Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kalundborg Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Johannes Blok Worm
|
Hold
|
2024 bi/y (1y bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kost, klima, enzymer & sundhed
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet tager afsæt i viden fra økologiforløbet bla. om global opvarmning. Diskussion om aktuelle klimaproblemer og etisk-og politiske forsøg på at forholde sig til og evt. løse disse ud fra et oplyst vidensgrundlag.
Herfra lægger vi vægt på kostens betydning for vores sundhed og hvilke konsekvenser, det kan have, hvis man ikke spiser en afbalanceret kost. Vi arbejder med fødevarers energiindhold og kroppens energibalance.
Der arbejdes med kostens bestanddele og overordnet på hvordan kulhydrater, fedt og protein er opbygget (struktur og funktion). Der fokuseres på enzymers funktion i fordøjelsen og i kroppen generelt.
Til slut perspektiveres til kostens betydning for klimaet, samt vores ansvar og rolle heri.
Aspekter om kostens betydning for sundhed, herunder på hjerte-kar-sygdomme, blodsukkerregulering og hormoner, GI, og kroppens energibalance.
Eksperimentelt arbejde: (Samlet individuel journal af de indgående øvelser)
-24-timers klimavenlig kostplan +afprøvning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring bog (altid!!). Ingen lektie: Jeg glæder mig til at møde både jer jeg allerede kender og jer jeg ikke endnu kender :-) Mvh Johannes (JO)
-
Biologi i Udvikling (BiU); sider: 16-19, 75-82, 90-93, 98-101, 104-105, 119-120
-
I modulerne (1.+2.(næste)):
-
Biologi i udvikling; sider: 19-21, 94-97
-
Lektie: Se afleveringskrav her: Klimavenlig kost -Gruppe-aflevering.docx Ekstraopgave: Find en gratis kostapp der kan registrere undertyper af kulhydrater, og fedtsyrer samt vitaminer og mineraler. (Læs også siderne i BiU fra sidst (A-C), hvis du ikk
-
www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/biokemi/
-
www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/sundhedsfremmende-bioaktiv-kost/
-
www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/ekstremt-liv-2/
-
Tre mutationer, der ændrede mennesket
-
Hvad er forskellen på diabetes 1 og 2? | Diabetes | Diabetesforeningen
-
Diabetes i Danmark | Forskning og viden
-
Sådan fungerer din krop med diabetes.pdf
-
Blodsukker og diabetes
-
NB: Gå igang med opgaver fra sidst! Tog kan ikke køre videre, så først fremme ca kl 1007!!! Lektie: Du skal have lavet mindst én af dine kostregistreringer (Det ser ud til at app'en 'LifeSum' er den bedst lige nu (gratis prøveperiode i 7 dage))
-
Se også resultat af COP29!!
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sund kost & Klimavenlighed
|
07-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- IT - Peer Grade
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Sex+sundhed: Forplantning, prævention og sygdomme
Særlig fokus: Struktur og funktion af kønsorganerne hos mænd og kvinder, kønshormonregulering hos begge køn, prævention og seksuelt overførte sygdomme samt perspektivering til etiske dilemma'er.
Struktur og funktion af kønsorganerne hos mænd og kvinder, kønshormonregulering hos begge køn, kort perspektivering til nedsat sædkvalitet og barnløshed.
Fosterudvikling, prævention og seksuelt overførte sygdomme.
Herunder kort introduktion til cellens livscyklus, celledeling - meiose og mitose, DNA replikation, og kromosomfejl.
Perspektivering til etiske dilemma'er ift. forskellige teknologiske muligheder i forbindelse med forplantning: forsterdiagnostik, abort, ægsortering, arvelighedshygiejne (eugenik) og samfundsøkonomi.
Eksperimentelt arbejde:
Graviditetstest og ægløsningstest: "LH-& HCG-tests: Hormonregulering"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere - Etiske dilemmaer omkring biologiske fænomener og teknikker diskuteres, hvilket kræver biologisk viden!
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Genetik og evolution
Genetik:
-Celledeling - mitose, cellens livscyklus
-Intro til klassisk genetik, krydsningsskemaer og nedarvning af egenskaber og sygdomme.
-DNA og intro til proteinsyntese
Evolution:
Vi arbejder med evolutionære mekanismer som naturlig selektion og artsdannelse samt forekomsten af blå øjne i befolkninger. Herudover sættes evolution i relation til genteknologi og mikrobiologi: Neodarwinistisk viden (herunder om genteknologi) om genetik mutationer, proteinsyntese m.m. må inddrages for at forstå evolutionsprocesser i fortiden og til forudsigelse af fremtidig evolution.
Indsamling af individuelle familiære data:
-Øvelsen: "Familiens stamtræ"
-Øvelsen: "PTC -Bitter smag"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling - Af kombinationer af evolutionær og genetisk viden
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Vandløb: Økologi & iltoptagelse +Repetition
Fokus på fødenet og vandkvalitet i vandløb og søer, herunder energistrømme, C-kredsløbet samt udvalgte planters, planteæderes, og rovdyrs evolutionære tilpasninger mht. iltoptagelse og fødestrategier. Perspektivering til biodiversitet, bæredygtig udvikling og miljøbeskyttelse.
Feltarbejde og laboratoriearbejde:
Biotopundersøgelse af vandløb - indsamling af data om biotiske og abiotiske forhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Biologisk grundforståelse
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65577023561",
"T": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65577023561",
"H": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65577023561"
}