Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Kalundborg Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Thomas Bach Møller
|
Hold
|
2024 bi/c (2c bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Liv og livets udvikling
Hvad er liv og hvordan er livet opstået og udviklet sig?
Formålet er at få indblik i hvad celler er og består af og hvordan livet har udviklet sig.
Kernestof:
-Cellebiologi: Overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
-Mikrobiologi: Vækst og vækstfaktorer
-DNA's opbygning
-Enzymer: Overordnet opbygning og funktion
-Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
-Oversigt over kroppens organsystemer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost, motion og sundhed
Hvad består vores kost og hvordan holder man sig sund?
Kernestof:
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, og proteiner
̶ fysiologi: Kredsløb og lunger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
På opdagelse i generne
Hvordan er vores gener opbygget og hvordan kan man undersøge vores gener vha. klassiske og moderne metoder?
Kernestof:
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sexologi og barnløshed
Hvordan foregår forplantningen og hvilke metoder anvender man for at hjælpe mod barnløshed?
Kernestof:
̶ fysiologi: et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel
regulering
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kildebækkens biodiversitet
Hvordan er et økosystem opbygget og hvordan bestemmer man biodiversitet og vandkvalitet i vandløb?
Kernestof:
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65577028248",
"T": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65577028248",
"H": "/lectio/92/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65577028248"
}