfor også at tage lidt fotos af maleriet i løbet af processen
Evalueringskriterier
- Idéen bag maleriet
- Den kreative forarbejdnings originalitet og gennemførthed
- Overfladens bearbejdning og arbejdet med farver og komposition
- Udgør maleriet alt i alt et overbevisende helhedsindtryk
Filmen "Loving Vincent"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Faglige - Faglige - Visuelle værker efter 1800 og fra de seneste 10 år. Forskellige værktyper, herunder tegning, grafik og maleri. Danske og vestlige udtryk. Elementære analytiske tilgange både formalanalyse og betydningsanalyse. Førstehåndsoplevelser af visuelle fænomener. Praktisk arbejde med maleri
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Ud af komfortzonen
Samtidskunsten bringer os ofte ud af fatning og ud af vores komfortzone blandt andet ved at påvirke vores følelser og vores sanser. Det vil vi undersøge i dette lille miniforløb.
Problemformulering:
Hvad gør kunst ved vores sanser, og hvordan skabes kunst, der tager kunstner og beskuer ud af komfortzonen?
Eget værk med readymade:
Vælg en genstand. Prøv at ændre dens funktion med fokus på affekt, således det bliver en readymade
Tag et billede af din readymade. Svar på følgende spørgsmål:
Hvad et en readymade?
Hvordan opnås affekt gennem din readymade?
Hvilke sanser appeller dit værk til?
Eget værk med skulptur i margarine
Materialer: Margarine, knive og skeer
Fremgangsmåde: Alle laver en skulptur i margarine. Motivet i sig selv må ikke være stødende. Affekten skal ligge i materialet sammen med motivet.
Tag billeder af processen og hinandens reaktioner.
Proces og billeder skal ligges i OneNote
Skabes der affekt ved øvelsen?
Eget værk med en skitse til en installation som skaber affekt
Materialer: Papir, blyant og farveblyanter
Krav: Det er meningen, at den skitserede installation skal kunne vække beskuerens følelser og sanser.
Hvilke sanser og følelser appellerer dit værk til?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Visuelle værker før og efter 1800 og fra de seneste 10 år. Forskellige værktyper; maleri, skulptur, installationer, performance og digitale værker. Danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst. Æstetiske og innovative processer. Praktisk arbejde med ready-made, skulptur i margarine og installation.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Ekskursion til Arken
Program for ekskursion til Arken
9:40 Vi mødes ved vejen foran gymnasiet
9:45 – 11.00 Bus fra Kalundborg Gymnasium til Arken, Skovvej 100, 2635 Ishøj
11.00 – 11:15 Entré og garderobe
11:15 -11.30 Introduktion til Arken – Museum for Samtidskunst – ved Annette
11.30-13.00 Omvisning i udstillingen Julian Charriere ”Solarstalgia” af en underviser fra Arken
13.00 – 13.45 Frokost
13:45 – 15.00 Se udstillingen Frederik Næblerød ”All Walks of Life”. Samtidigt løses der opgaver. Svarene skal indskrives i OneNote, når vi kommer hjem.
15:00 Vi går ud til bussen
15:00 – 16:15 Bus fra Arken til Kalundborg Gymnasium og HF
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Visuelle værker efter 1800 og fra de seneste 10 år. Forskellige værktyper; tegning, grafik, maleri, skulptur, installationer og digitale værker. Danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst. Æstetiske og innovative processer. Førstehåndsoplevelser af visuelle fænomener
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt: Queerteori
Tema: Queerteori
Problemformulering
Hvordan udtrykkes queerteori i kunsten, og hvordan påvirker det vores opfattelse af køn og identitet?
Arbejdsgang
1. Definerer din vinkel på og forståelse af emnet, queerteori.
2. Gør rede for, hvordan du vil arbejde med temaet, og for hvorfor du vil gøre det på den måde (valg af strategi, processens forløb etc.). 1. og 2. skrives som en kort skriftlig redegørelse i din portefolio i OneNote. I denne kan med fordel indgå skitser og mindre tegninger eller andre former for illustrationer. Dette kommer til at lægge til grund for en samtale med AM.
3. I det videre arbejde med eksamensprojektet indgår skitser, dine egne korte skriftlige vurderinger af disse, korte skriftlige redegørelser. Research skal indgå, for eksempel billedmateriale og materiale som viser, hvordan andre har arbejdet med temaet, der skal hentes inspiration fra mindst én professionel kunstner. Endelig er det færdige resultat af arbejdet med eksamensprojektet og din egen korte skriftlige vurdering af dette en del af det samlede forløb.
Eksamen/årskarakter Det samlede/færdige eksamensprojekt evalueres ved den eventuelle mundtlige eksamen og ved afgivelse af den afsluttende årskarakter. Her indgår det som en del af den samlede præstation. Der gives ikke en særskilt karakter for eksamensprojektet.
Tidsramme En stor del af resten af året i billedkunst indtil vi går i gang med eksamensforberedelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Visuelle værker før og efter 1800 og fra de seneste 10 år. Forskellige værktyper; maleri, skulptur, installationer, performance og digitale værker. Danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst. Æstetiske og innovative processer. Førstehåndsoplevelser af visuelle fænomener
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65520262993",
"T": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65520262993",
"H": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65520262993"
}