Holdet 2024 bi/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Kalundborg Gymnasium og HF
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Johannes Blok Worm
Hold 2024 bi/y (1y bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kost, klima, enzymer & sundhed
Titel 2 Sex+sundhed: Forplantning, prævention og sygdomme
Titel 3 Genetik og evolution
Titel 4 Vandløb: Økologi & iltoptagelse +Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kost, klima, enzymer & sundhed

Forløbsbeskrivelse:
Forløbet tager afsæt i viden fra økologiforløbet bla. om global opvarmning. Diskussion om aktuelle klimaproblemer og etisk-og politiske forsøg på at forholde sig til og evt. løse disse ud fra et oplyst vidensgrundlag.
Herfra lægger vi vægt på kostens betydning for vores sundhed og hvilke konsekvenser, det kan have, hvis man ikke spiser en afbalanceret kost. Vi arbejder med fødevarers energiindhold og kroppens energibalance.

Der arbejdes med kostens bestanddele og overordnet på hvordan kulhydrater, fedt og protein er opbygget (struktur og funktion). Der fokuseres på enzymers funktion i fordøjelsen og i kroppen generelt.

Til slut perspektiveres til kostens betydning for klimaet, samt vores ansvar og rolle heri.
Aspekter om kostens betydning for sundhed, herunder på hjerte-kar-sygdomme, blodsukkerregulering og hormoner, GI, og kroppens energibalance.

Eksperimentelt arbejde: (Samlet individuel journal af de indgående øvelser)
-24-timers klimavenlig kostplan +afprøvning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sund kost & Klimavenlighed 07-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • IT - Peer Grade
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Sex+sundhed: Forplantning, prævention og sygdomme

Særlig fokus: Struktur og funktion af kønsorganerne hos mænd og kvinder, kønshormonregulering hos begge køn, prævention og seksuelt overførte sygdomme samt perspektivering til etiske dilemma'er.

Struktur og funktion af kønsorganerne hos mænd og kvinder, kønshormonregulering hos begge køn, kort perspektivering til nedsat sædkvalitet og barnløshed.
Fosterudvikling, prævention og seksuelt overførte sygdomme.
Herunder kort introduktion til cellens livscyklus, celledeling - meiose og mitose, DNA replikation, og kromosomfejl.
Perspektivering til etiske dilemma'er ift. forskellige teknologiske muligheder i forbindelse med forplantning: forsterdiagnostik, abort, ægsortering, arvelighedshygiejne (eugenik) og samfundsøkonomi.

Eksperimentelt arbejde:
Graviditetstest og ægløsningstest: "LH-& HCG-tests: Hormonregulering"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere - Etiske dilemmaer omkring biologiske fænomener og teknikker diskuteres, hvilket kræver biologisk viden!
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Genetik og evolution

Genetik:
-Celledeling - mitose, cellens livscyklus
-Intro til klassisk genetik, krydsningsskemaer og nedarvning af egenskaber og sygdomme.
-DNA og intro til proteinsyntese

Evolution:
Vi arbejder med evolutionære mekanismer som naturlig selektion og artsdannelse samt forekomsten af blå øjne i befolkninger. Herudover sættes evolution i relation til genteknologi og mikrobiologi: Neodarwinistisk viden (herunder om genteknologi) om genetik mutationer, proteinsyntese m.m. må inddrages for at forstå evolutionsprocesser i fortiden og til forudsigelse af fremtidig evolution.

Indsamling af individuelle familiære data:
-Øvelsen: "Familiens stamtræ"
-Øvelsen: "PTC -Bitter smag"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling - Af kombinationer af evolutionær og genetisk viden
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Vandløb: Økologi & iltoptagelse +Repetition

Fokus på fødenet og vandkvalitet i vandløb og søer, herunder energistrømme, C-kredsløbet samt udvalgte planters, planteæderes, og rovdyrs evolutionære tilpasninger mht. iltoptagelse og fødestrategier. Perspektivering til biodiversitet, bæredygtig udvikling og miljøbeskyttelse.

Feltarbejde og laboratoriearbejde:
Biotopundersøgelse af vandløb - indsamling af data om biotiske og abiotiske forhold.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Biologisk grundforståelse
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning